Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:50

Als ik kostgeld zou vragen aan onze kinderen dan zou ik dat voor hen apart zetten voor later, inboedel enz.

Anders vind ik het als je het als ouders zijnde echt nodig hebt financieel. Daar kun je ook niet altijd iets aan doen.
Mijn man heeft om die reden vroeger een jaar heel veel bijgedragen aan zijn moeder. Hij was echter wel de enige samen met zijn broer en sinds moeder zelf weer goed verdient heeft hij daarvan nooit iets terug gezien. Aangezien zij met vijf kinderen waren vind ik dat erg scheef. Gelukkig hebben wij het inmiddels ook niet meer nodig maar toen wij net samenwoonden hadden wij het soms ook zwaar en was een gebaar wel fijn geweest.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:53

dorientjuh schreef:
marleen_88 schreef:
Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, mijn ouders vonden het belangrijker dat ik zou sparen voor mijn eigen huis en spullen. Ik vind het erg fijn, zo heb ik voor m'n eerste huis mooie, nieuwe meubels kunnen kopen waar ik hopelijk nog 15 jaar van kan genieten.

Maar persoonlijk vind ik het überhaupt geen gezonde situatie om als volwassene met een baan thuis te wonen. Ik moest verplicht van mijn ouders op kamers van mijn ouders toen ik ging studeren, wel met financiële ondersteuning van mijn ouders. Zij vonden namelijk dat je hier veel van leert, en dat ben ik met ze eens. Ik was 18 toen ik op kamers ging. Mijn vriend is tijdens zijn studie thuis blijven wonen, daar was de regel: als je een baan hebt gevonden na je studie, dan ga je het huis uit. Dat vind ik een goede regel.


Ik ben blij dat ik geen ouders met zo´n instelling heb, ik moet er niet aan denken. Ik ben dalijk klaar met mijn opleiding maar als ze mij zonder pardon op straat zouden zetten ´want ik heb mijn opleiding afgerond´ zou ik dat echt zeer kwetsend vinden. :n
Gelukkig zou mijn moeder dit ook nooit doen aangezien ze zelf op d´r 17e het huis uit werd gezet om vervolgens verplicht op kamers in Tilburg te gaan. Ze heeft hier echt veel last van gehad, en nog soms.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:55

Maflinger_S schreef:
Ik vind eerlijkheid in een gezin heel belangrijk. Als je aan je zo goed als volwassen kind kostgeld vraagt c.q. een bedrag afspreekt dat je "kostgeld" noemt dat je kind elke maand aan jou betaalt als bijdrage in de kosten van levensonderhoud die het gezin heeft, moet je ook uitleggen wat je met dat geld doet. Je kunt je kind niet op het ene moment als volwassene behandelen door het mee te laten betalen, en het volgende moment weer als kind door niet te vertellen waar dat geld voor gebruikt wordt. Dan ben je als ouder niet te vertrouwen.



Mijn ouders zeiden dat ook zodra ik geld ging verdienen. 200,- werd per maand ipv echt kostgeld op een spaarrekening gezet. Maar ook als het een verassing zou zijn geweest, dat doet er toch niet toe? Het hoeft toch niet zo te zijn dat ouders het daadwerkelijk nodig hebben als financiële ondersteuning, maar het wel opvoedkundig goed vinden om maandelijks gewoon niet alles er doorheen te jagen? Dan bouw je gewoon een mooi spaarpotje op. En eerlijkheid in een gezin?? Je kan het ook overdrijven, het is niks akelig stiekems maar gewoon een leuke verassing als je ineens een mooi bedrag bij elkaar hebt gespaard. (ik moet overigens de eerste puber nog tegenkomen die altijd 100 procent eerlijk geweest is tegen z'n ouders, maar dit terzijde :+ )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:59

Dat verschilt ook per kind, de een spaart makkelijk en de ander niet. Als mijn kind later zelf een goede spaarder is en niet snel geld uit geeft vind ik het onnodig om ook nog eens een spaarpotje van hun eigen centen te maken.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:21

