[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:50


eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:57

Dat vind ik nou echt interessant :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 13:58


AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:34

Zo documentaires zijn echt interessant, een beetje luguber maar wel fascinerend.

Ik kan me nog herinneren toen ik 13 was dat ik met mijn beide ouders op reis was in Tsjechië, daar zijn we naar een kerk gereden die opgebouwd was uit beenderen van gestorven mensen, hoe het juist binnenin eruit zag weet ik niet want ik mocht niet mee naar binnen van mijn ouders. Ik weet alleen niet meer hoe die noemde...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:35

Dat zal ook één van die Capucijnercrypten zijn geweest, die zie je op veel plaatsen. Hele fascinerende dingen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:53

Sheran schreef:
Dat zal ook één van die Capucijnercrypten zijn geweest, die zie je op veel plaatsen. Hele fascinerende dingen.


In Tsjechie is toch gewoon de katholieke kerk van Sedlec? Meer ten behoeve van kunst dacht ik.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:00


AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:02

Janine1990 schreef:
Sheran schreef:
Dat zal ook één van die Capucijnercrypten zijn geweest, die zie je op veel plaatsen. Hele fascinerende dingen.


In Tsjechie is toch gewoon de katholieke kerk van Sedlec? Meer ten behoeve van kunst dacht ik.


Ja! Dat was de naam! In poedersuiker Hora!!! :D Dat zat ergens ver weg in mijn geheugen zeg 8)7
Ik heb het net eens gegoogled en het is het Ossuarium van Sedlec, een rooms katholieke kapel waar 40.000 tot 70.000 personen de ornamenten van de kapel vormen. (met dank aaan wikipedia)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:14

Sheran schreef:
https://www.welingelichtekringen.nl/cul ... uropa.html

Twee ervan zijn in Tsjechie, waaronder inderdaad die kerk die je noemde :)


https://nl.wikipedia.org/wiki/Ossuarium_van_Sedlec

Ik lees hier niets over de capucijnen, wel over een beeldhouwer... En het is niet bepaald georganiseerd zoals in een crypte, in jouw link zoals in Brno.
Kapucijnen zijn ook een geheel andere (hervorming) orde dan Cisterciënzers.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kloosterorde

Volgens mij ligt de oorsprong van het Ossuarium in het feit dat er in de middeleeuwen zand is uitgestrooit uit Jeruzalem en men daar massaal op heilige grond begraven wilde worden. De pest zorgde voor nog meer beenderen en ja... die moet je een keer opruimen.

De kerk is tenslotte ook gekocht door een rijke familie die een beeldhouwer de opdracht heeft gegeven om de beenderen te verwerken tot kunst.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:16

IK bedoelde ook niet dat jouw ding met capucijnen te maken zou hebben :) Volgens mij is dat van jou inderdaad iets heel anders, en is er daarnaast nog een crypte. :)

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:06

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helios_ ... vlucht_522
Deze crash werd ooit besproken bij aircrash Investigation. Door een stom foutje stond de knop die het zuurstofgehalte in het vliegtuig regelde nog op handmatig. Al snel hadden alle passagiers en personeel zulk zuurstoftekort dat ze eerst niet meer goed konden nadenken over het verhelpen van het probleem en daarna hun bewustzijn verloren. Alleen 1 steward wist de extra zuurstofflessen te bereiken, waardoor hij nog wat langer bij bewustzijn bleef en nog tevergeefs poogde contact te krijgen met het vliegveld. Toen ze op de grond geen contact met het vliegtuig kon worden gekregen zijn ze met raketten gaan kijken of het misschien een kaping betrof. Ze zagen een 'spook'vliegtuig vol mensen die dood of buiten bewustzijn waren en 1 man die verward door de cockpit stommelde. Maar nog voor ze een besluit konden nemen om het vliegtuig. Wel of niet neer te halen raakte de brandstof op en stortte het neer op een berg buiten Athene. Wonderbaarlijk genoeg vielen daarbij geen extra doden op de grond, maar wel iedereen in het vliegtuig.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:24

Cerilene dat verhaal :| superheftig!
Lijkt me ook voor de piloten van de f16's superheftig!

SeaSide

Berichten: 2327
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:53

Cerilene_ schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helios_ ... vlucht_522
Deze crash werd ooit besproken bij aircrash Investigation. Door een stom foutje stond de knop die het zuurstofgehalte in het vliegtuig regelde nog op handmatig. Al snel hadden alle passagiers en personeel zulk zuurstoftekort dat ze eerst niet meer goed konden nadenken over het verhelpen van het probleem en daarna hun bewustzijn verloren. Alleen 1 steward wist de extra zuurstofflessen te bereiken, waardoor hij nog wat langer bij bewustzijn bleef en nog tevergeefs poogde contact te krijgen met het vliegveld. Toen ze op de grond geen contact met het vliegtuig kon worden gekregen zijn ze met raketten gaan kijken of het misschien een kaping betrof. Ze zagen een 'spook'vliegtuig vol mensen die dood of buiten bewustzijn waren en 1 man die verward door de cockpit stommelde. Maar nog voor ze een besluit konden nemen om het vliegtuig. Wel of niet neer te halen raakte de brandstof op en stortte het neer op een berg buiten Athene. Wonderbaarlijk genoeg vielen daarbij geen extra doden op de grond, maar wel iedereen in het vliegtuig.


Die aflevering is mij altijd bijgebleven zo heftig.

