Wie nog meer? (Bel angst)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:19

Heb ook het idee dat dit iets is van de huidige jongere generatie, als ik iets wilde afspreken of wat dan ook was, naast langs gaan, de enige optie(oke brief schrijven)
Maar idd door mail en appen wordt er veel minder gebeld maar ook live hebben veel jongeren een soort angst om te praten met vreemde.
Denk enige remedie gewoon doen. (er zullen altijd uitzonderingen zijn die het echt niet kunnen uiteraard)
Laatst bijgewerkt door Steppe op 03-01-19 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:20

Ik werk in de klantenservice en vind het bellen daar helemaal prima. Maar thuis echt niet. Zeker als er iemand in de buurt is. Dan loop ik eerst naar buiten :Y)

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:21

Zooo herkenbaar!

Er moet ook echt niemand in de buurt zijn inderdaad als ik ga bellen.
Het liefst zorg ik in mn hoofd ook dat ik het gesprek een beetje klaar heb. Zodat ik weet wat ik moet zeggen. En dan ook de eventuele reacties van degene die ik bel.
Ik stel het altijd zo lang mogelijk uit.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:22

Tieneke schreef:
@Daantjuhhhh: Maar dat was echt commercieel bellen of begrijp ik het verkeerd? Ik zit op een soort van klantendienst, maar 0.0 verkoop. Ik moet enkel "mensen helpen" met hun probleem. Dat helpt allicht. Ik kan moeilijk afgewezen worden of zo.

8 jaar op een klantendienst.
(Ik stond collega's te woord dus heel informeel)
Als ze ergens niet uitkwamen, van het programma tot de polis, voorwaarden, rekeningen enz.
2 jaar commerciële verkoop.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:23

rumay schreef:
Heb ook het idee dat dit iets is van de huidige jongere generatie, als ik iets wilde afspreken of wat dan ook was, naast langs gaan, de enige optie(oke brief schrijven)
Maar idd door mail en appen wordt er veel minder gebeld maar ook live hebben veel jongeren een soort angst om te praten met vreemde.
Denk enige remedie gewoon doen. (er zullen altijd uitzonderingen zijn die het echt niet kunnen uiteraard)

Nou zo jong ben ik niet hoor. Hahaha.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:27

daantjuhhh haha weet ik maar ja die uitzonderingen hé.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:28

daantjuhhh schreef:
Tieneke schreef:
@Daantjuhhhh: Maar dat was echt commercieel bellen of begrijp ik het verkeerd? Ik zit op een soort van klantendienst, maar 0.0 verkoop. Ik moet enkel "mensen helpen" met hun probleem. Dat helpt allicht. Ik kan moeilijk afgewezen worden of zo.

8 jaar op een klantendienst.
(Ik stond collega's te woord dus heel informeel)
Als ze ergens niet uitkwamen, van het programma tot de polis, voorwaarden, rekeningen enz.
2 jaar commerciële verkoop.


Apart. Gelukkig helpt het voor velen wel. Bijna alle nieuwelingen bij ons vinden het superspannend en zelfs eng in het begin, maar ze worden het snel gewoon. We hebben ook wel een goede opleiding voorzien van iemand die ook hierin heel goed kan helpen.

Het is het alleszins niet waard om zo veel angst rond te hebben. We zijn allemaal maar mensen en door de telefoon kan men je niet opeten.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:28

rumay schreef:
daantjuhhh haha weet ik maar ja die uitzonderingen hé.

Tja, kleinigheidje hou je altijd je? :')

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:31

Ik herken het ook.. en we hebben er thuis vaak ruzie over omdat mijn vriend het niet begrijpt. Zo beweert hij dat hij het kan oplossen om zelf niet te bellen bij belangrijke zaken maar mij te laten bellen. We hebben vorig jaar effectief een week in 12 graden gezeten omdat onze verwarming niet werkte en ik niet durfde bellen.
Er zijn maar heel weinig mensen met wie ik durf bellen, mijn ouders en vrienden die ik erg goed ken. Maar gewone vrienden durf ik ook niet bellen. Dierenarts kan ik na alle miserie nu ook gewoon bellen, maar vooral omdat ik iedereen die er werkt goed ken ondertussen. Dan is het minder eng, en vooral de lichte paniek om de beestjes wanneer ik moet bellen.

