Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:50

Of ze nu buiten met speelgoedgeweren achter elkaar aangaan of op fortnite.
Je ziet nergens bloed of afgeknalde koppen.
Ik vind Fortnite niet erg voor mijn 7jarige zoon.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:56

En de stelling dat een kind met een kilootje meer verwaarloosd wordt vind ik frappant.
Dan verwaarloos ik mijn jongste ook want die is het omgekeerde.

Vergeet ook niet dat ze er nog uit kunnen groeien. Ken genoeg vooebeelden van gezette 4 jarige die paar jaar later het omgekeerde zijn.

En ook in achting nemen dat dit allemaal 1 kant van een verhaal is dat totaal niet objectief is. Lees de frustraties er vanaf, dan word alles nogal snel uitvergroot.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:04

wat een oordelen hier...tot aan verwaarlozing/mishandeling aan toe, puur gebaseerd op een eenzijdig verhaal. Laat mensen toch eens in hun waarde..
ts, jij past daar op....meer hoeft niet....je zet zoiets niet op een paardenforum....er zijn andere meer discrete wegen om zoiets te bespreken, als je er dan zo mee zit. Echt, als ik dit zou lezen als ouders zijnde, zou ik des duivels zijn....en ik denk dat ik stappen zou gaan ondernemen waar ik maar kon....je gooit het hele familieleven van een gezin op internet....je zegt wel geen namen, maar het is natuurlijk voor iemand die ze kent, die jou kent, of wat dan ook heel makkelijk te herkennen....

ik zou je als werkgever zijnde ook niet meer aannemen trouwens, in een beroep waar vaker discreet met zaken omgegaan moet worden...

daarbij...je weet niet wat er verder speelt...ik knuffel mijn pleegdochter ook als ze uitflipt...vinden mensen heel raar, ja...kind slaat je, jij knuffelt haar...haar woede komt door een hechtingsstoornis, en de uiting van de behoefte om onvoorwaardelijk iemand te hebben waar ze terechtkan..dat test ze...word ik boos bevestig ik alleen maar haar gevoel van er alleen voor te staan...ik ben hier heel open over, en dan snappen mensen het ook soort van...ik zeg ook niet dat het bij dit gezin zo is....maar er zijn ws heel veel gezinnen waar dit wel zo is, of andere redenen waarom beslissingen genomen worden die mss anders zijn dan hoe anderen het zouden doen, en waar ook zo hard over geoordeeld wordt....laat dat toch eens!! Als je je echt zorgen maakt zijn er instanties die kunnen helpen, daar kun je desnoods anoniem advies vragen....iets op een forum pleuren, en iedereen lekker laten losgaan op een gezin lijkt me niet heel effectief en helpend.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:07

Als het kind een andere benadering nodig heeft door een stoornis dan zou de ts dat toch vertelt zijn door de ouders. Dat soort dingen vertel je toch voordat je je kinderen laat verzorgen door een ander?

Verwaarlozing is wellicht te zwaar benoemd maar het lijkt mij niet bepaalt gezond om je kind altijd maar zijn zin te geven. Het zelf maar snoep en chips te laten eten wanneer ze wil. En het getuigd nou ook niet van betrokkenheid dat je als ouder je kind gaat pushen om te stoppen met voetbal terwijl hij het zo leuk vindt. Mss overdrijft de ts, maar vanuit wat ik lees snap ik de zorgen wel
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-11-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:07

Storm schreef:
Kinderen leven niet zoals uit de boekjes die je leert op school.

Dit.

Een driftbui of boze bui is niet raar voor een 4jarige. Slaan is not done maar dat los je niet op door boos te worden maar door stabiliteit en duidelijkheid te bieden. Het is heel normaal voor een kind van 4 om de grenzen op te zoeken.
Overgewicht, wat is overgewicht? En een knuffel bij een driftbui is geen vreemde reactie, dat zou je als je er voor geleerd hebt moeten weten.
Als ik er achter zou komen dat mijn oppas dit soort zaken op internet zou gooien zonder de moeite te nemen het met mij te bespreken dan is er maar 1 ding wat ik zou doen: daar is het gat van de deur!

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:13

tsja dan zal ik ook wel wat ontaard wezen denk ik.

