Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:51

SusanH schreef:
Boeddhisme is een levensbeschouwing. Atheïsme staat daar haaks op omdat je als atheïst alle geloven en levensbeschouwingen verwerpt. Een boeddhist kan dus nooit atheïst zijn en andersom.


Das niet helemaal waar. Als atheïst hoef je niet alle levensbeschouwingen te verwerpen. Je verwerpt het idee van het bestaan van een hogere macht of "God".
Sterker nog,je kunt agnostisch atheïst zijn, waarbij je niet zeker weet of er goden bestaan, maar er niet in gelooft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:54

Vjestagirl schreef:
Meestal heeft religie een god. Ik weet dat boedhisme geen religie is, omdat Boedha geen god was maar een gewone man

Die vervolgens na zijn crematie als een ster naar de hemel schoot.....
Ja, hele gewone man....

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:04

lieveli schreef:
Nou gefeliciteerd. Nu fijn vuurwater drinken en een pijp roken.

Ik was Indiaan in de tijd voor vuurwater werd gebracht door de blanke. }> :D _O-

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:26

Ik heb hier even over nagedacht, maar vraag me af hoe mensen dit dan voor zich zien? Er zijn zoveel verschillende levensvormen dus hoe bepaal je dan wat er binnen de reïncarnatiemogelijkheden valt en wat niet? Statistisch gezien zou natuurlijk de kans heel erg groot zijn dat je als mier/kakkerlak/amoebe terugkomt. :+

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:31

Er zijn ook mensen die geloven dat alleen mensen een ziel hebben. Echter zou er dan nog ergens een zielenfabriek moeten zitten ivm bevolkingsgroei.
Een leuke spontane theorie lijkt me ook wel dat zeer misdadige mensen geen ziel hebben en dat daarom het geweld toeneemt in de wereld omdat er steeds meer mensen zielloos rondlopen door de toenemende bevolking en het beperkt aantal zielen.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:32

Als je als alles kunt reïncarneren en het totaal aantal zielen blijft gelijk is het best interessant om te zien dat de toename van het aantal mensen omgekeerd evenredig loot met het uitsterven van allerhande dieren

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:34

Die uitstervende dieren staan in geen enkele verhouding als je kijkt naar termieten of bladluizen.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:29

Simoonzel schreef:
Ik heb hier even over nagedacht, maar vraag me af hoe mensen dit dan voor zich zien? Er zijn zoveel verschillende levensvormen dus hoe bepaal je dan wat er binnen de reïncarnatiemogelijkheden valt en wat niet? Statistisch gezien zou natuurlijk de kans heel erg groot zijn dat je als mier/kakkerlak/amoebe terugkomt. :+

Elk levend wezen heeft een ziel.Wat je wordt in je volgende leven,ligt aan de manier waarop je je nu gedraagt.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:32

Ik zal wel een schaamluis worden ofzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:32

Wat leer je dan als je terugkomt als bladluis? Als je dan een goede bladluis bent kun je weer incarneren als zoogdier? Hoe moet ik dat voor me zien?

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:33

Maar wat is die ziel dan? Wat is het verschil tussen ziel en geest?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:38

Ik zou wel een huiskat willen zijn bij een oudere dame en dan de hele dag op een kussentje voor de verwarming liggen :):)

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 14:43

Sizzle schreef:
Ik zou wel een huiskat willen zijn bij een oudere dame en dan de hele dag op een kussentje voor de verwarming liggen :):)


*\o/* *\o/* *\o/* ...en muizen eten! -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:48

Muizen eten? Dan heb ik liever zalm.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:53

Ik ga er vanuit dat als ik kat ben het dan vanzelfsprekend leuk vind om sprinkhanen en vogels uit elkaar te trekken _O-
Een kat denk bij ons voedsel waarschijnlijk ook regelmatig: ik ben blij dat ik gewoon een lekker muisje heb.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 14:55

Sizzle schreef:
Ik ga er vanuit dat als ik kat ben het dan vanzelfsprekend leuk vind om sprinkhanen en vogels uit elkaar te trekken _O-
Een kat denk bij ons voedsel waarschijnlijk ook regelmatig: ik ben blij dat ik gewoon een lekker muisje heb.


_O- _O- _O-

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:22

anjali schreef:
Simoonzel schreef:
Ik heb hier even over nagedacht, maar vraag me af hoe mensen dit dan voor zich zien? Er zijn zoveel verschillende levensvormen dus hoe bepaal je dan wat er binnen de reïncarnatiemogelijkheden valt en wat niet? Statistisch gezien zou natuurlijk de kans heel erg groot zijn dat je als mier/kakkerlak/amoebe terugkomt. :+

Elk levend wezen heeft een ziel.Wat je wordt in je volgende leven,ligt aan de manier waarop je je nu gedraagt.


Nou nou, ik vind dat eigenlijk erg bekrompen. Andere levensvormen zijn blijkbaar minder waard. Terwijl vanuit het perspectief van een kakkerlak het hartstikke lekker en logisch is om afval te eten. Ik vind het niet echt een goed uitgedachte theorie, het komt alleen maar vanuit de belevingswereld van de mens. Je zou bijna denken dat het allemaal verzonnen is. :*

Avalanche

Berichten: 16069
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:04

Vjestagirl schreef:
Avalanche81 schreef:
Bedankt. Door dit topic begrijp ik atheïsten een heel stuk beter :)


Is dit sarcastisch bedoeld? Want làng niet alle atheïsten geloven in reïncarnatie

Wat oomens zei idd.
Ik persoonlijk vind het nogal zweverig, en voor mij is het echt onmogelijk om daarin te geloven.

