Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 18:42

Wat moet ik toch met zo'n (puberend) zusje? :(
Omdat ze niet tegen onze smakgeluiden kan moet de radio perse aan tijdens het avondeten.
Wat ik wil maakt niet uit, en ik kan je wel vertellen dat ik dat gekrijs en gedreun op de achtergrond geen pretje vind :n
Maar is dat nou normaal? Daarom de radio aan bij het avondeten?
Ik wil het gewoon graag hebben over vandaag en gisteren, maar dat maakt het avondeten meteen veel onpersoonlijker.

Ik heb het er al vaker over gehad met mijn moeder, maar zij wilt geen militaire opvoeding geven (zoals zij het noemt) en dat snap ik ook wel. Maar waarom moet ze dan steeds over mijn grenzen gaan en is omgekeerd absoluut not done?
Ik weet wel hoe ik me moet gedragen, en heb ook niet echt een probleem wat betreft laatst genoemde, maar ik snap het gewoon niet. En het maakt mijn leven er ook niet makkelijker op.
Steeds als ze thuis komt is het weer gezeur, en steeds heeft het iets met mij te maken, terwijl ik niet eens meer tegen haar praat :(
Ik kan haar vragen wat ik wil, maar ze doet nooit iets voor me. Andersom luister ik beter maar naar haar.
Ook met haar praten heeft 0 zin, ze slaat alles gewoon in de wind...

Ik weet niet zeker wat ik hier mee wil bereiken, misschien dat jullie advies mij kan helpen?
Alvast bedankt :*
Ik weet iig niet zo goed meer wat ik er mee aan moet...
Mijn moeder zegt al jaren: Over een paar jaar is het over, maar in de tussentijd zijn die paar jaar al meerdere malen verstreken. :\

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:46

Ik denk toch echt dat het aan je ouders is. Kennelijk vinden zij het geen probleem.

Overigens luisterd mijn partner tijdens het eten ook vaak muziek. Ik vind dat bloed irritant dus zet hem dan steen vast weer uit hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:47

Hoe oud ben jij en hoe oud is je zusje?

Waarom niet een compromis: je zusje wil geen smakgeluiden en radio aan, dus dan ben jij degene die bepaalt op welke zender het staat? Dat scheelt misschien iets van ergernis aan jouw kant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-19 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:47

Over de rest kan ik niet oordelen, maar wij eten met de TV aan. Ik kan de smakgeluiden ook niet horen, vreselijk. Eveneens gelul tijdens het eten, dan wil ik gewoon rustig van mijn eten kunnen genieten.

Als ik wil kletsen tijdens het eten ga ik wel uiteten.

Niet iedereen is hetzelfde.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:49

Wellicht is het pubergedrag, maar er kan ook sprake zijn van misofonie.
Ik ben wel van mening dat jij niet degene bent die grenzen stellen in huis, maar dat jouw ouders dat doen.
Als zij dit prima vinden kun je weinig, behalve in gesprek gaan met je ouders.

Hutcherson

Berichten: 7361
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:49

Met haar praten heeft zeker wel zin, maar waarschijnlijk niet op de manier waarop jij tegen haar praat. Ze is waarschijnlijk n dwarse puber die even last heeft van misofonie. Ik vind smakgeluiden ooo vreselijk overigens. En tevens vind ik dit een probleem tussen jou en je zusje en niet van je moeder. Dus geef haar niet de schuld van het feit dat ze niks doet.
Jij zult het juiste moment moeten uitkiezen, en dan constructief (dus zeggen wat je voelt, wat haar gedrag met jou doet, zonder verwijtend met het vingertje te wijzen) feedback moeten geven. Dan valt er wel te praten naar niet in the heat of the moment. Wij mensen zijn gewend direct te reageren in een situatie.. Maar dat werkt averechts. Er zijn maar weinig mensen die oprecht kunnen relativeren in een situatie waarin zij terecht worden gewezen en zeker een puber heeft daar moeite mee..
Tenminste, ik gok dat het een puber is.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:55

Wat balen voor je :(:)

Ik weet niet of het bij jullie het geval is, maar het komt volgens mij best vaak voor dat in een gezin een wat makkelijker en een wat lastiger kind is. En dan is het aan de ouders om ervoor te zorgen dat het makkelijkere kind niet ondergesneeuwd raakt.

Jammer genoeg zie je toch best vaak dat ouders de makkelijkste weg kiezen omdat ze geen zin hebben in gezeur met het lastigere kind, en dan zeggen ze maar tegen de makkelijkere dat die zich maar aan moet passen.... want die doet tenminste niet zo moeilijk.

