Wel of (nog) niet inschrijven bij KVK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wel of (nog) niet inschrijven bij KVK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:45

Hooi bokkers,

ik heb een vraagje waarbij ik het antwoord niet zo terug kan vinden en ik kan nu niet bellen met het KVK en via mail zijn ze ook niet beschikbaar (fout treedt op) dus hopelijk kan men hier wat inzicht geven in de volgende vraag:

Ik heb nagenoeg al mijn zaakjes op orde, het enige dat nog schort is mijn portfolio, voor cinematic design, (digitale art voor games en films). Maw ik heb alles op orde maar heb nog tijd nodig om het één en ander aan te vullen. Om die reden verwacht ik ook niet dat ik dit jaar al inkomen ga hebben. Toch heb ik graag alles op orde.

Waar ik nu over twijfel is het volgende: Als ik me inschrijf bij kvk ben ik feitelijk een onderneming, maar volgens de belastingdienst ben ik dit weer niet omdat ik 1: Geen inkomsten heb en 2: Nog niet aan het vereist aantal uren kom (ik heb hiernaast gewoon een fulltime baan).

Kan ik me gewoon inschrijven bij de kvk zonder gedonder te krijgen met bijvoorbeeld:
- Het verplicht kopen van een programma voor belastingaangifte
- Het verplicht in dient stellen van een accountant voor de belastingaangifte?
- Het niet meer recht hebben op zaken zoals huur- en zorgtoeslag, of bijvoorbeeld heffingskorting
- En eventueel nog andere zaken die ik hier noem?

Moet ik de inschrijving puur zien als erkenning en belasting pas erbij betrekken op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van inkomen? Of zit de waarheid ergens tussenin?

Het gaat om een éénmanszaak ZZP/freelance met een internationale markt.

Thanks!

kistaah

Re: Wel of (nog) niet inschrijven bij KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:54

Je kan je gewoon inschrijven bij kvk. Als je daar op afspraak komt leggen ze wel uit wanneer bovengenoemde in gaat.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:56

Ahh bedankt, ben er nogal huiverig voor omdat ik op het moment nog erg afhankelijk ben van mijn inkomen en subsidies. Maar ik zal dan gewoon een afspraak maken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:02

Ik werk kleinschalig als paardenmasseur naast mijn vaste baan. Belastingdienst valt wel mee, en KvK kijkt echt niet in hoeverre je je zaakjes op orde hebt en meteen winstgevend draait :') Heb zelf wat langer gewacht met inschrijven tot ik beetje quite speelde. Ze vroegen mijn verwachting aan inkomsten en uitgaven op termijn.

Voor belastingdienst: je zult in ieder geval per kwartaal btw aangifte moeten doen. Als je nu nog geen klanten hebt is dat simpel op nul zetten. Ik heb er zelf een uur werk aan, maar dat komt ook omdat ik nog geen handig systeem voor mezelf heb om snel reiskosten te berekenen. Geen verplicht programma voor belastingdienst, geen accountant aan wie ik uit besteed, inkomsten uit massage gaat straks mee in de normale inkomstenaangifte. Ook ik ben voor de belastingdienst geen ondernemer, dus daarom gewoon mee in inkomstenbelasting. Heb zelf verder geen toeslagen of zo, maar dat is volgens mij iets waar je zelf naar zou kunnen kijken. Je zult onder een bepaalde grens moeten blijven. (waar ik met mijn vaste baan al overheen ging)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:04

dat is niet helemaal waar. Mijn inschrijving bij KvK ging destijds niet door ivm te verwachten omzet te laag.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:09

Je moet je verwachte inkomen opgeven als je je inschrijft. Je begint als particulier, niet als ondernemer. Je doet elk kwartaal aangifte. Als je met je inkomsten boven de grens voor je toeslagen komt moet je dit later terug betalen, maar dat moet je even berekenen. Daar ga je met deze verwachting niet boven komen.

Mijn vriend heeft volgens mij voor een tientje een app of programma of zo gekocht die de aangifte heel makkelijk maakt. Dat vond hij het wel waard. Een programma of accountant is niet verplicht voor zover ik weet hoor..
Je hoeft voor minimale inkomens ook geen zakelijke rekening te openen.