Shaggy09 schreef:
Ik ben blij dat ik geen ouders met zo´n instelling heb, ik moet er niet aan denken. Ik ben dalijk klaar met mijn opleiding maar als ze mij zonder pardon op straat zouden zetten ´want ik heb mijn opleiding afgerond´ zou ik dat echt zeer kwetsend vinden. :n
Gelukkig zou mijn moeder dit ook nooit doen aangezien ze zelf op d´r 17e het huis uit werd gezet om vervolgens verplicht op kamers in Tilburg te gaan. Ze heeft hier echt veel last van gehad, en nog soms.


Het was niet zonder pardon op straat zetten. Het was bij mij en mijn zus altijd al bekend dat dit zo zou gaan en bovendien ondersteunden ze ons dus financieel. Buiten dat waren mijn zus en ik er ook echt aan toe om uit huis te gaan. Ook omdat we niet zo'n fijne thuissituatie hadden. Maar ik zou me dus ook nooit limiteren door een studie te kiezen die per se op reisafstand was van mijn ouderlijk huis, zodat ik maar thuis zou kunnen blijven wonen. Maar dat terzijde. Ik ben in ieder geval heel blij met de levenservaring die ik heb opgedaan tijdens het op kamers wonen, en dat gun ik mijn kind ook.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:38

Ja maar ik denk niet dat alle kinderen zo graag het huis uit willen zodra ze gaan studeren.
Als de thuissituatie fijn is en het kind de vriendjes en vriendinnetjes in de buurt heeft wonen zal die minder graag op kamers gaan. En om dan te zeggen dat dat zou moeten zou ik wel heel erg vinden. Niet financieel gezien maar op emotioneel vlak.

En nee, je hoeft niet op kamers te gaan om volwassen te worden en levenservaring op te doen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:18

Maar het leven hoeft mijns inziens niet altijd maar fijn en gemakkelijk te zijn. Als je gaat studeren begint de volwassen fase in je leven, en ik denk dat je veel meer (over jezelf) leert door uit de comfortzone van je ouderlijk huis met de daar in de buurt wonende vriendjes en vriendinnetjes te stappen, en zelfstandig gaat wonen, daar nieuwe mensen leren kennen et cetera.

Het doel van de opvoeding zou mijns inziens moeten zijn dat het kind goed zelfstandig door het leven kan gaan, ook als daar grote veranderingen bijhoren. Niet om het kind maar te blijven pamperen en in zijn of haar gelukkige bubble te laten blijven leven.

Een quote uit onderstaande link:
Citaat:
''Maar je kunt pas zelfvertrouwen krijgen en trots op jezelf zijn als je ook moeilijkheden weet te overwinnen. Als je te weinig frustraties moet doorstaan of zelf dingen moet oplossen, dan word je niet weerbaar genoeg.”


https://www.hpdetijd.nl/2016-03-08/de-p ... ngelukkig/

Het is keer op keer bekend dat de kinderen van tegenwoordig te weinig vallen. Letterlijk en figuurlijk. En dat kan problemen geven voor de rest van het leven van die kinderen. Een quote uit onderstaande link:

Citaat:
Hyperouders maken de fout zich niet in te zetten voor het begeleiden bij de moeilijkheden in het leven, maar vooral op het vermijden hiervan.

Het gevolg kan zijn dat deze kinderen later bij elke tegenslag de handdoek in de ring gooien, waardoor hyperouders uiteindelijk kweken wat ze het meest vrezen: kinderen die het in hun volwassen jaren, als ze op eigen benen staan, moeilijk hebben. Je kunt, volgens Steven Pont, kinderen niet overal tegen beschermen. Niet elk gevaar hoeft zich te vertalen in angst. De taak van ouders is om kinderen te leren om te gaan met risico's.


https://nivoz.nl/nl/kinderen-zijn-het-vallen-verleerd

Kortom: de essentie is volgens mij: als je als ouders geen kostgeld vraagt aan je volwassen, fulltime werkende kind, vermijd je een van de moeilijkheden in het leven van je kind.

