Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:49

mysa schreef:
Twee keer per dag? Door het hele huis? En dan ook nog elke dag dweilen? Jeetje, wat zal het bij jullie schoon zijn!


Twee keer per dag ja, maar met een hond en twee katten ook echt nodig. De dweil wordt vooral gebruikt als een soort swiffer. Maar een robotstofzuiger haalt natuurlijk niet zoveel weg als wanneer je zelf zou stofzuigen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:51

Ik maak 1 keer per week huis van onder naar boven schoon(incl badkamer en keuken en toilet) incl dweilen
Verschoon dan ook gelijk het bed .
Daarnaast stofzuig ik de beneden verdieping dagelijks
En 1 keer per week even de bovenverdieping Met de stofzuiger

toilet pak ik een paar keer per week even snel mee
En aanrecht etc dagelijks bij/na gebruik even een doekje Er over

2 personen en 2 grote honden

Af en toe sla ik een dag over Met stofzuigen, maar dan is het de dag daarna echt heel heel erg nodig

mysa

Berichten: 10495
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:55

Oh oh, hier gaat ie maar om de dag, en alleen op de begane grond. (100 m2) En 1x per week zuig ik zelf en dweil ik .Hier twee honden (waarvan 1 alleen 's nachts binnen) en een kat. En we wonen ook nog in het bos en kippen en paarden aan huis. Nou ja, niemand wordt er ziek van, tot nu toe. Toen de kinderen klein waren, zoog en dweilde ik wel dagelijks hoor.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:43

Het hoort hier misschien niet maar vond het wat gek om een nieuw topic aan te maken en kon er weinig over vinden.

Ik verhuis komende week naar een nieuw appartement met keramische tegels. Nu staan hier verschrikkelijk veel strepen op en was me aan het bedenken hoe ik deze zal poetsen? Gewoon dweilen met een allesreiniger? Of mag er ook een stoommachine op gezet worden?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:00

Donkey366 schreef:
En ik voel me toch een partij ellendig in m’n eigen huis. Gewoon omdat het vies is. En een rommel en smerig!

Bah!

Hebben de mensen die weinig schoonmaken daar dan geen last van?


Echt vies hou ik niet van, ik ruim de zooi altijd bijvoorbeeld netjes af na het koken. Alleen als er een paar vetspetters op het fornuis zitten, haal ik daar niet elke dag een doekje overheen. Ik stoor me daar echt niet aan. Eens per week goed schoonmaken en dan is het voor mij prima. Als er een blaadje naar binnen waait of een strootje van stal mee komt, kan ik me daar ook niet druk om maken. Kan prima een paar dagen blijven liggen tot ik de stofzuiger pak. Ook wasgoed hangt meestal droog aan de lijn en vis ik eraf als ik het nodig heb. Aan het einde van de week als ik de wassen weer draai, dan vouw ik op wat is blijven hangen.

Als rauwe kip op mijn keukenblad valt, dan ga ik wel goed schoonmaken. Echt ziekmakende bacterien ben ik wel alert op, 'gewone' bacterien kunnen me wat :+ Een laagje stof op een kastje kan ik ook echt niet mee zitten.

Ik voel me ellendig als ik de hele dag loop schoon te maken. Ik besteed mijn tijd liever aan leukere dingen waar ik mij prettig bij voel.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:06

Joliieeenn schreef:
Het hoort hier misschien niet maar vond het wat gek om een nieuw topic aan te maken en kon er weinig over vinden.

Ik verhuis komende week naar een nieuw appartement met keramische tegels. Nu staan hier verschrikkelijk veel strepen op en was me aan het bedenken hoe ik deze zal poetsen? Gewoon dweilen met een allesreiniger? Of mag er ook een stoommachine op gezet worden?


Op keramische tegels kan gewoon een stoomreiniger.

Zelf zou ik ze eerst insmeren met schoonmaakazijn en daarna de stoomreiniger er overheen.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:22

Sakura789 schreef:
Donkey366 schreef:
En ik voel me toch een partij ellendig in m’n eigen huis. Gewoon omdat het vies is. En een rommel en smerig!

Bah!

Hebben de mensen die weinig schoonmaken daar dan geen last van?


Echt vies hou ik niet van, ik ruim de zooi altijd bijvoorbeeld netjes af na het koken. Alleen als er een paar vetspetters op het fornuis zitten, haal ik daar niet elke dag een doekje overheen. Ik stoor me daar echt niet aan. Eens per week goed schoonmaken en dan is het voor mij prima. Als er een blaadje naar binnen waait of een strootje van stal mee komt, kan ik me daar ook niet druk om maken. Kan prima een paar dagen blijven liggen tot ik de stofzuiger pak. Ook wasgoed hangt meestal droog aan de lijn en vis ik eraf als ik het nodig heb. Aan het einde van de week als ik de wassen weer draai, dan vouw ik op wat is blijven hangen.

