Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
Kelly_ann schreef:Het leven in een ander land lijkt heerlijk maar is ook gewoon leven met alle voors en tegens. Het verheerlijken kan gevaarlijk zijn.
Picassox schreef:Er is zeker geen man overboord als het niet lukt om een fijn plekje te vinden! Maar ik weet uit ervaring van familieleden die expats zijn in Shanghai en Zwitserland dat je het allemaal wel echt goed moet regelen om zoiets te laten 'lukken'. Gewoon maar gaan en kijken waar het schip strandt is vaak niet helemaal de goede weg als je de intentie hebt ergens langer te blijven wonen. Voor een reis kan dat natuurlijk wel, maar ergens wonen loop je vaak tegen heel andere problemen aan.
IJsco_Love schreef:Maar er zijn nog steeds, ook na tien jaar, dingen die ik niet kan uiten in het Nederlands, of niet goed begrijp etc. Ik loop soms nog steeds tegen cultuurverschillen aan. En ik voel mij soms nog steeds geen Nederlander en tegelijk na zoveel jaar ook geen Australiër meer, en soms juist allebei. Ik voel mij soms tussen twee continenten gedrukt. En als er iets ergs is met familie ben ik altijd te laat, gewoon omdat het zover weg is.
…
Maar ik mis mijn eigen land heel veel. Het is niet echt heimwee, ik wil niet terug. Maar het is wel een gevoel dat je ook daar hoort. Ik vraag mij ook vaak af, hoe is mijn leven zijn als ik niet weg was gegaan uit Australië, echt heel anders.
Als ik hier ben mis ik Australië, maar als ik daar ben mis ik Nederland nog meer. Mijn leven is nu echt hier.
moonsparkle schreef:Kun je daar dan ook blijven als je een baan hebt? Ik weet dat dat voor jullie niet het plan is maar ik vraag het me wel af. Ik weet dat je ergens anders ook gewoon moet werken, de taalbarrière lijkt me vooral lastig als het een land zou zijn waarvan je de taal niet spreekt. Maar voor nu en al een hele tijd kijk ik uit naar ergens wonen waar de zon meer schijnt, je betaalbaar vrijstaand kan wonen met een mooi uitzicht.
Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, AdemoJoey, Astrid_Brann, beegee, Bloemetje75, corinec, criollo_yess, Evelyne79, Google Ads, GrapeshotBot, iphyn, JudithGigi, kimberly1995, Lau, M_I_K_A, MarloesV89, Mila_p, noomie1, Roosch, sandra1312, Suliko, VenoSnorlax, Xayah, Youri123 en 41 bezoekers