Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:48

In het leven is het altijd kiezen. Als je bepaalde luxezaken weg laat, zou je dat wel kunnen of toch veel vroeger.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:52

Als ik kinderen had die fulltime werkten maar lekker in hotel mama bleven, dan konden die ook kostgeld betalen. Ik zou het denk ik opsparen voor ze. :)
Vind het ronduit achterlijk dat je liever thuis blijft wonen zodat je paard(en) kan houden en een dikke auto.

Ik ben 23, woon op mezelf en leefde altijd van 1000 - 1200 euro, red ik makkelijk. Heb een mooie spaarrekening en genoeg luxe. Maar die luxe kocht ik tweedehands (iPhone, camera, merkkleding, tv, Apple tv). Het is maar net welke keuzes je maakt. Hierdoor kan ik wel elk jaar op vakantie.

Froukje
Forever young

Berichten: 10848
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:56

MarlindeRooz schreef:
Als ik kinderen had die fulltime werkten maar lekker in hotel mama bleven, dan konden die ook kostgeld betalen. Ik zou het denk ik opsparen voor ze. :)
Vind het ronduit achterlijk dat je liever thuis blijft wonen zodat je paard(en) kan houden en een dikke auto.

Ik ben 23, woon op mezelf en leefde altijd van 1000 - 1200 euro, red ik makkelijk. Heb een mooie spaarrekening en genoeg luxe. Maar die luxe kocht ik tweedehands (iPhone, camera, merkkleding, tv, Apple tv). Het is maar net welke keuzes je maakt. Hierdoor kan ik wel elk jaar op vakantie.

Wat is in hemelsnaam het nut van dat kostgeld als je het vervolgens zelf opspaard voor dat zelfde kind? :?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:02

Dat het kind leert dat je niet gratis ergens kan wonen zodat je een (of meerdere) paarden kan onderhouden. Want ook met minimuminkomen kan je op jezelf. Kwestie van keuzes maken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:04

Zodat een kind eraan went dat het leven geld kost. En je dus niet je hele salaris er doorheen kan jassen iedere maand.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:06

Maar zou je dan als kind niet juist denken, “mijn ouders sparen wel voor mijn toekomst, ik kan mijn overige geld dus zelf wel uitgeven”?

Lijkt me dat als je het op deze manier doet, het niet meer onder kostgeld valt.
Als je wilt dat je kind leert dat het leven geld kost kun je ook gewoon een gesprek aangaan met je kind, of hem/haar een overzicht geven van de maandelijkse kosten die je als volwassene hebt.
Laatst bijgewerkt door BrittOllie op 07-01-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:11

BrittOllie schreef:
Maar zou je dan als kind niet juist denken, “mijn ouders sparen wel voor mijn toekomst, ik kan mijn overige geld dus zelf wel uitgeven”?

Lijkt me dat als je het op deze manier doet, het niet meer onder kostgeld valt.

Nee want ik ging ze niet vertellen dat ik dat spaar. en als ik het zelf hard nodig zou hebben, dan zou ik het zelf gebruiken. :)

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:14

Froukje: ik zou er niet principieel op tegen zijn dat mijn ouders zodra ze bij mij in zouden wonen, meebetalen aan hun eigen kosten. Eea natuurlijk afhankelijk van de hoogte van hun AOW en pensioen en mijn inkomen. Ik zou nooit willen dat zij niet meer fatsoenlijk kunnen leven, net als zij dat nooit voor ons gewild hebben, maar dat is iets anders dan dat de inwonende geld kan oppotten terwijl de huiseigenaar wel inlevert. Dan zorg je toch dat je in ieder geval (een gedeelte van) je kosten meebetaald?

