Problemen met de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:44

Ik ben opgegroeid in Twente, nabij de Achterhoek, en ik denk dat deze attitude die je buren laten zien veel op het platteland voorkomt. :j Sociale controle is groot, zeker in een klein dorp wordt er veel geroddeld en weet iedereen alles van elkaar (mijn oma weet precies wie wanneer naar welke kerk gaat, of wanneer mensen gaan scheiden). Dit heeft ook een positieve kant: mensen letten op elkaars dieren en erven (zieke dieren of onfrisse types worden snel opgemerkt), en een kinderoppas vinden is vaak vanzelfsprekend binnen de gemeenschap. Deze gemeenschap heeft echter vaak ook een "juiste" manier om iets te doen, en als je het anders doet ben je al gauw "stads" of wordt het zelfs als "arrogant" gezien ("denk je dat je beter bent dan wij?" / "wil je niet bij ons horen?"). "Vergeven en vergeten" is ook een belangrijke peiler, wat je ook al aangaf: de buurman doet net alsof negatieve dingen (ruzies, schreeuwen) niet gebeurd zijn om de vrede te bewaren: ook een manier om de gemeenschap bij elkaar te houden.

Ik denk echter dat een complicerende factor ook is dat jouw buren een perceel met je "delen". De buren hebben het idee dat zij extra moeten "passen" op het land, zeker omdat jullie als "westerlingen" misschien worden gezien als mensen die niet zoveel weten hoe je dingen op de "juiste" manier doet.

Ik denk dus niet dat je buren je oprecht het leven zuur willen maken, maar dat ze gefrustreerd zijn over dat jullie niet (lijken te) snappen hoe het "hoort" (en andersom natuurlijk, vanuit jullie kant ook).

Het is lastig om hier een open gesprek over te hebben, omdat (in mijn ervaring) oudere mensen uit deze plattelandsomgeving weinig zelfinzicht hebben in hun handelen wat dit betreft. Ik denk echter wel dat je dit moet proberen, maar zonder veroordelend te zijn (niet "jullie doen altijd x!" maar "ik merk dat ik onzeker/ongemakkelijk wordt van als jullie bij ons naar binnen kijken. Ik snap dat jullie dit doen om op ons te letten, maar zouden jullie dit misschien niet meer kunnen doen? Als we willen dat jullie opletten als we met vakantie zijn, dan laten we dat weten hoor en dan zullen wij hetzelfde voor jullie doen!" en "Ik wil graag een kadastermeter laten komen, omdat ik zeker wil zijn dat we niet jullie land gebruiken en dat we alles eerlijk verdelen. Is dat oke?" (Nu is dat kadaster-verhaal sowieso lastiger omdat je buren misschien het idee hebben dat al het land min of meer gemeenschappelijk land is en ze niet zozeer in "grenzen" denken, maar je moet het natuurlijk wel opbrengen en duidelijk maken dat dit voor jullie niet zo is - zonder aanvallend over te komen).

Overigens zou ik absoluut niet een brief sturen, of rechterlijke steun zoeken. Ik zou het proberen onderling, face-to-face op te lossen ("in de gemeenschap" is hier erg belangrijk), want zodra je gaat opschrijven en rechters erbij gaat halen is de lieve vrede mogelijk helemaal weg omdat je er dan "buitenstaanders" bij betrekt en te afstandelijk/aanvallend bent (zeker een brief zou, in mijn ervaring, gezien worden als een groot probleem maken en "uit de hoogte" doen).

Elkaar face-to-face spreken en ook af en toe benadrukken dat je ook dankbaar bent voor "local" info en tips ("Goed dat jullie zeggen dat we moesten letten op het weer deze week.", of praten over de geschiedenis van het pand) laat welwillendheid zien en interesse in de gemeenschap, zonder dat je daarvoor je eigen grenzen hoeft te verloochenen. Dit kan de sfeer verbeteren: de buren zijn het dan misschien nog steeds niet altijd met je eens, maar zien wel dat je moeite wil doen om "erbij" te horen.

Succes in elk geval TS, het is altijd lastig als je je ongemakkelijk voelt op je eigen terrein! :(:)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:45

Maar het is op meer plekken zo hoor. In Amsterdam wonen nog weinig echte Amsterdammers en de echte Amsterdammers zijn echt niet blij me wat er nieuw is komen wonen. Studenten die denken dat alles mag, want het is Amsterdam. Mensen die blijven plakken, want ze willen zoooo graag in de stad wonen, maar lopen wel om elk geluidje en dingetje te zeiken. Amsterdam van nu, is echt niet de Amsterdam waar wij zijn opgegroeid.

