Bokt Adventskalender: Dag 18

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MirandaT
Coordinator Horse Event
Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Bokt Adventskalender: Dag 18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 12:35

Afbeelding

[o] 18 december
18 december: Secret Santa 2018

Cadeautjes krijgen... wie wil dat nou niet? Het is misschien nog wel leuker als de cadeautjes van een onbekende komen. Bokkers ynskek, M_D_H en Rebecca dachten er ook zo over en hebben daarom het initiatief genomen om de jaarlijkse Secret Santa Surprise te organiseren. Onder alle aanmeldingen worden de lootjes verdeeld en dan mag je cadeautjes gaan kopen voor een voor jou onbekende. Daar tegenover staat dat je dan ook een pakket met cadeautjes ontvangt van een onbekende. Na het ontvangen en uitpakken, kan je met behulp van de hints in het pakket gaan raden wie jouw Secret Santa is.

Hieronder verteld M_D_H namens de hele organisatie over wat er allemaal bij komt kijken om zoiets te organiseren, wat de beweegredenen zijn, etc.

M_D_H schreef:
5 jaar geleden had Dott het idee om een Secret Santa te organiseren. Zij was hierbij op zoek naar hulp zodat zij zelf ook mee kon doen. Ynske heeft toen aangeboden te helpen en zo zijn ze het eerst jaar begonnen met, ik geloof, 35 deelnemers. Elk jaar is dit gegroeid tot in 2016 het hoogte punt van 166 deelnemers. Dit is ook het jaar geweest dat Dott aan heeft gegeven te stoppen als organisatie. Rebecca, deelnemer van het eerste uur en al vanaf het eerste uur beheerder van de lijst, en ik hebben Ynske aangeboden te helpen met het voortzetten van dit mooie evenement.

De organisatie is nog best een ding. Je bent geneigd iedereen toe te staan als deelnemers, zeker de mensen die al eerder mee hebben gedaan, maar je wil ook nieuwe mensen toestaan om mee te doen. Helaas kan het niet allebei zonder te groeien en omdat we dit toch naast onze dagelijkse verplichtingen doen kunnen wij niet meer groeien. Het deelnemer aantal van dit jaar is wel echt de max zijn wij na 2016 achter gekomen.

Wij hebben als organisatie een app waarin wij tijdens de periode van Secret Santa meerdere keren per dag overleg hebben.
Het eerste overleg vind plaats rond mei/juni. Dan bespreken we of we het nog gaan doen, hoe we het dit jaar willen doen en wat onze doelstellingen zijn. Eigenlijk is onze doelstelling altijd hetzelfde, zorgen dat iedereen ontzettend veel plezier heeft, dat alles in goede banen loopt en dat iedereen een pakket krijgt.

We doen de organisatie dus met zijn drieën waarbij we elk de functie beoefenen die het beste past bij onze kwaliteiten.

- Rebecca is heel georganiseerd, zij houdt de lijsten bij.
- Ynske is heel analytisch, zij verdeelt de lootjes.
- Ik praat veel te veel :'), dus ik doe de communicatie :+

Rebecca plaatst elk jaar de lijst. De lijst bestaat uit alle deelnemers, de pakketten die ontvangen zijn en de Santa’s die geraden zijn. Ze scrollt elke dag het topic door en zorgt er voor dat de gehele lijst up toe date blijft. Daarnaast houdt zij sinds dit jaar een lijst bij van deelnemers die niet actief zijn in het topic. Deze deelnemers vraag zij om actiever te worden in het topic zodat de Santa’s het iets makkelijker krijgt en op deze manier hopen wij dat de minder actieve deelnemers al voor het verdelen van de lootjes aangeven dat zij dit jaar toch maar overslaan om problemen (zoals het niet verzenden van een pakket) te voorkomen.

Ynske verdeelt zoals gezegd de lootjes. Bij het verdelen van de lootjes neemt zij het topic globaal door voor “helderziende” voorspellingen en andere wensen van de samenstellers. Verder is het verdelen van de lootjes geheel random. Al houd Ynske wel van een geintje… Mensen die dezelfde naam hebben willen elkaar nog wel eens hebben en zo zijn er meer kleine grapjes die Ynske aan het verdelen van de lootjes toevoegt.

Leuk vinden Rebecca en Ynske nog altijd het enthousiasme van de deelnemers. Minder leuk is het gezeur en gedoe dat met de jaren steeds meer lijkt te worden omtrent wat mensen wel of juist niet willen. Er worden nu veel meer vragen en mitsen/maren gesteld dan in de eerste jaren. Toch lijkt het enthousiasme voor nu nog de overhand te houden.

Mijn functie lijkt heel simpel maar er komt veel bij kijken en het bestaat uit meerdere onderdelen:

- Ik zorg er voor dat het topic ontopic blijft, voor offtopic gepraat hebben wij een kippenhok topic.
- Ik probeer er ook voor te zorgen dat er orde blijft. Er zijn een hoop deelnemers en deze deelnemers hebben allemaal hun eigen normen en waarde maar ook hun eigen tops en flops en wensen. We willen geen boodschappenlijstjes want het stalken van deelnemers is erg leuk, Maar we moeten ook rekening houden met elkaar en soms wil dit nog wel eens botsen.
- Ik plaats de vragen van de Santa’s aan de lootjes en de aanvullende hints voor de lootjes.
- Ik ben het aanspraakpunt als er problemen of vragen zijn voor de organisatie.
- Ik plaats de berichten en mededelingen van de organisatie naar de deelnemers.