Fraelynn: ik snap in jouw situatie echt wel dat je niet hoeft mee te betalen, sterker nog, dat zou dan van mijn ouders ook niet hoeven. Ik vind dat echter iets anders dan principieel tegen het betalen van kostgeld zijn, ongeacht de financiële positie van je ouders. En dat is ook wat een aantal mensen hier zeggen.
Als je het je ouders niet gunt om een keer extra uit eten te gaan, zodat jij 'meer' kunt sparen, dan vind ik dat de wereld op zijn kop. Waarom zouden ouders geen leuke dingen mogen doen/minder leuke dingen mogen doen, alleen maar om dat van een inwonend volwassen kind te faciliteren? Want daar gaat het natuurlijk over: niet 16jarigen met een bijbaantje, maar mensen van ruim 18+ met een fulltime baan.
(Ik zeg trouwens niet dat jij dit zei hoor! Het is een voorbeeld van een geven reactie waar ik de kriebels van krijg).
Laatst bijgewerkt door Bonna op 07-01-19 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:15

Ik vind eerlijkheid in een gezin heel belangrijk. Als je aan je zo goed als volwassen kind kostgeld vraagt c.q. een bedrag afspreekt dat je "kostgeld" noemt dat je kind elke maand aan jou betaalt als bijdrage in de kosten van levensonderhoud die het gezin heeft, moet je ook uitleggen wat je met dat geld doet. Je kunt je kind niet op het ene moment als volwassene behandelen door het mee te laten betalen, en het volgende moment weer als kind door niet te vertellen waar dat geld voor gebruikt wordt. Dan ben je als ouder niet te vertrouwen.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:24

Maflinger_S schreef:
Ik vind eerlijkheid in een gezin heel belangrijk. Als je aan je zo goed als volwassen kind kostgeld vraagt c.q. een bedrag afspreekt dat je "kostgeld" noemt dat je kind elke maand aan jou betaalt als bijdrage in de kosten van levensonderhoud die het gezin heeft, moet je ook uitleggen wat je met dat geld doet. Je kunt je kind niet op het ene moment als volwassene behandelen door het mee te laten betalen, en het volgende moment weer als kind door niet te vertellen waar dat geld voor gebruikt wordt. Dan ben je als ouder niet te vertrouwen.

Ja dit vind ik ook.
Ik weet niet welk bedrag je als kostgeld vraagt MarlindeRooz, en je gedachte klinkt lief, maar als je als kind niet weet dat je voor je eigen toekomst spaart zo, zou ik misschien mij wel een beetje “genaaid” voelen dat ik niet kan sparen omdat ik Mn ouders kostgeld moet betalen. Dan zou ik liever gewoon een afspraak hebben met mijn ouders dat ik standaard een X bedrag per maand opzij zet, en als ouder zorgen dat ik toezicht heb in de rekeningen van mijn kind.

Maar ik weet niet wat voor inkomen je kind heeft, een verdienende full timer maakt wel een ander verhaal dan een student.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:44

Geen idee, maar je kan het geld ook gebruiken voor je eigen boodschappen enzo. En dan zelf apart voor je kind blijven sparen? :P
Maar zou alleen geld vragen als ze fulltime werken, niet als student. Als je 1500-1700 verdient kan je best 150 missen bijvoorbeeld.

Maar ik zou dat heel fijn vinden als mijn ouders dat zouden doen. En sommige mensen kunnen niet sparen en gaan dat ook nooit leren.

Ik ging met 19 uit huis met een reden, zou dus ook nooit mijn ouders in huis nemen. Dat mag mijn zusje doen die werkt en gratis thuis woont. :+

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:46

Froukje schreef:
Ok, vraagje voor de voorstanders van kostgeld.

Stel, het zprgstelsel hier gaat nog verder achter uit en komt op een punt dat pa en ma bij jou in huis moeten wonen als zelfstandig niet meer gaat.
Ga je dan kost geld aan je ouders vragen? Of valt dat onder het mom, ze hebben al zo lang voor ons gezorgd nu is het onze beurt?

Ik zou het niet eens hoeven vragen omdat mijn ouders dan zelf aan zouden aangeven gewoon bij te willen dragen. Nu zal het bovenstaande hier nooit gaan gebeuren want mijn moeder en ik kunnen absoluut niet in 1 huis wonen, pap en ik dan weer wel, maar dit is wel hoe mijn ouders zouden reageren.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:51

marleen_88 schreef:
Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, mijn ouders vonden het belangrijker dat ik zou sparen voor mijn eigen huis en spullen. Ik vind het erg fijn, zo heb ik voor m'n eerste huis mooie, nieuwe meubels kunnen kopen waar ik hopelijk nog 15 jaar van kan genieten.