Ik vind niet dat jij de rol van opvoeder op je hoeft nemen, kan jij je niet vinden in hun situati dan moet je of in gesprek gaan ( niet verwijtend worden ) of je moet gewoon ander gezin zoeken waar je wel thuis voelt.

Ik zou zelf niet blij worden als je mijn kind smiddags dwingt om uit school eerst fruit te eten en dan pas snoepje te geven. Mijn zoontje krijgt ongeveer 1 a 2 stuks mee naar school en heeft dus al fruit gehad. Dan mag hij smiddags als hij thuis komt gewoon bekertje limonade ( ooo allemaal suikers) en een snoepje en soms als hij iets heel goeds gedaan heeft wel twee.
Ow ja en mijn zoontje krijgt ook wel eens kindercola. Heeft ook geen overwicht, is voordat hij ging lopen wel beetje aan zware kant geweest maar dat is er af gegaan zodra hij ging lopen (okay rennen hij kan niet lopen).

In de andere dingen kan ik je opzich wel volgen. Ik hou er ook niet van dat ik geslagen wordt door een kind. Mijn zoontje die kon pas heel laat praten en uiten wat er aan de hand was. En was daardoor redelijk '' fysiek aanwezig'' . Tuurlijk hebben wij wel gezegd van nee dat is niet de bedoeling maar boos worden was op dat moment ook niet handig omdat hij niet zo goed duidelijk kon maken wat er was en daardoor enorm gefrusteerd raakte. Dan helpt soms een knuffel beter. Maar goed weet de situati niet in jou geval maar daar zou je eens na kunnen vragen van precies waarom.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:14

capopjekop schreef:
Als het kind een andere benadering nodig heeft door een stoornis dan zou de ts dat toch vertelt zijn door de ouders. Dat soort dingen vertel je toch voordat je je kinderen laat verzorgen door een ander?


daar ga je uit dat iets wat jij zou doen een feit is.

Ik denk ook niet dat er van iets dergelijks sprake is, hoor..gebaseerd op het verhaal van ts. Maar we weten het met zijn allen niet zeker.....we weten zelfs niet of het verhaal niet heel erg gekleurd is door ts (niet bewust, maar vaak gaat zoiets onbewust al als je je ergens aan stoort). En iedereen ramt er bovenop...het slaat toch werkelijk nergens op om mensen die notabene hun kinderen aan je toevertrouwen en hun toelaten in je prive leven, op een openbaar forum op internet te gaan bespreken?????

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:15

capopjekop schreef:
Als het kind een andere benadering nodig heeft door een stoornis dan zou de ts dat toch vertelt zijn door de ouders. Dat soort dingen vertel je toch voordat je je kinderen laat verzorgen door een ander?


Er moet zelfs geen stoornis zijn, er zijn meerdere wegen naar rome.

De 1 vind die manier beter, de andere een andere.
Hier bv ook een 3.5 jarige die mij durft te slaan en waar de situatie alleen maar escaleert als je er heftig tegenin gaat of derg. En waar het ook gewoon niet helpt.
Dus buiten je keuze van manier van opvoeden, moet je ook nog rekening houden met het kind zelf. Opvoeding is niet universeel, moet je personaliseren.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:16

Helemaal eens met je Dromertje2.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:22

Ik zou er zelf niet zo blij mee zijn als de oppas in mijn huis en met mijn kinderen allerlei andere regels gaat stellen :=

Blijkbaar past dit gezin en deze kinderen niet goed bij je. Ik zou een ander gezin zoeken.
Dit bespreken op internet vind ik echt not done :n

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:37

IHN schreef:
het slaat toch werkelijk nergens op om mensen die notabene hun kinderen aan je toevertrouwen en hun toelaten in je prive leven, op een openbaar forum op internet te gaan bespreken?????


Tegelijkertijd lijkt het me heel belangrijk dat mensen die in dit soort situaties komen gelegenheid hebben om dingen te bespreken, te toetsen of wat ze zien wel of niet zorgelijk is, of ze dingen over het hoofd ziet. ALs je dat nooit kunt en altijd maar alleen dingen probeert uit te vogelen, dan worden ze ook veel groter.