En, mijns inziens, ook: als je als ouders er niet op aanstuurt dat je volwassen, fulltime werkende kind zelfstandig gaat wonen, of in mijn geval, als je je kind niet op kamers laat wonen tijdens de studie (terwijl je het kind wel financieel zou ondersteunen als het dat wel zou doen), dat vermijd je de moeilijkheden van het leven op dat moment.

Edit: je leert trouwens niet alleen veel over jezelf als je op kamers woont, je leert ook veel over time management. Als je een examenweek hebt en je woont thuis, waar naar ik aanneem veel voor je wordt gedaan, dan kun je veel tijd besteden aan je studie. Als je op kamers woont, en je hebt examenweek, dan moet je naast je studie ook nog gewoon boodschappen doen, het huishouden, koken, wassen et cetera. Maar goed, mag duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van het overwinnen van problemen in het leven, in plaats van het vermijden daarvan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:36

Ik vind dat absolute onzin.
Een kind hoeft helemaal niet het huis uit om te weten wat zelfstandigheid is. Als je thuis woont is het niet zo dat je automatisch een geweldig fantastisch en gemakkelijk leven hebt en maar gepamperd word.
Ik zou mijn moeder enorm missen als ik nu uit huis zou gaan en dat zou emotioneel mij alleen maar schade aanrichten waardoor juist mijn studie daaronder gaat lijden. Wonen je vrienden ook nog eens zo ver bij je vandaan dat je waarschijnlijk gewoon erg veel alleen bent totdat je nieuwe vrienden hebt gemaakt.
Ik zie daar echt 0,0 voordeel van.

Ik denk dat (tegenwoordig vooral) de studies alleen al zwaar genoeg zijn om te weten wat uit je comfortzone gaan is. En om te weten wat plannen is. Een HBO studie daar moet je al ontzettend zelfstandig voor zijn, als je niet zelfredzaam bent dan haal je die opleiding ook niet zo 1,2,3.


Ik vind het not done om je kind tot zijn 30ste thuis te laten wonen zonder enige financiele inbreng. Maar een student is vaak dik 10 jaar jonger en dat vind ik toch echt een ander verhaal.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:43

No offense Shaggy, maar a) wat ik schrijf is geen absolute onzin want veel ervan is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en b) volgens mij kun je pas inschatten wat je hebt geleerd van iets als je het ook daadwerkelijk hebt gedaan. Niet voor niets zeg ik in mijn posts steeds 'mijns inziens' en vertel ik wat ik persoonlijk ervan heb geleerd. :)

Ja, je moet om een HBO studie af te kunnen ronden zelfstandig zijn. Maar lang niet zo zelfstandig als dat je moet zijn als je op dat moment ook zelfstandig woont.

Maar laten we het erop houden dat we het allebei not done vinden om je kind tot zijn 30ste thuis te laten wonen zonder enige financiële inbreng. :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:54

Ik vind het onzin he, dat is een mening :D

Ik geloof dan ook best dat je er van leert, alleen ik vind dat niet altijd wat telt. De emotionele gesteldheid van een kind, en dan vooral op die leeftijd, vind ik belangrijker. Een kind dat ongelukkig opgroeit door hem/haar op kamers te zetten vind ik veel erger dan dat een kind 2 jaar later dan gemiddeld begint met zelfstandig koken/wassen/strijken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:19

snuffie123 schreef:
Berdien schreef:
Ja, private lease. Hartstikke leuk, totdat je een hypotheek wilt :+ En dat wordt net wat te vaak vergeten bij het afsluiten van zo'n contract. En denk maar niet dat het contact beëindigen doordat je bijvoorbeeld gaat scheiden of iets dergelijks kosteloos kan...


