Huis/hypotheek op 2 namen laten zetten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bentee

Huis/hypotheek op 2 namen laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:17

Hoi,

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met het op naam laten zetten van een huis op 2 namen?
Ik zal even kort uitleggen hoe onze situatie is.

Ik heb in 2016 een appartement gekocht. Ik had toen al wel ruim 2 jaar een relatie met mijn vriend maar zijn salaris kon in de hypotheek aanvraag niet meegenomen worden wegens verschillende redenen (geen vast contract, te klein contract etc).
Dus heb ik alleen op mijn salaris (werkte toen nog) een hypotheek aangevraagd+flinke som eigen geld ingelegd om het appartement te kunnen kopen.

Nu willen wij eigenlijk bijlenen op onze hypotheek om o.a. de keuken te kunnen verbouwen. We zijn gisteren bij de bank geweest en we kunnen aardig wat bijlenen, maar we moeten dan wel de hypotheek op beide namen laten zetten. Dit ivm het feit dat we nu op salaris van mijn vriend bijlenen omdat ik nu weer op school zit en dus geen inkomen heb (naast de stufi).
Maar nu dus het ''probleem'' we zijn nu in principe niets van elkaar voor de wet. We kunnen wel het huis/hypotheek zo op 2 namen laten zetten maar dan moet mijn vriend een flink bedrag schenkingsbelasting betalen omdat we dus niks van elkaar zijn en er nu een flinke overwaarde in ons appartement zit. Nu gaf de bank aan dat er ook een aantal andere mogelijkheden zijn zoals bijvoorbeeld geregistreerd partnerschap, trouwen etc.

Maar zijn er ook andere opties dan geregistreerd partnerschap of trouwen? Ik vind dat voor nu namelijk nog een te grote stap. Ik gooide het balletje samenlevingscontract op bij de bank maar dat kon niet volgens de financieel adviseur.

Hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is, is voor mij namelijk een behoorlijk technisch verhaal :wow:
We hebben al contact gehad met de notaris en die zoekt wat dingen voor ons uit. Dus daar horen we binnenkort meer over.
Maar ben wel benieuwd wat voor opties er nog meer zijn en wie hier ook mee te maken heeft gehad?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:21

Bentee schreef:
Hoi,

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met het op naam laten zetten van een huis op 2 namen?

Ik heb in 2016 een appartement gekocht. Ik had toen al wel ruim 2 jaar een relatie met mijn vriend maar zijn salaris kon in de hypotheek aanvraag niet meegenomen worden wegens verschillende redenen (geen vast contract, te klein contract etc).
Dus heb ik alleen op mijn salaris (werkte toen nog) een hypotheek aangevraagd+flinke som eigen geld ingelegd om het appartement te kunnen kopen.

Nu willen wij eigenlijk bijlenen op onze hypotheek om o.a. de keuken te kunnen verbouwen. We zijn gisteren bij de bank geweest en we kunnen aardig wat bijlenen, maar we moeten dan wel de hypotheek op beide namen laten zetten. Dit ivm het feit dat we nu op salaris van mijn vriend bijlenen omdat ik nu weer op school zit en dus geen inkomen heb (naast de stufi).
Maar nu dus het ''probleem'' we zijn nu in principe niets van elkaar voor de wet. We kunnen wel het huis/hypotheek zo op 2 namen laten zetten maar dan moet mijn vriend een flink bedrag schenkingsbelasting betalen omdat we dus niks van elkaar zijn en er nu een flinke overwaarde in ons appartement zit. Nu gaf de bank aan dat er ook een aantal andere mogelijkheden zijn zoals bijvoorbeeld geregistreerd partnerschap, trouwen etc.

Maar zijn er ook andere opties dan geregistreerd partnerschap of trouwen? Ik vind dat voor nu namelijk nog een te grote stap. Ik gooide het balletje samenlevingscontract op bij de bank maar dat kon niet volgens de financieel adviseur.

Hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is, is voor mij namelijk een behoorlijk technisch verhaal :wow:
We hebben al contact gehad met de notaris en die zoekt wat dingen voor ons uit. Dus daar horen we binnenkort meer over.
Maar ben wel benieuwd wat voor opties er nog meer zijn en wie hier ook mee te maken heeft gehad?

Als je het een te grote stap vindt om een geregistreerd partnerschap/huwelijk aan te gaan dan is het misschien ook wel een te grote stap om een half huis weg te geven. Want feitelijk is dat wat je wilt doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:27

Ik heb altijd begrepen dat het niet kan, met iemand waar je 'niks van bent' een hypotheek op twee namen hebben staan. Nog vervelender; stel dat de ander weggaat en onzichtbaar wordt en jou in dat huis achter laat; de bank komt toch bij jou als achterblijver aankloppen.
Ik heb een collega die met andere mensen (vrienden) een boerderij hebben gekocht, en dit is wel met verschillende hypotheken op verschillende namen afgesloten, maar de boerderij wordt blijkbaar als BV gezien en zal ook wel bepaalde voorwaarden hebben aan hoe de inrichting mag zijn (meerdere appartementen, etc) zodat in het geval dat de vriendenclub uiteenvalt, het nog steeds een verkoopbaar geheel is.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:39

Zunzuncito schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het niet kan, met iemand waar je 'niks van bent' een hypotheek op twee namen hebben staan. Nog vervelender; stel dat de ander weggaat en onzichtbaar wordt en jou in dat huis achter laat; de bank komt toch bij jou als achterblijver aankloppen.
Ik heb een collega die met andere mensen (vrienden) een boerderij hebben gekocht, en dit is wel met verschillende hypotheken op verschillende namen afgesloten, maar de boerderij wordt blijkbaar als BV gezien en zal ook wel bepaalde voorwaarden hebben aan hoe de inrichting mag zijn (meerdere appartementen, etc) zodat in het geval dat de vriendenclub uiteenvalt, het nog steeds een verkoopbaar geheel is.

Nee klopt. Dat zij de financieel adviseur dus ook. We moeten elkaars fiscale partner(?) worden voordat je dat kunt doen. Maar om dan nu te gaan trouwen om de hypotheek op 2 namen te laten zetten vind ik ook zo wat. Dan is het voor mij gevoel een soort van ''moeten''. Wil heus trouwen in de toekomst maar nu qua tijdsplanning komt dat ook niet op een goed moment.

BigOne

Re: Huis/hypotheek op 2 namen laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:43

Volgens mij is een samenlevingscontract echt voldoende, ga eens bij een andere adviseur langs?? Andere optie is dat je vriend het appartement koopt maar zitten ook risico's aan.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:43

Hmmm wij hebben een huis op 2 namen maar wel met een samenlevingscontract. Ik zal mijn vriend eens vragen hoe dat dan zit. Ik volg hem altijd maar met zulke beslissingen. Tot zo ver de emancipatie :')

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:52

Kan best zijn dat de financieel adviseur het niet goed heeft wb samenlevingscontract. Hij gaf zelf ook aan dat hij het precieze er niet van wist en verwees ons daarom door naar onze notaris voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek. Hoop dat we volgende week meer duidelijkheid hebben over de opties

@Speirs, mijn vriend en ik zijn beide niet goed in dit soort beslissingen, vandaar dat ik het nu ook ff niet weet wat te doen :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:06

janderegelaa schreef:
Bentee schreef:
Hoi,

Als je het een te grote stap vindt om een geregistreerd partnerschap/huwelijk aan te gaan dan is het misschien ook wel een te grote stap om een half huis weg te geven. Want feitelijk is dat wat je wilt doen.

