Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 01:34

Brrr... nou ben ik al helemaal niet van de insecten, maar VLIEGENDE insecten? Ik moet er niks van hebben :( Helaas heb ik ze nu al een paar keer in huis gezien.

Blijkbaar zijn het grauwe veldwantsen en eerst kwamen ze zelden voor in Nederland, alleen de laatste jaren komen ze steeds meer door heel Nederland. Ik heb ze zelf echt nog nooit gezien dus was benieuwd of iemand anders deze beestjes kent?
Omdat het nu kouder word klimmen ze op ramen en zoeken ze een warm plekje binnen.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 01:47

Oh, die komen af en toe binnen op mijn kantoor. Ook weer nadat ze buiten gezet zijn. Eigenzinnige beestjes ;)
Maar ik heb er geen last van. Mijn collega wel :+

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:25

Ze stinken als ze zich bedreigd voelen. Hier zie ik ze dit najaar ook voor het eerst. Ik pak ze heel voorzichtig met een wc papiertje en spoel ze door :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 05:12

Hier zitten ze soms in de tuin. Ik laat ze lekker zitten. Geen last van.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 06:07

Hier is het vooral de bladpootwants (pas sinds 2007 in NL gesignaleerd).
Tja... beide soorten zijn onschuldige diertjes, komen alleen maar binnen om de koude winter te overleven. Je kan ze buiten zetten, maar ze komen net zo hard weer naar binnen als je ergens kiertjes hebt. Ze “zien” de warmte.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 06:40

Ik heb een overleden veldwants op kantoor gevonden, en 2 levende bladpootwantsen in een ander gebouw.(1 daarvan was in mijn eigen huis.)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:31

Oh hier zien we die regelmatig. Eerst eigenlijk alleen de groene, nu ook regelmatig die grijze.

Zoemen ontzettend als ze vliegen. En hebben een soort plakpootjes. Althans als ze over je handen lopen voelen ze heel anders aan dan de meeste insecten.
Ik zet ze ook altijd weer buiten, maar heb ook geen probleem met die paar die op zolder overwinteren :)

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:38

Bleh.
Als ze een beetje uit het zicht blijven mogen ze hier ook wel blijven.
Oud huis, vol met kiertjes. Dus hou ze toch niet buiten. En om ze nou allemaal uit te moorden :+

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:12

Ja, ze zitten wel eens in huis. Gelukkig niet zo veel als de meikevers van het voorjaar, daarvan zette ik er elke dag minstens drie weer buiten :') . Ook de veldwantsen vang ik in een glas en zet ik buiten, ik vind ze verder niet eng of vies maar vind het ook onnodig dat ze een theekransje in huis houden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:23

Brrrrr, ik ken ze uit Amerika, de wantsen, waar ze zo ongeveer de hele ruit van mijn slaapkamer in beslag namen en OVERAL zaten. Ik heb een klein trauma. Nee, ze doen niks, maar JA, ze zijn verrekte lawaaiig en stinkend...
Bij mijn broer in huis zitten ze ook - zowel die van jouw foto als vuurwantsen. Die laatste soort ziet er met zijn rode kleur gek uit, maar is kleiner en maakt minder lawaai gelukkig. Vreselijk, zulke beesten in huis...

Ik ben sinds ik die gezien heb, spontaan blij dat het bij mij vooral spinnen zijn.... die vliegen in elk geval niet...

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:24

Op het werk zitten ze ook (weer). Niet zo blij mee want het alarm reageert er op.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:28

Oh die heb ik ook wel gezien in de tuin.

Gelukkig niet binnen. Ik ben heel erg intolerant ten opzichte van ALLE insecten en aanverwanten diersoorten.

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 09:21

Gelukkig doen ze inderdaad niks! Maar liever heb ik ze toch buiten dan binnen :o

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:06

Joh, vliegen die beesten? Heb er al heel wat door de wc gespoeld wanneer ze met vlagen in de slaapkamer van mijn dochter zitten, maar had ze nog nooit zien vliegen. Brrr

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:07

Wij hebben de laatste 2 maand ze enorm veel in huis, soms wel met 10 tegelijk.

Sinds een week of 2 zijn het er af en toe nog maar 1, vermoed dat de vorst in de nachten de meesten heeft uitgeroeid.

Heb er geen probleem mee, lekker laten zitten. Zolang ze maar niet om mij heen zoemen. Dan worden ze hier gevangen en gaan ze naar buiten.

Anoniem

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:09

Bij ons zie je ze niet veel gelukkig. Maar dan nog liever deze onschuldige wantsen dan hun familielid de bedwants :=

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:18

JPS schreef:
Ze stinken als ze zich bedreigd voelen. Hier zie ik ze dit najaar ook voor het eerst. Ik pak ze heel voorzichtig met een wc papiertje en spoel ze door :o


Echt, hoe kunnnen zo'n kleine beestjes zo stinken ! >;) :+
De poezen blijven er ook ver van weg tegenwoordig :')

Ik kom ze hier heel af en toe in huis tegen.

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 10:20

benangelique schreef:
Joh, vliegen die beesten? Heb er al heel wat door de wc gespoeld wanneer ze met vlagen in de slaapkamer van mijn dochter zitten, maar had ze nog nooit zien vliegen. Brrr


Ze vliegen inderdaad! Zijn nogal traag dus maken een hard zoemend geluid. Meestal vang ik insecten wel met een glaasje en papier, maar als ze vliegen ben ik binnen 1 seconde weg!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:29

Hanafubuki schreef:
Bij ons zie je ze niet veel gelukkig. Maar dan nog liever deze onschuldige wantsen dan hun familielid de bedwants :=

Die maken dan wel weer minder geluid. (En zijn geen familie.)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:33

Boven zit een familie.Ik heb er geen last van dus ze mogen blijven.Behalve als er teveel komen natuurlijk dan gaan ze naar buiten.Wat eten ze eigenlijk in huis?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Grauwe veldwantsen in huis, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:38

Grappige beestjes wel. Hier zat er een die heel de tijd terug naar binnen kwam. Daarna begon hij vriendjes mee te nemen, dat vond ik minder tof.

Wij wonen op 6 hoog dus meestal weinig last van beestjes maar deze was wel erg vastbesloten bij ons te overwinteren :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:39

Britta31 schreef:
Boven zit een familie.Ik heb er geen last van dus ze mogen blijven.Behalve als er teveel komen natuurlijk dan gaan ze naar buiten.Wat eten ze eigenlijk in huis?

Weinig, tenzij je een boomhut hebt. Ze zoeken een plek om te overwinteren, aangezien deze soort dat als volwassen dier doet en niet als ei. Andere bekende soorten die dat doen zijn bijvoorbeeld de hier al eerder genoemde Bladpootrandwants (ook binnenshuis) en de Gewone rookwants (vaak onder de bast van droog hout, en komt dan met haardhout mee naar binnen).

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:40

ilaan schreef:
Grappige beestjes wel. Hier zat er een die heel de tijd terug naar binnen kwam. Daarna begon hij vriendjes mee te nemen, dat vond ik minder tof.

Wij wonen op 6 hoog dus meestal weinig last van beestjes maar deze was wel erg vastbesloten bij ons te overwinteren :+


Ja ze scheiden zo'n stofje af als ze een fijne overwinterplek hebben gevonden en dan komt de hele familie :') Wij hebben ze ook, zo'n 3 per week. Ik zuig ze op in de stofzuiger in de hoop dat ze dood gaan (vervelende dood i know), maar ik ben dan ook wel een angsthaas.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:41

Yep, die wonen hier ook. Ik spoel ze door de wc. De rooie neefjes wonen in de tuin maar komen niet binnen. Ach ja, buitenaf wonen heeft zo z’n nadelen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:42

Hier zijn ze al lang weer verdwenen,maar in het najaar masaal in huis gevonden.

Tja,ze doen niets,dus waarom zouden ze dan zo eng of vies of eender wat zijn?
Blaadje eronder schuiven en buitenzetten.
Hier nog nooit een geroken.