Helaas doen ze daar uiteindelijk niemand een plezier mee want die lastige die leert te weinig grenzen en die makkelijk leert zichzelf veel te veel wegcijferen en beiden kunnen daar later problemen door krijgen :(:)

Aan de ene kant kan je denken: je moet het maar accepteren, het is de keuze van je ouders, onder hun dak zijn zij de baas, als het je niet aanstaat dan moet je een eigen plekje zoeken. Je hebt best kans dat je hier ook zulke reacties gaat krijgen.

Maar aan de andere kant....kan je nog eens proberen om een goed gesprek aan te gaan met je moeder. Je kan haar eens heel oprecht vragen of ze ook ziet dat het wel erg scheef getrokken is nu in huis, ten nadele van jou.

Er moet toch best een oplossing te bedenken zijn die voor iedereen okee is. Dat bvb. wel die radio aan mag staan tijdens het eten maar dat jij bepaalt op welke zender ofzo, want zij hoeft natuurlijk niet alles te domineren in huis.

Anoniem

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:57

Hier wil mijn vriend ook altijd de radio aan ivm smakgeluiden. Vind dat zelf ook niet fijn maar heb de discussie opgegeven na 2 jaar.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 19:01

Dankjulliewel voor jullie reacties.
Ik wil wel even zeggen dat ik heel voorzichtig ben, ik begin er niet meer over met mijn zusje, want dat haalt toch niks uit.
Verder maakt het mijn moeder niet zoveel uit, maar aangezien ik me er zo aan erger zou zij hem af en toe ook uit willen hebben. Dat is het alleen, zij heeft maar erg weinig te zeggen over mijn zusje...
Af en toe probeer ik het met haar daaarover te hebben, en dan zegt mijn moeder dus dat ze geen militaire opvoeding wilt geven. Ik geef haar iig zeker niet de schuld. Ze doet al zoveel voor ons, en met zo'n moeilijk zusje wil ik zeker niet gemeen doen tegen haar. Dat breekt mijn hart ;)

En een zender die ik zelf leuk vind is Franse radio, maar dat wilt mijn zusje absoluut niet, en dat gunt ze mij ook niet. :\ Zelfs niet als ik het er met haar over probeer te hebben.

Dankjewel Pmarena! Ik heb het er zeker vaak met mijn moeder over gehad, alleen ze heeft maar zo weinig te zeggen over haar ben ik bang. Ze wilt het zeker niet zo laten gaan zoals jij benoemt, maar het lukt haar gewoon niet het anders te regelen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:02

Maar hoezo heeft je moeder vrij weinig over je zusje te zeggen dan :?

Het lijkt me toch vrij simpel. Radio mag alleen aan tijdens het eten als jij de zender mag kiezen.
Staat madam die zender niet aan dan zet ze de radio maar uit. Kiezen of delen :j

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 19:08

Dat kan ik je helaas niet zeggen, ik denk dat ze vaak geen puf heeft om met haar in discussie te treden. Ik denk zelf dat het een gebrek aan respect is. Helaas kan ik daar niet veel aan veranderen...

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:13

Hoe oud zijn jullie?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:14

Zet je zusje maar een koptelefoon op tijdens het eten.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:15

pmarena schreef:
Maar hoezo heeft je moeder vrij weinig over je zusje te zeggen dan :?

Het lijkt me toch vrij simpel. Radio mag alleen aan tijdens het eten als jij de zender mag kiezen.
Staat madam die zender niet aan dan zet ze de radio maar uit. Kiezen of delen :j

Dat dus. Ouders moeten grenzen stellen, dat is niet meteen een “militaire opvoeding”. Het lijkt wel of jou moeder teveel toestaat. Logisch gevolg daarvan is dat er met je zusje geen land te bezielen is wanneer er een keer wel tegenin gegaan wordt.
Kijk prima dat ze ergens last van heeft en dat er daarin met haar meegegaan wordt door die radio aan te zetten, maar het moet niet zo zijn dat de oplossing voor haar overlast voor jou oplevert dus moet er een zender gekozen worden die voor jullie beiden werkt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:19

cissy schreef:
Zet je zusje maar een koptelefoon op tijdens het eten.


idd.

Hoe hard staat die radio dan en hoe erg word er gesmakt???

Vroeger stond de radio wel eens aan ( en nog steeds) maar dat als rustig achtergrond muziekje.
Niks geen last van smakgeluiden ofzo hoor. Als er gesmakt word moet je met je mond dicht eten.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:20

Ik lees het woord puber tussen de tekst door.

Ik denk dat dat het antwoord is.

