Media-redactiemedewerker / vormgeving opleiding ervaringen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Media-redactiemedewerker / vormgeving opleiding ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 12:39

Hooihooi,

Na de zomervakantie ga ik beginnen met een MBO niveau 4 opleiding, en ik ben al een tijdje geïnteresseerd in de mediaredactiemedewerker opleiding omdat ik later iets wil gaan doen met schrijven (bijvoorbeeld voor een tijdschrift of website). Ik wil de opleiding gaan volgen in Harderwijk, Zwolle of omgeving.

Ik heb op internet rondgezocht naar info, en volgensmij moet je ook veel dingen om het schrijven heen doen zoals zelf filmen etc. Wordt er vaak van je verwacht in deze opleiding dat je ook andere dingen doet/kan/leert dan schrijven?

Ook kwam ik tegen dat er een opleiding Media Vormgeving is. Is dit iets heel anders? Wat is het verschil precies?

Heeft iemand ervaringen met deze opleidingen? En waar volg jij deze opleiding? Ik zat zelf te denken aan Landstede in Zwolle of Harderwijk maar ik heb geen idee of dit een goede school is.
Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 07-01-19 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Media-redactiemedewerker / vormgeving opleiding ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:41

Omdat dit over opleidingen gaat, verplaats ik het topic naar STW

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:43

Even een stipje, ik zit in het laatste jaar van de opleiding Media & Redactie in Amsterdam.

Ik kom er zsm even op terug! Media & vormgeving is inderdaad een heel andere opleiding.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:44

Ik studeer zelf op de Herman Brood Academie, maar ken meerdere mensen die Media Vormgeving doen op het Grafisch Lyceum in Utrecht. Veel mensen vinden het een super leuke opleiding.

Media Vormgeving is veel design en ook social media en marketing.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:49

Ik heb de opleiding Media Vormgeving gedaan! Op mijn school was het vooral veel webdesign en minder echt het vormgeven en designen helaas. Héél af en toe ook een fotografie opdracht. Ik vond het dus een niet zo'n leuke opleiding omdat het webdesign gedeelte mij niet veel interesseerde, anders had ik wel een opleiding in die richting gekozen :+ Maar geen idee hoe het tegenwoordig is of op andere scholen.

Edit: mijn opleiding was ook op niveau 4

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:13

Let op, er is een Hbo opleiding journalistiek. Veel kranten en tijdschriften hebben voorkeur voor hbo studenten. Eventueel kun je dus kijken of je met jouw opleidingskeuze een doorstroom hebt.

Mbo heeft ook vaak marketing/communicatieopleidingen met een blok schrijven/journalistiek. misschien is dat ook nog interessant?

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 13:31

@celine_famke; Alvast bedankt!

@Drico; Webdesign, is dat ook schrijven?

@winged; Wordt daar echt veel op gelet dan? Gaat het in deze richting vooral om welk niveau je hebt kwa school of wat je kan? Bij elke richting is dat namelijk anders en ik ken niemand die deze richting heeft gedaan/doet dus ik heb geen idee. Ik zal eventjes gaan kijken naar marketing/communicatieopleidingen en me erover inlezen want ik weet niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen. Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:33

Hier geen mediavormgeving maar Advertising aan de [naam]. We worden basically opgeleid tot creative director/art director, en doen ontzettend veel met media (en natuurlijk advertising). Het houdt een beetje in dat je een concept bedenkt om een "probleem" te bestrijden (Kan van "hoe verkoop ik dit product" tot "Hoe zorg ik dat mensen deze partij kiezen" tot "Hoe verhelp ik een probleem zoals voedseltekort, racisme, etc" en ga zo maar door), en dan de juiste mensen bij elkaar zoekt om jouw concept te verwezelijken. Je bent dus letterlijk een soort van regisseur van jouw ideeën en concepten. Ongelofelijk leuk en interessant!

Ook werken we eigenlijk alleen maar met echte klanten. Zo heb ik al in het NRC gestaan met een ad, en hebben we ook al dingen voor Spotify, Ikea, NS, een filmmaker, en ga zo maar door gedaan. Daar begin je gelijk mee, dus je doet vanaf het begin ervaring op door middel van praktijkopdrachten.

