Samenwonen, wanneer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:42

Goof schreef:
Dat is wellicht ook wel leeftijd-gerelateerd en heeft zo te lezen voor velen ook met praktische zaken zoals bijvoorbeeld afstand te maken.

Bij ons beiden inderdaad.
Ik ben 36, mijn vriend 52 en we woonden 150km bij elkaar vandaan.
Dus het gebeurde gewoon omdat het praktisch was. Woonden we dichter bij elkaar, had het waarschijnlijk langer geduurd. Van mijn kant in ieder geval.

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:43

Ik was pas net 18 en had 'pas' 8 maanden een relatie met Lucien, mijn nu man haha. Het voelde goed, hij werkte al fulltime want hij is 5,5 jaar ouder als mij dus financieel was het een mogelijkheid, dus we besloten er gewoon voor te gaan. Beiden hadden we het ontzettend goed thuis bij de ouders maar we wilden gewoon echt ons eigen stekkie, ons eigen ding kunnen doen.

Ik zie zelf niet in waarom je een bepaalde tijd moet aanhouden om met iemand te gaan samenwonen ja of nee maar ik denk natuurlijk zo omdat ik afga van mijn eigen ervaring. Elke situatie is natuurlijk anders en het belangrijkste is gewoon dat je moet luisteren naar je eigen gevoel. Zit het goed, zit het goed :) Ben je er nog niet aan toe is dat ook helemaal prima. Van samenwonen leer je elkaar wel gewoon nog beter kennen en is het in de meeste gevallen ook alleen maar positief voor je relatie in mijn optiek - je hebt dan ook snel door of je een toekomst met iemand ziet of niet. Samenwonen is natuurlijk best een impact op je relatie ook al is je relatie steengoed vooraf. Want je kunt alsnog van een koude kermis thuiskomen als je bv. wel jarenlang wacht om samen te gaan wonen en als je dan samenwoont, klikt het opeens niet meer als je zoveel bij elkaar bent en samen een huishouden runt wat voor frustraties onderling kan zorgen die je eerder niet had bv. Maar dat zijn allemaal dingen wat je gewoon moet ondergaan en uitzoeken als je het doet. Voor mij voelde het toen gewoon al van begin af aan goed en wij waren er beide gewoon echt aan toe kan ik wel zeggen :)

Ondertussen ben ik 11 jaar samen met Lucien, waarvan 8 jaar getrouwd en hebben we een zoontje van bijna 6 jaar. Mensen keken me soms wel raar aan dat ik met 20 jaar al ging trouwen want dat is ja natuurlijk helemaal niet meer van deze tijd haha. Net als een kind krijgen met 22 - dan kijken ze je aan alsof je een tienermoeder bent uit dat programma 16 and pregnant, lol. Maar ik heb gewoon onwijs geluk gehad dat ik de man van mijn dromen vroeg tegenkwam en wij hebben gewoon gedaan wat voor ons goed voelde toentertijd en ik heb er geen moment spijt van gehad. Wat is het toch heerlijk om je eigen stekkie te hebben hihi!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-11-18 11:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:43

wij kregen in november een relatie, kenden elkaar wel al jaren. Ik woonde al een paar jaar op mezelf (huurhuis) en hij nog thuis. Redelijk snel was hij zo'n 5 nachten per week bij mij. Jaar erna in december een huis gevonden waar ik graag wilde wonen, gekocht en hij is niet meer weggegaan. Ook bij ons ging t vrij vanzelf, is geen 'samenwoongesprek' aan vooraf gegaan. Inmiddels 5 jaar happy samen.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:48

Bij ons is het geleidelijk aan vanzelf gegaan. We leerde elkaar in september/november 2014 kennen en in december kregen we wat. Ik had toen net mijn appartement en hij woonde nog bij zijn ouders. We waren dus meer bij mij thuis. Eerst kwam hij alleen in de weekenden en later werden dat steeds meer dagen totdat hij alleen de dinsdag nog bij zijn ouders sliep. Toen hebben we besloten om in september 2015 echt samen te gaan wonen. Maar in principe woonden we daarvoor al een tijd ''onofficieel'' samen

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:06

Mijn vriend en ik zijn beide 23 en nu 1,5 jaar samen, we wonen 15 minuten lopen/5 minuten fietsen van elkaar vandaan dus samenwonen is verder ook geen noodzaak ofzo, maar het zou mij toch wel heel leuk lijken. Mijn vriend vind zichzelf daar, helaas voor mij, nog te jong voor, die vindt samenwonen iets voor als je 25 bent, dus ik heb pech :')
Maar gelukkig vermaak ik mij ook prima in m’n eentje :D

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:07

Wat een leuk topic :D

Bij ons is het vrij snel gegaan. We hebben elkaar leren kennen in juni en sinds een week voor kerst heb ik nooit meer alleen thuis geslapen. Inmiddels 6 jaar geleden. Ik had subtiel steeds meer kleren daarheen gebracht en opeens had ik een deel van zijn kledingkast in gebruik. We hebben het er nooit echt over gehad. Toen een moeder van een vriend van hem de zomer daarna vroeg wanneer we gingen samenwonen, keken we elkaar aan het was het antwoord dat we dat eigelijk al deden. Bleek groot nieuws te zijn voor anderen haha. Voordeel was wel dat hij al zijn eigen huis had en we maar 60 km uit elkaar woonden, prima te doen met de trein en auto.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:19

