Ik ben door mijn beste vriendin gevraagd voogd te worden voor haar zoontje (1).
Korte situatieschets:
Zij en haar vriend (beide 22) wonen met hun zoontje in een koophuis. Ze hebben verder niemand die zij kunnen/willen vragen voor de voogdij. Vriendin en ik zijn vriendinnen sinds we 2 zijn, zij is meer familie dan mijn echte familie.
Ikzelf ben ook 22, woon nog thuis en studeer nog. Als het goed is behaal ik over 2 maanden mijn master en ben ik afgestudeerd. Vanaf dan kan ik ook op zoek naar een fulltime baan.
Zowel ik als mijn ouders hebben een goede band met het kindje. We passen al regelmatig op, dus hij kent ons goed.
Uiteraard verwachtte ze niet meteen een antwoord en uiteindelijk zal de voogdij ook officieel/wettelijk worden vastgelegd.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook voogd zijn voor één of meerdere kinderen. Wat hebben jullie laten vastleggen? Aan welke dingen moet ik denken? Ik ben me wel aan het inlezen, maar waar ik bijvoorbeeld benieuwd naar ben:
- Ik heb op dit moment geen relatie. Als ik uiteindelijk wel een serieuze relatie krijg, is het dan verstandig dat mijn vriend ook de voogdij krijgt?
- Mocht de ouders iets overkomen, mag het kindje dan bij de opa en oma wonen waarbij ik alleen op papier voogd ben?
Ouders zijn jong en hebben geen gezondheidsklachten, dus de kans dat ik daadwerkelijk als voogd moet optreden is niet groot, maar je weet natuurlijk nooit wat je kan overkomen. Mocht het aan de orde komen, dan wil ik wel goed voorbereid zijn.
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen en tips

Kan bijzonder grote implicaties hebben, al helemaal als het om meer dan 1 kind gaat. Goed om te lezen dat je er zo mee bezig bent