Lijkt mij ook. Als je onverhoopt uit elkaar zou gaan dan krijg je grote problemen als je dat zou gaan doen. Ik zou aanraden om de verbouwing van de keuken nog even uit te stellen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:14

Bentee schreef:
Zunzuncito schreef:

Nee klopt. Dat zij de financieel adviseur dus ook. We moeten elkaars fiscale partner(?) worden voordat je dat kunt doen. Maar om dan nu te gaan trouwen om de hypotheek op 2 namen te laten zetten vind ik ook zo wat. Dan is het voor mij gevoel een soort van ''moeten''. Wil heus trouwen in de toekomst maar nu qua tijdsplanning komt dat ook niet op een goed moment.

Waarom dan geen geregistreerd partnerschap? Mijn nicht en haar vriend zijn om praktische redenen een paar jaar geleden voor een geregistreerd partnerschap gegaan. Zijn naar het gemeentehuis gegaan, handtekening gezet en klaar. Verder niets gevierd ofzo. Zij zijn nu bezig met het plannen van hun bruiloft, die gaan ze wel groot vieren. Is eerst een partnerschap zonder al te veel poespas en later dan een huwelijk geen optie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:21

Zunzuncito schreef:

Kan prima hoor.
Ken 2 vriendinnen die samen een appartement hebben gekocht.

Mijn man en ik hebben ook samen ons eerste huis gekocht zonder samenlevingscontract.
Was en is nog steeds helemaal geen probleem.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:22

Je heb voor wat betreft de eigendom van de woning en het regelen van je nalatenschap met een verkeerde partij gesproken, hypotheekadviseurs hebben verstand van hypotheken maar dan houdt het echt op.
Bel voor je bovenstaande vragen maar eens naar een notaris. Het kan namelijk prima geregeld worden.
Je partner kan geen hypotheek aangaan als hij geen eigenaar is van de woning. Je geeft immers hypotheek op je woning. Als je geen eigenaar bent kunt je dus ook geen hypotheek geven. Hij kan dan hooguit schuldenaar worden. Echter is hij wel aansprakelijk voor de gehele schuld zonder dat hij hiervoor een onderpand heeft (de woning).
Als ik in de schoenen van je vriend zou staan zou ik dus nooit tekenen als schuldenaar in een hypotheekakte als je geen eigenaar bent van het onderpand.
Over het algemeen gaan banken daar ook niet mee akkoord.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:26

Zunzuncito schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het niet kan, met iemand waar je 'niks van bent' een hypotheek op twee namen hebben staan.

Kon in 2006 wel toen wij ons eerste huis kochten. Aangezien we voornemens waren later dat jaar te gaan trouwen hebben we toen geen geld gespendeerd aan een samenlevingscontract en enkel een kleine clausule in het koopcontract op laten nemen over erfenis van het huis indien een van beide voor het huwelijk zou komen te overlijden. Feitelijk waren wij toen dus “niks van elkaar”. Mijn zusje en haar partner hebben rond diezelfde tijd een huis gekocht wel met een samenlevingscontract.

Maar, dan heb je het in beide gevallen over samen kopen, samen op naam zetten en samen de hypotheek nemen. Ook al was ik in die tijd nog maar student en kon alleen mijn bijbaan inbrengen voor de hypotheek. In deze casus is dat alles gedaan op één naam en zal je dus idd eea vast moeten leggen over het samengaan in een relatie om dat zonder afdracht van schenkbelasting voor elkaar te kunnen krijgen. De notaris kan je daar vast bij helpen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:29

Je kan prima iets kopen met iemand waarmee je niets bent, maar in dit geval koop je niet samen een huis, maar verkoop je een half huis waarna je beide eigenaar bent en beide verantwoordelijk voor de hypotheek. Dat kan ook, maar dan moet de vriend van TS schenkbelasting betalen omdat hij een half huis van haar "krijgt" (er rust nog hypotheek op). Omdat te voorkomen, kun je voor een geregistreerd partnerschap gaan of trouwen zodat het huis sowieso van beide wordt. Samenlevingscontract heeft geen zin, je moet echt voor een stukje gemeenschap van goederen gaan.