Je leert een beetje van alles, dus copywriting, fotografie, regie, design, etcetera... alles komt aan bod. Het is ontzettend veelzijdig en leuk, en je verveelt je oprecht geen moment. Als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens een hele grote baangarantie door eigenlijk heel de wereld met deze studie. Dat komt met name door de denkwijze die je aanleert, en gewoon omdat we al heel vroeg op een hoog niveau zitten met z'n allen. Het is namelijk hard werken, maar iedereen die er zit heeft dezelfde drive en energie om ervoor te werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:38

Weidemaatje schreef:
@celine_famke; Alvast bedankt!

@Drico; Webdesign, is dat ook schrijven?

@winged; Wordt daar echt veel op gelet dan? Gaat het in deze richting vooral om welk niveau je hebt kwa school of wat je kan? Bij elke richting is dat namelijk anders en ik ken niemand die deze richting heeft gedaan/doet dus ik heb geen idee. Ik zal eventjes gaan kijken naar marketing/communicatieopleidingen en me erover inlezen want ik weet niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen. Bedankt voor je reactie!

Ik kom zelf uit de journalistiek (hbo, zwolle) en ik weet dat ze bij verschillende redacties eigenlijk geen mbo-studenten aannamen. De enkeling die er liep kwam er binnen via connecties. Daarnaast is redactioneel werk erg lastig om te krijgen. (zelf inmiddels in de communicatie beland omdat er vrijwel geen werk is of alleen als zzp-er en ronduit slecht betaalt. Daarom adviseer ik ook om een bredere opleiding te kiezen met een blok journalistiek)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 15:11

@resistance; Dat klinkt inderdaad erg interessant! Wat voor baan zou ik me hierbij voor moeten stellen? Ik snap het concept van regisseur zijn van je eigen ideeën en concepten, maar hoe verloopt dit dan uiteindelijk in de praktijk later?

@winged; Dankjewel voor het advies! Ik had hier inderdaad nog niet over nagedacht. Ik wilde eerst de paardenopleiding doen bij Aeres maar daar ben ik afgehaakt omdat er gewoon echt weinig werk in is te vinden. Ik dacht juist hiermee breder te zitten, dus bedankt! Voor mij is dat dus inderdaad ook zeker belangrijk.

Excuses voor de late reactie, heb het erg druk dus zit niet veel op Bokt.

Ik merk aan mezelf dat ik nog niet echt weet wat ik wil kwa opleiding dus ik ga een nieuw topic openen met mijn interesses en misschien weet iemand daar een leuke opleiding bij, netzoals dat ik de opleiding van @resistance ook erg interessant vindt (een schot niet geschoten is altijd mis!). Uiteraard zijn adviezen over deze opleiding nogsteeds meer dan welkom!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:15

Dan zit je momenteel wel precies in de goede periode, januari staat namelijk vol met open dagen van verschillende scholen. Hier vind je ze allemaal: https://www.kiesmbo.nl/open-dagen.

(en daarna natuurlijk ook gaan meelopen etc. Verder interessetest: https://www.kiesmbo.nl/interessetest)

Heel veel succes met jouw keuze!

Zelf communicatiemedewerker op een mbo inmiddels ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:23

Kun je niet voor een meeloopdag gaan? Ik studeer zelf voor mediavormgever. In mijn ogen leer je bij de opleiding voornamelijk hoe de programma’s werken en hoe je te werk gaat bij klanten. En daarin breid je je eigen kennis en ervaring uit met daarop feedback van docenten.

Maar als je meer wilt weten, laat maar gerust weten.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:31

Ik raad je de opleiding media-redactiemedewerker niet aan. Als je hbo-journalistiek hebt gedaan is het al lastig om werk te vinden, deze mbo-opleiding leidt helemaal op tot werkloosheid :) . Eventueel kan het wel een mooie opstap zijn naar een hbo-opleiding maar ik zou verder kijken dan 'iets met schrijven' doen, is lastig om je brood in te verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:35

Weidemaatje schreef:
@resistance; Dat klinkt inderdaad erg interessant! Wat voor baan zou ik me hierbij voor moeten stellen? Ik snap het concept van regisseur zijn van je eigen ideeën en concepten, maar hoe verloopt dit dan uiteindelijk in de praktijk later?

