Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:04

Beste bokkers,

Mijn vriend en ik willen gaan trouwen, hij is niet type romanticus dus na ruim 15 jaar verkering heb ik maar een balletje opgegooid en hij was warempel enthousiast *\o/*
Ik ben zelf erg gevoelig voor metaalallergie en draag om die reden nooit sieraden. Dit sieraad wil ik echter wél dagelijks gaan dragen.

Ik heb van mijn wijlen moeder jaren terug een witgouden ring geërfd met een flinke diamant erin. Het goud bevat te veel nikkel en maat en uitvoering passen me niet. Nooit gedragen dus. Nu had ik bedacht om die diamant in een nieuw sieraad te laten zetten, zodat ik meer budget overhield voor een model die bij mij paste (breed en robuust) en een metaal dat ik goed verdraag.

Al snel kwam ik op een online juwelier een ring tegen die me enorm aansprak. Via de online configurator kon ik de ring in verschillende materialen en formaten diamant samenstellen. Ik koos de platina uitvoering en koos een zirkonia steen (aangezien mijn eigen steen gebruikt zou worden) in dezelfde maat als mijn diamant (tot op de mm). Alles volgens hun 'instructies bij eigen inbreng van een steen'.
Hieruit rolde een animatie van het gekozen ontwerp met bijhorende prijs en gewicht. De ring is besteld, betaald en diamant is ingeleverd.

4 weken later haal ik de ring op. Helaas wijkt de ring in uitvoering nogal af van de zeer gedetailleerde online afbeeldingen. Hoewel het ontwerp lijkt te kloppen zijn de dikke robuuste randen rond de steen dun en fijntjes gemaakt. Ook is de ring bijna 1 gram lichter dan in de bestellingsgegevens staat. Ik meld mijn teleurstelling en stuur de ring op hun verzoek retour ter bezichtiging. Ze hebben de ring nu een week retour en vandaag kreeg ik een mailtje dat ze de ring wel opnieuw kunnen maken, maar dat de prijs dan wel met 300 euro stijgt ivm benodigde materiaalkosten (inkoop platina is momenteel rond de 23euro per gram). Ze willen me hierop tegemoet komen en de helft meebetalen.. Ik ben best teleurgesteld in deze reactie :\. :(

Ik heb de ring na ophalen bij een juwelier in mijn dorp laten controleren op echtheid (of de diamant ook echt ingezet was) en de juwelier was zeer onder de indruk van de ring, ding was goed gemaakt máár hij vond het verschil in uitstraling ook wel groot. Hij heeft de ring voor mij gewogen op 9,6 gram, terwijl de ring in mijn materiaal en mijn maat 10,5 gram zou wegen volgens specificaties op de website. Ik kan dan niet anders dan concluderen dat de bijna 1 gram platina die mist, de reden is dat de ring een ander uiterlijk heeft en visa versa. De website heeft een 60 dagen retour beleid, maar door inbreng van mijn eigen steen ga ik er van uit dat het maatwerk geworden is waar weer andere voorwaarden op rusten.

Ik heb een heel kattig mailtje retour getypt }> waarin ze óf alsnog voor afgesproken prijs het bestelde mogen leveren, en als ze dat niet willen of kunnen ik de overeenkomst verbreek en mijn steen weer kom ophalen en aankoopbedrag retour wil. Vriendlief is niet van de kattige mailtjes en twijfelt of ik wel zo stellig mag zijn in mijn óf, óf.

Hoe zouden jullie reageren in deze situatie?

Hierbij ontvangen ring versus bestelde ring

Afbeelding

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:07

Ik vind hem er eigenlijk gewoon wel heel erg op lijken :')
Maar ik ben geen juwelier.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:11

Ik vind hem best wel verschillen van de ring op de foto, desondanks ben ik geen jurist dus heb geen flauw idee of je in je recht staat met het mailtje. :P

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:13

Ik zie wel wat he bedoeld,
Maar je moet nig vergeten dat die voorbeeld ring optimaal belicht is (schaduw etc), witte achtergrond en positie/zoom.

Echter zou het aantal grammen niet mogen afwijken van het doorgeven grammen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:14

Ik snap prima wat je bedoeld. En ik vind 10% minder product ook best een ding. Da's gewoon oplichterij.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:17

Ik zie gewoon een hele andere ring. Oftewel, niet wat jij besteld hebt!
Dus dat is gewoon óf zorgen dat jij kosteloos de ring krijgt die jij wel hebt besteld óf je aankoopbedrag terug.