Maar ongeacht je inkomen dus wel elk kwartaal aangifte doen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:18

Thanks! Das gek, mijn vader (ondernemer in een horeca bedrijf) gaf aan dat ik een programma moest kopen voor belastingaangifte wat een paar tientjes per maand kost en daarnaast ook verplicht was om alle bonnetjes te bewaren (ook privé uitgaven) alles te documenteren en aan het eind van het jaar op te sturen naar een accountant (of gerelateerde) om dat helemaal uit te pluizen en belastingaangifte te doen. Al deze dingen zouden een verplichting zijn.
Is dit dan gerelateerd aan een horeca bedrijf? Of pas vanaf een bepaald inkomen? Of is dit het zoveelste banketstaaf van hem...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:24

Ga gewoon naar de KVK en ze leggen je alles netjes uit. Neem al je papieren even mee. Zeer waarschijnlijk kom je in aanmerking voor kleine ondernemer maar echt, je krijgt daar gewoon gratis een antwoord op al je vragen en wat je het beste kunt doen. Even een afspraak maken en zo gepiept.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:27

Xyris schreef:
Thanks! Das gek, mijn vader (ondernemer in een horeca bedrijf) gaf aan dat ik een programma moest kopen voor belastingaangifte wat een paar tientjes per maand kost en daarnaast ook verplicht was om alle bonnetjes te bewaren (ook privé uitgaven) alles te documenteren en aan het eind van het jaar op te sturen naar een accountant (of gerelateerde) om dat helemaal uit te pluizen en belastingaangifte te doen. Al deze dingen zouden een verplichting zijn.
Is dit dan gerelateerd aan een horeca bedrijf? Of pas vanaf een bepaald inkomen? Of is dit het zoveelste banketstaaf van hem...

Dat kan je doen. Maar moet niet.
Ik ben zzp'er en doe mijn aangifte en jaarcijfers zelf. Het kost me niks.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:33

Bij mijn weten is het inschrijven bij kvk en vanaf dat moment moet je ook btw aangifte doen per kwartaal (tenzij anders vermeld als je bv per maand moet doen).
Als je dit zelf kunt, prima. Gewoon inschrijven. Als je daar geld voor moet uitgeven kun je het overwegen. Je doet een nul aangifte als je nog niets verdient maar je moet die aangifte wel doen.
Als je uiteindelijk een hypotheek zou willen is het slim om jaarrapportages te laten maken.
Maar dat is van latere zorg. Als je nog geen kosten gaat maken of geld gaat verdienen zul je nog niet veel hoeven met facturen. Ga je wel actief verdienen en kosten maken (wat mij logisch lijkt als je je inschrijft) dan is het slim om de boekhouding goed bij te houden. Ik heb dit uitbesteed.
Als je onder een bepaalde omzet per jaar zit, ben je voor de belastingdienst geen ondernemer.
Je hoeft geen accountant aan te stellen. Je kunt ook gewoon een boekhouder vragen om dat namens jou te doen (is goedkoper!) . Die weten wel wat ze van je nodig hebben.

Je kunt gewoon zorgtoeslag krijgen als je inkomsten achteraf lager zijn dan de maximale winst die je mag hebben voor zorgtoeslag. Eerste jaar van mijn ondernemerszijn had ik het wel volledig. Nu vraag ik hem achteraf, met terugwerkende kracht aan. Aangezien nu de cijfers helder zijn en ik geen geld terug wil betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:37

Misschien een domme vraag maar als je dit jaar nog geen inkomen verwacht (das nog 11 maanden) waarom zou je je dan nu al inschrijven?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:43

Thanks voor de antwoorden! Ik ga er even mee aan de slag, ik ben erg blij met de antwoorden, want mijn vader heeft dus flink wat beren op de weg gegooid die er helemaal niet zijn :=.

Polly, dit is eigenlijk om 2 redenen: 1, ik ben klaar voor de start, maar mijn portfolio is denk ik nog niet groot genoeg om daar klanten mee aan te trekken, vandaar mijn verwachting: Geen inkomen. Maar ik wil alles gewoon rond hebben zodat ik me daar niet meer zo druk over hoef te maken. Ik wil eigenlijk al mijn vragen beantwoord hebben en de puntjes op de i. Ik heb geen mensen die mij kunnen/willen helpen en ik wil niet op mijn bek gaan.
En 2: Het zou zo maar kunnen dat ik toch een opdracht krijg. Als dit een grote opdracht is (of juist een hele kleine) dan kan dat zonder gedonder te krijgen met geldtekort mbt subsidies.

Dus vandaar eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:19

Duidelijk, ik snap hem.
Je bent er serieus mee bezig, kan je verder niet helpen maar wil je veel succes wensen!

