Spullen van een familielid in je huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:04

Wist geen betere topic titel te bedenken.

Ik ga verhuizen. Niet omdat dit huis niet meer bevalt maar omdat ik door wat lichamelijke aandoeningen steeds meer moeite begin te krijgen met de trap en er nog wat dingen zijn in dit huis die voor mij niet praktisch zijn.

Probleem is dat er in één kamer nog erg veel spullen staan van een familielid die ik natuurlijk niet mee kan/wil verhuizen. Kan zelf niet veel dus ben wat betreft verhuizen nogal afhankelijk maar het gaat ook gewoon niet meer passen. Nieuwe huis is niet klein maar wel kleiner en alles is gelijkvloers waardoor ik alle ruimten straks goed kan benutten. Om het onderhoudsvriendelijk te houden wil ik ook veel minder spullen meeslepen.

Maar ik kan dat familielid niet meer bereiken, smsjes worden niet gelezen, facebook is verwijderd en bellen werkt ook niet.

Nu zit ik dus met die spullen in mijn maag. Deels memorabilia, deels dingen die toch wat waarde hebben.
Sommige dingen kan ik wel verkopen want weggooien zou doodzonde zijn maar ik weet niet of dat familielid die dingen terug zou willen hebben en daarom voel ik me daar erg ongemakkelijk bij.
En memorabilia: wat wil de persoon toch nog wel graag hebben en wat niet? Dat weggooien vind ik ook niet bepaald gemakkelijk.

Ik zit er mee in, alles meeslepen is leuk maar allesbehalve praktisch, nog meer belasting voor vrienden en dan staat het in het nieuwe huis flink in de weg.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:12

Is er niet een ander familielid die hem/haar kan bereiken?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:13

Lastig! Ik zou toch proberen diegene te bereiken, straks krijg je er nog een conflict van....

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:23

Zou kijken of er bekenden van diegene te bereiken zijn?
En anders in de opslag laten zetten?
Moeilijk,snap dat het niet iets is wat je dan ook zomaar weg doet.

Eventueel een oproepje op facebook zetten dat je diegene zoekt voor de spullen?
Misschien word het gedeeld en dat er dan iemand komt die die persoon kan bereiken

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:25

Misschien in een opslag zetten en de rekening opsturen? Een ander familielid die het kan opslaan? Of alles inladen en voor de deur zetten? :+

Lastig TS!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:25

Volgens mij ben je verplicht om hem/haar in de gelegenheid te stellen om die spullen op te halen, doe je dat niet dan ben je strafbaar. Dus ook als ze de telefoon niet opnemen enzo, dan ben je verplicht om het op te slaan.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:28

Zit het familie lid wel in nederland? Heb je een adres?

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:30

Een brief sturen als je het adres hebt?
Zijn er andere familieleden die wel contact hebben?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:52

Heb je een andres? Je zou een aangetekende brief kunnen sturen en anders een ander familielid inschakelen om hem of haar te vragen tegen hem familielid te zeggen dat zijn spullen binnen een periode van X weken weggegooid/verkocht worden als familielid geen contact opneemt. Anders blijf je eeuwig leuren met die spullen.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:59

Citaat:
.
Het eigendomsrecht is het meest verstrekkende recht wat ons rechtssysteem kent. Als u "zomaar" spullen weggeeft of verkoopt die van iemand zijn, kunt u daar behoorlijke problemen mee krijgen. Met "zomaar" bedoel ik de situatie dat de eigendom van de goederen van uw ex-partner niet voor 100% op u over is gegaan.

Een aangetekende brief kan een oplossing brengen. Houdt u er echter wel rekening mee dat als deze niet wordt opgehaald op het postkantoor, deze pas na drie weken aan u wordt geretourneerd. Wanneer u al na twee weken de spullen verkoopt, kunt u een probleem krijgen. Ook kan uw ex-partner nog altijd zeggen dat de brief niet aan hem/haar is overhandigd.

Ik kan u twee dingen aanraden, waarbij de ene m.i. niet beter is dan de andere.

1) Laat een exploot betekenen door een deurwaarder. Een deurwaarder heeft een ambtseed afgelegd. Hierdoor kan er (vrijwel) geen twijfel worden opgeroepen of de brief is bezorgd wanneer hij/zij dit zegt. Dit geeft u de zekerheid dat u na de door u gestelde termijn kan overgaan tot het vervreemden van de goederen.

2) Laat een jurist of advocaat een brief aan uw ex-partner sturen. Vreemde ogen dwingen. Mogelijk helpt deze simpele handeling om te laten zien dat het u serieus is en om schot in de zaak te krijgen.


Net gevonden op zo'n advocaten forum. Lijkt me de meest 'eerlijke' optie?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:49

Het betreft geen ex partner en de spullen zijn niet aantoonbaar van de een of de ander in dit geval.

Andere familieleden zijn er eigenlijk niet en die er wel zijn hebben ook geen facebook of adresgegevens.

Ik wil diegene ook niet met een rekening opzadelen of benadelen, heb al een brief geprobeerd te sturen maar heb op eerdere berichtjes (over iets anders) ook nooit reactie gehad. Hoop dat er toch nog een reactie komt want het is iemand om wie ik heel veel geef dus die wil ik absoluut niet benadelen maar ik zit er nu mee in mijn maag omdat ik die ruimte ook nodig heb om de verhuisdozen in te zetten. Deze verhuizing moet heel goed voorbereid zijn, heb bij de vorige al genoeg ellende meegemaakt terwijl ik toen ook al niets kon.