Ik geef even Amsterdam als voorbeeld, omdat ik dat dan goed ken en het een hele grote stad is tegenover een rustig buitengebied waar TS het over heeft.

Het is eigenlijk te belachelijk allemaal in zo een klein landje. Ga wonen waar je je prettig voelt en laat elkaar in de waarde. Niet meteen oordelen en veroordelen, maar gewoon normaal naast elkaar wonen, of het noy stad of platteland is.

Lijkt zo makkelijk........

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:05

Vervelende situatie. Wij hebben ook wat last gehad omdat onze (opzettelijk) wilde natuurtuin en gewoontes anders waren dan die van onze buren. Hebben echt ons best gedaan, maar het hielp niet. Nu wonen wij vrijstaand (oude boerderij) en hebben dus minder last van elkaar, maar we hebben nog steeds een achterbuurvrouw die boos naar binnen stuift en dan hard schreeuwend begint te klagen over onze houtwal (die er al stond toen zij daarnaast gingen wonen); er komen blaadjes af en 's zomers schaduw.

In Twente is mijn ervaring dat je buitenstaander blijft. Mijn ouders werden zelfs na 50 jaar 'die leu von buten' genoemd. Dat verandert kennelijk nooit.

Sterkte!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:13

Hevonen schreef:
In Twente is mijn ervaring dat je buitenstaander blijft. Mijn ouders werden zelfs na 50 jaar 'die leu von buten' genoemd. Dat verandert kennelijk nooit.


Mijn oma is heel gastvrij naar "Westerlingen" en mensen die vanuit andere regio's naar het dorp komen. Ze vindt bijvoorbeeld de Amsterdamse vrouw van een buurman heel aardig en leuk (en zegt dat ook regelmatig tegen ons), maar ze blijft inderdaad zeggen "Den vrouw is n Westerse". Niet omdat ze deze vrouw niet aardig vindt en niet accepteert, maar ik denk omdat ze aan alles merkt dat deze vrouw zich "anders" voordoet (veel uitbundiger en emotioneler) en "andere" dingen zegt dan mensen die daar wel zijn opgegroeid.

Dat blijft opvallen als je dat nauwelijks gewend bent, hoewel ouderen nu wel meer gewend zijn aan veranderingen als (klein)kinderen bijv. ook naar de stad zijn verhuisd en "moderne, stadse" gewoonten en opvattingen hebben. :j

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:13

@TS: sterkte met dit probleem. Ik gooide mijn stelling er wat lomp in, om ook even een ander perspectief te geven.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik van het gedrag van jouw buren ook heel snel genoeg hebben.
Ygritte geeft goede tips over hoe je dit kunt aanpakken, en haar punt over het gebrek aan zelfinzicht bij dit soort mensen is helaas maar al te waar helaas.
Ook zullen ze vaak niet rechtstreeks zeggen hoe zij tegen de dingen aan kijken, ook dat hoort helaas een beetje bij de cultuur.
Sterkte met dit lastige probleem!

@superpony: dus jij weigert je aan te passen, omdat jij dat niet nodig vindt? Daarmee vraag je dus tegelijkertijd aan anderen om zich aan te passen aan jou, fijn :roll:
Kijk jij ook zo aan tegen buitenlanders die alleen hun eigen taal spreken en weigeren zich aan te passen? Of is het dan ineens wel nodig dat mensen zich aanpassen en respectloos als ze dat niet doen?
Nederland heeft niet één cultuur, maar bepaalde streken hebben wel een sterke eigen cultuur en identiteit. Dat is iets wat ook mindere kanten heeft, maar ik vind het ook iets om trots en zuinig op te zijn.
Het grappige is ook dat half Nederland eens per jaar maar wat graag onderdeel wil uitmaken van die Achterhoekse cultuur: tijdens de zwarte cross.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:17

Haha, dat is helemaal waar Wendy! Half Nederland lijkt ook wel anti-boer...behalve tijdens de Zwarte Cross, want dan zijn het opeens geweldig/aardige/gezellige mensen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:14

Ik ben een geboren achterhoeker en voor mij nooit maar dan ook nooit meer
Buurt maken, boog maken, na het boog maken borrelen, etc is nog leuk maar ik vond het afschuwelijk toen mijn oma en oom overleden ik als 1 van de eerste naaste familieleden net zoveel te vertellen had als de eerste naaste buurman en een keuze maken tussen alleen dan maar familie en scheve gezichten of dan in vredesnaam ook maar de buurt betrekken en hierbij rekening houdend met hun wensen is verre van leuk.
Tevens herken ik het gluren dus wel evenals het buiten grenzen gaande bemoeien


Het ligt dus echt aan waar je woont in de Achterhoek

Woon je echt in zo’n buurt als waar ik vandaan kom dan kom je er echt niet tussen als westerling