En hoewel het open op een forum staat, is het tegelijkertijd redelijk anoniem, wat het niet zou zijn als TS dit zou bespreken met bv de andere oppassen of mensen in haar omgeving.

Ik lees hier trouwens ook een aantal reacties met 'mijn kind heeft dit of dat ook.' En wat mij betreft is het niet 1 detail waarop ik vind dat het verwaarlozing is, het is het geheel waaruit weinig begrenzing van de kinderen spreekt. En ik ben niet voor autoritair opvoeden, maar kinderen hebben wel de geborgenheid van sommige grenzen nodig.

En verder denk ik dat kinderen in veel betere handen zijn bij mensen die hun eigen normen durven te volgen (en van daaruit ook hun verantwoordelijkheid nemen) dan bij oppassen die inderdaad alleen maar zorgen dat een kind nog leeft aan het eind van de middag en verder exact de regels van de ouders volgt. Dat voelt voor een kind volgens mij veel minder stabiel. (Het is prima voor een avondje als een van de oudere buurkinderen oppast - maar voor structurele oppas lijkt het me niet.)
Normaal gesproken is dat ook hoe kinderen met mensen omgaan: ze associeren regels en manieren van omgaan vaak met de persoon, dus wat bij de een kan, kan niet per se bij de ander en omgekeerd en dat kan heel natuurlijk zijn.

Dat is pas iets dat moet veranderen als er redenen zijn waarom je veel meer externe structuur nodig hebt. Kinderen die dat echt niet kunnen begrijpen, of als er echt teveel mensen met een kind bezig zijn. (Iedere week 3 andere oppassen bv. Dat lijkt me sowieso heel ongzond maar als dat de situatie is, dan is een gestandaardiseerde manier van omgang nodig.)

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 10:40

Ik snap dat het alles behalve professioneel is om dit op internet te zetten. Normaal zou ik dit ook nooit doen.

Sommige reacties vind ik wel wat ver gaan. Ik heb er dagen proefgelopen ouders willen graag dat ze bij mij fruit eten. Dit doe ik ook want ouders willen dit. Het is alleen jammer dat als ouders er zijn het niet gebeurt. Zelfde met buitenspelen, ouders willen dit dus om te zeggen dat ik alleen maar regels bepaal.

Deze ouders zijn via via bij mij gekomen. Ik werk op de school in de wijk en via buren bij mij terecht gekomen.

Olympico

Berichten: 72
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:41

Voor de kinderen is het natuurlijk heel verwarrend en vervelend als de regels van hun ouders en oppas heel ver uit elkaar liggen. Ik denk dus dat het voor hun beter is om de regels van de ouders als leidraad te nemen. Ook is het zo dat je de ouders waarschijnlijk weinig kunt veranderen, maar jezelf wel. Probeer daarnaast minder de directe confrontatie aan te gaan en meer indirect en subtiel te zijn. Uiteraard mag een kind jou niet slaan en kun je ook best zeggen dat dat niet mag, maar was het nodig om jullie ‘ruzie’ zo ver te laten escaleren? Probeer meer compromissen te sluiten en ook oog te hebben voor wat de kinderen leuk vinden. Het lijkt me geen probleem dat een kind ( waarvan je ook nog aangeeft dat het overgewicht heeft en een slechte conditie!) in ieder geval tot een bepaald punt op de route haar loopfiets gebruikt. Ik bedoel dus dat het ook belangrijk is om te luisteren naar de wensen van het kind en je daar soms ook op aan te passen. Wat het jongetje betreft: hier zet je weer direct de confrontatie in, er is geen ruimte voor wat het jongetje wil, gewend is en leuk vindt. Hij is waarschijnlijk de hele dag op school geweest en wil graag even bijkomen, vergeet niet dat hij waarschijnlijk gewoon moe is. Is het echt zo erg om hem een half uurtje z’n gang te laten gaan op de iPad? Spreek van te voren een tijd met hem af, breng hem wat lekkers en toon interesse in wat hij aan het doen is. Waarschijnlijk kan hij er een hoop over vertellen! Wil je na dat half uurtje iets anders doen? Prima! Maar breng het dat zo dat het niet voelt alsof jij z’n iPad afpakt maar alsof je iets heel leuk weet om samen te gaan doen: misschien vindt hij het leuk om samen buiten te voetballen? Misschien helpt het ook als je de iPad tijd echt ‘bijkomtijd’ of ‘relaxtijd’ noemt, dan is het ook duidelijker dat het niet bedoeld is voor de hele middag. Vergeet ook niet dat wanneer je geen band hebt met de kinderen, het veel moeilijker is om ze te corrigeren en ze niks van je aannemen. Ik zou dus vooral daarin investeren en er eerst voor zorgen dat dat goed zit en dat ze zich veilig bij je voelen, dan luisteren ze ook een stuk beter!
Hopelijk heb je wat aan de tips en veel succes met deze lastige situatie!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:34