Ik kan me zomaar voorstellen hoe een atheist tegen geloof aankijkt, ongetwijfeld voelt die hetzelfde.
Ik heb gewoon wat moeite met het idee van zielen recycling.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 19:16

Avalanche81
Ik heb gewoon wat moeite met het idee van zielen recycling.[/quote]

_O- _O- _O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:08

Ik heb al diverse verhalen gehoord. Zelfs van een leerkracht vroeger.

Ik geloof steevast in reïncarnatie.. Ik denk dan ook dat mensen met een hoog IQ al meerdere keren geincarneerd zijn en daarom ook slimmer zijn. Ooit zelfs een verhaal gelezen van een jongetje dat oorlogsvliegtuigen tot in details kon tekenen op zeer jonge leeftijd zonder ooit die vliegtuigen gezien te hebben.

Er zijn zelfs verhalen bekend van jonge kinderen die hun vorige leven herinneren.
Even Google leverde dit op:
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... js&ampcf=1

Ik vind het zeer interessant. Ooit heeft iemand in bijzijn van mijn ma verteld dat een jongetje verteld had aan zijn oma: "nu zit ik op jouw schoot Maar vroeger was het omgekeerd."

Of je als dier kan terugkomen trek ik echter wel weer in twijfel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:11

Of je perse vaker gereincarneerd bent omdat je een hoog iq hebt vind ik heel gevaarlijk om te zeggen. Ik werk in de VG zorg en vind veel mensen met een verstandelijke beperking juist veel wijzer vaak. Kunnen veel meer in het moment leven en hebben andere mensen veel wijze levenslessen te leren. Imo zijn dit juist wijze en oude zielen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:14

SusanH schreef:
Of je perse vaker gereincarneerd bent omdat je een hoog iq hebt vind ik heel gevaarlijk om te zeggen. Ik werk in de VG zorg en vind veel mensen met een verstandelijke beperking juist veel wijzer vaak. Kunnen veel meer in het moment leven en hebben andere mensen veel wijze levenslessen te leren. Imo zijn dit juist wijze en oude zielen.

Het is enkel een gedachte en nergens bewezen, maar ik mag toch zeggen hoe ik erover denk?
Je bent vrij om daarover te denken wat je zelf wil :j

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:17

Sizzle schreef:
Er zijn ook mensen die geloven dat alleen mensen een ziel hebben. Echter zou er dan nog ergens een zielenfabriek moeten zitten ivm bevolkingsgroei.
Een leuke spontane theorie lijkt me ook wel dat zeer misdadige mensen geen ziel hebben en dat daarom het geweld toeneemt in de wereld omdat er steeds meer mensen zielloos rondlopen door de toenemende bevolking en het beperkt aantal zielen.

Mja, leuk bedacht natuurlijk :D Maar het is natuurlijk niet zo dat er zielen bij gemaakt moeten worden omdat de wereldbevolking toeneemt. De ziel is gewoon een stukje kosmisch bewustzijn. Er is geen magazijn ergens in de hemel met een beperkt aantal telbare zielen oid.

Voor het tweede stukje in de quote: ik maak mij er zeker wel druk om dat ook mensen als Sonei, Mussolini en Saddam Hussein weer zullen incarneren, of al geïncarneerd zijn. Laten we hopen dat de mensen die nu met die zielen rondlopen in hun leven de nodige lering zullen kunnen trekken uit de signalen die ze krijgen. Overigens weet ik maar van 1 vrij ernstige misdadiger hoe die is gereïncarneerd, en diegene is niet heel oud geworden in het nieuwe leven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:22

Art_Ificious schreef:
SusanH schreef:
Of je perse vaker gereincarneerd bent omdat je een hoog iq hebt vind ik heel gevaarlijk om te zeggen. Ik werk in de VG zorg en vind veel mensen met een verstandelijke beperking juist veel wijzer vaak. Kunnen veel meer in het moment leven en hebben andere mensen veel wijze levenslessen te leren. Imo zijn dit juist wijze en oude zielen.

Het is enkel een gedachte en nergens bewezen, maar ik mag toch zeggen hoe ik erover denk?
Je bent vrij om daarover te denken wat je zelf wil :j


Dat klopt en ik mag daar weer op reageren als ik het er niet mee eens ben.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:25

Koper schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn ook mensen die geloven dat alleen mensen een ziel hebben. Echter zou er dan nog ergens een zielenfabriek moeten zitten ivm bevolkingsgroei.
Een leuke spontane theorie lijkt me ook wel dat zeer misdadige mensen geen ziel hebben en dat daarom het geweld toeneemt in de wereld omdat er steeds meer mensen zielloos rondlopen door de toenemende bevolking en het beperkt aantal zielen.

Mja, leuk bedacht natuurlijk :D Maar het is natuurlijk niet zo dat er zielen bij gemaakt moeten worden omdat de wereldbevolking toeneemt. De ziel is gewoon een stukje kosmisch bewustzijn. Er is geen magazijn ergens in de hemel met een beperkt aantal telbare zielen oid.

Voor het tweede stukje in de quote: ik maak mij er zeker wel druk om dat ook mensen als Sonei, Mussolini en Saddam Hussein weer zullen incarneren, of al geïncarneerd zijn. Laten we hopen dat de mensen die nu met die zielen rondlopen in hun leven de nodige lering zullen kunnen trekken uit de signalen die ze krijgen. Overigens weet ik maar van 1 vrij ernstige misdadiger hoe die is gereïncarneerd, en diegene is niet heel oud geworden in het nieuwe leven.

Zou ik mogen vragen hoe je dit weet en misschien zelfs wie als dit niet te persoonlijk is?