Stage verplicht weekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bokker01

Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:29

Dag allemaal :wave:

Ik zit met een vraagstuk in mijn hoofd en ben erg benieuwd hoe andere mensen hier over denken... Is het oké dat stage je verplicht om in het weekend stage te lopen? Of 2 weekenden per maand? Ik doe de opleiding verzorgende IG, ik hoor veel van andere (ben er zelf ook al eens tegen aangelopen) dat je stage je verplicht om eens in de zoveel tijd in het weekend stage te lopen. Hoe denken jullie hier over? Is dit oké?

Ik zelf vind van niet. Ik weet dat zodra je in de zorg gaat werken dat je verplicht bent om eens in de zoveel tijd ook in het weekend te werken, dit is dan ook geen probleem. Nu is het '' maar '' stage en ben je als stagiaire boventallig omdat je nog in opleiding bent. Ik zelf heb ook nog een bijbaan in het weekend en heb ook het geld hard nodig als student dus ik ga geen vrij vragen van werk om dan stage te kunnen lopen!

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier naar kijken, en wat zij hiervan vinden! :o

nine1987

Re: Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:30

Wat staat er in je overeenkomst?

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:30

nine1987 schreef:
Wat staat er in je overeenkomst?

Niks over weekenden. Je moet zoveel uur stage lopen in zoveel weken, meer niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:31

Ik vind dat als het bij de functie hoort, ze het mogen vragen in je stage maar ik zou idd even in je PROK kijken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:32

Nja in dat geval ff navragen idd.. Maar stage is er om te laten zien hoe 't werk eraan toe gaat.. Weekenden horen hier imo bij.. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:33

Als stagiair hoefde ik nooit in de weekenden te werken maar ik vind wel dat het erbij hoort.
En het is niet eens in de zoveel tijd dat je een weekend moet werken maar gewoon om het weekend en de feestdagen
Laatst bijgewerkt door purny op 16-01-19 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:34

Volgens mij verwachten de zorginstellingen dat wel, net als vakanties. Die gasten krijg je dat een andere keer terug. Verzorgende ig is hbo toch? Dan zijn de verwachtingen vaak wel wat stelliger.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:34

Nicjuh_ schreef:
Volgens mij verwachten de zorginstellingen dat wel, net als vakanties. Die gasten krijg je dat een andere keer terug. Verzorgende ig is hbo toch? Dan zijn de verwachtingen vaak wel wat stelliger.

Mbo 3

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:35

Nicjuh_ schreef:

HBO? :')

MBO.

Helaas TS het hoort erbij, kan je alvast wennen. Wees blij dat je nog geen 18 bent anders moet je ook nachten gaan werken.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:37

Ik heb ook ooit een (onbetaalde) stage gedaan waarbij ik ook in de weekenden moest komen.
Normaal had ik dit geen probleem gevonden (de stage ervoor moest ook maar toen kreeg ik een vergoeding).
Maar omdat het onbetaald was heb ik een gesprek aangevraagd.
Ik moest ook in de weekenden werken om mijn studie te betalen en zonder vergoeding zou ik in de problemen komen.
Ik heb dit toen uitgelegd en kunnen regelen dat ik van maandag t/m vrijdag stage kon lopen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:37

Ik vind het wél normaal dat je in deze opleiding ook stage loopt in het weekend. Het hoort bij het beroep waarvoor je aan het leren bent.
Mocht er in je overeenkomst staan dat je geen weekenden hoeft te werken, dan heb je geluk en hoeft het natuurlijk niet. Maar dat heb ik met deze opleiding nog niet vaak meegemaakt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:38

Geef gewoon aan bij je stagecoördinator (of ander persoon op school die je hierbij kan helpen) dat je een bijbaan hebt in het weekend en het geld daarvan hard nodig hebt en dus geen vrij kan vragen. Je hoeft vast niet bij alle instellingen in het weekend te werken, en als je wel een keertje in het weekend moet zou ik toch een keer vrij vragen van je werk daarvoor. Inzet tonen is wel belangrijk, ik snap dat je niet ieder weekend kan maar als ze het eens per 2 maanden ofzo vragen zou ik niet moeilijk gaan doen.

