Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:40

Heb rijless even gegoogled, maar het komt niet erg betrouwbaar over. Ook de klachten over hun zijn niet mis :+
Ik zou idd naar een ander gaan, een die beter bekend staat :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:58

vilheide schreef:
Inmiddels contact gehad met een rijschoolhouder hier in de regio. Mijn verhaal uitgelegd en hij stelde voor om gewoon eens een uurtje met mij in een automaat te gaan rijden en vandaar uit te kijken wat ik wel en niet kan, en vandaar uit een plan op te stellen. Mijn verhaal kwam hem niet onbekend voor. En hij wilde me zeker helpen.


Ik denk dat dat een prima vervolg stap is voor je. Misschien voel je je in de automaat wel gelijk op je gemak. Zelf rij ik in allerlei auto’s. Groot, klein, schakel of automaat. Maar kies uiteindelijk altijd voor een automaat.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:01

Fijn TS, hopelijk lost het op deze manier je probleem op! :)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:03

vilheide schreef:
Inmiddels contact gehad met een rijschoolhouder hier in de regio. Mijn verhaal uitgelegd en hij stelde voor om gewoon eens een uurtje met mij in een automaat te gaan rijden en vandaar uit te kijken wat ik wel en niet kan, en vandaar uit een plan op te stellen. Mijn verhaal kwam hem niet onbekend voor. En hij wilde me zeker helpen.


Het feit dat iemand je probleem serieus neemt moet voor jou al heel fijn voelen!

Ik hoop dat je hier beter bij gebaat bent! En voor je het weet heb je je rijbewijs! *\o/*

vilheide

Berichten: 1482
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:06

Ik kan, als ik straks wel mijn rijbewijs op zak heb, in elk geval zeggen dat ik het niet bij een pakje boter cadeau heb gekregen. :D :D :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:18

Goed bezig!

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:20

Herkenbaar verhaal wel. Mijn b heb ik in een keer gehaald maar be was drama door mijn zenuwen. Had ik tijdens de les in een keer de kar achteruit ingeparkeerd voor een hek, een uur later lukte dat niet meer voor exact het zelfde hek. Wist niet eens meer hoe ik het stuur moest draaien. Uiteindelijk heb ik op aanraden van mijn instructeur toch pillen gehaald bij mijn huisarts. Na 3x had ik hem toch binnen. Maar door de eerdere faalmomenten werd de drempel steeds hoger.

Hopelijk werkt een nieuwe instructeur voor jou.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:24

TS herkenbaar jouw verhaal hoor.

Ik had ook moeite met mijn rijbewijs halen.
Lestte bij rijschool A. Keer op keer vlak na elkaar opnieuw op om vervolgens te zakken. Terwijl ik t volgens de instructeur best goed deed.
Overgestapt naar school B.
10 lessen genomen bij een man die behoorlijk kritisch was en het rijbewijs was binnen. Heel blij dat ik ervoor gegaan ben. En handgeschakeld gewoon wat nu erg goed van pas komt aangezien ik ook zo nu en dan in bedrijfsauto’s rijd of de auto’s van familieleden.

Mijn vriend lestte bij rijschool C.
Tig keer gezakt. Was een proces van jaren ondertussen.
Overgestapt naar rijschool B waar ik ook geslaagd ben.
Instructeur zij uit zichzelf na een les of twee dat hij zag dat het beter voor mijn vriend was als hij automaat zou rijden. En daarna was het rijbewijs zo binnen.

Een goede instructeur kan zoveel verschil maken!
Zou eigenlijk als ik jou was bij de nieuwe rijschool verder lessen in een handgeschakelde auto. Dat ben jij gewend nu, en is straks ook makkelijk als je een auto wilt aanschaffen want dan heb je alle keuze. Laat de instructeur maar eens kijken hoe hij/zij vindt dat jij erin staat. En als hij dan tot de conclusie komt dat je beter naar automaat kan kan dat altijd nog.

Sowieso al een hele positieve ontwikkeling dat je verder hebt gekeken!!’