Wij zijn in januari 3 jaar samen en wonen sinds november vorig jaar samen in een huurhuis en hebben inmiddels een huis gekocht :-). Ging bij ons eigenlijk allemaal vanzelf. Leuke was nog dat we elkaar in Amsterdam hebben leren kennen en ontdekte dat we maar 5 autominuten van elkaar vandaan woonde. Eerste jaar veel bij hem geslapen, maar omdat hij nog thuis woonde kriebelde het al snel om een eigen plekje te gaan zoeken.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:24

Ik kende mijn vriend sinds mei, beide thuiswonend. Ik ging in december in m'n huurhuisje wonen. Hij kwam vaak logeren en ik denk dat ie na januari nooit meer weg is gegaan :')

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:42

Ik ben bij date 1 blijven slapen en nooit meer weggegaan. Na een jaar mijn huurhuisje opgezegd (in de tussentijd heeft een vriendin van mij daar gezeten). In dat jaar ook nog mijn baan aangehouden, was 100km rijden enkele reis.

Nu zijn we alweer 10 jaar samen, 5,5 jaar getrouwd en 2e kindje op komst.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:54

Wij waren 23 en 27 toen we gingen samenwonen. We hadden beide al een keer samen gewoond. Na 3mnd relatie werd het besproken en krap 3 maanden later woonden we samen.

Inmiddels zijn we ruim 8,5jr samen en getrouwd en wonen nog steeds samen uiteraard. We kregen uit de omgeving wel wat geluiden dat ze het snel vonden gaan maar het voelde aan beide kanten gewoon goed.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:11

Wij woonden 50km uit elkaar en heb 5 jaar lang heen en weer gereden. Hebben een relatie gekregen toen ik 20 was en hij 22. Draaide ondertussen vaak helft vd week in gezin van hem mee en andere helft vd week was ik bij mijn ouders. Toen we 3 jaar samen waren zijn mijn paarden al wel naar zijn ouders huis verhuisd. Na 4 jaar samen toch maar eens aangegeven dat ik het heen en weer reizen beu was en dat alles van mij incl mijn paarden al bij hem waren. Had in dat jaar ook al een baan aangenomen bij hem in de buurt. Voor hem hoefde het allemaal nog niet zo nodig, vond het wel prima zo maar kon zich er wel in vinden(Leuk als je iedere keer heen en weer gaat en vriendlief zelf maar 1x in de 3 weken na mij kwam :+)
Het 2e woongedeelte bij zijn ouders op de boerderij was toen nog verhuurd en werd opgezegd vanuit zijn ouders, zodat wij er een driekwart jaar later in konden gaan wonen.

Zijn dus na 5 jaar samen gaan wonen. Inmiddels 7 jaar samen en zijn nu langzaam aan bezig met overname van zijn ouderhuis.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:16

ArankaM schreef:
PureSG schreef:
Wij zijn gaan samenwonen voordat we een relatie hadden :D
We gaan al jaren terug, altijd een hechte vriendschap gehad, welke achteraf gezien was wel erg ehmm.. Gezellig was voor een vriendschap :D

Ik had mijn huur in een impulsieve bui opgezegd, had een plekje nodig dus ben bij hem ingetrokken. Twee weken later hadden we een relatie :') nu twee jaar verder en nog steeds, beste impulsieve actie die ik ooit heb gehad

Dit is bijzonder! Mooi dat jullie eerst zo’n hechte vriendschap hadden!



Toch kan ik het niet iedereen aanraden. Aan de ene kant heb je direct duidelijkheid over een persoon, weet je exact wat je aan diegene hebt en tot hoeverre je op iemand kan bouwen, aan de andere kant offer je wel degelijk wat op, in dit geval de vriendschap, die band die je had als vrienden, die krijg je niet meer terug, ook niet als het in relatievorm werkt, laat staan als een relatie niet werkt.

Ik vond de stap naar een relatie dan ook enorm groot, groter dan bij mensen welke ik heb leren kennen in een date-vorm, en ook erg beangstigend. Jarenlang zo goed bevriend, en dat opofferen. Ja, denk er goed over na is het advies als je vlindertjes voelt bij een goede vriend(in). :D

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:26

Mijn vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen en wonen beiden nog bij onze ouders. We zijn allebei net klaar met studeren. Momenteel zitten we voor 4 maanden samen in Azië voor onze rondreis (ook al een beetje samenwonen, maar dan echt 24/7 op elkaars lip) en we zijn van plan om na onze reis op zoek te gaan naar werk en een huurhuisje samen. We hebben het wel min of meer besproken, maar gingen er eigenlijk wel beiden vanuit dat we samen een plekje zouden gaan zoeken.