Wel vind ik dat je je eigen grenzen kunt aangeven mbt eigen grond en erfafscheiding
Een goed gesprek aangaan zou ik alleen doen als je niet in zo’n buurt woont waar ze echt nog leven naar oude gebruiken
Daarnaast ben ik bang dat je echt een vervelende buurman hebt getroffen gezien hij ook al problemen had met zijn broer
Ga je het gesprek aan houd het dan bij jezelf en ga niet in verwijten vallen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 01:06

Wendy schreef:
@TS: sterkte met dit probleem. Ik gooide mijn stelling er wat lomp in, om ook even een ander perspectief te geven.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik van het gedrag van jouw buren ook heel snel genoeg hebben.
Ygritte geeft goede tips over hoe je dit kunt aanpakken, en haar punt over het gebrek aan zelfinzicht bij dit soort mensen is helaas maar al te waar helaas.
Ook zullen ze vaak niet rechtstreeks zeggen hoe zij tegen de dingen aan kijken, ook dat hoort helaas een beetje bij de cultuur.
Sterkte met dit lastige probleem!

@superpony: dus jij weigert je aan te passen, omdat jij dat niet nodig vindt? Daarmee vraag je dus tegelijkertijd aan anderen om zich aan te passen aan jou, fijn :roll:
Kijk jij ook zo aan tegen buitenlanders die alleen hun eigen taal spreken en weigeren zich aan te passen? Of is het dan ineens wel nodig dat mensen zich aanpassen en respectloos als ze dat niet doen?
Nederland heeft niet één cultuur, maar bepaalde streken hebben wel een sterke eigen cultuur en identiteit. Dat is iets wat ook mindere kanten heeft, maar ik vind het ook iets om trots en zuinig op te zijn.
Het grappige is ook dat half Nederland eens per jaar maar wat graag onderdeel wil uitmaken van die Achterhoekse cultuur: tijdens de zwarte cross.


Dat zeg ik helemaal niet.

Ik zeg dat we gewoon 1 Nederland zijn en het te gek voor woorden is dat je ergens zo behandeld wordt, als je niet mee wil doen met de plaatselijke cultuur. Wel naar de kerk gaan, maar niet met je naasten kunnen leven? Dat is een beetje dubbel....

Wie zegt dat mensen zich aan mij moeten aanpassen als ik ergens kom wonen? Niemand heeft last van ons.

Wij hebben nu in verschillende delen van het land gewoond en komen ook nog weleens ergens. Als je met mensen spreekt vinden mensen hun eigen cultuur helemaal niet allemaal zo geweldig. Sommigen zijn er ook helemaal niet zo trots op en kennen heel goed de nadelen van hun eigen dorp en omgeving. Daarbij zijn de echte oorspronkelijke inwoners vaak ook niet super heilig.

Ik zeg heel duidelijk, gewoon met elkaar wonen en elkaar in de waarde laten. Het zal me werkelijk worst wezen wat mn buren doen, als wij er geen last van hebben en zij hoeven geen last van ons te hebben. En met last bedoel ik echt last, niet een feestje of versiering en dergelijke.

Hier wordt gedaan of mensen in de achterhoek een uitzondering zijn en daarom schrijf ik ook dat je het overal tegenkomt. Niet alleen dorpen hebben cultuur en oordelen op import, ook in een stad doen ze dat.

Wij zoeken inderdaad een huis met grond en als we ergens iets kopen, stellen we ons netjes voor aan de buren, gedragen ons netjes en leiden gewoon ons leven. Ik hoef geen buurt te maken of vriendschappen. Buiten cultuur, is ook elk mens anders van karakter.
En ik ben gewoon realistisch. Als wij iets kopen, is het gewoon ons huis en zijn we echt de buren niks verplicht, behalve ons netjes te gedragen.

Zowel in het kleine dorp in Drenthe als hier, worden we netjes geaccepteerd als Amsterdammer. En wie dat niet doet, kan ik niks aan doen. Weet ook niet of die er zijn, maar die ken ik niet. Ik groet en heb nooit echt last ermee gehad. Aan 1 kant dan wel last, maar die hebben we zelfs al gesproken voor we hier kwamen. Blijken achteraf niet zulke fijne mensen te zijn. Er zijn dingen uit hun mond gekomen, waar ik het maar niet eens over ga hebben.

En nee, ik ben nog nooit naar zwarte cross geweest.