Ook een vliegtuig crash in Rusland vond ik heel opmerkelijk. Dat vliegtuig bleek te zijn gecrasht doordat de piloot zijn zoontje in de cockpit achter het stuur had gezet en die perongeluk de automatische piloot uit had gezet met ernstige gevolgen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:58

SeaSide schreef:
Cerilene_ schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helios_ ... vlucht_522
Deze crash werd ooit besproken bij aircrash Investigation. Door een stom foutje stond de knop die het zuurstofgehalte in het vliegtuig regelde nog op handmatig. Al snel hadden alle passagiers en personeel zulk zuurstoftekort dat ze eerst niet meer goed konden nadenken over het verhelpen van het probleem en daarna hun bewustzijn verloren. Alleen 1 steward wist de extra zuurstofflessen te bereiken, waardoor hij nog wat langer bij bewustzijn bleef en nog tevergeefs poogde contact te krijgen met het vliegveld. Toen ze op de grond geen contact met het vliegtuig kon worden gekregen zijn ze met raketten gaan kijken of het misschien een kaping betrof. Ze zagen een 'spook'vliegtuig vol mensen die dood of buiten bewustzijn waren en 1 man die verward door de cockpit stommelde. Maar nog voor ze een besluit konden nemen om het vliegtuig. Wel of niet neer te halen raakte de brandstof op en stortte het neer op een berg buiten Athene. Wonderbaarlijk genoeg vielen daarbij geen extra doden op de grond, maar wel iedereen in het vliegtuig.


Die aflevering is mij altijd bijgebleven zo heftig.

Ook een vliegtuig crash in Rusland vond ik heel opmerkelijk. Dat vliegtuig bleek te zijn gecrasht doordat de piloot zijn zoontje in de cockpit achter het stuur had gezet en die perongeluk de automatische piloot uit had gezet met ernstige gevolgen.



Heb ook deze serie regelmatig bekeken. Pff wat een loszittend schroefje al wel niet kan doen.
Blij dat ik niet in de luchtvaart werk :+

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:59

Mooie dubbelzinnige opmerking :P

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:06

:')

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:13

Lekker banketstaaf je zoontje laten vliegen en het hele vliegtuig stort neer...

Ik vond het al luguber van die copiloot die de deur gewoon op slot draait toen de piloot na de wc was gegaan en zo het vliegtuig laat neerstorten.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:20

Ik heb die afleveringen idd bij aircrahs investigation gezien. Door dat programma durf ik geen vliegtuig meer in te stappen...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:26

Christiene schreef:
Ik vond het al luguber van die copiloot die de deur gewoon op slot draait toen de piloot na de wc was gegaan en zo het vliegtuig laat neerstorten.


Ja, dat vond ik ook heel eng. Dat je zelf het leven niet meer ziet zitten en er einde aan wilt maken, ok, maar dat je meer dan 150 mensen meeneemt naar de andere kant, dan ben je gewoon een ordinaire moordenaar.

Anoniem

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:35

Ja dat is bizar , net als die vliegtuigen op Tenerife die tegen elkaar op knalden. Of een straaljager die toen geen meldplicht had en niet bepaald op de radar te zien was , maakte een manoeuvre in de lucht (ze vlogen lager dan normaal ivm een defect aan het zuurstof systeem ) en een passagiersvliegtuig vloog daar ook en met de vleugel van de straaljager werd de cockpit eraf gescheurd en storten ze neer .

Maar luchtballon crashes vind ik erger , in een brandend rieten mandje in de lucht en je kan nergens heen

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:41

Oh ja, goed wetende dat het niet goed met je gaat aflopen.
Doet me aan dit denken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parachutemoord
Een ervaren parachutespringster, dus ze heeft de hele tijd (de hele val) goed geweten wat haar te wachten stond, brrrrr.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:43

Ik weet even niet meer hoe het heet, maar ik vond altijd luguber dat er zo’n tentoonstelling (?) is van (nu dode) mensen waarvan je alleen de spieren ziet of alleen de huid en dat ze dan op een fiets zitten of iets. Gemaakt van wat vroeger echt mensen lichamen waren..

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:48

Gini schreef:
Oh ja, goed wetende dat het niet goed met je gaat aflopen.
Doet me aan dit denken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parachutemoord
Een ervaren parachutespringster, dus ze heeft de hele tijd (de hele val) goed geweten wat haar te wachten stond, brrrrr.


De dader is sinda 4 maanden vrij zie ik nu..
Staat me idd vaag bij dit..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:54

Körperwelten?
Ik ben daar naartoe geweest met de middelbare klas indertijd. Meest ironische locatie ook: vlakbij/onder de slachthuizen in Anderlecht. Had je gelijk de goede geur in je neus voor je er binnen stapte. Vond het wel een heel leuke en uitermate boeiende uitstap! Toen stond er ook een paard geloof ik.

Air Crash Investigation kijk ik regelmatig. Levert me geen extra angst op, vind het net uitermate boeiend.

Het enige "lugubere" is dat zowel mijn vriend als ik 2x puur toevallig een aanslag hebben weten te "vermijden".
Ik werkte sedert 2 maanden niet meer in Brussel toen de aanslagen daar plaatsvonden. Omstreeks dat uur passeerde ik steeds in Maalbeek met de metro op weg naar mijn werk.
Mijn vriend had oorspronkelijk gepland gestaan op die neergeschoten vlucht, ben even de naam kwijt, om naar Singapore te vliegen voor werk. Dat is nadien geannuleerd en hij is een paar dagen eerder naar een andere bestemming gegaan voor een ander project.
Het metro-gebeuren is me heel diep bijgebleven omdat ik gelijk dacht aan een hoop oud-collega's die dezelfde route namen. Dat van de vlucht drong niet gelijk door, dat gebeurde pas een paar uur nadien.

Op zo'n ogenblikken krijg je echt kippenvel tot op het bot.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:56