Als rauwe kip op mijn keukenblad valt, dan ga ik wel goed schoonmaken. Echt ziekmakende bacterien ben ik wel alert op, 'gewone' bacterien kunnen me wat :+ Een laagje stof op een kastje kan ik ook echt niet mee zitten.

Ik voel me ellendig als ik de hele dag loop schoon te maken. Ik besteed mijn tijd liever aan leukere dingen waar ik mij prettig bij voel.



Dat is dan ons verschil. Ik voel me juist fijn bij schoon maken. Er ligt bij mij ook heus wel eens wat stof op de kastjes ed. Dat is ook niet te doen in een huis van 1964. Dat blijft stoffig helemaal met achterstallig onderhoud vanuit de verhuurder. Maar over het algemeen is mijn huis wel schoon. Omdat ik me daar goed bij voel.

En natuurlijk komt het wel eens voor dat het minder goed schoon (vies) is maar dan komt dat omdat ik chronisch ziek ben.
Tegen de tijd dat wij huis gaan kopen zal er een schoonmaakster komen. Om mij te ondersteunen.

Anoniem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:26

Hier een jaren 50 huis, alles scheef, spleten, scheuren.... diegene die dit huis brandschoon krijgt verdient een oorkonde.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:29

Anoniem schreef:
Hier een jaren 50 huis, alles scheef, spleten, scheuren.... diegene die dit huis brandschoon krijgt verdient een oorkonde.


Haha hier precies hetzelfde. Een huis uit 1910, scheef, kieren, op een manegebedrijf en 2 honden.. niet te doen dus. Als je alles stoft ligt er een uur later weer wat stof op de kastjes. Ik doe het stoffen dus gewoon maar 1 a 2 keer in de wk, stofzuigen 3 x per wk, dweilen eens per week

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:00

Donkey366 schreef:
Tegen de tijd dat wij huis gaan kopen zal er een schoonmaakster komen. Om mij te ondersteunen.


Waar is jouw partner dan in dit verhaal?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:40

Selka schreef:
Joliieeenn schreef:
Het hoort hier misschien niet maar vond het wat gek om een nieuw topic aan te maken en kon er weinig over vinden.

Ik verhuis komende week naar een nieuw appartement met keramische tegels. Nu staan hier verschrikkelijk veel strepen op en was me aan het bedenken hoe ik deze zal poetsen? Gewoon dweilen met een allesreiniger? Of mag er ook een stoommachine op gezet worden?


Op keramische tegels kan gewoon een stoomreiniger.

Zelf zou ik ze eerst insmeren met schoonmaakazijn en daarna de stoomreiniger er overheen.


Dankjewel!

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:09

Tiggs schreef:
Donkey366 schreef:
Tegen de tijd dat wij huis gaan kopen zal er een schoonmaakster komen. Om mij te ondersteunen.


Waar is jouw partner dan in dit verhaal?



Werken. Als het echt nodig is helpt hij wel. En hij heeft een aantal klusjes. Maar merendeel doe ik. Gezien hij de meeste uren werkt.


Plus ik vind het huishouden vrouwenwerk. En als hij het doet doet hij het 9 van de 10 keer toch niet goed genoeg
Dus hij mag werken dan doe ik thuis wel.
(Heb zelf contract van 28/36 uur)
Laatst bijgewerkt door Donkey366 op 19-12-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:10

Oh my god :oo wat maakt iedereen hier veel schoon!!
Werken jullie dan niet ofzo dat je elke dag zuigt (en sommigen ook nog elke dag dweilen) wc dagelijks enzv.

Ik 1 a 2 x pw stofzuigen, honden kleedjes wassen.
Dweilen laat ik mn pubers meestal een x doen als ze schoolvakantie hebben en als daar echt lang tussen zit of er zitten vlekken op, doe ik het zelf een x, maar meer als 1x per 3 maanden doe ik het zelf niet.
Keuken 2 a 4 x per week.
Was wanneer er een volle machine is, meestal in het weekend 2 en doordeweeks 1 x. Strijken doe ik alleen mn werk blouse en als we eens een feestje hebben en de jongens willen een blouse aan. Mn man mag voor zichzelf strijken :+
Afstoffen net wanneer ik zin heb. Soms 2 x per week, soms 1 x per 14 dgn.

Schoonmaken is absoluut mn hobby niet en veelste ondankbaar werk zoals jullie aan mn lijstje zien :+

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:11

Donkey366 schreef:
Tiggs schreef:


Waar is jouw partner dan in dit verhaal?



Werken. Als het echt nodig is helpt hij wel. En hij heeft een aantal klusjes. Maar merendeel doe ik. Gezien hij de meeste uren werkt.


Maar je schrijft net dat je 5 dagen moest werken en daardoor alles vies was, dan kan hij toch ook even wat doen 's avonds?