Mijn mam heeft private lease én daarna een hypotheek afgesloten! *\o/* het kan


Uiteraard kan het, het bedrag wat je mag lenen wordt alleen wel een stuk lager en voor een starter is dat dan maarzo het verschil tussen een huis kunnen kopen of niet :+ Tja, keuzes... ;)

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:28

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat absolute onzin.
Een kind hoeft helemaal niet het huis uit om te weten wat zelfstandigheid is. Als je thuis woont is het niet zo dat je automatisch een geweldig fantastisch en gemakkelijk leven hebt en maar gepamperd word.
Ik zou mijn moeder enorm missen als ik nu uit huis zou gaan en dat zou emotioneel mij alleen maar schade aanrichten waardoor juist mijn studie daaronder gaat lijden. Wonen je vrienden ook nog eens zo ver bij je vandaan dat je waarschijnlijk gewoon erg veel alleen bent totdat je nieuwe vrienden hebt gemaakt.
Ik zie daar echt 0,0 voordeel van.

Ik denk dat (tegenwoordig vooral) de studies alleen al zwaar genoeg zijn om te weten wat uit je comfortzone gaan is. En om te weten wat plannen is. Een HBO studie daar moet je al ontzettend zelfstandig voor zijn, als je niet zelfredzaam bent dan haal je die opleiding ook niet zo 1,2,3.


Ik vind het not done om je kind tot zijn 30ste thuis te laten wonen zonder enige financiele inbreng. Maar een student is vaak dik 10 jaar jonger en dat vind ik toch echt een ander verhaal.


Ik heb lang thuis gewoond. Uiteraard moest ik wel mee betalen.
Maar dat ik niet zelfstandig was?
Ik deed het huishouden, zorgde voor mijn moeder en gehandicapte broer.
Mijn vader was fulltime zwaar aan de bak om rond te komen.
Alle financiën / papieren deed/doe ik nog steeds.
Ik denk dat ik toen al.zelfstandiger was dan menig ander persoon.

Dus ik ben het met je eens.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:32

Ik ga het nog maar eens vragen :Y) Kunnen jullie misschien erkennen dat dit gewoon verschilt per persoon?
Want er zijn echt zat mensen die pas leren als ze echt een keer (financieel) op hun bek zijn gegaan, daar kan geen educatieve financiële tool tegenop.

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:34

Magrathea schreef:
Ik ga het nog maar eens vragen :Y) Kunnen jullie misschien erkennen dat dit gewoon verschilt per persoon?
Want er zijn echt zat mensen die pas leren als ze echt een keer (financieel) op hun bek zijn gegaan, daar kan geen educatieve financiële tool tegenop.

Uiteraard is dat verschillend. Daarom geef ik mijn verhaal aan.

Alleen omdat iemand thuis woont. Betekent niet dat hij of zij niet zelfstandig is.
Je kunt nooit in elk huisje kijken wat er achter de muren allemaal gebeurt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:40

Ik heb dat ook al enkele posts terug erkent.
Maar de discussie kun je dan net zo goed stoppen als je telkens daar op terug valt.

En er zijn ook zat mensen die vanuit de opvoeding (normen en waarden) al met hun centjes kunnen omgaan zonder daarvoor op hun bek te hoeven gaan. :D

Josien_

Berichten: 9049
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:02

Deze discussie is altijd wel interessant.
Zelf hebben wij nooit kostgeld hoeven te betalen, toch zou ik het niet gek vinden als het wel moest vanaf het moment dat we fulltime zouden werken.

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:24

Relaxed schreef:
snuffie123 schreef:


Mijn mam heeft private lease én daarna een hypotheek afgesloten! *\o/* het kan


Uiteraard kan het, het bedrag wat je mag lenen wordt alleen wel een stuk lager en voor een starter is dat dan maarzo het verschil tussen een huis kunnen kopen of niet :+ Tja, keuzes... ;)

Klopt. Een kennis kon dus geen hypotheek krijgen vanwege private lease.
Maar ik zou dat wel kunnen omdat mijn hypotheek nog lang niet op zijn Max is.

Berdien

Berichten: 64575
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:56

Het hangt ook helemaal van je inkomen versus wat je wilt lenen versus je private lease contract af. Maar over het algemeen betekent het een dikke streep door de hypotheek, en dát weten de meeste mensen niet.

