Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 16:34

Zijn er mensen die verhuisd zijn van de randstad om te gaan samen wonen in een dorp in Zuid Limburg?

Hoe bevalt dat?
Waar liep je tegen aan qua mensen werk ect?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:39

Geen ervaring, maar het klinkt als een cadeautje :)

Ga je dat zelf doen of ben je je nog aan het oriënteren?

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:42

Ik heb het precies andersom gedaan, dus kan je niet helpen - maar ben wel heel benieuwd hoe dat anderen is bevallen :D dus ik ga meelezen.
Zelf vind ik Zuid-Limburg echt heerlijk wonen <3 zou er ook zo weer terug gaan, maar ik ben dus bevooroordeeld :+

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 16:45

Boras schreef:
Geen ervaring, maar het klinkt als een cadeautje :)

Ga je dat zelf doen of ben je je nog aan het oriënteren?


De bedoeling is dat ik ga samen wonen met mijn vriend maar er zijn wat dingen waarover ik twijfel waardoor ik nog steeds geen beslissing heb genomen.

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:49

Niet vanuit de Randstad.. Maar we zijn wel vanuit West Brabant in een dorp in Limburg beland :D Wij wonen nu wel achteraf maar de buurt is super vriendelijk, laten ons lekker onze gang gaan maar willen ook overal mee helpen. Zijn er echt super happy :))

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:50

Ik ben zelf geboren en getogen in zuidlimburg. En ik kan alleen maar zeggen dat de mensen hier ontzettend vriendelijk en hart verwarmend zijn. De rust is heerlijk

Wat zijn de dingen waarover je twijfelt ?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 16:53

biggirl schreef:
Ik ben zelf geboren en getogen in zuidlimburg. En ik kan alleen maar zeggen dat de mensen hier ontzettend vriendelijk en hart verwarmend zijn. De rust is heerlijk

Wat zijn de dingen waarover je twijfelt ?


Ik denk dat ik last heb van een luxe probleem. Hier heb ik alles dichtbij van werk tot winkels ect.
Ik kan hier alles op de fiets of scooter doen.
Qua banen zou ik in Limburg gemiddeld 20 tot 30 km verder moeten wat betekend dat het bijna altijd met een auto moet met onregelmatige werktijden. Hoe bevalt dat als je alles met een auto moet doen?

Kan je wennen als je nog nooit buiten je geboorte plaats hebt gewoond?

En hoe maak ik nieuwe vrienden?

Is er veel mentaliteit verschil?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:59

Ik weet niet hoe het wonen is, maar we zijn weg van Z Limburg en hebben af en toe wel stiekem gekeken. Reizen zal wennen zijn.

We hebben toen met mensen gesproken van daar en we hebben het vooral gehad over het fietsen. Dat leek ons best pittig naar school of met boodschappen.

Sansevieria
Berichten: 4199
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:04

Hangt een beetje van het dorp af hoeveel voorzieningen er zijn.
Ik woon ook heel landelijk, maar ben toch in een kwartier in Aken, Maastricht, 10minuten naar Vaals of Heerlen.
Op nog geen 100 meter van ons huis een bushalte, voldoende winkels op fiets- en zelfs op loopafstand.

En werken kun je doorgaans vaak ook wel dichter bij huis, ligt eraan wat je doet.
Hoe het te doen is met de auto is niet te voorspellen, hangt van de locatie waar je gaat wonen af.
Sommige delen zijn goed te doen, anderen (voor mij persoonlijk) dan weer niet.

Doorgaans zijn Limburgers vriendelijk en behulpzaam, ligt er ook wel aan hoe jij jezelf opstelt ;)

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:10

Om welk dorp (of gemeente) gaat het, dat is ook wel handig om te vermelden. Niet in ieder dorp wassen we onze kleding nog in de sloot en lopen we op klompen. :+

Ik woon in een dorp waar eigenlijk niks is, onze straat is vrij jong maar onze straat haalt de gemiddelde leeftijd van het dorp dan ook heel drastisch naar beneden. :') Maar eerlijk, ik vind het heerlijk en we hebben ons huis er bewust op uitgezocht. Ik sta met 50 meter in het veld en in de bossen en kan daar uren en uren wandelen zonder een weg tegen te komen. Met de auto sta ik met vijf minuten in een dorp waar alle winkels te vinden zijn en met 10 minuten in een grote stad. Ik ervaar het 'steeds de auto moeten pakken' eigenlijk helemaal niet zo.

Het enige grote nadeel aan Zuid-Limburg is dat je in het seizoen tussen bepaalde tijden niet buiten kunt komen zonder vertrappeld te worden door hordes en hordes toeristen.

