snuffie123 schreef:Echter, vertelde ze, als die merkproducten er niet inzitten worden er onwijs veel paketten door de ouders naar ze teruggestuurd (vaak onder boze toon) dat ze het pakket niet goed genoeg vinden. Ze willen persé merkjes en Carvan cevitan limonade. Ik vind dat echt heel erg, zelf ben ik opgegroeid met de gedachte "een gegeven paard mag je niet in de bek kijken"... en als je het niet wil dan heb je het blijkbaar zo hard niet nodig.
Maar wat wil je geven - limonadesiroop (wat eigenlijk niemand nodig heeft) of iets wat mensen graag willen (dus limonadesiroop die ook niet 'armoede' uitstraalt, ik denk dat dat namelijk een van de redenen is.)
Mensen willen ook eigenwaarde, of de schijn op kunnen houden, en zelf kunnen bepalen. Zeggen dat ze maar dankbaar moeten zijn voor de goedkope b-merken illustreert wel extra hoe ze daar geen zeggenschap over hebben.
Ik zou zeggen: geef mensen wat ze willen als je wat wilt geven (en ook zonder dat je er iets voor terug hoeft, ook geen dankbaarheid), of geef het niet als je het niet wilt (wat ook prima is.)