Ja natuurlijk is dat erg fijn, iedereen zou wel willen sparen zonder geld te moeten besteden aan vaste lasten. Maar mooie nieuwe meubels kunnen kopen voor je eerste eigen stekkie is natuurlijk geen must. Niemand wordt er minder van om eerst met goedkopere, evt tweedehands meubels te starten.

Persoonlijk vind ik kostgeld betalen wel iets goeds, zolang deze persoon meerderjarig is en een baan heeft, en dus niet (meer) studeert.

Een oud collega van mij woonde op zijn dertigste nog thuis, terwijl hij al jaren fulltime werkte. Alles werd thuis voor hem gedaan, hij had een gat in zijn hand, al zijn geld ging op aan leuke dingen doen en hij piekerde er niet over om kostgeld te gaan betalen. Dat vind ik echt een slechte zaak. Als je klaar bent met school / studie en je hebt een baan, dan begint het volwassen leven en daar hoort in mijn ogen ook bij al dat je al dan niet vrijwillig bijdraagt in de vaste lasten en taken in het huishouden doet.

Maar persoonlijk vind ik het überhaupt geen gezonde situatie om als volwassene met een baan thuis te wonen. Ik moest verplicht van mijn ouders op kamers van mijn ouders toen ik ging studeren, wel met financiële ondersteuning van mijn ouders. Zij vonden namelijk dat je hier veel van leert, en dat ben ik met ze eens. Ik was 18 toen ik op kamers ging. Mijn vriend is tijdens zijn studie thuis blijven wonen, daar was de regel: als je een baan hebt gevonden na je studie, dan ga je het huis uit. Dat vind ik een goede regel.

Edit: ik lees in dit topic inderdaad ook veel ‘recht’ op luxe hebben. Hoewel mijn ouders mij financieel ondersteunden tijdens mijn studie heb ik altijd zo zuinig mogelijk met dat geld gedaan. Ook al hadden en hebben mijn ouders echt een goed inkomen. Dat betekende dus geen auto, terwijl het 3,5-4 uur enkele reis reizen was met het OV, van kamer naar huis. Dit deed ik op vrijdag en op zondag. Terwijl het met de auto 1 uur en 41 minuten is. Ook had ik geen paard, een prepaid telefoon, kocht ik niet vaak kleding en als ik dat deed, dan goedkope kleding zoals van de H&M. Schoenen idem dito. Stappen en uitjes deed ik weinig. Sparen deed ik als appeltje voor de dorst, sparen voor een huis kwam überhaupt niet bij me op. Ik was tijdens mijn studie helemaal gericht op nominaal afstuderen, zodat ik daarna zo snel mogelijk een baan kon vinden en financieel zelfstandig kon zijn. Toen ik eenmaal een baan had, heb ik een jaar lang gespaard voor de aanschaf van een paard, een auto (want zonder auto kon ik niet bij paard komen) en heb ik een spaarpot opgebouwd om mezelf en mijn paard een jaar lang te kunnen onderhouden, als ik geen inkomsten meer zou hebben.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:17

Ik heb niet eens alle reacties meer gelezen, maar zie dat de standaard in mijn gezin (gelukkig!) heel anders ligt.
Dat anderen van mijn uitspraken misschien de kriebels krijgen prima, die krikg ik van hun uitspraken ook. Daarbij weet ik bijna zeker dat als ze ons in het echte leven zouden zien, die mening opeens anders zou worden. Ik denk dat velen veel vooroodelen hebben hier, maargoed...