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:16

Afgelopen September verhuisd vanuit de randstad, naar limburg. En ik kan zeggen ik wil nooit meer terug. Mijn vriend komt uit zuid limburg. Wij wonen nu wat noordelijker in limburg.

Wat mij betreft zijn we qua dorp en buurt met onze neus in de boter gevallen. Maar goed dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. En ook per dorp/buurt anders.

Sansevieria
Berichten: 4199
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:18

@KimD, daar zeg je zowat...
Zeker in het Heuvelland is de massa aan toeristen in de zomer af en toe echt niet leuk meer, klopt.
En dan is het met de auto nog ergens doorkomen niet altijd even gemakkelijk.

Maar dat zullen de bewoners in het centrum van Amsterdam ook wel zeggen vermoed ik eens.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:27

Ik denk dat het er ook aan ligt waar je precies gaat wonen. Ook qua bereikbaarheid, maar bedenk dat het hier op de weg ook minder druk is dan in de Randstad. Het gaat met de auto in de regel wat vlotter, maar dat ligt wel heel erg aan je traject. Toevallig laastst nog in een heuvelland file gezeten achter een trekker. Ik ben zelf import en echt geen plannen om te verhuizen. We hebben hier alles en waar je ook woont, je staat zo in de natuur. Toeristen kunnen inderdaad enorm in de weg lopen/fietsen/rijden, maar zij gaan vanzelf weg en wij mogen hier het hele jaar wonen. *\o/*
Nu woon ik zelf in de stad, maar zou zo in een dorp kunnen wonen. En vooral als je al mensen kent zal je zo inburgeren.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:30

Ik ben 2,5 jaar geleden verhuisd van Rotterdam naar een dorp met +/- 600 inwoners in midden-Limburg. Ik vind het echt top! Qua situering ligt mijn dorp eigenlijk precies het zelfde als dat van KimD. (Als in: ik woon rustig en landelijk maar de voorzieningen zijn dicht bij. Super veel bos om ons heen)
Wij hebben een hele sociale straat eigenlijk, maar omdat ik zo ongeveer alle weekenden werk heb ik tot nu toe nog geen ene BBQ of lunch mee kunnen maken.. :+

Ik "moet" alles met een auto doen. Fietsen zou in theorie kunnen (dichtsbijzijnde supermarkt is 20 minuten) maar dat vind ik te veel moeite met tassen. :')
Het enige wat ik wel vervelend vind is dat mijn sociale kring zich echt in Zuid-Limburg bevind en de OV verbinding naar huis (zeker nadat we op stap zijn geweest) echt gewoon niet bestaand is en dat ik dus altijd moet bobben. :+

Ik had geen moeite met wennen om buiten mijn geboortestad te wonen maar ik denk echt dat dat heel persoonlijk is.

Mijn vrienden (hier in de buurt) ken ik eigenlijk voornamelijk via werk of via-via.
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 10-06-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 17:32

Emj_23 schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je precies gaat wonen. Ook qua bereikbaarheid, maar bedenk dat het hier op de weg ook minder druk is dan in de Randstad. Het gaat met de auto in de regel wat vlotter, maar dat ligt wel heel erg aan je traject. Toevallig laastst nog in een heuvelland file gezeten achter een trekker. Ik ben zelf import en echt geen plannen om te verhuizen. We hebben hier alles en waar je ook woont, je staat zo in de natuur. Toeristen kunnen inderdaad enorm in de weg lopen/fietsen/rijden, maar zij gaan vanzelf weg en wij mogen hier het hele jaar wonen. *\o/*
Nu woon ik zelf in de stad, maar zou zo in een dorp kunnen wonen. En vooral als je al mensen kent zal je zo inburgeren.


Nuth voor mij een klein dorp maar vriend denkt daar anders over :)

Om een voorstelling te maken hij is 34 jaar en de jongste in de straat.

De pluspunten van de omgeving heb ik wel gezien. Rust, natuur, vlakbij de grens.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:42

Ik ben in Zuid-Limburg verhuisd van de stad naar een dorp en dat vond ik al een grote stap :')

Ik deed het juist zodat ik temidden van de natuur woon.

Ik word door de mensen bij van alles betrokken en voelde me al heel snel thuis.

Nadeel is veel, heel veel toeristen, maar daar heb je in de winter weinig last van (tenzij het sneeuwt op de Vaalserberg ) :D

Wat reistijd en werk betreft is het inderdaad handig als we weten waar je eventueel gaat werken.

Elk dorp in Zuid-Limburg heeft wel bepaalde tradities, vaak ontstaan uit het Rooms-Katholieke geloof. Enig respect daarvoor (dus niet midden in een processie rijden met je racefiets) wordt wel gewaardeerd.