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:53

Je mag wettelijk gezien wel wat inkomsten hebben voordat je je op moet geven bij de kvk/belastingdienst. Dus je kunt best al wat reclame maken en wat klanten werven en zelfs al wat inkomen hebben voordat je 'officieel' gaat.
Zoals ik eerder noemde ben je geen ondernemer als je onder een bepaalde omzetgrens zit.
Ik ken meerdere mensen die zo zijn begonnen om toch even te testen hoe hun product of dienst in de markt ligt. En hebben zich daarna ingeschreven en zijn officiëel gestart dus al met een klantenbestand.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:00

Heb je de site van het KVK al eens goed doorgespit?? Er staan ontzettend veel dingen op o.a. het ondernemersplein. (ook events en online-seminars die je kan bekijken)
Afhankelijk van de grote van je bedrijf kom je weer in andere regelingen terrecht, of word je niet als ondernemer gezien enz.
Overigens dacht ik dat je je altijd bij de kvk "mag" inschrijven, dat deze helemaal niets te maken hebben met wat je verwachte omzet is. Voor sommige dingen "moet" je nu eenmaal een kvk-nummer hebben.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:05

Wel doen, ik heb destijds de fout gemaakt het later te doen, waardoor ik alle inkoopfacturen voor benodigdheden niet kon aftrekken en geen BTW daarvan kon terug vorderen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 23:38

@Polly, Dank je!!

@LENTI, dankje, ik heb nog moeite met het trekken van waar welke grens ligt of waar welke regel begint enzo, word ook tureluurs van alle termen. Maar fijn inderdaad dat dat marge er is. Mijn grootste angst is gewoon mijn subsidies kwijt te raken door 'die ene euro teveel'. Maar testen ga ik zeker doen!

@Siskeh, ik ben nu in dat proces. De ellende is alleen dat mijn beroep niet zo goed omschreven is en ik dus nogal in het duister loop te tasten. Want ben ik volgens de wet nou een illustrator? Een vormgever? Of juist een designer? En wat is eigenlijk de correcte term voor mijn werk? Ik heb al termen gehoord als illustrator, cinematic designer, maar ook graphic illustrator, graphic designer, concept artist en ga zo maar door. Terwijl ik eigenlijk gewoon opdrachten wil aannemen van bedrijven die game- en filmart nodig hebben. Ik val daarmee in de categorie Concept Artist, maar ook onder illustrator. Ik lever indien gewenst ook werken die volledig af zijn en als side-business maak ik ook nog kunst (digitaal) voor de lol en doe daar exposities mee en bied de gelegenheid om deze kunst zowel te kopen als te huren. Dus ik weet niet eens wat ik precies ben en niks wat ik terugvind bij de kvk of belastingdienst komt in de buurt van wat ik nu doe, terwijl het toch echt een beroep is, hoewel vrij nieuw. Dus ik moet elke keer minieme details uitzoeken die een grote impact kunnen hebben. Al is er wel sprake van een ZZP-er.

Voorbeeldje: Kom ik uit bij het AOW: Heb ik ook recht op AOW als een deel van mijn inkomen in Nederland is verkregen maar uit het buitenland komt? Staat nergens omschreven, of ik kijk gewoon bij het verkeerde bedrijfstype of gebruik de verkeerde termen >;) en zo nog 1001 dingen. %)

@Gooiske, thanks, dat is inderdaad ook een overweging voor mij geweest, maar de investeringen zijn in het verleden al gedaan als hobbymatige investering. Dat is zo goed bevallen dat ik er bedrijfsmatig mee aan de slag wil. Dus echt aftrekken van BTW is bij mij niet van toepassing om een bedrijf te starten. Al neem ik dat zeker in acht bij toekomstige investeringen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:41

siskeh schreef:
Heb je de site van het KVK al eens goed doorgespit?? Er staan ontzettend veel dingen op o.a. het ondernemersplein. (ook events en online-seminars die je kan bekijken)
Afhankelijk van de grote van je bedrijf kom je weer in andere regelingen terrecht, of word je niet als ondernemer gezien enz.
Overigens dacht ik dat je je altijd bij de kvk "mag" inschrijven, dat deze helemaal niets te maken hebben met wat je verwachte omzet is. Voor sommige dingen "moet" je nu eenmaal een kvk-nummer hebben.

Je moet je verwachte omzet aangeven bij kvk. Er hangt weinig vanaf maar je krijgt op basis daarvan ook een btw nummer of niet.

Overigens had ik een modale omzet vorig jaar en kreeg gewoon de volledige zorgtoeslag vanwege alle aftrekken. Dan is je netto winst lager en dus krijg je alle toeslagen gewoon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:43

Gooiske schreef:
Wel doen, ik heb destijds de fout gemaakt het later te doen, waardoor ik alle inkoopfacturen voor benodigdheden niet kon aftrekken en geen BTW daarvan kon terug vorderen.