Laat je weten hoe t je verlopen is?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:29

verootjoo schreef:
Vanillia schreef:

Wat voor 'pilletje' doelt iedereen op die dat aanraadt?
Ik heb oxazepam gehad tegen vliegangst en daar staat met grote letters op dat je tot 24 (48?) uur na innemen niet mag autorijden, lijkt me niet handig..


Een bètablokker neem ik aan als het de hf laag moet houden.
Pammetjes lijken me idd niet handig in de auto.


Ik had het inderdaad over een betablokker

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:48

Gemiddeld (de ene haalt het na 20 uur, de andere heeft er 100 nodig bijvoorbeeld) aantal lesuren ligt op ongeveer 45 dus wat dat betreft loop je nog niet echt uit de pas. Wel met het aantal afgelegde examens, dat is wel goed aan de maat om het netjes uit te drukken.

Wat automaat betreft: een moeilijke keuze. Bedenk wel dat de toekomst steeds meer uit automaten zal bestaan. Zijn tegenwoordig zuiniger dan vroeger en geven veel rijcomfort. Electrische auto's zijn alleen maar automaat.

Succes bij de nieuwe opleider, gaat vast goed komen.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:53

Mijn vriend is instructeur en heeft van rijless ook nog nooit een goede recensie gehoord. Alleen maar mensen die overstappen naar andere rijscholen omdat ze niet tevreden zijn.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:02

Nynkster schreef:
Mijn vriend is instructeur en heeft van rijless ook nog nooit een goede recensie gehoord. Alleen maar mensen die overstappen naar andere rijscholen omdat ze niet tevreden zijn.


Misschien is het een samentrekking van een Nederlands en Engels... en willen ze gewoon mensen minder laten rijden... B-)

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:12

T’s nog maar 50 uur? Ik mocht bij 50 uur Mn tussentijdse toets een keer doen. Mijn instructeur wilde da. Ook dat Mn basis er eerst super goed in zat. Bij Mn eerste examen gezakt omdat ik te hard over een drempel reed aka examnator was een poes wijf. Daarna een examinator gehad voor alle rijbewijzen en daar kwam ik binnen en die zei” we gaan ervoor dat we jou vandaag laten slagen”. Kan natuurlijk ook zijn dat je extreme pech hebt met examinatoren

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:39

Ik ben toch een beetje verbaasd. Zat gister nog naar de slechtste chauffeur te kijken en er zijn echt veel mensen op de weg die niet voldoende rijden of bang zijn etc.

Mijn vader heeft vroegere en autorijschool gehad, dus heeft mij stiekem heel jong leren rijden. Ik keek ook jong mee en leerde veel onderweg.
Toen ik 18 was en moest lessen bij een ander, kwam er druk op en ging het niet goed. Het rijden wel, maar ik kreeg strijd met mn vader en hij met de instructeur etc.
Tijdje niet gereden en daarna bij zijn ex collega. In totaal 20 uurtjes les gehad en afgereden zonder problemen, omdat het gewoon ene hele fijne man was en mijn vader zich er toen niet mee bemoeide.

Ik rij echt in alles, van klein naar heel groot, schakel en automaat. Persoonlijk vind ik ook het schakelen nauwelijks een onderdeel van het rijden. Daar hoor je in mijn ogen niet eens over na te denken.

Wij hebben 1 schakel auto en 1 automaat en zowel ML, zoon als ik rijden in allebei. Maar ik geef toe dat ik het meest in de automaat rij en er wat lui van word. Net als het piepje met achteruit rijden etc etc.

Naar aanleiding van de slechtste chauffeur een gesprek met onze zoon, omdat hij in een hele mooie auto heeft les gehad. Het ging bijv over de noodstop zonder abs. Hij wist dus ook inderdaad niet wat te doen dan.
Hij zou ook nog altijd een slipcursus doen, wat ik zelf echt eigenlijk verplicht vind. We hebben het hem zelf wel laten voelen, maar een goede cursus is beter.

Hij begon dan met 16 en reed af met 17, waarna hij een jaar naast ons zat. Dat was vast een uitkomst geweest voor ts.