Ik heb hard gestudeerd voor mijn toekomst, zodat ik later inderdaad wat minder op geld hoef te letten, eens op vakantie kan of een keer wat lekkers kan kopen in de stad (want die luxe veroorloof ik me nu niet namelijk). EN, zodat ik mijn ouders later kan verzorgen. Zodat ze niet in een verpleeghuis komen. En tegen die tijd vindt ik het ook niet meer dan normaal om dat gewoon te doen, nog nooit aan gedacht om daar dan ook geld voor te vragen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:31

Snuffie: je opmerking over die nieuwe auto slaat echt nergens op. Een nieuwe auto verliest enorm veel aan waarde zodra je de garage uit rijdt. Een goedkope, tweedehands auto kan heel lang meegaan en daar hoef je echt niet per se veel aan kwijt te zijn qua reparaties. Sowieso kun je een auto laten keuren voordat je hem koopt.
Tel daarbij op dat je bij een nieuwe auto, als je verstandig bent, een all risk verzekering neemt die ook heel veel geld per maand kost. Terwijl je bij een oudere auto al voor een prikkie verzekerd kunt zijn.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om überhaupt ooit een nieuwe auto te kopen. Ook niet met een goed salaris. Je gooit gewoon zoveel geld weg daarmee. Dan kun je beter gaan voor een nog redelijk jonge tweedehands auto. Maar goed, dit gaat wat off topic. :Y)

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:34

verootjoo schreef:
Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.

Dat kan wel wat genuanceerder.

Ik moest wel kostgeld betalen.
Mijn ouders hadden het niet breed.
Ze hebben altijd voor mij klaar gestaan dus deed het met liefde. Mijn paarden hebben ze ook altijd gefinancierd toen ze het nog goed hadden en ik nog niet werkte.
Het was nooit een vast bedrag per maand, maar wat ik kon missen. Had ik bijvoorbeeld een dure maand vanwege een dierenarts rekening dan hoefde ik niets te betalen.

Ze zouden mij ook nooit op straat zetten of aan mijn lot overlaten. Stel ik werd werkloos dan zouden ze met liefde nog net zo goed voor mij zorgen.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:39

Mensen die de jonge generaties verwend noemen, vergeten even dat het leven nog nooit zo duur geweest is als nu. Dus als dit verwend is, stop er dan alsjeblieft mee, dan wil ik wel "onverwend" door het leven gaan. Helemaal geen probleem mee! :D

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:45

Ik vind kostgeld betalen als je nog wel bij je ouders woont maar niet meer studeert en volop werkt prima. Je kost toch ook gewoon geld? := Mijn ouders merken het echt wel nu mijn broertje (heeft lang thuis gewoond) eindelijk het huis uit is, qua energie- en waterverbruik, boodschappen etc. Zij vroegen ook kostgeld aan hem. Hij werkte fulltime, had een best aardige baan en anders ging zijn geld toch alleen maar op aan leuke dingen. Door hem kostgeld te laten betalen kreeg hij in ieder geval een idee van 'vaste lasten'. En dat lijkt me een prima regeling.

Ik snap echt de weerstand tegen kostgeld niet := Als je op jezelf woont heb je toch ook kosten? Waarom zou je dan niet bijdragen in jouw kosten als je bij je ouders blijft plakken? Kostgeld is zelden vergelijkbaar met de vaste lasten die je hebt als je op jezelf woont, was het maar zo'n feest := Ik wil geen kinderen, maar mocht ik ze wel hebben en ze blijven langer thuis wonen terwijl ze wel volop werken dan kunnen ze mooi bijdragen in de kosten.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:56

dorientjuh schreef:
Snuffie: je opmerking over die nieuwe auto slaat echt nergens op. Een nieuwe auto verliest enorm veel aan waarde zodra je de garage uit rijdt. Een goedkope, tweedehands auto kan heel lang meegaan en daar hoef je echt niet per se veel aan kwijt te zijn qua reparaties. Sowieso kun je een auto laten keuren voordat je hem koopt.
Tel daarbij op dat je bij een nieuwe auto, als je verstandig bent, een all risk verzekering neemt die ook heel veel geld per maand kost. Terwijl je bij een oudere auto al voor een prikkie verzekerd kunt zijn.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om überhaupt ooit een nieuwe auto te kopen. Ook niet met een goed salaris. Je gooit gewoon zoveel geld weg daarmee. Dan kun je beter gaan voor een nog redelijk jonge tweedehands auto. Maar goed, dit gaat wat off topic. :Y)


Nee, jij vindt het nergens op slaan. Ik wel. Ik heb genoeg ellende gezien met 2e hands auto's waardoor ik heb besloten nooit een 2e hands te kopen. Overigens zou ik eerder gaan voor private lease, dan is er helemaal zekerheid over welke kosten je kwijt bent.