Vind dat echt niet overdreven, je besteld iets en je betaald er (veel) voor. Dan moet het ook goed zijn, dat hun een fout maken is hun probleem niet het jouwe.
Als ik schoenen bestel op internet en ik krijg maat 39 ipv 40 dan echt no way dat ik nog de helft ga betalen om wél maat 40 thuis gestuurd te krijgen. Hun fout.

Maar in principe mag je online aankopen ten alle tijde retour sturen en je geld terug krijgen. Wet koop op afstand.
Hebben ze iets van een klantenservice/algemene voorwaarden waar staat hoe en wat? Met retourneren bijvoorbeeld.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:22

De ring is echt anders dan jij besteld hebt. Daarbij is hij te licht voor wat jij betaald hebt. Ik zou zeker een kattig mailtje sturen. En als zij moeilijk doen, dan je rechtsbijstand erop zetten.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:26

Shaggy09 schreef:
Maar in principe mag je online aankopen ten alle tijde retour sturen en je geld terug krijgen. Wet koop op afstand.
Hebben ze iets van een klantenservice/algemene voorwaarden waar staat hoe en wat? Met retourneren bijvoorbeeld.


Ik vraag me zelf af of de wet koop op afstand hier wel geldt aangezien ik door eigen inbreng van steen een maatwerk product heb gecreëerd die ze niet kunnen wederverkopen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:28

Wil je mij misschien de site via pb sturen?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:30

Shaggy09 schreef:
Wil je mij misschien de site via pb sturen?


Yes

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:31

Je eigen steen zit er al in?? Dan zou ik wanneer het er op uitdraait dat je je steen ophaalt deze meteen bij de dichtstbijzijnde juwelier checken op echtheid.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:32

Ik lees op die site dat je levenslange garantie op je sieraden krijgt.
Een productiefout valt daarbij ook onder garantie. Wat in het geval van TS dus duidelijk is.
Dus TS ik hoop dat ze dat waar maken, ik zou gewoon in je mail zetten dat je gebruik wilt maken van dat garantie recht.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:34

Ik heb begin vorig jaar ook trammelant gehad met een online winkel, ook met ringen. Heeft 3 maanden geduurd voordat ik mijn geld terug kreeg en ook 1 euro te weinig... Die heb ik laten zitten, was er zo klaar mee.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:36

Je hebt de ring opgehaald, waarom heb je hem meegenomen als je hem niet in orde vond?

Ik vind het lastig, als ik je voorbeeld zie zou ik zeggen dat er een deel matte afwerking mist, waar ook geen ruimte voor is, waardoor nu het uiterlijk heel anders uitziet. Bedenk wel dat dit matte er met de tijd ook gewoon afslijt (kan er wel weer op, maar zal weer slijten tot glans enzovoort).

Ben ook bang voor je dat ze het idd maatwerk gaan noemen en dat ze zich daarbij dan wel ingedekt hebben in de kleine lettertjes.
Eventueel zou je met de ring en je voorbeeld naar een (goede!) edelsmid kunnen gaan en vragen of die er nog wat mee kan zodat het wel naar wens wordt. Materiaal is er, dus zou alleen nog arbeid gaan kosten.

Wij zijn vorig jaar naar een goede edelsmid geweest. Hij heeft in samenspraak met ons een ontwerp gemaakt en maximale prijs gezegd. Uiteindelijk zat ie daar nog flink onder, terwijl de maat steen in mijn ring groter was dan eerst bedacht. Dus ik zou ook niet snel zo'n aankoop helemaal online regelen, je verwacht handwerk en ik vraag me bij de meeste juweliers af of ze nog werken met een edelsmid of dat het allemaal standaardwerk is wat ze hebben.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:36

bigone schreef:
Je eigen steen zit er al in?? Dan zou ik wanneer het er op uitdraait dat je je steen ophaalt deze meteen bij de dichtstbijzijnde juwelier checken op echtheid.


Ja ik weet het, het is nogal een risico geweest om die steen bij hen achter te laten.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:43

Dreamybol schreef:
Je hebt de ring opgehaald, waarom heb je hem meegenomen als je hem niet in orde vond?

Goede vraag!
Ik was samen met mijn partner naar rotterdam gereden, had 4 weken moeten wachten en had nogal wat vlinders in mijn buik. Ring voornamelijk gepast op maat en ring in doosje vol opwinding aan vriend gegeven (want nodig voor aanzoek). Wel een opmerking gemaakt bij openmaken van het doosje dat ik m groter verwacht had. Ik was eigenlijk teleurgesteld, kon niet precies benoemen wat er dan verkeerd aan was. Pas in de auto onderweg naar huis kon ik mijn vinger erop leggen door te vergelijken met de bestelde foto`s.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:17

Ik zie een hele andere ring, niet wat je verwacht had dat begrijp ik.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:19

Zie ik het goed dat de draai van het stukje om de steen niet gelijk is aan de bestelde ring? Die draai maakt de ring apart.. lijkt nu net of de draai er niet in zit en oogt simpeler... ook is ie niet zo robuust als op het voorbeeld.. ik zou dit zeker niet accepteren..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:39

bigone schreef:
Je eigen steen zit er al in?? Dan zou ik wanneer het er op uitdraait dat je je steen ophaalt deze meteen bij de dichtstbijzijnde juwelier checken op echtheid.


Dat dacht ik ook meteen.

Ook ik zie een andere ring. Hier zou ik zeker rechtsbijstand op zetten.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 02:31

Of zijn het gewoon enorm goede foto's van de voorbeeld ring? Die draai lijkt bijv ook wel optisch bedrog, kijk je niet gewoon qtegen de achterkant van de ring aan? Ik snap wel dat het resultaat je tegenvalt. Zou ik ook hebben. Daarom misschien voor de volgende keer, koop dit soort dingen niet online. Zeker niet als het ook nog maatwerk wordt.
Ik vraag me af of dit onder maatwerk valt eigenlijk. Het is niet zo dat je de hele ring zelf ontworpen hebt. Enkel toevoeging van de eigen steen. Op zich zou de winkel er met gemak een andere steen in kunnen zetten en dan weer verkopen natuurlijk. Dus je eigen steen zou ik dan weer niet zien als maatwerk.
Het verschil in gewicht, kan dit ook (deels) komen doordat je een zirkonia steen had ingevuld op de website? Want Zirkonia weegt bijna 2x zo zwaar als diamant namelijk. Dus bij dezelfde afmeting scheelt dit misschien inderdaad wel een gram. Weet het niet, maar het is wel een overweging waard.
Dus of ik echt een kattig mailtje zou sturen, weet ik niet. Ik zou wel mailen dat je teleurgesteld bent. En misschien is het beter om ergens anders een ring uit te zoeken. Mocht je voor de optie kiezen dat ze de ring zo maken zoals op het plaatje, bespreek dan ook van tevoren wat er mogelijk is als die ook tegenvalt. Want dan is er veel meer sprake van maatwerk. En of je nu moest bijbetalen of niet, je wilt wel een mooie ring natuurlijk.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:39

Ik heb een vergelijkbare ervaring met online een ring laten maken. Bij mij is het zilver rondom de diamantjes juist wat te dik waardoor het een heel ander soort ring wordt. Als ze aangeven dat ze de ring opnieuw kunnen maken, geven ze in feite toch toe dat de huidige ring niet overeenkomt met de foto, en wat je dus besteld hebt? Ik zou lekker doormailen. Bij mij was het trouwens via Glamira.nl

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:49

Het lijkt alsof de randen van jouw ring afgerond zijn terwijl die op de voorbeeldfoto meer rechter afgevlakt zijn. Dat maakt hem sowieso al minder robuust. Ik vind daarnaast dat wanneer je een bepaald aantal gram besteld, je dat ook moet krijgen. Benieuwd hoe ze op je mail reageren. Ik vind de ring, ook nu, prachtig trouwens.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:06

Ik snap je probleem totaal. Ik vind de ring die jij nu hebt ook veel minder mooi. Ik zou hier ook je rechtsbijstand eens voor bellen en zeker niet akkoord gaan.
En ook de steen laten checken wat al genoemd werd.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:25

Ik zie het probleem ook. De ring ziet er anders uit.
Hij lijkt erop maar is wel anders.
Wil je hem niet houden en dan het teveel betaalde aan gewicht terug vragen?
Lijkt mij de makkelijkste oplossing mits je de ring wel mooi vindt. En je hoeft de steen niet nog een keer op te sturen

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:12

Kan het gewicht ook anders zijn doordat de website uitging van een zirconia terwijl jij een diamant hebt?