Voor nu zou ik echt een andere rijschool zoeken en goed kijken naar de reviews. Slagingspercentage zegt ook wel wat, maar lang niet alles als je niet weet hoeveel mensen er lessen.
Je moet gewoon echt op je gemak raken achter het stuur en in het verkeer. In welke auto je rijdt, moet echt niet uitmaken. Als dat gaat uitmaken, wordt het imo wat gevaarlijk.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:53

Ik heb dat ook gekeken en wist niet eens dat er nog auto’s zonder ABS bestonden :=

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:11

Tijdens mijn lessen ( lang geleden ... :P ) vond ik schakelen ook lastig. Ofja, het schakelen ging goed, maar ik werd er stiknerveus van.
Advies rijschool was toen toch, doorzetten want ik kon het wel.

Uiteindelijk in 1 x het examen gehaald voor schakel auto.
Daarna een schakel auto gekocht, zo'n heeeeel oud autootje waarbij ik de koppeling niet goed aanvoelde en al stuiterend weg reed. En hoppa... daar was mijn angst!
Ik heb dit een half jaar ongeveer volgehouden, uiteindelijk een automaat gekocht en dat was een verademing voor mij.

Overigens was ik wel heel blij dat ik mijn rijbewijs heb voor schakel, want mijn vorige auto had zo enorm veel problemen dat ik zo veel verschillende leenauto's heb meegekregen en jawel schakel.
De fijnste vond ik toen toch wel de peugeot partner, achter volledig dicht ... zou je denken dat je daar juist niet in durft te rijden, maar die schakelde zeer fijn.

Doe wat goed voelt voor jou, maar ik ben achteraf wel blij met mijn rijbewijs voor schakel.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:25

Mijn gevoel zegt ook om niet over te stappen naar een automaat om eerderere redenen welke al genoems zijn.

Ik moest echter door gezondheidsredenen overstappen op automaat en ik heb me nog geen enkele belemmerd gevoeld ok de genoemde redenen :+ . Ik kán niet meer koppelen (en dus schakelen) maar mis dat helemaal niet. Ik heb een eigen auto dus er valt ook weinig ‘mis te grijpen’. :)

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:04

verootjoo schreef:
Ik heb dat ook gekeken en wist niet eens dat er nog auto’s zonder ABS bestonden :=

ABS? Joh, ik heb er hier eentje die nog rondom op trommels remt. En nee, dat is geen klein truttenschuddertje, ding weegt leeg 1700kg!
Stuurbekrachtiging heeft ie ook niet en rembekrachtiging was een optie, evenals full synchromesh en vijfde versnelling, die toen nog overdrive heette en een eigen pookje had :D

Weeg gerust, TS, tegenwoordig heb je geen 4 versnellingspookjes meer nodig om van plaats te komen :D :D

Ik ben het wel eens met de stelling dat een uitgebreide rij- en slipcursus zinvol is en bovendien leuk om te doen :j Eerst wat vlieguren verzamelen en dan eens flink aan de schuif onder gecontroleerde omstandigheden.

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:01

Nynkster schreef:
Mijn vriend is instructeur en heeft van rijless ook nog nooit een goede recensie gehoord. Alleen maar mensen die overstappen naar andere rijscholen omdat ze niet tevreden zijn.


Ik heb wel goede ervaring :+
Oke in eerste instantie niet.
Andere instructeur gekregen en daarbij in 1x geslaagd en alleen maar positief!!

Ik denk echt dat het eraan ligt welke instructeur je hebt.

vilheide

Berichten: 1482
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 21:41

Vandaag voor de 6e keer examen gedaan, dit keer in een automaat en eindelijk geslaagd!

Afbeelding

Anoniem

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:43

Van harte ! Fijn dat het nu wel gelukt is

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:44

Van harte gefeliciteerd!!

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:46

Fijn gevoel hè! Ik ben na 3 keer geslaagd en was toen eindelijk verlost. Gefeliciteerd!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:27

Gefeliciteerd.
IK heb uiteindelijk ook voor een automaat gekozen en de beste beslissing van mijn leven gebleken.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:59

Gefeliciteerd *\%/*