Ooit heeft een collega me zijn schoonzoon voorgesteld om een werkje te doen in ons huis. Hij belde de man op en gaf hem mij door, ik ben buschauffeur en we zaten samen in de bus. Ik kon nergens heen om alleen te praten (we zaten in het midden bii het koffiemachine) ik begon zo te panikeren dat ik niet meer kon praten. Ik ben uit de bus gelopen en heb in de regen gepraat met de man. Achteraf wist ik niets meer van ons gesprek en heb hem maar een sms gestuurd :=

Gedwongen bellen heeft dus juist het tegenovergestelde effect bij mij.

Toen ik in een bakkerij werkte kon ik prima opnemen, bestellingen aannemen waar collega’s en klanten bij waren. Maar liet me daar niet naar iemand bellen om iets te vragen wat niet genoteerd was voor een taart want dan sloeg ik weer dicht.
Opnemen heb ik veel minder moeite mee dan zelf bellen. Ik denk dat het vooral erom gaat dat in bij opnemen gewoon moet antwoorden, terwijl bij zelf bellen ik het gesprek moet leiden.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:33

JoycexEnya schreef:
Hier ook iemand die echt niet durft te bellen.

Gisteren moest ik bellen. Heb echt tot maximale uitgesteld. Maar wel gebeld

Ik neem ook nooit op als ik gebeld word. Alleen mijn ouders. Als ik moet terugbellen krijg ik echt hartkloppingen enzo.



Dit. Précies dit!
Het is echt onzin eigenlijk, waar moeten we in hemelsnaam bang voor zijn?
Ik werk achter de Front Office, vind het daar geen probleem om de telefoon te pakken of te bellen, maar privé..

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:52

Maar neem je ook niet op als iemand belt die je kent?

Vond het vroeger ook spannend, maar ik bedenk me maar steeds, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Niks... Als je iets niet weet (op werk bijvoorbeeld), los ik het altijd op door te vragen of ik later terug mag bellen, zodat ik het rustig uit kan zoeken.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:59

Ik durf ook niet te bellen. Dat is dus ook de reden waarom ik me nooit ziek meld voor werk wanneer ik ziek ben, en gewoon naar werk kom, omdat ik niet durf te bellen :')

Het is soms wel echt heel naar hoor, ik durf al een half jaar lang mijn rij instructeur niet te bellen en heb dus al zo lang geen les meer. Om over uitstellen te spreken... ik vind het gewoon zo eng! Ik weet niet wat ik moet zeggen omdat ik helemaal niet kan inschatten wat mensen bedoelen wanneer ik hun gezicht er niet bij zie, en verder ben ik op een of andere manier onverstaanbaar voor anderen als ik bel, terwijl dat niet zo is in het echt

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:36

Voor het werk bellen of gebeld worden is geen probleem, voor mijn man of dochter ook niet, maar voor mezelf is het nog steeds wel een dingetje. Wordt de laatste jaren wel beter. Als je iets geregeld wilt hebben moet je nu eenmaal meestal bellen.

Ik zorg altijd dat ik alle relevante gegevens bij de hand heb. Dossiernummer, BSN zelfs mijn eigen adres en geboortedatum schrijf ik op omdat ik die als het er op aankomt nog weleens vergeet. Eventuele vragen schrijf ik ook alvast uit zodat ik ze niet kan vergeten te stellen.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:47

Ik had vroeger ook telefoonangst, werd op de receptie gezet en moest dus de telefoon aan nemen. Mn collega's waren niet aardig want als ik de naam niet goed doorgaf of niet wist dan kreeg ik het telefoontje terug en moest ik de klant naar de naam vragen.... doodeng! Maar je leert er wel van!
Nu bel ik heel makkelijk en desnoods bel ik de koning nog op als het moet.

Wat je kunt doen als tip is je de mensen aan de andere kant zien alsof ze in hun nakie of in raar ondergoed (bloemetjes onderbroek of zo) zitten te bellen. Dat is minder bedreigend en haalt de aandacht van je angst wat weg.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:11

Heel herkenbaar dit!
Ik had een klacht over iets wat de garage aan mijn auto had gedaan, ben er serieus heen gereden om in real life te klagen, bellen durf ik echt niet _O-

xChanelx
Berichten: 1923
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:43

Je hebt al twee keer gebeld vandaag *\o/*

Misschien helpt het om na ieder telefoongesprek één ding op te schrijven van wat er goed ging. Zo dwing je jezelf in een positieve mindset.