Maar prima toch, hebben we daar een andere mening over.

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:04

Ja, private lease. Hartstikke leuk, totdat je een hypotheek wilt :+ En dat wordt net wat te vaak vergeten bij het afsluiten van zo'n contract. En denk maar niet dat het contact beëindigen doordat je bijvoorbeeld gaat scheiden of iets dergelijks kosteloos kan...

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:09

Berdien schreef:
Ja, private lease. Hartstikke leuk, totdat je een hypotheek wilt :+ En dat wordt net wat te vaak vergeten bij het afsluiten van zo'n contract. En denk maar niet dat het contact beëindigen doordat je bijvoorbeeld gaat scheiden of iets dergelijks kosteloos kan...


Mijn mam heeft private lease én daarna een hypotheek afgesloten! *\o/* het kan

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:20

Wij moesten de helft van onze studentenbazntjes afgeven. Ik ging niet akkoord en ben in plaats daarvan veel dingen zelf gaan betalen vanaf mijn 14e. Ik werkte keihard en veel en verdiende goed dus dat was echt leuk zo, ook al betaalde ik veel zelf. De lonen voor studentenjobs in België zijn best goed dus dat tikte goed aan.

Bij mijn moeder was kostgeld financieel gewoon nodig, zou ronduit asociaal geweest zijn om niet bij te dragen ... zeker vanaf full time werken.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:30

Mijn ouders hebben altijd alles voor hun drie kinderen betaald. Studie, 3x in de week sporten enz. Niemand van ons heeft kostgeld hoeven te betalen. Wel hebben ze ( accountant en hypotheekadviseur :+ ) ons met geld leren omgaan.
Eerste jaar dat ik uit huis ging, mijn afstudeerjaar, gaven mijn ouders mij maandelijks nog een bijdrage ook.
We zijn allemaal goed terecht gekomen en financieel zelfstandig.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:31

Het maakt het wel lastiger Snuffie..
Ik had geen fatsoenlijke hypotheek kunnen krijgen als ik een lease auto had..

Ik wil toch nog even reageren op wat sommige mensen zeggen over 'dan hadden ze geen kinderen moeten nemen, ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden'.

Ik ben een ongepland kind door falende anti conceptie.
Ik ben dan ook maar 15 maanden jonger dan mijn zus en de jongste van drie.
Het is niet altijd zo geweest (langdurige depressie) maar ik ben blij dat ze er voor kozen om mij te laten komen.

Ik heb geen 'rijke' jeugd gehad, ik droeg vaak kleding wat van mijn zussen was geweest.
Had geen duur speelgoed en heb veel moeten delen.
Vanaf mijn achttiende moest ik zaken zoals mijn zorgverzekering en studie zelf betalen.
Ik was 22 toen ik mijn rijbewijs had en een klein oud maar betrouwbaar autootje.

Na mijn studie heeft het nog een tijd geduurd voordat ik een leuk salaris had en een vaste baan.
Maar heb er nooit bezwaar tegen gehad om kostgeld te betalen, het leven is nu eenmaal niet gratis.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:39

Mijn volwassen dochter woont (door omstandigheden)sinds kort weer thuis. Ik vraag geen kostgeld, heb liever dat ze het spaart. Ze gooit haar loon ook niet over de balk aan onzin dingen, heeft 2 paarden waar ze onkosten aan heeft en wij redden het prima zonder haar bijdrage. Ze heeft het wel aangeboden hoor..
Toen mijn kinderen jonger waren en nog thuis woonden hebben we ook nooit kostgeld gevraagd. Ze verdienden niet veel en spaarden zelf, leefden zuinig dus zag de noodzaak niet in.