Ik wil niet nog eens werkeloos toekijken terwijl iedereen zich een slag in de rondte werkt.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:53

Heb je een adres van dit familielid?
Zo ja, alle dingen in verhuisdozen (laten) inpakken en op de stoep (laten) zetten.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:46

Het klinkt alsof je al jaren geen contact meer hebt gehad. Misschien kun je gegevens opvragen bij de gemeente? Ik vond dit:

Citaat:
Persoonsgegevens opvragen
Bent u namens een niet-commerciële instelling of als particulier op zoek naar een persoon? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden gegevens over deze persoon opvragen bij de gemeente.

Aanvraag
Het opvragen van gegevens doet u schriftelijk. U stuurt een brief naar de gemeente met daarin:

gegevens over wie het verzoek doet (particulier/niet-commerciële instelling),
uw volledige adresgegevens,
de reden van het verzoek,
uw handtekening,
een kopie van uw geldige legitimatiebewijs als u particulier bent of
een stempel op de brief op briefpapier als u namens een niet-commerciële instelling de gegevens opvraagt.
Privacy
Zodra de gemeente gegevens verstrekt over een persoon, wordt min of meer inbreuk gepleegd op de privacy van die persoon. Daarom moet de gemeente elk verzoek aan de hand van de onderstaande voorwaarden beoordelen. Ook moet de verstrekking van deze gegevens geregeld zijn in de gemeentelijke verordening (wetgeving op gemeentelijk niveau).

Niet-commerciële instellingen
(aan elke voorwaarde moet worden voldaan)

Er is een dringende maatschappelijke behoefte om gegevens over een persoon op te vragen.
De verstrekking van gegevens moet in verhouding staan tot het doel waarvoor de instelling de gegevens opvraagt.
Dit doel kan niet op een minder ingrijpende manier worden bereikt.
Particulieren
(aan elke voorwaarde moet worden voldaan)

Het doel moet persoonlijk en niet-commercieel zijn.
De persoon over wie gegevens worden gevraagd, moet schriftelijk toestemming geven voordat de gemeente zijn of haar gegevens verstrekt. Als de opgevraagde persoon om geheimhouding vraagt, verstrekt de gemeente geen gegevens.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:36

Ik ken de situatie natuurlijk niet, en heb geen idee welke afspraken jullie gemaakt hebben of hoe lang je die spullen al bewaard, maar het lijkt me toch dat iemand wiens spullen je in opslag hebt, altijd op een of andere wijze bereikbaar voor je moet/ wil zijn?

Kan de gemeente niks voor je betekenen mbt contactgegevens?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 02:12

Had je nog veel contact met die familielid .

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:25

Hoe zijn die spullen bij jou terecht gekomen/wat was de reden? en wat hebben jullie er op voorhand over afgesproken?

belle_boef

Berichten: 10740
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:31

pompadour schreef:
Had je nog veel contact met die familielid .

Heb je de OP wel gelezen?


Citaat:
Maar ik kan dat familielid niet meer bereiken, smsjes worden niet gelezen, facebook is verwijderd en bellen werkt ook niet.
.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:35

Ik zou hem een sms sturen met een ultimatum. En daar in vermelden dat als hij het niet op komt halen hij het terug kan kopen bij de plaatselijke kringloop.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:42

Als je een adres hebt, zou ik een aangetekende brief sturen, met daarin een datum tot wanneer de spullen opgehaald kunnen worden. Dan heb jij in ieder geval een ontvangstbevestiging en een rechtsgeldig bewijs dat je de persoon in staat hebt gesteld tot het ophalen van de spullen.

Als je daarop ook geen reactie krijgt, zou ik me verder niet te schuldig voelen over het wegdoen van iemands spullen die zelf niet meer de moeite neemt om op jouw berichten te antwoorden.

Anoniem

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:29

Wat was de originele afspraak?

Wanneer heb je de persoon voor het laatst gezien?

Hoe lang staan de spullen al bij jou?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:46

Klinkt alsof je die persoon al erg lang niet hebt gezien.
En diegene het niet de moeite waard vond om je een nieuw telefoonnummer of adres te geven.

Ik zou de spullen die verkoopbaar zijn verkopen en de rest naar de kringloop of de zak van max geven.

Uiteindelijk heb je gedaan wat je kon om hem te bereiken.

( mocht je bang zijn, zou ik het ook nog navragen bij bureau voor rechtshulp maar dit is verder overmacht, verwacht ik zo )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:57

Als je een adres hebt, aangetekende brief versturen met daarin een uiterste datum. Dat je het niet leuk vindt om het op deze manier te moeten doen, maar dat je op andere manieren geen contact kon krijgen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:58

Als je heel lang geen contact meer heb, is het mogelijk dat je familie lid niet meer leeft.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:03

Voor iedereen die zegt "ik zou het verkopen of ik zou het weggooien": daar kun je echt heel veel gezeik mee krijgen

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:18

Naar het gemeentehuis gaan van de laatst gekende woonplaats van die persoon en daar het probleem voorleggen.
Beetje meewerkende ambtenaar zal je kunnen vertellen of die persoon nog ingeschreven staat. En wil je hopelijk ook het adres geven dan.
Indien verhuisd, kunnen ze je vertellen naar welke gemeente en dan kan je daar weer langs :+