Mijn zusje en ik schelen 5 jaar. Op een gegeven moment had ik ALTIJD ruzie! Precies wat jij omschrijft. En nu, beide (jong) volwassen gaat het super goed!


Ik denk dat ze zich wat aan het afzetten is, haar eigen wil aan het ontdekken is. Hoe moeilijk het ook is probeer het los te laten en geen energie aan te verspillen.
Wellicht als je laat zien dat je de radio leuk vindt. Vrolijk mee zingt etc... dat haar lol om jou te stangen ervan af gaat.



Ik verwacht als jullie dadelijk beide oud en wijs genoeg zijn dat het helemaal goed is gekomen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:22

Vindt het opvallend hoeveel mensen zeggen dat het puberaal gedrag is. Het kan echt dat je niet tegen smak geluiden kunt, zowel er niet tegen kunnen als radio moeten horen wanneer je het niet wil is niet leuk dus dan moet er gekeken worden naar een compromis. De ene dag radio, de andere dag koptelefoon?

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:25

moonsparkle schreef:
Vindt het opvallend hoeveel mensen zeggen dat het puberaal gedrag is. Het kan echt dat je niet tegen smak geluiden kunt, zowel er niet tegen kunnen als radio moeten horen wanneer je het niet wil is niet leuk dus dan moet er gekeken worden naar een compromis. De ene dag radio, de andere dag koptelefoon?



Ik kan ook zeker niet tegen smak geluiden. Maar ik ga niet kinderachtig eisen dat de radio aan moet. Dat is puberaal gedrag, de manier hoe met de situatie om gegaan wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:27

Heeft niks met puberteit te maken. Zeiden ze tegen mij ook toen ik 12 was. Gaat wel weer over... nou mooi niet. Ik kon toen niet tegen eetgeluiden en nu nog steeds niet. Ik moet ook altijd de tv of geluid aanhebben tijdens het eten, anders is het een enorme opgave om niet vreselijk boos te worden.
Geef dat meisje een koptelefoon, dan zijn jullie allemaal blij. Zusje hoort geen smakgeluiden meer en jullie hebben stilte. Ik zou een moord hebben gedaan vroeger voor een koptelefoon maar ik moest verplicht blijven zitten aan tafel tot iedereen uitgesmakt, uitgeklokt en uitgemaald was.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:28

Annekeee schreef:
moonsparkle schreef:
Vindt het opvallend hoeveel mensen zeggen dat het puberaal gedrag is. Het kan echt dat je niet tegen smak geluiden kunt, zowel er niet tegen kunnen als radio moeten horen wanneer je het niet wil is niet leuk dus dan moet er gekeken worden naar een compromis. De ene dag radio, de andere dag koptelefoon?



Ik kan ook zeker niet tegen smak geluiden. Maar ik ga niet kinderachtig eisen dat de radio aan moet. Dat is puberaal gedrag, de manier hoe met de situatie om gegaan wordt.


Smakgeluiden zijn per definitie smerig, maar je zou maar net 1 van die mensen zijn die aan misofonie lijdt. Heel jammer als dat dan afgedaan wordt als puberaal gedrag en je je maar moet aanpassen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:29

Tja, wat moet je dan Goof, het is nogal lastig om de hele wereld zich te laten aanpassen. Vrees dat de oplossing toch echt bij diegene ligt die last heeft van dat soort geluiden.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:33

Kinke schreef:
Tja, wat moet je dan Goof, het is nogal lastig om de hele wereld zich te laten aanpassen. Vrees dat de oplossing toch echt bij diegene ligt die last heeft van dat soort geluiden.


Ja dus laat haar apart eten of een koptelefoon opzetten. Iedereen blij.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:34

Een koptelefoon idd. Kan je zusje luisteren wat ze wil en heb jij rust en kun je de dag door spreken

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:35

Goof schreef:
Annekeee schreef:



Ik kan ook zeker niet tegen smak geluiden. Maar ik ga niet kinderachtig eisen dat de radio aan moet. Dat is puberaal gedrag, de manier hoe met de situatie om gegaan wordt.


Smakgeluiden zijn per definitie smerig, maar je zou maar net 1 van die mensen zijn die aan misofonie lijdt. Heel jammer als dat dan afgedaan wordt als puberaal gedrag en je je maar moet aanpassen.



Ik zeg niet dat het storen aan het smakken puberaal gedrag is. Ik zeg dat de reactie/ actie met de radio puberaal gedrag is. In ieder geval vind ik de manier waarop onvolwassen.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:38

Anders moet je zus maar apart eten.Zij heeft dat probleem.