Culturen vind ik prima, maar je moet het niet mensen gaan opleggen en afdwingen. Het feest kan net zo gezellig zijn als niet iedereen er is. Je kan best een paar stellen missen, zonder dat je er last van hebt.
En het werkt wel 2 kanten op. Als ik ergens kom moet ik wel alle oliebol over Amsterdammers aanhoren, terwijl het alleen vooroordelen zijn en ze er niet eens ooit geweest zijn of ook maar 1 Amsterdammer kennen............

Onze zoon voetbalde in Drenthe en werd goed geaccepteerd in het dorp. Niemand deed moeilijk. Hij ging op hoger niveau in een grotere plaats voetballen en daar was precies 1 vader die er wat van zei dat onze zoon daar niet vandaan kwam en nog wat nare dingen.
We gingen in Amsterdam voetballen in de Arena. Een geweldige gebeurtenis voor die jongens. Een hele hoop mensen waren er nog nooit geweest.
Ik liet ze altijd maar kletsen en vaak gehoord; ja, maar jullie zijn wel aardig.
Ik snap ook waar de vooroordelen vandaan komen. Zo neem ik het ook echt op voor Drenthe en Groningen als Amsterdammers weer onzin uitkramen over het Noorden.

Als je in zo een klein landje al zo met elkaar omgaat, dan vind ik het niet gek dat we wereldwijd zoveel problemen hebben. Dat staat los van cultuur, want die kan blijven bestaan voor de mensen die dat willen en dat navolgen. Maar laat de rest in hun waarde en behandel elkaar met respect, ongeacht geboorte plaats. Soms weet je ook niet waarom iemand ergens is komen wonen.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:52

superpony schreef:
Wij zoeken inderdaad een huis met grond en als we ergens iets kopen, stellen we ons netjes voor aan de buren, gedragen ons netjes en leiden gewoon ons leven. Ik hoef geen buurt te maken of vriendschappen. Buiten cultuur, is ook elk mens anders van karakter.
En ik ben gewoon realistisch. Als wij iets kopen, is het gewoon ons huis en zijn we echt de buren niks verplicht, behalve ons netjes te gedragen.

En daarmee vraag je dus dat de rest zich aanpast aan het feit dat jij je weigert aan te passen. Jij vindt dat niemand er last van heeft, dit zijn jouw normen en waarden. Je geeft heel duidelijk aan niet open te staan voor iets anders...
Maakt mij verder niet uit hoor, maar misschien is het slim om eens verder te kijken dan je neus lang is en te accepteren dat jouw mening slechts een mening is. Net als die van mij en alle anderen.

Kleine tip: als ik me afvraag waarom iets in vredesnaam zo afwijkt van wat ik gewend ben, is het vaak ontzettend leerzaam om je te verdiepen in waar het vandaan komt. De nadruk op het buurtgebeuren in met name het oosten van het land (maar nog sterker net over de grens in Duitsland trouwens) heeft zijn oorsprong in het feit dat buren in het verleden letterlijk afhankelijk van elkaar waren.... buurten vormden zich rond een grote boerderij, mensen hielpen elkaar met geboortes, overlijden, de oogst samen van het land halen, leenden elkaar's werktuigen, etc etc. Niemand kon het echt alleen redden, vandaar dat je buurman vaak (ook tegen heug en meug) dichterbij stond dan een familielid die ver weg woonde.
Helaas hoort bij dat helpen ook een sterke sociale controle en omdat het toch een wat meer conservatieve omgeving is, ook veel tradities.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 19:29

Kleine update,

De buurvrouw liet niks van zich weten dus ik heb opnieuw gevraagd of dinsdagavond mogelijk was. Ik kreeg terug dat ze geen tijd hadden komende week. Daarop heb ik gevraagd of ze misschien zelf een datum voor willen stellen. Ze zei dat het lijkt dat het misschien op 20 november kan. De manier waarop ze het zegt geeft mij ook het idee dat ze het af wil zeggen.

Maar wat nu, wij hadden eigenlijk in ons hoofd om het op 1 jan opgeleverd te hebben. Begin november heb je natuurlijk bijna 2 maanden de tijd. Maar nu ze het gesprek zo uitstelt word dat lastig. Wij willen graag een nieuwe haag aanplanten die al het zicht wegneemt maar deze moet voor eind maart geplant zijn. Begin van het jaar wilde we graag omdat we dan nog uitlooptijd hebben mocht alles moeilijk en stroef verlopen.

We wilde nu in ieder geval het balletje gaan laten rollen bij het kadaster. Dat kan wel 5 weken duren voor dat ze er zijn.

Naast dat het ook niet zo heel chill is voor mijn eigen gemoedsrust als dit zolang doormoddert.

Wat vinden jullie wijsheid?