De kosten voor het starten die je hebt gemaakt voor inschrijving mag je gewoon aftrekken. Je moet wel de bonnen bewaren natuurlijk.

Ts, misschien een keer naar een startersdag van de KvK gaan? Daar kun je veel info krijgen ook op het gebied van administratie.

Overigens heeft een ondernemer ook gewoon recht op toeslagen als het inkomen daar laag genoeg voor is.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:14

fransje23 schreef:
Gooiske schreef:

De kosten voor het starten die je hebt gemaakt voor inschrijving mag je gewoon aftrekken. Je moet wel de bonnen bewaren natuurlijk.

Ts, misschien een keer naar een startersdag van de KvK gaan? Daar kun je veel info krijgen ook op het gebied van administratie.

Overigens heeft een ondernemer ook gewoon recht op toeslagen als het inkomen daar laag genoeg voor is.

Dat dacht ik toen ook, maar mocht niet, facturen van voor de inschrijfdatum tellen niet mee, tenminste 16 jaar geleden niet.
Inmiddels dus wel, lees ik net, tot 3 maanden voor inschrijving op deze site https://www.ondernemeneninternet.nl/inschrijven-kvk/

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:43

Laptops of andere producten die je inbrengt in je bedrijf, waar je nog facturen van hebt kun je gewoon zakelijk wegboeken.
Zo bracht ik een laptop in die 1,5 jaar voor start van bedrijf was gekocht. Dat ding ging stuk dus nieuwe gekregen op garantie en gewoon ingebracht in het bedrijf. Idem met auto, idem met printer die al aanwezig was.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:07

Moet je je wel inschrijven bij kvk vraag ik me af.
Er bestaat namelijk ook nog zoiets als ROW. Wellicht dat je daar ook eens naar kunt kijken.

Verder ben je absoluut niét verplicht om een boekhouder/accountant te nemen en ook een speciaal programma hoef je niet te kopen.
Je zult zodra je eenmaal wél aangemerkt bent als ondernemer aangifte omzetbelasting moeten doen.
Je krijgt na inschrijving te horen op welk termijn je dit moet doen, maandelijks, kwartaal of misschien wel jaarlijks.
Als je geen omzet hebt zul je geen btw af moeten dragen. Maar wellicht maak je wel kosten waarvan je de btw kunt terugvorderen.
En als je wel omzet hebt is dat misschien zo laag dat je in aanmerking komt voor de KOR (kleineondernemersregeling).
Ben je eenmaal ingeschreven en ondernemer en aangemerkt voor de belastingdienst dat zul je ongeacht of je omzet hebt of niet de btw aangifte moeten doen (op de site van de belastingdienst).
Verder heeft het urencriterium er niets mee te maken of je ondernemer bent of niet, het heeft enkel met bepaalde aftrekken te maken voor je aangifte inkomstenbelasting.

Edit..
En zolang jij geen inkomsten/uitgaven hebt is dit niet van invloed voor je aangifte inkomstenbelasting. dus blijven je toeslagen hetzelfde als nu.

Mocht je nog vragen hebben.. mag je me ook een pb sturen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:07

Gooiske schreef:
Dat dacht ik toen ook, maar mocht niet, facturen van voor de inschrijfdatum tellen niet mee, tenminste 16 jaar geleden niet.
Inmiddels dus wel, lees ik net, tot 3 maanden voor inschrijving op deze site https://www.ondernemeneninternet.nl/inschrijven-kvk/

Ook ouder dan 3 maanden als je maar kunt aan tonen dat het zakelijk was. Dus bijvoorbeeld domeinnamen claimen, website bouw etc.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:46

Ik heb even naar je werk gespiekt. Wat gaaf zeg! :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:30

Ik heb niet alles doorgelezen, maar wellicht heb je hier wat aan:

Ik ben zzper en heb hiernaast nog een baan in loondienst. Ik werk nu nog zonder kvk omdat ik niet aan het aantal uren kom om als ondernemer gezien te worden.
Ik hou mijn inkomsten en uitgaven bij in een exelsheet, die mag ik van elkaar aftrekken (grote uitgaven mag je 20% per jaar over 5 jaar voor rekenen) en wat overblijft geef je tijdens je jaaraangifte (dus de normale belastingaangifte) op als “inkomsten uit overig werk”
Over die inkomsten moet je dan premie betalen.

Je kan op deze manier geen btw aftrekken, maar je mag zelf ook geen btw rekenen. Als je facturen maakt het deze kwitanties en daar staat geen btw op.