TS: kan je vriend niet jou niet een soort omgekeerd uitkopen? Dat hij jou de helft van de overwaarde betaalt ipv dat jij hem dat bedrag schenkt? Wat je dan samen met dat geld doet is aan jullie.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:31

Oh dat is een duidelijke uitleg Kelly_Taco. Het kan dus, maar je bent dan een lening aan aan het gaan. Waarom zou een bank daar niet in mee gaan , omdat je dat onderpand niet hebt? Maar waarom kan je dan niet als twee eigenaren geregistreerd staaan en samen1 hypotheek hebben, of gaat het daar juist om, dat je als eigenaren iets met elkaar ondertekend moet hebben om 1 hypotheek te kunnen afsluiten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:55

Je hebt al eigen geld in het huis zitten neem ik aan? Ga je hem de helft zomaar geven? Of betaalt hij jou de helft? Ikzelf zou het nooit doen, je krijgt zoveel gezeur als je uit elkaar gaat. Het is jouw huis en houd dat ook zo. Als jullie gaan samenwonen betaalt hij gewoon een bijdrage voor gas, licht, water ofzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:07

Wanneer ts een samenlevingscontract af sluit kan daar precies in aangegeven worden wat haar deel van de woning is. Ts, je kunt de verbouwing ook uitstellen. Eventueel bekijken wat je nodig hebt voor de verbouwing en via een lening van ouders?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:20

Het kan prima hoor. Zou wat zijn als papa een appartement voor zn dochter koopt maar dan wel fiscaal- of geregistreerd partner moet worden :+

Ik zou alleen geen huis weggeven zoals jij doet. Even langs de notaris en e.e.a. op papier zetten. Tenzij vriend de helft van de waarde van de woning contant overmaakt. Dan zou ik ook niet moeilijk doen ;)

Je hoeft overigens ook niet te trouwen om fiscaal partner te zijn/worden. Misschien ben ik te kritisch maar ik krijg een naar gevoel bij de adviseur. Ga aub naar een fatsoenlijke notaris en vraag ook een adviesgesprek bij de bank aan.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:42

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Misschien heb ik niet duidelijk uitgelegd dat we eerst naar de bank zijn gegaan om te kijken of we uberhaupt geld kunnen bijlenen en wat daarvan dan de consequenties zullen zijn. De financieel adviseur heeft ons het financiële plaatje duidelijk gemaakt en legde precies hetzelfde uit zolas Kelly_Taco beschrijft. Hij gaf dus ook aan dat we nu eerst naar de notaris moeten om te kijken wat er mogelijk is en wat daarvan de consequenties zijn en vanuit daar beslissen of dat is wat wij willen.
Dus e hebben contact gehad met de notaris waar ik in 2016 ben geweest maar daar horen we volgende week meer van.

Dat vriend mij soort van uitkoopt is eigenlijk geen optie want we hebben momenteel een overwaarde van ongever €50.000 in het appartement zitten, en hij heeft niet 1,2 3 ff de helft daarvan op zijn spaarrekening staan, helaas anders hadden we ook geen geld hoeven te lenen _O-
Maar we moeten inderdaad wel goed op papier zetten hoe en wat we willen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:49

Zoals gezegd: ga hiervoor echt naar de notaris.

En misschien een onaardig advies maar doe jezelf niet tekort. Mede ook omdat je er zoals gezegd ook veel eigen geld in hebt zitten!! Laat de liefde even buiten de deur bij zo'n overeenkomst en laat het heel erg zwart op wit zetten. Lijkt nu misschien onaardig/weinig liefdevol ondanks dat jullie dit samen aangaan, maar mocht je ooit tegen iets aanlopen ben je blij dat je het hebt gedaan.
Tis niet zomaar iets.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:20

Bentee schreef:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Misschien heb ik niet duidelijk uitgelegd dat we eerst naar de bank zijn gegaan om te kijken of we uberhaupt geld kunnen bijlenen en wat daarvan dan de consequenties zullen zijn. De financieel adviseur heeft ons het financiële plaatje duidelijk gemaakt en legde precies hetzelfde uit zolas Kelly_Taco beschrijft. Hij gaf dus ook aan dat we nu eerst naar de notaris moeten om te kijken wat er mogelijk is en wat daarvan de consequenties zijn en vanuit daar beslissen of dat is wat wij willen.
Dus e hebben contact gehad met de notaris waar ik in 2016 ben geweest maar daar horen we volgende week meer van.