Als ik je stukje lees, heb ik meteen zo iets van phoe phoe, en niet zo zeer om die kinderen. Maar omdat ik het idee heb dat je de hele opvoeding van de kinderen wel ff wilt aan passen, en regels veranderd mbt spelletjes en fruit. Ik vind het nogal wat om als oppas dit soort veranderingen in tw brengen. Iedereen voed op een andere manier op, de ene met iets minder kundigheid dan de ander maar dat betekend niet dat het “slecht” is.

Daarbij vind ik deze topic ook niet zo heel netjes, als het mijn kinderen waren waar je oppaste en ik las dit had je hierna direct ontslag gekregen, je gooit iemand anders hebben en houden met regels zo op straat. En dan is er wel gaan naam genoemd, maar kennissen of de ouderszelf zullen de situatie vast snel genoeg herkennen.

Verder denk ik of praten met de ouders of stoppen, maar regels aanpassen is ook vooe de kinderen erg vervelend, lastig en of onduidelijk. En dit topic op een slotje zetten!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:44

Als ik het goed begrijp heeft ts net de vraag gekregen om de kinderen fruit te laten eten en te laten buitenspelen. Dan vind ik het wel logisch dat ze dat aanpakt op een manier die voor haar en de kinderen werkt ...
Het niet laten meerijden op een loopfiets in het stad vind ik ook niet meer dan logisch, zeker als ze dan lekker de hele namiddag kan samen gaan lopen/fietsen thuis!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:44

siepenteun schreef:
Ik snap dat het alles behalve professioneel is om dit op internet te zetten. Normaal zou ik dit ook nooit doen.

Sommige reacties vind ik wel wat ver gaan. Ik heb er dagen proefgelopen ouders willen graag dat ze bij mij fruit eten. Dit doe ik ook want ouders willen dit. Het is alleen jammer dat als ouders er zijn het niet gebeurt. Zelfde met buitenspelen, ouders willen dit dus om te zeggen dat ik alleen maar regels bepaal.

Deze ouders zijn via via bij mij gekomen. Ik werk op de school in de wijk en via buren bij mij terecht gekomen.


Ja dan moeten de ouders dat ook naar de kinderen communiceren. Dat ze naar jou moeten luisteren. En als jij meerdere dagen per week een deel de kinderen verzorgt ben je ook mede opvoeder. Een paar uurtjes oppassen kun je wel alles laten, maar met zoveel tijd is het logisch dat je meer regels moet stellen.
Ik zou vragen aan de ouders om met hun kinderen te communiceren wat zij vinden en hoe de kinderen naar jou moeten luisteren. Misschien kunnen jullie ene basis set regels maken zodat je op een lijn komt te zitten, jij ouders een beetje tegemoet en zij jou.

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:52

Ik denk dat je prima grenzen kunt stellen als je aan het oppassen bent. Ik zou er de scherpe kantjes wel af halen, om het voor jezelf en voor de kinderen een beetje leuk te houden. Maar kinderen snappen snel genoeg wat er bij jou wel en niet kan. Denk je soms dat ze op school de juf of meester ook mogen slaan omdat ze hun zinnetje niet krijgen. Nee, daar gelden de regels van school. En als jij oppast gelden er ook regels. Duidelijk genoeg lijkt me. Zou het werkbaar houden, dus niet op alle slakken zout leggen. Maar wel gewoon duidelijk en eerlijk zijn naar de kinderen toe. Leren ze alleen maar van. Nogmaals, school en verenigingen waar ze misschien nog ooit lid gaan worden, gaan zich ook niet aanpassen aan hun grillen (hoop ik ;-) )