Edit: ik zie net dat je schrijft dat je het huishouden vrouwenwerk vindt, dan zal mijn reactie weinig toevoegen. Ik vind dat wel hopeloos ouderwets btw.
Edit 2: je bent 25! Hoe kom je aan zo'n ouderwetse gedachtegang?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:17

Hier doe ik trouwens ook het meeste
Ivm uren thuis
Maar indien nodig of als ik het vraag dan maakt Vriend ook gewoon Schoon

Vrouwenwerk vind ik ook nogal een jaren 50 statement

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:20

Ik heb er ook bijgeschreven dat 9 van de 10 keer als hij het doet het niet goed is.

Dan kan ik dus nog alles overdoen daarna. Heeft in mijn ogen geen zin

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:29

En wat nou als die gewoon leert om het goed te doen?

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:06

Ik ben bijna 40 jaar ouder dan Donkey en ik vind het ook nogal uit de tijd om op te merken dat huishouden vrouwenwerk is...

Mijn man die nog een beetje ouder is helpt mij altijd al fijn mee. Hoe veel werk hij verzet in huis merk ik nu wel omdat hij al een week op bed ligt met griep.

WIJ stofzuigen bijna dagelijks beneden vanwege een sterk verharende hond en drie katten in huis. Boven alleen logeerkamers dus daar alleen als er bezoek komt. 1x per week de vloeren met de stoomreiniger. Stoffen ca 1x per week. Badkamer 1x per twee weken. Toilet 2x per week. Ramen als het matglas wordt. Keuken elke dag een doekje over de aanrecht en het kooktoestel en ca 1x per maand tegeltjes en kastjes etc afnemen. Tja en dat alles samen net hoe het uitkomt.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:40

Donkey366 schreef:
Ik heb er ook bijgeschreven dat 9 van de 10 keer als hij het doet het niet goed is.

Dan kan ik dus nog alles overdoen daarna. Heeft in mijn ogen geen zin


Dan leer je hem toch hoe het moet :? Of je legt je standaard wat naar beneden.

Ik vind het nogal een onderwaardering van jezelf := Je werkt wel 1 dag minder, maar het huishouden kost wel meer uren dan 1 werkdag.

senna21

Berichten: 11864
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:59

Of je huishoudelijk werk leuk vindt hangt natuurlijk niet van je gender af, wel van je opvoeding en gewoonten én van het maatschappelijk veld.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:35

Mijn standaarden naar beneden is geen optie. Heb ik al eens geprobeerd en eerlijk is eerlijk ik wordt er niet leuker op ~~}> _/-\o_
Dus dan doe ik het liever zelf.
Zomers werkt hij rond de 60 uur. Dan doet hij uiteraard niks.
Ik vind het fijn zoals het nu gaat. Hij ruimt natuurlijk wel zijn eigen rommel op.

Dus ouderwets of achterhaalt... dit zijn mijn ideeën en dit vind ik fijn.

Ik voel me ook het beste in een schoon huis.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:46

dat is wel zoiets typisch mannelijks (ik doe de huishoud klusjes maar half, dan is het niet goed en doet ze het zelf => hoeft hij het niet te doen.)
ik blijf (tot in den treure toe ) maar herhalen (wc deksel nr beneden, sokken niet in de zetel maar wel in de wasmand, geen 5 paar schoenen aan de voordeur, ...)
Maar als hij stofzuigt of dweilt, zal het mij een worst wezen hoe hij het doet hoor, ook al is er een stukje vergeten, het is altijd properder dan voorheen :D
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 20-12-18 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:54

Hij gaat altijd zitten op de wc. gooit zijn spullen netjes in de wasmand. 1 paar schoenen waar ik regelmatig over struikelde.. maar sinds hij die naar z’n hoofd gegooid heeft gekregen zet hij ze netjes in het rek. :j

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 11:54

Hier is het gewoon de gene die het meest thuis is of het minst druk is, doet iets meer.
Ik heb nu maar 2 dagen school in de week, dus wat meer thuis. Vriend is aan het afstuderen, dus vaak 40 uur per week op pad.
Al voelt hij zich dan wel schuldig en wil hij wel echt perse dingen doen, doe ik toch iets meer omdat ik wat meer thuis ben.
Gaat eigenlijk prima zo :).

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:57

Donkey366 schreef:
Hij gaat altijd zitten op de wc. gooit zijn spullen netjes in de wasmand. 1 paar schoenen waar ik regelmatig over struikelde.. maar sinds hij die naar z’n hoofd gegooid heeft gekregen zet hij ze netjes in het rek. :j

haha, ik bedoelde het deksel eigenlijk, de bril is netjes naar beneden, maar het deksel laat die altijd openstaan, waardoor de honden en katten uit de wc gaan drinken, en dat wil ik niet ivm wc reiniger enzo).

hier helpt hij vooral door de boodschappen te doen, gaat 2 keer in de week alleen een lange wandeling doen met de hond, kookt de 2 dagen in de week als ik naar de paarden moet, en helpt vaak opruimen (maargoed, hij gooit het ook wel het meest vol)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 20-12-18 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt