Afzien van grafrechten, steen houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Afzien van grafrechten, steen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:22

Mijn moeder is dit jaar op 6 mei 25 jaar geleden overleden en we hebben haar toendertijd begraven. Het is eigenlijk een familiegraf maar mijn vader is hertrouwd en wil daar dus nu niet meer liggen. Hij heeft iets anders geregeld met zijn huidige vrouw.

Ik wil zelf niet op die manier begraven worden dus ik ga er ook niet liggen. (zou ook niet weten wie mij dan nog zou bezoeken ook)

Ik ga bijna nooit naar het graf, 2x per jaar, op haar sterfdag en verjaardag. Ik heb er verder geen behoefte ook aan. Dus we willen afzien van de grafrechten. Dat betekent ook dat de gemeente de steen weghaalt als we dat zelf niet doen.

Dat het graf straks weg is en ik er niet meer heen kan vind ik niet erg maar ik wil die steen toch wel graag zelf houden. Hij is niet zo groot maar op zich nog wel zwaar. Ik wil gewoon nog 'iets' hebben zeg maar. Denk dat ik de steen in mijn tuin zet/leg, dan kan ik er elke dag naar kijken als ik die behoefte heb. De steen weg doen kan altijd nog.

Het zal wel raar zijn om na 25 jaar niet meer naar het graf te gaan maar ik kan altijd aan haar denken en ik heb nog een pluk haar dus ik heb nog iets tastbaars. Wil nog iets van een sieraad laten maken met haar haar erin verwerkt.

Zijn er hier mensen die ook deze beslissing hebben moeten nemen en wat hebben jullie gedaan? De steen gehouden of laten vernietigen? (steen wordt vergruisd en belandt uiteindelijk in het wegdek)

benangelique

Re: Afzien van grafrechten, steen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:24

Lastige beslissingen zijn dit. Wij hebben het graf van mijn grootouders deze week laten ruimen. De steen had koperen letters, die hebben we er af laten halen en in een doosje gekregen. De zerk zelf was veel te groot en zwaar.
Geen idee wat mijn moeder met de letters gaat doen, maar ze kon het niet over haar hart verkrijgen alles zomaar 'weg te gooien'

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:26

Wist niet eens dat het kon.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:26

Dat heb ik dus ook. Toen de steen er een paar jaar stond heb ik zelf nog een regel tekst toe laten voegen. Een boodschap van mij aan mijn moeder. Mede daarom wil ik de steen houden...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:27

Bellatrix schreef:
Dat heb ik dus ook. Toen de steen er een paar jaar stond heb ik zelf nog een regel tekst toe laten voegen. Een boodschap van mij aan mijn moeder. Mede daarom wil ik de steen houden...

Regel een bedrijf die voor jou de steen naar jou kan verhuizen :)
Dan kun je altijd nog besluiten wat je ermee wilt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:34

Buren hebben de steen van hun ouders/grootouders vorig jaar in de tuin van hun boshuisje gelegd. Is wel een redelijke bostuin, dus hij valt niet erg op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:38

Mijn nicht heeft de steen van mijn Opa en Oma ook mee naar huis genomen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:39

Nou mijn vader en stiefmoeder gaan mee om de steen weg te halen. Er staan daar kruiwagens dus daar kan die in en rijden we naar de auto. Het is geen giga grote steen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:40

Weg doen kan altijd nog. Ik zou hem voor jullie meenemen en thuis even een voorlopige plek geven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:23

Ik volg even. Mijn vader is dit jaar 20 jaar geleden overleden en zijn urn is begraven op een urnenveld met een kleine steen erop. Dit jaar moeten wij beslissen of we het verlengen of niet en we hebben ervoor gekozen de as uit te strooien omdat dat mijn vader zijn wens was.

Ik heb er laatst ook over zitten denken dat ik niet wil dat de steen weg gaat. Als niemand anders in de familie hem wil hebben dan wil ik dat graag. Zit dus in ongeveer dezelfde situatie.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:45

Ik vind het idee dat je nu hebt heel mooi.