Particulier huren: Rechten bij defecte kookplaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sani

Particulier huren: Rechten bij defecte kookplaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 13:43

Goedemiddag,

Ik moet nog contact opnemen met de verhuurder en kijken wat hun opties zijn, maar ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben.

Ik woon sinds 1 november in deze woning en het jaar ervoor hebben mijn ouders de woning gehuurd.
Sinds het moment dat mijn ouders in de woning was de grote pit linksvoor van de inbouw gaskookplaat al defect. Mijn ouders hebben hier nooit moeilijk over gedaan, maar er wel direct al melding van gemaakt.

Sinds dat ik de woning in ben gegaan is er al minstens driemaal een klusjesman bij geweest die onderdelen heeft besteld en geplaatst heeft. Ik wil het gewoon opgelost hebben. Het is de grootste pit van de kookplaat en die mis ik enorm.

De ene keer is het onderdeel niet juist, de andere keer lost het onderdeel de klacht niet op of zoals voor kerst ‘de levertijd is onbekend’.
Ik zit nu nog steeds met een niet volledig werkende kookplaat en ik zie het niet gebeuren dat deze nog gerepareerd kan worden.

Is het nu de bedoeling dat ik zelf de kookplaat ga vervangen?
Is het de bedoeling dat mijn verhuurder of makelaar dit regelt? (Ik huur via een makelaar)
Kan ik na een x periode eisen dat ze de plaat vervangen of doe ik het dan op eigen risico?

Groetjes Sandra

LiesxAnne

Re: Particulier huren: Rechten bij defecte kookplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:58

Is er een contract getekend en wat staat hier in? Meestal worden dit soort dingen dus benoemt in een contract. Ik heb alleen de ervaring dat huren via een woningbouwvereniging hun verantwoordelijk zijn voor de kapotte of defecte apparaten. ( ligt er nu natuurlijk wel aan hoe het kapot gaat ! )

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:42

Sani schreef:
Sinds dat ik de woning in ben gegaan is er al minstens driemaal een klusjesman bij geweest die onderdelen heeft besteld en geplaatst heeft. Ik wil het gewoon opgelost hebben. Het is de grootste pit van de kookplaat en die mis ik enorm.

De ene keer is het onderdeel niet juist, de andere keer lost het onderdeel de klacht niet op of zoals voor kerst ‘de levertijd is onbekend’.
Ik zit nu nog steeds met een niet volledig werkende kookplaat en ik zie het niet gebeuren dat deze nog gerepareerd kan worden.

Is het de bedoeling dat mijn verhuurder of makelaar dit regelt? (Ik huur via een makelaar)
Kan ik na een x periode eisen dat ze de plaat vervangen of doe ik het dan op eigen risico?

Je huurt het nog niet zo lang en in die periode is er al meermaals naar gekeken en aan gewerkt, het is dus niet zo dat de verhuurder geen inspanning levert. Natuurlijk wil je het graag opgelost zien, maar je moet iemand ook de kans geven het op te lossen. Dus gewoon erachteraan blijven gaan en nog wat geduld hebben (niemand kan er iets aan doen als er een tijdje op een onderdeel gewacht moet worden), het is ook weer geen bloedspoed/bittere noodzaak.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:44

Toen wij particulier huurden moesten wij intern onderhoud zelf doen en buiten ons appartement om werd door de VVE geregeld waar wij dus aan mee betaalden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:52

Bij ons is het simpel gezegd afhankelijk van of we het zelf slopen of dat het logische gebruiksschade is aan onderdelen van de woning die ook door vorige bewoners al zijn gebruikt. Als wij onze kookplaat beschadigen door er een pan op te laten vallen is het onze eigen schuld, doet de kookplaat het op een gegeven moment niet meer zonder duidelijk aanwijsbare rede zijn wij daar niet per se verantwoordelijk voor. Alles wat je er niet mee uit mag nemen zou in principe voor de kosten van de eigenaar moeten zijn.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:42

GDG schreef:
Sani schreef:

Je huurt het nog niet zo lang en in die periode is er al meermaals naar gekeken en aan gewerkt, het is dus niet zo dat de verhuurder geen inspanning levert. Natuurlijk wil je het graag opgelost zien, maar je moet iemand ook de kans geven het op te lossen. Dus gewoon erachteraan blijven gaan en nog wat geduld hebben (niemand kan er iets aan doen als er een tijdje op een onderdeel gewacht moet worden), het is ook weer geen bloedspoed/bittere noodzaak.

Ik zeg ook nergens dat ik vind dat de verhuurder geen inspanning levert. Ik heb alleen het gevoel dat ze het niet kunnen oplossen met de aanwezige kookplaat.