Ik denk dat je best een zekere mate van zelfstandigheid op kunt bouwen als je thuis woont. Maar je eigen huishouden voeren en draaiende zien te houden (icm een fulltime baan) is toch echt iets waar je pas achter komt als je het doet.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:03

dorientjuh schreef:
Maar het leven hoeft mijns inziens niet altijd maar fijn en gemakkelijk te zijn. Als je gaat studeren begint de volwassen fase in je leven, en ik denk dat je veel meer (over jezelf) leert door uit de comfortzone van je ouderlijk huis met de daar in de buurt wonende vriendjes en vriendinnetjes te stappen, en zelfstandig gaat wonen, daar nieuwe mensen leren kennen et cetera.

Het doel van de opvoeding zou mijns inziens moeten zijn dat het kind goed zelfstandig door het leven kan gaan, ook als daar grote veranderingen bijhoren. Niet om het kind maar te blijven pamperen en in zijn of haar gelukkige bubble te laten blijven leven.

Een quote uit onderstaande link:
Citaat:
''Maar je kunt pas zelfvertrouwen krijgen en trots op jezelf zijn als je ook moeilijkheden weet te overwinnen. Als je te weinig frustraties moet doorstaan of zelf dingen moet oplossen, dan word je niet weerbaar genoeg.”


https://www.hpdetijd.nl/2016-03-08/de-p ... ngelukkig/

Het is keer op keer bekend dat de kinderen van tegenwoordig te weinig vallen. Letterlijk en figuurlijk. En dat kan problemen geven voor de rest van het leven van die kinderen. Een quote uit onderstaande link:

Citaat:
Hyperouders maken de fout zich niet in te zetten voor het begeleiden bij de moeilijkheden in het leven, maar vooral op het vermijden hiervan.

Het gevolg kan zijn dat deze kinderen later bij elke tegenslag de handdoek in de ring gooien, waardoor hyperouders uiteindelijk kweken wat ze het meest vrezen: kinderen die het in hun volwassen jaren, als ze op eigen benen staan, moeilijk hebben. Je kunt, volgens Steven Pont, kinderen niet overal tegen beschermen. Niet elk gevaar hoeft zich te vertalen in angst. De taak van ouders is om kinderen te leren om te gaan met risico's.


https://nivoz.nl/nl/kinderen-zijn-het-vallen-verleerd

Kortom: de essentie is volgens mij: als je als ouders geen kostgeld vraagt aan je volwassen, fulltime werkende kind, vermijd je een van de moeilijkheden in het leven van je kind.

En, mijns inziens, ook: als je als ouders er niet op aanstuurt dat je volwassen, fulltime werkende kind zelfstandig gaat wonen, of in mijn geval, als je je kind niet op kamers laat wonen tijdens de studie (terwijl je het kind wel financieel zou ondersteunen als het dat wel zou doen), dat vermijd je de moeilijkheden van het leven op dat moment.

Edit: je leert trouwens niet alleen veel over jezelf als je op kamers woont, je leert ook veel over time management. Als je een examenweek hebt en je woont thuis, waar naar ik aanneem veel voor je wordt gedaan, dan kun je veel tijd besteden aan je studie. Als je op kamers woont, en je hebt examenweek, dan moet je naast je studie ook nog gewoon boodschappen doen, het huishouden, koken, wassen et cetera. Maar goed, mag duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van het overwinnen van problemen in het leven, in plaats van het vermijden daarvan.


Heel erg mee eens!

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:37

Ik weet niet zo wat ik van kostgeld vind.. mochten er ooit kinderen komen hoop ik wel dat ze gewoon lekker op zichzelf gaan rond de 20, lekker zelfstandig worden.
Wel hebben mijn ouders ons altijd in ondersteund financieel en dat zou ik ook willen doen dan zover mogelijk :j

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:46

Ik moest het vroeger wel. 250 gulden en dan deed ik nog alles thuis.
En dan vonden mijn moeder en stiefvader het ook nog nodig om mijn spaarrekening te plunderen.

