Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:44

Brainless schreef:
Magrathea schreef:
[
Het enige waar je dan mee zit is dat eigen geld dat je mee moet brengen, ca 8,5k "koopkosten" of hoe ze dat ook noemen. (Notaris, overdrachtsbelasting en weet ik het wat)

Dat is niet nodig.
Je kan het alleen niet meer bijlenen bij je hypotheek in.
Maar nog steeds zijn daar leningen voor met een redelijk "laag" (lees 4%) rentepercentage.
Dit is dus niet aftrekbaar van de belasting.


Niet helemaal juist. Het kan aftrekbaar zijn voor de belasting, daarnaast zorgt elke lening die je afsluit (of al hebt) naast de hypotheek dat je minder kunt lenen. Even de kosten koper lenen kan er dus voor zorgen dat je het huis niet meer kunt kopen, als je maximaal moet lenen voor dat huis.

Je gewoon goed (door een hypotheekadviseur ;) ) laten voorlichten voor je de woningmarkt op gaat :)

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:52

Vjestagirl schreef:
Electra63 schreef:
Dat vind ik niet de verantwoordelijkheid van mijn kinderen. Behalve als zij op dat moment nog thuis wonen.
Mijn man heeft straks een prima pensioen. Ik heb wel een pensioengat. Mijn koophuis is 5 jaar geleden al afbetaald.


Maar mag je als ouder dan nooit aan jezelf denken?


Zeker, maar kinderen hoeven niet voor de oudedagsvoorziening van hun kinderen te zorgen?
Als het nodig is en de kinderen hebben dat geld, prima.
Net zoals het prima is, als kinderen geen kostgeld hoeven te betalen als ouders dit niet nodig hebben.

Ik heb geen geld van mijn kinderen nodig en dan vind ik het belangrijk, dat zij vooral sparen en zonder schulden op zichzelf kunnen gaan wonen.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:55

Electra63 schreef:
Zeker, maar kinderen hoeven niet voor de oudedagsvoorziening van hun kinderen te zorgen?


Maar ouders wel voor de koopwoning van hun kind, omdat ze geen kostgeld vragen?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:21

Ik vind heel vroeg kopen een risico op het nalaten van zelfontplooiing. Ik heb mijn eerste 7 jaar op schunnige 1 kamer woninkjes (meestal met wietlucht) en 3e hands meubilair gezeten toen ik ging werken. Het grote voordeel daarvan is dat je niets opbouwt en dus ook niets achterlaat. Dan is het hoppen naar nieuwe uitdagingen in je werk heel simpel.
Ik zou het dan ook precies weer zo doen als ik het over moest doen :j
Ik zou bang zijn mijn kind aan de ketting te leggen als ik gelijk wat voor ze zou financieren.
Ik ken best wat mensen die graag ‚wat anders‘ willen maar bang zijn hun huis niet kwijt te kunnen.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:27

Sizzle schreef:
Ik vind heel vroeg kopen een risico op het nalaten van zelfontplooiing. Ik heb mijn eerste 7 jaar op schunnige 1 kamer woninkjes (meestal met wietlucht) en 3e hands meubilair gezeten toen ik ging werken. Het grote voordeel daarvan is dat je niets opbouwt en dus ook niets achterlaat. Dan is het hoppen naar nieuwe uitdagingen in je werk heel simpel.
Ik zou het dan ook precies weer zo doen als ik het over moest doen :j
Ik zou bang zijn mijn kind aan de ketting te leggen als ik gelijk wat voor ze zou financieren.
Ik ken best wat mensen die graag ‚wat anders‘ willen maar bang zijn hun huis niet kwijt te kunnen.


Maar dat is ook gewoon heel persoons afhankelijk.
Ik moet er niet aan denken telkens te verhuizen en niks voor mij zelf te hebben.
Ik ben een hele erge huismus en heb graag een vast eigen plekje waar ik wat van kan maken in de loop van de jaren

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:49

Berdien schreef:
Niet helemaal juist. Het kan aftrekbaar zijn voor de belasting, daarnaast zorgt elke lening die je afsluit (of al hebt) naast de hypotheek dat je minder kunt lenen. Even de kosten koper lenen kan er dus voor zorgen dat je het huis niet meer kunt kopen, als je maximaal moet lenen voor dat huis.

Je gewoon goed (door een hypotheekadviseur ;) ) laten voorlichten voor je de woningmarkt op gaat :)

Hypotheken staan niet geregistreerd bij het BKR.
Je kan eerst de hypotheek afsluiten en dan de extra kosten lenen.
Een lening voor de KK is niet aftrekbaar.
De KK zelf (voor een gedeelte) wel.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:49

Ibbel schreef:
Electra63 schreef:
Zeker, maar kinderen hoeven niet voor de oudedagsvoorziening van hun kinderen te zorgen?


Maar ouders wel voor de koopwoning van hun kind, omdat ze geen kostgeld vragen?



Je moet niet mijn berichten half quoten.

IK heb geen kostgeld nodig, IK vind het belangrijk dat mijn kinderen sparen en geen schulden maken.
I.p.v. kostgeld, dus (extra) sparen en geen schulden maken.

Mijn ene dochter heeft eerst gehuurd: € 800 pm voor een appartement, zonder balkon of tuin.
Huren hier is duur voor weinig.
En dan nog eens sparen voor de kosten van een koophuis, is gewoon moeilijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:24

Ibbel schreef:
Electra63 schreef:
Zeker, maar kinderen hoeven niet voor de oudedagsvoorziening van hun kinderen te zorgen?


Maar ouders wel voor de koopwoning van hun kind, omdat ze geen kostgeld vragen?


Als ouder zijnde verzorg je niet ineens een complete koopwoning omdat je geen kostgeld vraagt hoor. :+
Aannames.. aannames..

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:45

Ik woon nog thuis maar studeer ook nog. Ik moet gewoon mijn eigen rekeningen betalen zoals mijn auto, zorg, uitgaan enz. Mijn zus werkt fulltime en ook nog thuis, zij betaalt ook alleen haar eigen rekeningen en verder niks. Mijn ouders willen liever dat we sparen dan hun geld te geven, ze hebben ook liever dat we nog thuis blijven wonen want dat vinden ze gezellig :D