Eerst maar de reis overleven samen, betere relatietest bestaat er niet. :') 1e maand zit erop en dat is tot nu toe allemaal erg goed gegaan! Zijn nog steeds lief voor elkaar ~~}>

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:28

Ik was 16 hij 19, half jaar samen. Hij ging naar een andere school die heel dicht bij mijn woonplaats was maar voor hem bijna 2 uur reizen. Dus het was wel praktisch dat hij bij ons (woonde nog bij mijn ouders) introk. Mn ouders zijn nogal van 'we zien wel of het werkt'. Na halfjaar ging en mn ouders verhuizen en sindsdien hebben mijn vriend en ik eigen plek met zn tweeën. Dus na ongeveer een jaar. Zijn nu bijna 5 jaar samen.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:36

Mijn vriend en ik waren een goed halfjaar samen toen wij met de bank in gesprek gingen voor een hypotheek.

Het oorspronkelijke plan was dat hij alleen een appartement zou kopen en ik kreeg dan natuurlijk ook een sleutel en dan zouden we wel zien :=. Toen mijn vriend het hierover had met mijn schoonzusje maakte zij echter de opmerking; 'Waarom kopen jullie niet samen wat?'
Toen mijn vriend later aan mij vroeg of ik dat zou willen heb ik gelijk ja gezegd en zo is het balletje gaan rollen :).

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:37

Amanda schreef:
Goof schreef:
Dat is wellicht ook wel leeftijd-gerelateerd en heeft zo te lezen voor velen ook met praktische zaken zoals bijvoorbeeld afstand te maken.

Bij ons beiden inderdaad.
Ik ben 36, mijn vriend 52 en we woonden 150km bij elkaar vandaan.
Dus het gebeurde gewoon omdat het praktisch was. Woonden we dichter bij elkaar, had het waarschijnlijk langer geduurd. Van mijn kant in ieder geval.


Idem hier, ik ben 30 mijn vriend 38.
En wonen 188 km uit elkaar.
We zien elkaar in het weekend en dat is soms ook passen en meten.
Enerzijds vind ik het snel om die kant op te verhuizen, maar anderzijds zit het ook goed tussen ons. Ach Ja, eerst maar eens werk vinden bij mijn vriend in de buurt. :))
Zullen nog wel een paar maandjes overheen gaan.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:38

na de 4e date sliepen we eigenlijk 6x in de week samen. na een maand zaten we in de auto en zei hij "ik denk da t ik de huur op ga zeggen, ik ben het zat hier." toen vroeg ik nog waar hij heen wilde gaan dan. De huur is opgezegd en hij is bij mij in komen wonen. officieel per 1 oktober, maar eigenlijk al 3 maanden eerder.

Domi_94

Berichten: 2051
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:05

Na 2,5 maand een relatie zijn we doordeweeks gaan 'samenwonen', hij 26 en ik 23. Hij houdt het nog steeds vol met mij :o

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:09

Vriend ging op zichzelf wonen en vroeg ik of ik samen met hem naar een huis wilde zoeken. Wij wilden beiden niet op kamers. Ik was pas 17 en we waren 3 maanden samen.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:12

Bij ons ging het eigenlijk ook vrij snel.. Hij sliep uiteindelijk zovaak bij mij en betaalde mega huur. Nouja 1+1=2 dat geld konden we ook wel ergens aan uitgeven :+

Anoniem

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:46

Wij waren 24 toen we na 2 maanden gingen samenwonen. Snel, maar op dat moment zou ik zonder woonruimte komen te zitten en we wilden gewoon zoveel mogelijk bij elkaar zijn :D Dus dat was meteen onwijs leuk!!
En nu zijn we al bijna 8 jaar samen en 2 maanden getrouwd :D :D

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:06

Eigenlijk wel grappig om te lezen dat het bij de meesten van jullie allemaal zo vanzelfsprekend en makkelijk is gegaan. Dat geeft wel te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:07

Elisa2 schreef:
Eigenlijk wel grappig om te lezen dat het bij de meesten van jullie allemaal zo vanzelfsprekend en makkelijk is gegaan. Dat geeft wel te denken.

Hoezo geeft het te denken? :) Samenwonen doe je vooral omdat je gewoon graag bij elkaar bent toch?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:10

Elisa2 ik heb plenty me-time hoor. Vriend is nooit thuis :+ Daarbij hoef je niet altijd iets samen te doen als je thuis bent. Wij hebben daar helemaal geen behoefte aan. Kan goed zijn dat vriend in zijn kantoor zit en ik buiten ben ofzo. Samenwonen houdt voor ons niet in "aan elkaar geplakt zijn".

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:13

Mijn vriendin heeft een huis gekocht wat ongeveer over een jaar a ander halfjaar klaar zal zijn (nieuw bouw project).
Het is wel de bedoeling dat we dan daar samen gaan wonen, dat willen we beide heel graag.
Het zal voor mij een hele omschakeling zijn en ik zal dan ook wel echt een stuk verder gaan wonen van mijn werk en tevens moeten mijn paarden dan ook in pension omdat ik ze niet graag thuis laat staan. Maar ik heb het er graag voor over. :) Wij hebben nu 3 maanden een relatie en kennen elkaar een half jaar.