Verder studeren of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miky

Verder studeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 07:17

Hallo allemaal!

Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd aan de argrarische hogeschool. Momenteel zit ik voor een half jaar in Australie maar het word nu wel tijd dat ik na ga denken over mijn toekomst.

Alleen het probleem, ik weet het niet. Ik weet het gewoon echt, echt niet. Redelijk vaak ben ik aan het kijken naar vacatures die aansluiten bij mijn vooropleiding. Maar ik kom eigenlijk niks tegen waarvan ik denk, ja dit is het! En ik heb eigenlijk altijd wel gedacht dat dat gevoel nog wel zou komen bij bepaalde banen. Maar ik zie overal zo erg tegen op. Het is gewoon allemaal niet mijn ding.

Ben ik misschien niet gewoon bang? Ik ben bijna 24, een prima leeftijd voor je eerste echte baan. Maar ik voel me er nog zo niet klaar voor. Voel me veel te onzeker. Een echte baan, dat kan ik toch nog helemaal niet? Daar ben ik toch nog veel te jong voor? Misschien is dit wel de reden waarom ik alle vacatures afwijs.

Hierdoor ben ik ook wel aan het nadenken om nog verder te studeren aan de universiteit. Maar dan denk ik ook, het hbo is me redelijk goed afgegaan maar ik was echt niet de beste. Moet ik het nou wel gaan proberen of niet? Wat als het allemaal niet lukt en te hoog gegrepen blijkt te zijn? Ga ik dan juist niet heel erg balen van mezelf?
Of moet ik misschien toch een tweede hbo studie gaan proberen?

Kortom, ik heb het gevoel behoorlijk in de knoop te zitten.
Mijn allergrootste droom is een eigen bedrijf. Ik wil hier dan ook erg hard voor werken om dit te bereiken. Maar eerst zal er toch via een andere weg geld verdiend moeten gaan worden :D .

Wat denken jullie dat wijsheid is? Toch proberen om verder te studeren of moet ik me over die drempel heen zetten en gewoon beginnen met soliciteren?

Castilja

Re: Verder studeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:27

Ik herken bij meer mensen van een jaar of 24/25 de angst om aan een vaste baan te beginnen. Mijn beste vriendin moest er ook niet aan denken dus die is eerst gaan reizen, maar nu ze eenmaal een leuke werkplek heeft gevonden vindt ze het te gek. Het zit waarschijnlijk ook deels tussen ieders' oren :)
Over je studie gesproken is eigenlijk het enige dat ik kan zeggen; nu kan het nog makkelijk. Later kun je je natuurlijk altijd laten omscholen, maar nu heb je nog de tijd om te studeren zonder andere verplichtingen. Als jij een eigen bedrijf wil zou ik vooral verder studeren om dat zo reëel mogelijk te maken. Ik ben daar niet in thuis dus welke studie oid kan ik je echt niet bij helpen haha.
Wat misschien ook nog helpt is om eens bij een lifecoach langs te gaan? Die kan je helpen met uitvinden waar je interesse/kracht ligt, misschien heb je er iets aan!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:03

Ik zit in dezelfde situatie. Heb mijn master gehaald, nog een extra stage gedaan en dan zou ik nu een echte baan moeten zoeken. Maar wat? Geen idee. Ik ben ook maar op reis gegaan.

Ik denk dat we gewoon ergens moeten beginnen, de perfecte baan gaan we niet gelijk vinden. En als het niet bevalt, kunnen we altijd weer iets anders zoeken toch? Iig, dat vertel ik mezelf. Ook daadwerkelijk dat doen is een ander verhaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:24

Misschien heb je momenteel meer aan een coach waarmee je gaat uitvinden wat je precies wil doen met je leven?

Zou zonde zijn nu weer een studie te starten en over 4jaar weer met hetzelfde probleem te zitten.

Overigens herken ik het wel. Maar ik heb gewoon de banen aangenomen die ik tegenkwam en soms bleek het stom maar soms ook leuk, en nu zit ik al 9 jaar bij mijn werk en vind ik het prachtig. Hoewel ik van tevoren ook niet dacht dat ik dit leuk zou vinden :P
Je kan ook gewoon dingen proberen die je niet aanspreken, je hebt dan iig werkervaring en geld en je leert wat je wel en niet wilt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:33

Ga gewoon beginnen. Zoek een baan en begin te werken.
En als dat niet bevalt zoek je een andere baan.
24 jaar te jong om te werken? Nou, echt niet hoor.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:15

2de hbo studie gaat je heeeeel veel geld kosten. Tenzij je verpleegkunde of leraar oid gaat doen. Ik was ook 23 toen ik klaar was en ik ben meteen van werken. Achteraf gezien denk ik nu, was ik nog maar gaan reizen ik kan nog lang genoeg werken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:28

Hoi TS,

Ik heb precies hetzelfde als jij.
Ik heb vorig jaar mijn pabo afgerond maar wilde helemaal geen leerkracht worden :+
Ik wist dit aan het einde van het tweede jaar maar wilde toch iets afmaken.
Ik heb toen in mijn derde jaar staatsexamen havo wiskunde B gedaan en in mijn vierde jaar vis de vavo mijn vwo wiskunde b en Engels gedaan.
En nu zit ik op de uni :) ik studeer applied mathematics en heb het enorm naar mijn zin.
Ook ik ben 24 :)

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:39

Misschien kun je een kopopleiding gaan volgen? Een kopopleiding is een verkorte lerarenopleiding die jou binnen één jaar opleidt tot tweedegraads docent. Dan heb je binnen een jaar een 2e HBO diploma en kun je binnen dat jaar nog even verder kijken wat je zou willen doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:59

Wat voor bedrijf wil je precies gaan starten?
Misschien kun je een baan vinden die daarop aansluit, zodat je vast ervaring opdoet in dat vakgebied.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:26

Je eerste baan hoeft niet meteen je droombaan te zijn he? Ik ben een paar jaar geleden ook gewoon ergens begonnen zonder plan, en geen van de banen die ik tot nu toe gehad heb was mijn droombaan. Maar er zit een groot verschil tussen je droombaan en met tegenzin naar je werk gaan, en je kunt ook plezier halen uit banen die niet je droombaan zijn. Misschien kom je er zo wel achter wat je wel en niet graag doet, en elke ervaring die je opdoet kun je meenemen naar een volgende baan, dus verloren tijd is het zeker niet. Ik doe nu iets waaraan ik tijdens mijn studie echt nooit gedacht had, dus van een echte droombaan valt niet te spreken, maar ik vind het zeker wel interessant! :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:19

Ik ga mee met bovenstaande reacties, gewoon ergens gaan beginnen. Een volgende opleiding is leuk, maar als je niet weet wat je wilt en het alleen doet om het werken uit te stellen is het zonde van het geld.

En heel eerlijk, als ik terug kijk op waar ik ben begonnen en wat ik allemaal heb gedaan, zou ik er bij vele banen niet aan moeten denken dat ik daar voor vast was aangenomen. Maar het heeft me wel geleerd wat ik echt leuk vond... ;)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:34

Al eens gedacht aan een traineeship? Er zijn heel veel verschillende soorten traineeships. Maar vaak komt het er op neer dat je in een periode van 2 jaar verschillende cursussen of een opleiding gaat volgen en ervaring opdoet binnen verschillende bedrijven/ afdelingen.

Zelf ben ik na een jaar werken en leren tot de conclusie gekomen dat voltijd studeren beter bij mij past. Daarom doe ik nu een premaster in voltijd om daarna door te stromen naar een master.