Dat vriend mij soort van uitkoopt is eigenlijk geen optie want we hebben momenteel een overwaarde van ongever €50.000 in het appartement zitten, en hij heeft niet 1,2 3 ff de helft daarvan op zijn spaarrekening staan, helaas anders hadden we ook geen geld hoeven te lenen _O-
Maar we moeten inderdaad wel goed op papier zetten hoe en wat we willen.

“We hebben een overwaarde”...JIJ hebt een overwaarde. Gefeliciteerd! Ik zou de keuken etc. echt even laten voor wat het is. En de enige eerlijke optie naar jou zelf toe is dat hij op de 1 of andere manier de helft koopt dus inclusief de overwaarde. En dan heb je een mooi centje voor je verbouwing. Waar hij dan wel weer de helft zelf bij moet leggen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:18

Inderdaad wat janderegelaa zegt.

Hoe fijn is het om op jouw leeftijd al een koophuis met overwaarde te hebben! Niet alles weggeven hoor. Dat is niet onaardig of liefdeloos maar verstandig. Niemand heeft een glazen bol en in je eentje kopen is niet makkelijk. Fijn om zoiets achter de hand te hebben toch?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:35

Je kunt ook een persoonlijke lening aangaan. Wanneer je die aantoonbaar gebruikt voor de verbetering van je huis, is dat ook aftrekbaar, net als een hypotheek en nauwelijks duurder met de huidige rentestand.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:36

bigone schreef:
Volgens mij is een samenlevingscontract echt voldoende, ga eens bij een andere adviseur langs?? Andere optie is dat je vriend het appartement koopt maar zitten ook risico's aan.

Samenlevingscontract was bij ons wel voldoende. Ik zou even bij een andere financieel adviseur langs gaan.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:05

De precieze details weet ik niet, maar volgens mij is een samenlevingscontract ook voldoende.

Ik zou alleen als ik jou was, wel laten vastleggen hoeveel eigen geld je er destijds en inmiddels al door aflossing al is het huis hebt gestopt en dat deel voor jou claimen in de vorm van een percentage. Mocht je toch nog uit elkaar gaan, dan kan hij niet de helft claimen, terwijl meer dan de helft nu bijv. al van jou is.

Bijv. je appartement heb je destijds gekocht voor € 100.000, waarvan je toen € 30.000,- zelf hebt ingelegd (30%) en inmiddels € 25.000 van de hypotheek van € 70.000,- hebt afgelost. Dan is dus 55% van het huis nu van jou! Niet 50% maar!

Ik zou je eigenlijk aanraden met een goede adviseur buiten de bank te gaan praten, want die weten meestal veel meer over hoe je dit het beste kan regelen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:47

Die adviseur is lekker op de hoogte :D Want zelfs als zou je morgen in gemeenschap van goederen trouwen, dan verandert er nog níks aan het eigendom van de woning en de hypotheek. Want per 1 januari 2018 trouw je in een beperkte gemeenschap van goederen. Dit houdt in dat wat van jou is, van jou blíjft. Dus jouw huis blijft van jou.

Je kunt ook prima fiscaal partner zijn (of worden) zonder getrouwd te zijn overigens.

Ik weet niet welke bank het was, maar ik zou zeker nog eens in gesprek gaan met een andere adviseur. Want er is best wat mogelijk, maar niet zoals deze adviseur aandraagt.