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:33

Ik heb niet zo veel ervaring hierin, maar vind het altijd wel interessant om mee te lezen. Misschien kan je kort op de app zetten (of face to face als je haar toevallig ziet) dat je het kadaster wil laten komen. En dat je dat later, bijv. op die 20 november, uitgebreider zal toelichten?

equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:40

Moonfight schreef:
Kleine update,

De buurvrouw liet niks van zich weten dus ik heb opnieuw gevraagd of dinsdagavond mogelijk was. Ik kreeg terug dat ze geen tijd hadden komende week. Daarop heb ik gevraagd of ze misschien zelf een datum voor willen stellen. Ze zei dat het lijkt dat het misschien op 20 november kan. De manier waarop ze het zegt geeft mij ook het idee dat ze het af wil zeggen.

Maar wat nu, wij hadden eigenlijk in ons hoofd om het op 1 jan opgeleverd te hebben. Begin november heb je natuurlijk bijna 2 maanden de tijd. Maar nu ze het gesprek zo uitstelt word dat lastig. Wij willen graag een nieuwe haag aanplanten die al het zicht wegneemt maar deze moet voor eind maart geplant zijn. Begin van het jaar wilde we graag omdat we dan nog uitlooptijd hebben mocht alles moeilijk en stroef verlopen.

We wilde nu in ieder geval het balletje gaan laten rollen bij het kadaster. Dat kan wel 5 weken duren voor dat ze er zijn.

Naast dat het ook niet zo heel chill is voor mijn eigen gemoedsrust als dit zolang doormoddert.

Wat vinden jullie wijsheid?

Ik zou gewoon zodra je een van de twee ziet, die aanschieten en je verhaal doen. Zo blijf je bezig.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:49

20 november is dinsdag over een week. Dat valt toch wel mee?

Je kunt met het kadaster toch vast een afspraak maken? Als die over 5 weken komen en je hebt over 1,5 week een gesprek met de buren loopt het toch?

Anders inderdaad als je 1 van de buren tegen lijf loopt, er vast over beginnen. Vooral vanuit eigen oogpunt: dat je bomen/struiken wilt planten en zeker wilt zijn dat je dat op jullie eigen grond doet en niet per ongeluk op dat van de buren...

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:16

Als vriendin van TS heb ik het hele verhaal mee gekregen en weet ik wat er speelt.

Voor de duidelijkheid, deze mensen gedragen zich niet als goede buren en het is niet typisch Achterhoeks, het zijn gewoon puur pesterijen!

Misschien had ze er ook even bij moeten vertellen dat de dieren vooral haar ding zijn en dat de mannelijke buren dit helemaal niets vinden.
Die zijn echt nog van het type 'vrouw hoort achter het aanrecht en buiten is mannenwerk'.
Het feit dat ze dus in deze situaties ook met haar te maken krijgen en niet met haar man, kunnen ze niet goed mee omgaan, een vrouw hoort niet zo'n 'grote mond' te hebben 8)7

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:22

O jee, "het enige recht van de vrouw is het aanrecht". Dat maakt het wel lastig...

Sterkte TS!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:57

Even het kadaster langs laten komen..

Grensreconstructie, per grens 450 euro
-plus per knikpunt of hoekpunt 100 euro
-plus per tussenpunt 50 euro

Inlichtingen over de kadastrale grens, per grens (ongeacht het aantal veldwerken) 41 euro
-plus voor een toelichting aan de balie na het eerste kwartier, per kwartier 24 euro

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:48

Wanneer ze zo ontwijkend zijn dan was de goede wil weg bij mij, afspraak met het kadaster maken en die afspraak op papier zetten en een dag van te voren bij hun door de bus gooien. Dit zijn geen mensen die elke keer weg zijn maar wanneer ze nu al niet willen praten(daar lijkt het op) dan gaan ze een gezamenlijke kadasterafspraak helemaal niet maken. Zet ze maar gewoon voor het blok, klaar.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:55

Maflinger_S schreef:
20 november is dinsdag over een week. Dat valt toch wel mee?

Je kunt met het kadaster toch vast een afspraak maken? Als die over 5 weken komen en je hebt over 1,5 week een gesprek met de buren loopt het toch?

Anders inderdaad als je 1 van de buren tegen lijf loopt, er vast over beginnen. Vooral vanuit eigen oogpunt: dat je bomen/struiken wilt planten en zeker wilt zijn dat je dat op jullie eigen grond doet en niet per ongeluk op dat van de buren...


Ik vind dit wel een goeie, kadaster vast in werking zetten en dan is het zo 20 november.

Mochten ze die afspraak dan af willen zeggen kun je melden dat je het kadaster laat komen om voor jezelf duidelijk te hebben waar je een heg mag neerzetten. Ik ben benieuwd hoe snel ze dan in gesprek willen.