Verder zul je er vooral een vakantiegevoel hebben als je op mij lijkt :)

ps. leuke avatar :D

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:45

Nuth of all places :') Haha nee geintje, ik denk dat je in Nuth echt wel goed centraal zit, alle grote uitvalswegen liggen vlakbij, zeker nu met de nieuwe ringweg. Met maximaal 30 minuten sta je in Maastricht, België én Duitsland. Wat mij betreft kun je in Nuth ook makkelijk de boodschappen doen met de fiets en al helemaal met de scooter.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 17:45

Bootsiebob schreef:
Ik ben in Zuid-Limburg verhuisd van de stad naar een dorp en dat vond ik al een grote stap :')

Ik deed het juist zodat ik temidden van de natuur woon.

Ik word door de mensen bij van alles betrokken en voelde me al heel snel thuis.

Nadeel is veel, heel veel toeristen, maar daar heb je in de winter weinig last van (tenzij het sneeuwt op de Vaalserberg ) :D

Wat reistijd en werk betreft is het inderdaad handig als we weten waar je eventueel gaat werken.

Elk dorp in Zuid-Limburg heeft wel bepaalde tradities, vaak ontstaan uit het Rooms-Katholieke geloof. Enig respect daarvoor (dus niet midden in een processie rijden met je racefiets) wordt wel gewaardeerd.

Verder zul je er vooral een vakantiegevoel hebben als je op mij lijkt :)

ps. leuke avatar :D


Gehandicaptenzorg en de vacatures die ik tegen kom zitten toch meestal ik Sittard, Geleen, Brunssum.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:06

Ik denk dat het met de auto best meevalt om daar te komen. Maar ik doe alles met het ov, dus ik spreek niet uit ervaring…

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:10

Wesco schreef:
Bootsiebob schreef:
Ik ben in Zuid-Limburg verhuisd van de stad naar een dorp en dat vond ik al een grote stap :')

Ik deed het juist zodat ik temidden van de natuur woon.

Ik word door de mensen bij van alles betrokken en voelde me al heel snel thuis.

Nadeel is veel, heel veel toeristen, maar daar heb je in de winter weinig last van (tenzij het sneeuwt op de Vaalserberg ) :D

Wat reistijd en werk betreft is het inderdaad handig als we weten waar je eventueel gaat werken.

Elk dorp in Zuid-Limburg heeft wel bepaalde tradities, vaak ontstaan uit het Rooms-Katholieke geloof. Enig respect daarvoor (dus niet midden in een processie rijden met je racefiets) wordt wel gewaardeerd.

Verder zul je er vooral een vakantiegevoel hebben als je op mij lijkt :)

ps. leuke avatar :D


Gehandicaptenzorg en de vacatures die ik tegen kom zitten toch meestal ik Sittard, Geleen, Brunssum.



Even inhakend op het stukje vacatures, Nuth-Geleen is echt max tien minuutjes met de auto, da’s goed te doen, ook met onregelmatige werktijden :j

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:17

Ah joh, Nuth! Mag je niet eens Zuid-Limburg noemen. :+

Vanuit Nuth zit je super makkelijk in omliggende gebieden, de buitenring ligt er praktisch naast en Geleen is echt maar zo'n 10 minuten rijden, net zoals Brunssum.

In Nuth zelf zijn ook wel wat noodzakelijke voorzieningen overigens. Daar heb je ook geen overlast van toeristen en dergelijke.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 20:25

Nee geen toeristen maar ben niet zo enthousiast over Sittard, Geleen, Brunssum. Ik wil niet denigrerend over komen maar wat een volk woont daar.

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:29

Wesco schreef:
Nee geen toeristen maar ben niet zo enthousiast over Sittard, Geleen, Brunssum. Ik wil niet denigrerend over komen maar wat een volk woont daar.


Ik zou er zelf ook niet dood gevonden willen worden hoor. Of in Hoensbroek, Kerkrade of Landgraaf. _O- Dus dat snap ik wel. Alhoewel Nuth & Geleen minder erg zijn dan Hoensbroek & Brunssum.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 20:31

Je noemt precies de steden die ik vreselijk vind :)
Laatst bijgewerkt door Wesco op 10-06-22 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:32

Ik kom uit Limburg maar kon er niet aarden, ook al ben ik er geboren en getogen. Heeft waarschijnlijk ook mee te maken dat mijn ouders niet uit Limburg kwamen maar uit Amsterdam en Den Haag. Ik woon nu in het land van Maas en Waal en dat bevalt uitstekend. Iedere keer als ik terug voor familiebezoek ben ik toch weer blij dat ik weer weg ga.