In de basis komt het er op neer dat ik tijdens Secret Santa een overvolle pb-box heb en aan alle berichten, wensen en opmerkingen gehoor probeer te geven :D

Als organisatie vind ik het heel mooi om deel uit te mogen maken van geteas naar elkaar }:) Ik vind het heerlijk om de bokkers spelden prikjes te geven door de hints of vragen te delen van de Santa’s en hier ook echt deel van uit te mogen maken. De bokkers zijn ook enorm enthousiast en ik vind het prachtig om te zien wat voor een pakketten er worden gemaakt voor soms volslagen onbekende :)

Waar ik moeite mee heb is grenzen stellen. Ik denk dat veel bokkers dit niet merken, maar dit is wel iets waar ik echt moeite mee heb. In hoeverre hanteer je de regels, in hoeverre sta je mensen toe om een uitstapje te maken vanwege de situatie waarin zij zitten? Vanwege de zaken die wij de afgelopen jaren hebben gehad merk ik dat wij dit jaar meer op onze strepen staan als organisatie zijnde. Wij zijn strenger op de regels en verwachten nu ook echt dat mensen zich aan de regels houden.

Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar als organisatie zijnde willen wij dit ruim op tijd weten zodat wij hierop in kunnen spelen en de problemen kunnen oplossen voor zij ontstaan.

Veel deelnemers willen graag ook een paaseditie van Secret Santa. Wat zij niet door hebben is hoeveel werk Secret Santa voor ons als organisatie is. Secret Santa is magisch, een prachtig evenement waar ik graag deel van uit maak en ook heel graag van in de organisatie zit. Maar het is ook een evenement die heel veel energie en tijd kost en wij als organisatie hebben echt tijd nodig om bij te komen.

Wil je volgend jaar meedoen? Houd Bokt dan goed in de gaten

Afwezig voor modzaken! Graag mijn groene collega's aanspreken bij problemen.
No one stays the same, You know what goes up must come down.
Change is a thing you can count on, I feel so much younger now.

✘✘

Banyu

Re: Bokt Adventskalender: Dag 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:42

Elk jaar is het weer een succes! :D

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:42

*\o/* weer super georganiseerd dames!! Het is weer leuk :D

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:48

Mooi stukje!!

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Ik heb paaltjes en lint dus op eigen risico kan je paard los zonder tuig voor natuurlijke foto's!
Western bijrijdpaard gezocht! *KLIK*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:53

Zo leuk dat ik weer mee mocht doen

ONDERSCHRIFTLOOS

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:04

Voor mij het 3e jaar deelname aan Secret santa en tot nu toe ben ik altijd tevreden en blij geweest met mijn pakket, en mijn lootjes ook volgens mij :D met nieuwe edities hoop ik weer mee te kunnen doen *\o/*

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F9+2

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:12

Ik vind dit altijd zo'n leuk initiatief en lijkt me super leuk om mee te doen, maar omdat ik niet super actief ben met reageren op bokt (bijna altijd meeleesmodus haha) ben ik altijd een beetje band dat het voor de andere bokkers niet zo leuk is, dat ze dan liever "bekendere" bokkers hebben. Ach misschien probeer ik het volgend jaar een keer :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:19

DemDeempel schreef:
Ik vind dit altijd zo'n leuk initiatief en lijkt me super leuk om mee te doen, maar omdat ik niet super actief ben met reageren op bokt (bijna altijd meeleesmodus haha) ben ik altijd een beetje band dat het voor de andere bokkers niet zo leuk is, dat ze dan liever "bekendere" bokkers hebben. Ach misschien probeer ik het volgend jaar een keer :D

Ik denk dat er genoeg deelnemers zijn die een lootje zouden willen zonder 50 pagina's aan berichten :j

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:32

Heel erg bedankt SSS-beheer! Als ik op tijd ben doe ik volgend jaar graag weer mee!!

Art speaks where words are unable to explain

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:39

Het blijft een mooie actie :)

FNRS Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS
KNHS Jury Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+9

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:30

Wauw,wat een organisatie zeg!
Zo leuk dat Bokkers dit voor elkaar doen :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:45

Zo leuk! Nu mijn 3e jaar en doe zeker weer mee volgend jaar! :))
Jullie zijn toppers! *\o/*
Respect!

Mochten jullie nog hulp nodig hebben volgend jaar, geef maar een gil... althans, ik denk dat een PB makkelijker is, weet niet of ik de gil hoor :+

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:10

Hahaha hier hetzelfde, of als er een paaseditie moet komen, wil ik ook wel aan helpen *\o/*

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:55

Blijft een super leuk initiatief!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:49

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie