Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met het op naam laten zetten van een huis op 2 namen?
Ik zal even kort uitleggen hoe onze situatie is.
Ik heb in 2016 een appartement gekocht. Ik had toen al wel ruim 2 jaar een relatie met mijn vriend maar zijn salaris kon in de hypotheek aanvraag niet meegenomen worden wegens verschillende redenen (geen vast contract, te klein contract etc).
Dus heb ik alleen op mijn salaris (werkte toen nog) een hypotheek aangevraagd+flinke som eigen geld ingelegd om het appartement te kunnen kopen.
Nu willen wij eigenlijk bijlenen op onze hypotheek om o.a. de keuken te kunnen verbouwen. We zijn gisteren bij de bank geweest en we kunnen aardig wat bijlenen, maar we moeten dan wel de hypotheek op beide namen laten zetten. Dit ivm het feit dat we nu op salaris van mijn vriend bijlenen omdat ik nu weer op school zit en dus geen inkomen heb (naast de stufi).
Maar nu dus het ''probleem'' we zijn nu in principe niets van elkaar voor de wet. We kunnen wel het huis/hypotheek zo op 2 namen laten zetten maar dan moet mijn vriend een flink bedrag schenkingsbelasting betalen omdat we dus niks van elkaar zijn en er nu een flinke overwaarde in ons appartement zit. Nu gaf de bank aan dat er ook een aantal andere mogelijkheden zijn zoals bijvoorbeeld geregistreerd partnerschap, trouwen etc.
Maar zijn er ook andere opties dan geregistreerd partnerschap of trouwen? Ik vind dat voor nu namelijk nog een te grote stap. Ik gooide het balletje samenlevingscontract op bij de bank maar dat kon niet volgens de financieel adviseur.
Hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is, is voor mij namelijk een behoorlijk technisch verhaal
We hebben al contact gehad met de notaris en die zoekt wat dingen voor ons uit. Dus daar horen we binnenkort meer over.
Maar ben wel benieuwd wat voor opties er nog meer zijn en wie hier ook mee te maken heeft gehad?

Want zelfs als zou je morgen in gemeenschap van goederen trouwen, dan verandert er nog níks aan het eigendom van de woning en de hypotheek. Want per 1 januari 2018 trouw je in een beperkte gemeenschap van goederen. Dit houdt in dat wat van jou is, van jou blíjft. Dus jouw huis blijft van jou.