Voor anderen is het misschien simpel om te bellen, voor jou niet. Dus verwacht geen perfecte telefoongesprekken van jezelf. Heb een doel voor het bellen, bijvoorbeeld bij de manege: navragen of je er een proefles zou kunnen doen/zou kunnen lessen. Dus doel bereikt!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:17

Ik heb er ook last van!
Gek genoeg op m'n werk totaal niet. Ik heb in een callcenter gewerkt en werk nu als DA assistente, dus ik moet erg veel bellen. Maar voor m'n werk vind ik het niet eng. Voor mezelf wel, ik stel het ook altijd uit en krijg echt een hogere hartslag als ik moet bellen. Kan er ook zeker een kwartier over doen tussen het nummer intoetsen en daadwerkelijk bellen :o

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:25

Als ik zie wie me belt vind ik t niet zo erg
Op t werk hadden we een gezamelijke telefoon. Toen riep ik geregeld naar mn collegas Ja! Jij zit er dichterbij
Ik struikel ook over t standaard zinnetje die we moeten zeggen als we de telefoon opnemen
Gelukkig worden we niet zo vaak gebeld en als t als is dan is t vaak intern
Maar als ik een dag alleen werk ja dan moet ik wel... maar ook als er gebeld moet worden (bv ict oid) dan vraagt mn collega wel van of zal ik even bellen? Ja graag! Men weet ook dat ik niet zo fan ben van bellen. Met vrienden en familie is t overigens geen probleem

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:38

Haha bijzonder is dat he?
Ikzelf heb gewerkt op een callcenter. (Inbound) maar dat vond ik echt niet erg. Voor mijn werk bellen ook geen probleem, maar bel ik voor mezelf, dan vind ik het in een keer spannend. Maar word ik gebeld dan vind ik het niet erg om op te nemen.
Waar ik wel een hekel aan heb, die hele lange keuze menu’s en lange wachttijden...

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:54

Nou morgen ga ik weer bellen hoor :+

Een andere manege, hopelijk hebben zij wel plek :P

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 05:38

Hier ook iemand. Ik stel het altijd (te) lang uit. Sommige dingen kan ik wel makkelijker voor bellen (bijv de dierenarts). Maar heel vaak neem ik de telefoon bewust niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 06:21

Ja hoor! Ik mail en app wat af hier. Ik meld me ook nooit ziek op het werk, ga gewoon werken om vervolgens weggestuurd te worden. Mijn vriend en moeder vind ik niet erg om te bellen, maar ieder ander wel en dat doe ik ook echt niet. Opnemen doe ik ook amper. Met als gevolg dat een baan vinden toendertijd echt heel moeilijk was. Ik werd continu gebeld maar nam gewoon niet op. -O- Super serieuze kwestie dus en ik wil hier ook echt wat aan gaan doen. Ik zie zelf namelijk ook wel in dat het eigenlijk nergens op slaat.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 06:24

naomiiiii schreef:
Ja hoor! Ik mail en app wat af hier. Ik meld me ook nooit ziek op het werk, ga gewoon werken om vervolgens weggestuurd te worden. Mijn vriend en moeder vind ik niet erg om te bellen, maar ieder ander wel en dat doe ik ook echt niet. Opnemen doe ik ook amper. Met als gevolg dat een baan vinden toendertijd echt heel moeilijk was. Ik werd continu gebeld maar nam gewoon niet op. -O- Super serieuze kwestie dus en ik wil hier ook echt wat aan gaan doen. Ik zie zelf namelijk ook wel in dat het eigenlijk nergens op slaat.


Oh ja dat laatste herken ik ook.... verschrikkelijk en je hebt er alleen jezelf mee maar ik deed het niet expres.

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:29

Zo herkenbaar dit..

Het liefst laat ik mijn vriend altijd bellen voor mij, maar soms moet ik het zelf doen en dan krijg ik alweer hartkloppingen.

En als ik gebeld word door een nummer wat ik niet ken, druk ik mn telefoon in mijn vriend zijn handen. :')

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:39

Ik ken het. Vind het zelf ook nooit fijn maar tegenwoordig stel ik het niet meer uit zoals ik vroeger deed. Gewoon de uitdaging met jezelf aangaan en het doen. Het wordt dan echt wel makkelijker. Dus probeer het niet uit te besteden en beredeneer wat je nou zo eng vind. Is dat reëel?

Ik heb op stages veel moeten bellen. Dan zat de redactie gewoon vol met collega's. Ook telefonische interviews moeten doen voor in de uitzending. Hele dag tegen op gezien en wat viel het mee achteraf