Lekkere lactose-vrije/zuivel-vrije alternatieven voor zuivel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Lekkere lactose-vrije/zuivel-vrije alternatieven voor zuivel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 22:20

Beste bokkers,

Zoals de titel aangeeft ben ik opzoek naar goede, fijne en lekkere alternatieven voor zuivelproducten. Aangezien ik een vrij heftige lactose intolerantie heb kan ik (zelfs met pillen) bijna geen zuivel meer hebben. Nu vond ik het vroeger heerlijk om tussendoor yoghurt te eten met vers fruit. Ook tijdens het koken gebruikte ik vaak room, melk en creme fraiche.

Momenteel heb ik enkele producten van verschillende merken geprobeerd, maar helaas zonder succes. De meeste soja producten vind ik een gigantische melige (na)smaak hebben. Alsof ik water met meel heb :r Andere producten zoals noten/rijst/kokos ben ik bang dat het te zoet is.

Smaken verschillen natuurlijk, maar voordat ik alle producten ga kopen dacht ik 'vraag het Bokt'. Welke producten zijn niet zoet, niet melig en toch echt lactose vrij? Wat is jullie ervaring met de verschillende producten? Welke komen het "dichtste" bij de echte zuivel?

Alvast bedankt :)

ps. Lactose-vrije producten die wel van echte zuivel gemaakt zijn zoals AH Lactose vrije melk/yoghurt/etc. kan ik ook niet tegen... Blijkbaar zit daar nog te veel lactose in -O-
Laatst bijgewerkt door Tatjanaa op 18-01-19 22:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:22

Jumbo eigen merk verkoopt echt FANTASTISCHE cocos yoghurt, is ongezoet en lactosevrij. Hij is echt super lekker fris.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 18-01-19 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:22

Ik zou je vraag stellen in het vegantopic.

Rijstroom smaakt net anders dan sojaroom btw.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 22:23

Mer1980 schreef:
Jumbo eigen merk verkoopt echt FANTASTISCHE cocos yoghurt, is ongezoet en lactosevrij. Hij is echt super lekker fris.

Smaken de kokos-producten niet naar kokos? Ik houd niet van de smaak van kokos

TurdusMerula

Re: Lekkere lactose-vrije/zuivel-vrije alternatieven voor zuivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:25

Ik denk ook dat uiteindelijk je smaak veranderd als je geen zuivel meer gebruikt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:25

Tatjanaa schreef:
Mer1980 schreef:

Smaken de kokos-producten niet naar kokos? Ik houd niet van de smaak van kokos

Tsja het smaakt wel naar kokos, maar ik vind het niet overheersen, ik gebruik het in mijn suikervrije en lactose vrije dieet. Ik doe daar havermout in of stop het in mijn smoothy's met frozen fuits. En bij die laatste proef je geen kokos meer door het fruit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:33

Lust je de Alpro yoghurt ook niet? Ik vind daar eigenlijk niks meligs aan. Juist erg lekker!

De Alpro Go-on gebruik ik vaak als creme fraiche vervanger. In een bakje met een snufje zout en een kneepje citroensap, even roeren, en beetje bij beetje mengen met de soep/saus.

Rijstmelk is altijd ongezoet, en mijn vriend vind dat de lekkerste melkvervanger, lekkerder dan koemelk volgens hem, maar komt er het dichtst bij in de buurt.
Amandelmelk kun je ongezoet kopen, dan is die ook niet te zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:35

Bij ah had je tot voor kort de flora "roomboter". Dat is de enige plantaardige vervanger die echt op boter lijkt en lekker is. Helaas uit het assortiment, maar schijnbaar nu te krijgen onder de naam "naturli" bij de plus.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:56

Van Blueband is er lactosevrije margarine. Voor koken gebruik ik vaak de alpro soya cuisine en daar heb je ook een variant van die je kunt opkloppen tot slagroom. Die Alpro soya cuisine vind ik geen nare (na)smaak hebben die je bij de yoghurt en soyamelk soms wel hebt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:59

Er is inmiddels bij Albert Heijn ook koksroom lactosevrij in flesjes in de koelkast.
Crème fraiche ook lactose vrij.
Rice cuisine doet het ook prima in sauzen

Daantje_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:01

Ik vind zelf de haverdrank van Oatly erg lekker!
Heb ook vaak de sojayoghurt met kokossmaak van Alpro, maar daar hou je dus niet zo van.
Verder heb ik vrij weinig zuivel alternatieven uitgeprobeerd dus kan je niks anders aanraden haha