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:20

Wendy schreef:
superpony schreef:
Wij zoeken inderdaad een huis met grond en als we ergens iets kopen, stellen we ons netjes voor aan de buren, gedragen ons netjes en leiden gewoon ons leven. Ik hoef geen buurt te maken of vriendschappen. Buiten cultuur, is ook elk mens anders van karakter.
En ik ben gewoon realistisch. Als wij iets kopen, is het gewoon ons huis en zijn we echt de buren niks verplicht, behalve ons netjes te gedragen.

En daarmee vraag je dus dat de rest zich aanpast aan het feit dat jij je weigert aan te passen. Jij vindt dat niemand er last van heeft, dit zijn jouw normen en waarden. Je geeft heel duidelijk aan niet open te staan voor iets anders...
Maakt mij verder niet uit hoor, maar misschien is het slim om eens verder te kijken dan je neus lang is en te accepteren dat jouw mening slechts een mening is. Net als die van mij en alle anderen.

Kleine tip: als ik me afvraag waarom iets in vredesnaam zo afwijkt van wat ik gewend ben, is het vaak ontzettend leerzaam om je te verdiepen in waar het vandaan komt. De nadruk op het buurtgebeuren in met name het oosten van het land (maar nog sterker net over de grens in Duitsland trouwens) heeft zijn oorsprong in het feit dat buren in het verleden letterlijk afhankelijk van elkaar waren.... buurten vormden zich rond een grote boerderij, mensen hielpen elkaar met geboortes, overlijden, de oogst samen van het land halen, leenden elkaar's werktuigen, etc etc. Niemand kon het echt alleen redden, vandaar dat je buurman vaak (ook tegen heug en meug) dichterbij stond dan een familielid die ver weg woonde.
Helaas hoort bij dat helpen ook een sterke sociale controle en omdat het toch een wat meer conservatieve omgeving is, ook veel tradities.


Daar ben ik het toch echt niet mee eens. Ik ben als rasZeeuw gaan samenwonen met een Brabander in Brabant. Nu wonen wij in een soort 'hofje' waar voornamelijk oudere mensen wonen (zonder dagbesteding) die dus voor de lol gemeentetuintje schoffelen, de buurt opruimen etc. Dat mogen zij van ons doen, we zullen ze begroeten, een grapje en een opmerking maken maar je hoeft niet te verwachten dat wij zelf ook een schoffel of schep pakken. Mijn vriend heeft twee banen en ikzelf loop 40 uur stage, heb een eigen paard en voetbal daarnaast 3x per week. Ik stap 's ochtends om 8 uur de deur uit en kom 's avonds om 8 uur weer binnen en moet dan nog gaan koken, huishouden doen, etc. Op zaterdag rijd wedstrijden en op zondag heb ik voetbalwedstrijden. Wij hebben daar geen tijd voor. Echter wordt het wel van ons verwacht (ondanks het feit dat de vorige buren 'tokkies' zouden zijn die het ook niet deden). Mijn vriend doet natuurlijk wel gewoon de taken die horen bij de 'burgerplicht' (stoep sneeuwvrij en onkruidvrij houden) maar die extra dingen, daar hebben wij gewoonweg geen tijd voor. Daar is hier in de buurt ook geen begrip voor. Volgens hen hechten echte Brabanders waarde aan de band met buren en aan dat de straat netjes is. Behalve het feit dat mijn vriend zelf ook een rasBrabander is en er in de rest van de stad (mede ook vanwege invloed van buitenlandse culturen) niets van die netheid in de straat te zien is. Daarnaast moest ik ook telkens een verklaring afleggen als ik met de auto weg was gegaan ("Oh, ik zag je maandag om 3 uur weggaan! Waar ging je naartoe?" en "Ik zag dat je zaterdagavond pas om 2 uur 's nachts thuis was, waar ben je geweest?") Nu is mijn leven niet geheim, maar ik heb geen zin om mijn buren alles in mijn leven te vertellen. Ook het feit dat ik continu in de gaten gehouden wordt is mij maar niks. Zo had ik ooit dat de buren klaagden dat ze in de reflectie van mijn auto hadden gezien dat ik mijn hond los had lopen, om 1 uur 's nachts! ("We hoorden je deur" was dan de verklaring).