@winged; Dankjewel voor het advies! Ik had hier inderdaad nog niet over nagedacht. Ik wilde eerst de paardenopleiding doen bij Aeres maar daar ben ik afgehaakt omdat er gewoon echt weinig werk in is te vinden. Ik dacht juist hiermee breder te zitten, dus bedankt! Voor mij is dat dus inderdaad ook zeker belangrijk.

Excuses voor de late reactie, heb het erg druk dus zit niet veel op Bokt.

Ik merk aan mezelf dat ik nog niet echt weet wat ik wil kwa opleiding dus ik ga een nieuw topic openen met mijn interesses en misschien weet iemand daar een leuke opleiding bij, netzoals dat ik de opleiding van @resistance ook erg interessant vindt (een schot niet geschoten is altijd mis!). Uiteraard zijn adviezen over deze opleiding nogsteeds meer dan welkom!

Je kan heel veel kanten op. Je kan sowieso bij een advertising agency aan het werk als art director of creative director, en dan ga je dus reclame maken, en dan de écht mooie reclames. Dus bijvoorbeeld de Frekkel reclame van de staatsloterij die je afgelopen jaar vast wel gezien hebt. :) Maar geen droom is te groot, ik ken mensen die afgestudeerd zijn van mijn studie die de mooie Volvo reclames maken die je in de bios ziet, en ook de John Lewis kerstreclames waar je spontaan van gaat huilen (op positieve wijze).

Maar je kan nog zoveel meer. Je kan de mode in. Je kan bij een krant gaan werken. Bij een magazine. Je kan les gaan geven. Je kan bij bedrijven als Ikea intern gaan werken, maar bij nog zoveel meer... Door je manier van denken kan je ook bij goede doelen zoals bijvoorbeeld WNF enzo gaan werken. en het mooie is dat er nu een verandering gaande is in de Advertising waardoor het niet meer blindelings gaat om producten verkopen, maar om de wereld verbeteren. Een tijdje terug werden er veel kinderen in Zuid Afrika ziek omdat ze hun handen niet wasten. Toen zijn er creatieven met Hope Soap gekomen: een doorzichtige zeep met een speeltje erin. Als je maar vaak genoet je handen wast kom je bij het speeltje... probleem opgelost. je kan zoveel moois doen. :) En dat leer je hier.

Reclame bereikt zo ontzettend veel mensen, dus je hebt écht een stem. Jij kan sowieso écht iets veranderen na deze studie. Want we zijn zeer gewild, haha.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:11

@Winged: Ik zit nu op die opleidingen-overzicht site te kijken, en het is enorm handig, dankjewel!
@Nayomie: Ik ga inderdaad even kijken voor een meeloopdag/open dagen. Zal ik doen!
@Mazida: Een hbo-opleiding doen hierna heb ik nog niet echt een mening over, ik merk wel aan de reacties dat als ik deze opleiding ga doen ik daar even goed na moet gaan denken inderdaad.
@Resistance: Dat klinkt echt top! Zeker ga ik hiernaar kijken, ben er zelfs enthousiast over haha. Heel erg bedankt! Btw; wat een enthousiaste, motiverende schrijfstijl heb je, heel fijn weg te lezen! :)

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:59

Momenteel gaat het wel goed in de mediaredactiewereld hoor. Er zijn genoeg stageplekken en leerlingen die het goed doen hebben meteen een baan. Bedrijven hebben idd voorkeur voor hbo'ers, maar wanneer je graag wilt en goed gemotiveerd bent lukt het alle studenten een baan/stage te vinden :D (Dochter is docent bij zo'n opleiding, vandaar)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:06

Als je echt geschreven journalistiek wil doen, begin dan ook alvast met het bouwen van je portfolio. Ga schrijven voor een lokale krant of blog. Site's als indebuurt zoeken vaak wel gastredacteuren die iets leuks over hun woonplaats weten te melden. Als je dat soort dingen kan laten zien bij een sollicitatie, sta je echt al veel verder.

Als je juist dingen met camerawerk wil gaan doen, kan je daar nu ook al mee beginnen. Ik vond dat eerst niks, ging juist voor geschreven journalistiek. Tot dat ik uiteindelijk een camera vast had en daarmee een verhaal kon vertellen.

Ik zou ook breed gaan kiezen en dan tijdens stages er achter komen wat je leuk vindt. Maak daar echt gebruik van, neem een zomerstage bijvoorbeeld. Ik heb daar echt heel veel geleerd, plus je hebt al extra ervaring op je CV.