Mijn kinderen hoeven het niet te betalen. Maar ik verwacht wel dat ze minimaal de helft gaan sparen en hun eigen rekeningen gaan betalen

Rivendell

Berichten: 6858
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:06

Ik heb lang thuis gewoond, omdat ik paarden had. Was een keuze. Of een eigen huis en geen paarden, of thuis wonen en wel paarden.
Wij betaalden kostgeld vanaf dat we fulltime gingen werken.
Ondanks dat ik lang thuis gewoond heb, hebben wij geleerd omet geld om te gaan en zelfstandig te zijn.
Ik regelde vanaf mijn 16e alle financiële dingen zelf

Shiloh

Berichten: 19803
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:39

Ik vind kostgeld eigenlijk wel normaal. Het hoeft geen hoog bedrag te zijn, maar als volwassen persoon mag je zeker je verantwoordelijkheid nemen voor de kosten die je ouders maken omdat je als kind nog thuis woont.

Gemeentelijke belasting, boodschappen, gas/water/licht. De hoeven geen honderden euro’s te zijn, maar gewoon. Wat je daadwerkelijk kost.

Verder vind ik het ook wel logisch dat je verwacht dat je kind spaart/verantwoordelijk met zijn geld om gaat. Als die dat niet doet, op grote voet leeft omdat die thuis woont, dan vind ik het ook niet gek om meer kostgeld te vragen. Ik vind dat je best mag leren dat het leven niet goedkoop is. Eventueel samen een spaarrekening openen en afspraken dat daar een standaard bedrag heen gaat.

Froukje
Forever young

Berichten: 10856
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:29

Wauw, kost geld vind ik al belachelijk maar je kind met 18 verplicht op kamers sturen is helemaal van de zotte 8)7

Alsof kinderen die thuis blijven wonen tijdens studie of erna alleen maar gepamperd worden of alleen maar in een gelukkige bubbel wonen waar ze niet leren vallen en op staan.
Over vooroordelen gesproken.

Ik ben verrekte blij dat mijn ouders dat idee niet hadden want dan was ik nu of zwaar depressief of dood geweest vrees ik. Is het moeilijk te snappen dat niet iedereen gemaakt is om op een kamertje van 15m2 te zitten of in een flatje waar je de buren hoort doortrekken of snurken, ondanks dat dat goedkoop en onder aan de ladder beginnen is?

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:40

Verplicht op kamers sturen vind ik ook wel ver gaan :wow: Dat lijkt me helemaal niet bevorderlijk voor je kind. Aanmoedigen om op kamers te gaan vind ik wat anders, maar als het kind niet wil, waarom dan toch verplichten?

Ik wilde zelf nooit op kamers, was daar echt niet de persoon voor. Uiteindelijk toch voor gekozen om wel een kamer te gaan huren in Amsterdam, weliswaar met eigen badkamer en keuken (dat was mijn enige eis). Ik koos er meer voor omdat mijn reistijd vrij lang was, de trein vaak niet reed, ik verplichte colleges en practica had én een bijbaantje in Amsterdam had. In die kamer heb ik 1.5 jaar gewoond (waarvan elk weekend gewoon bij mijn ouders) en daarna ben ik gillend gek geworden en terug naar mijn vader gegaan. Wonen in Amsterdam was echt niet aan mij besteed, verschrikkelijk vond ik het! Zelfstandig was ik op dat moment toch al, dus daar lag het niet aan.. Ik kon gewoon niet aarden in de kamer, de stad en het chaotische van de stad :n Ik ben ook nooit een echte student geweest, uitgaan vond ik geen reet aan, ik deed niet aan feestjes, drank, drugs etc. Ook nooit lid geweest van studentenverenigingen. Op mezelf wonen vond ik prima, het was gewoon de locatie die het niet leuk maakte. Geef mij op deze leeftijd een huisje of appartementje in het dorp hier, dan zou ik het meer dan prima vinden :)