Waar ik vandaan kom, in Zeeland, is dit allemaal niet. Buren kwamen wel altijd bij ons over de vloer, ook via de achterdeur, etc. Maar deze buren kenden wij dan ook al meer dan tien jaar. Vaak werd er, als je in de zomer in je tuin aan het werken was bijvoorbeeld, eens een praatje gemaakt met buren. Mijn ervaring is dat dat allemaal heel ongedwongen ging. We hebben ook buren gehad waarbij het 3 jaar duurde voordat ze uberhaupt hoi zeiden als je ze passeerde op straat. Ook prima. Aan de ene kant heerste daar een cultuur: 'Als je mij er niet mee lastigvalt moet je het allemaal zelf maar uitzoeken'. Aan de andere kant was er ook wel een cultuur waarbij men op elkaars dieren paste, af en toe eens keek of alles nog goed ging als iemand op vakantie ging, etc. Maar dan alleen bij de mensen die je beter kende. Ben je op jezelf, ook prima.

En zo zou het mijn inziens ook moeten gaan in heel Nederland. Wegpesten omdat iemand een andere cultuur heeft dan jij, hoe kun je het goedpraten? Ik ben ook niet iemand die graag bij de buren op de koffie gaat, maar ik moet er ook niet aan denken om ergens niet te mogen gaan wonen omdat daar de cultuur wel zo is.

Het is voor mij anders als je bijvoorbeeld levende eenden zit te plukken in je tuin of in mijn zicht je kippen slacht maar dat vind ik zelf ook niet binnen uberhaupt de Nederlandse cultuur passen. Hoe iemand zijn tuintje wel of niet bijhoudt, daar heb je echt niks over te zeggen..

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 16:42

Update! En nogmaals advies gevraagd.

Dinsdag hebben wij 'het' gesprek gehad met de buren. Ik was stik zenuwachtig. Eerst ruim 3 kwartier over koetjes en kalfjes gepraat en daarna eens aangekaart dat er aan onze kant wat onduidelijkheid is over de erfgrens. We hebben ze de kadastrale kaart laten zien en uitgelegd dat deze afwijkt van de huidige situatie.

De buurman begon te vertellen dat die erfgrens ingemeten is voor onze koop van de woning. Hij gaf aan in 2015 maar aangezien wij de sleutel in maart 2015 ontvangen hebben zou het ook 2014 kunnen zijn geweest. Volgens de buurman is de erfgrens dus veranderd en opnieuw ingemeten. Dus wij hadden vast een oude kaart ontvangen van het kadaster (voor 2015/2014). Ik vroeg of ze daar dan misschien wat papierwerk van hadden, zodat ik kon terug koppelen naar het kadaster hoe het nou zit. Deze had hij wel maar ging hij niet opzoeken. Voor hun was alles helemaal duidelijk en onze kaart klopte gewoon niet. Aangegeven dat wij even navraag gingen doen bij het kadaster en verteld dat wij graag een grensreconstuctie willen laten uitvoeren. De buurman heeft erg zijn best gedaan om ons dat af te raden. De sfeer werd een beetje zuur dus snel de papieren weggelegd en gevraagd of ze nog plannen hebben met de feestdagen. Nog eventjes gebabbeld en daarna gingen ze naar huis. De buurvrouw vroeg of we nog meer te overleggen hadden en ik gaf aan van niet. Haar reacties was dat ze verder ook geen dingen hadden en ze gingen naar huis.

De volgende ochtend heb ik het kadaster gebeld. Ik heb de volgende vragen gesteld en kreeg daarop de volgende antwoorden:
1) Is het mogelijk dat wij een oude kaart toegestuurd gekregen hebben of dat deze niet actueel is.
Nee, dat is onmogelijk
2) Is het mogelijk dat de kaart niet klopt
De kaart klopt nooit. Er staat een schaal op maar als je met deze kaart je perceel gaat uitmeten dan kom je niet uit. De kaart is een weergave van metingen en gps punten die we zo goed mogelijk proberen weer te geven. Als je zekerheid wil dan moet er een grensreconstructie gedaan worden.
3) Volgens de buurman is er een meting geweest van die grens ergens in 2015 of 2014, staat dat ook bij jullie in het systeem?
Nee, er is geen enkele meting geweest van die grens in 2014, 2015 of andere jaren. De buren zouden hiervan een relaas van bevingen moeten hebben ontvangen als deze wel geweest is. Als ze deze wel hebben dan kunnen ze met ons contact opnemen. Maar het is eigenlijk onmogelijk dat er wel een meting is geweest die hier niet geregistreerd staat.

Ik heb de woorden van het kadaster even iets vriendelijker genoteerd en naar de buren gelopen. Ze waren niet thuis dus het papierwerk aan hun zoon gegeven en gevraagd of hij het door wil geven. En als er vragen zijn dat ze altijd even langs kunnen komen of bellen.