Ik doe een BBL Opleiding dus in principe loop ik ook 'stage' maar ik word ieder weekend ingepland en dat is logisch want in het echte leven met een echte baan gebeurt dat ook in die sector.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:39

Het lijkt mij op zich wel logisch dat je stage moet lopen in de weekenden als je zo'n opleiding doet. Je weet van tevoren dat de werkzaamheden ook in het weekend doorgaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:40

Bij ons liepen stagiaires ook in t weekend stage. 1x per maand dacht ik.
Wat wel kon als iemand een bijbaantje had, dat diegene ipv een heel weekend, 2 zondagen kwam.
Maar beste optie is gaan overleggen op je stage ;)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:41

Ik vind dat als je aangeeft dat je een bijbaan hebt en dat geld dan ook nodig hebt dat ze daar ook in mee moeten gaan.. Het is niet zo dat je niet wilt

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:47

Van onze paravet stagiairs staat dat ook gewoon in hun rooster. Wel wordt er meegekeken dat ze veilig naar huis kunnen wbt OV of bv iemand die dichtbij woont maar niet in zijn eentje over verlaten campus naar huis moet fietsen om 1u 's nachts.

Dat je bijbaan er bij inschiet, moet je van te voren incalculeren. Je kan vragen in je kennismakingsgesprek wat er van je verwacht wordt met weekenden. Zou je bij ons aangeven dat je dat geld echt nodig hebt, dan wordt er gekeken wanneer je dan wel de betreffende soort dienst kan draaien.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:49

Als ze bij je sollicitatie aan hebben gegeven dat je in het weekend ook beschikbaar moet zijn vind ik het zeker niet raar. Neem aan dat je van te voren wel je stagedagen besproken heb?

Ik loop ook alleen in het weekend (en vakanties) stage. Van te voren afgesproken. Op een begeleid wonen/zorgboerderij, die gaan gewoon altijd door natuurlijk.

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:51

Oké jullie denken er dus anders over haha. :') Ik heb gewoon 2 vaste stage dagen in de week, de donderdag en vrijdag. Maar goed ik denk er dus iets anders over haha. Snap jullie punt natuurlijk ook! :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:52

Maar dan is er toch niets aan de hand in feite? :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:53

Ik begeleid stagiaires in de zorg. Ja het hoort er wel bij vind ik. Ik vind het ook een stukje mentaliteit alle diensten draaien....
Je kiest voor de zorg, tijdens je opleiding zou het toch gek zijn als je alleen doordeweeks ervaring hebt en geen idee hebt hoe het er in het weekend aan toe gaat? Krijg ook regelmatig stagiaires die alleen vroege diensten willen draaien. Dat kan ook niet. Ik denk altijd zo het kan zo zijn dat dit later mijn collega word, zou ik daar dan op kunnen bouwen dat we samen de dienst tot een goed einde kunnen brengen en zullen we de werklast eerlijk verdelen? Want ja de zorg is zwaar....

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:54

Shaggy09 schreef:
Maar dan is er toch niets aan de hand in feite? :)

Nee zeker niet! Ik was gewoon erg nieuwsgierig hoe andere mensen hier over dachten. ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:56

Snap ik wel. Toen ik begon met opleiding/stage dacht ik ook dat het niet echt normaal zou zijn als de dat van me zouden vragen. Maar je ontkomt er niet aan en op een gegeven moment is het ook gewoon normaal en ritme. Je kiest er zelf voor want je kan ook in een andere sector gaan werken.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:57

Plus: personeel is schaars..... Dus ja eerlijk een beetje ingewerkte stagair is toch weer extra handje en aandacht voor de bewoners.

Ik vind het altijd super om te zien als er lekker een rondje gewandeld word of een spelletje word gespeeld. En ik door kan met andere zaken
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 16-01-19 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:58

Wij hadden leerlingen die een jaar stage liepen en 1 dag school.
Als je maar 2 stage dagen hebt, dan zal je geen weekenden hoeven.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:59

Wij moesten ook verplicht 2 weekenden in de maand. Beetje jammer dat je er niet meer voor betaald kreeg, maar helaas.. Wij moesten ook 4 dagen in de week, plus een dag school.