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:59

ik denk dat je zoiets moet indelen in 2 categorieën.

hoe de kinderen doen tov jou.dat kan jij bepalen.(dus jij wil niet dat ze slaan naar je?prima,dan kan jij daar je grens stellen)

maar of die kinderen nu snoep mogen eten,of met geweren spelen,dat is de keuze van de ouders,daar hoor jij je helemaal niet in te mengen en limiteren,want dat is de taak van de ouders om daarin keuzes te maken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:00

Hmmm :) goed leerproces voor je TS :)

Misschien eens een monkeyplatter proberen naschool :) en daar naast fruit bijvoorbeeld nootjes/groente/crackers/kaas/worst opleggen en een paar snoepjes :)
https://groenevrouw.nl/monkey-platter-l ... er-kiezen/
https://www.moodkids.nl/food/2017/10/04/monkey-platter
Afbeelding
Afbeelding

Veel kinderen vinden dat prachtig :) en zullen ongemerkt gewoon gezonde dingen snoepen :)
Probeer JA te zeggen ipv NEE :D denk een situatie om (en nee daar bedoel ik niet mee dat je ze overal hun zin in moet geven ;) maar de situatie positief op te lossen ipv negatief/afwijzend)

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:06

niet alles gelezen, maar de kinderen hebben dus 3 verschillende oppassen in de week?

Kennen jullie elkaar?

Overleggen jullie wel eens met z'n allen? Dus ouders en oppassen samen?

Zo niet - idee om dat toch maar eens te doen?

Lijkt me toch dat je met z'n allen op 1 lijn moet zitten?

Werken jullie ook met een overdrachtschrift?

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:17

TS, word je betaald om op te passen of om op te voeden?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:04

tengeltje11 schreef:
ik denk dat je zoiets moet indelen in 2 categorieën.

hoe de kinderen doen tov jou.dat kan jij bepalen.(dus jij wil niet dat ze slaan naar je?prima,dan kan jij daar je grens stellen)

maar of die kinderen nu snoep mogen eten,of met geweren spelen,dat is de keuze van de ouders,daar hoor jij je helemaal niet in te mengen en limiteren,want dat is de taak van de ouders om daarin keuzes te maken.

Ouders willen dat de kinderen fruit eten en buiten spelen bij ts ...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:11

Ik heb zelf ook oppaskindjes en die zaten ook op 6 jarige leeftijd met de iPad en youtubers te kijken die ik normaal gesproken kijk. :=

Vind dat ook niet normaal, maar het is geen seconde in mij opgekomen om dat ding van ze af te pakken of het te verbieden. Het zijn toch niet jouw kids? Jij hebt er geen last van als ze dalijk over 10 jaar overgewicht hebben of onzelfstandig zijn oid. Ouders wel. Ik zou het dus lekker laten gaan of een ander adresje zoeken maar vooral niet jouw regels bij hun toepassen. Als ze nou in jouw huis waren is dat nog een ander verhaal. Maar hun huis, hun kids, hun spullen/etenswaren en bovendien word jij betaald dus vind dat je op dat moment sowieso niet je eigen regeltjes moet gaan aannemen. Als ik dat op het werk zou doen zouden ze mij ook op den duur gaan ontslaan. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:48

De eerste stap is om zonder oordeel, er vanuit gaand dat ook deze ouders eigenlijk het beste willen voor hun kinderen, eens met de ouders in gesprek te gaan, waarbij jij je niet als expert opstelt, maar gewoon eens vraagt wat ze belangrijk vinden binnen de opvoeding en gelijkwaardig in overleg gaat hoe jij daar als oppas bij aan kan sluiten op een manier die ook bij jou past. Als je dat op een open en niet veroordelende manier doet, kan je ze ondersteunen en wellicht vragen ze jou dan ook hoe jij dingen ziet en aanpakt.
Succes!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:13

Even voor de duidelijkheid... Het gaat dus om twee middagen in de week na school, tot de ouders thuis komen?