10 minuten laten komt de buurvrouw erg boos aangelopen. Ze heeft een kaart in handen die volgens haar uit 1995 komt. De datum op de kaart is 2014 maar wij denken dat ze 1995 zeggen in de hoop dat wij denken dat het verjaard is. Het verhaal van de buurvrouw was nu heeeeeel anders. Er was inderdaad nooit een meting geweest. Maar toch klopt de situatie zoals hij nu is. Haar kaart ziet er iets anders uit dat de mijne. Beide zijn van het kadaster. Het is een beetje een ingewikkeld verhaal maar ik probeer het kort uit te leggen. Bij de verkoop zijn er 2 stukjes grond geruild. Dit hebben de buren toen schematisch ingetekend en naar het kadaster gestuurd. Die hebben dit weer in een kaart gezet en gevraagd of dit echt de stukken grond waren die geruild moesten worden. Later (november 2015) is het kadaster dit ook echt in komen meten en daaruit komt onze kaart. Maar de buurvrouw heeft dus de kaart waarin het kadaster schematisch heeft weergegeven wat er geruild moest worden. Daardoor zijn de verhoudingen raar en niet kloppend met de huidige kaart. Maar dit kreeg ik onmogelijk uitgelegd.

Ik heb aangegeven dat wij het nog steeds onduidelijk vinden en graag het kadaster laten komen voor een grensreconstructie. En toen ging ze helemaal los. Allerlei rare beschuldigingen en commentaar op alles wat wij doen. Wij zijn altijd al vervelende buren geweest vanaf dag 1 en ze waren er helemaal klaar mee. Ik gaf aan dat ik niet snapte waar de vijandigheid opeens vandaan kwam terwijl dat gister niet het geval was. Vervolgens gevraagd of we anders nog een keer om de tafel konden met eventueel de buurtbemiddeling erbij. Dat wilde ze niet. Ze gingen zich nergens voor inzetten en willen ook niet bij de grensreconstructie zijn. En toen is ze weer boos naar huis gegaan.

Dus... wat nu? Aanvraag voor de grensreconstructie loopt al een poos. Maar als de buren daarbij niet aanwezig willen zijn en deze blijkt toch af te wijken van de huidige situatie zullen ze vast zeggen dat wij die paaltjes verplaatst hebben nadat het kadaster is geweest.
Alvast juridisch advies inwinnen?
En mocht en nu toch echt tot de rechter komen, kunnen wij onze kosten dan ook terugeisen (als wij gelijk hebben natuurlijk)

De buurvrouw gaf ook aan dat ze gewoon blijven sproeien hoe ze nu doen. Ik gaf aan dat wij daar veel overlast van hebben en ook regelmatig een nat pak hebben. Haar exacte woorden waren 'Nou das dan jammer'. Buurtbemiddeling is dus bij de buren geen optie (ik ga ze nog wel bellen om advies in te winnen). Wat is dan de volgende stap? Wijkagent? Dossier opbouwen en alles bijhouden? Kan je afdwingen dat de pesterijen moeten stoppen met het water sproeien? Waarschijnlijk word dit in het voorjaar/zomer pas weer een probleem. Maar ik wil graag een plan van aanpak hebben.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:49

Misschien eerst een oriënterend gesprek met de wijkagent en daar alles wat jullie nu
in handen hebben van kadaster en water sproeien bij hem is neerleggen en kijken wat hij adviseerd?

Daarbij de afspraak van het kadaster laten staan.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:05

Tja.. meester Visser?

Erg vervelend dit soort dingen, maar hoe dan ook zul je onenigheid houden. Ik zou het verhaal nogmaals neerleggen bij de buurtbemidddeling, ook al willen de buren daar niet aan meewerken. Sowieso kadaster laten komen, anders heb je nooit duidelijkheid. Laat de buren wel duidelijk ruim van te voren weten wanneer het kadaster komt, liefst met buurtbemiddeling of wijkagent erbij.
Wellicht kan buurtbemiddeling, of de wijkagent ook aanwezig zijn bij de grensreconstructie? Dan heb je een 'neutraal' persoon die als buffer kan dienen en onpartijdig kan kijken dat er niets raars gebeurt.

Maak vooral ook foto's van hoe de grens dan loopt.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:19

jorretje schreef:
Tja.. meester Visser?

Erg vervelend dit soort dingen, maar hoe dan ook zul je onenigheid houden. Ik zou het verhaal nogmaals neerleggen bij de buurtbemidddeling, ook al willen de buren daar niet aan meewerken. Sowieso kadaster laten komen, anders heb je nooit duidelijkheid. Laat de buren wel duidelijk ruim van te voren weten wanneer het kadaster komt, liefst met buurtbemiddeling of wijkagent erbij.
Wellicht kan buurtbemiddeling, of de wijkagent ook aanwezig zijn bij de grensreconstructie? Dan heb je een 'neutraal' persoon die als buffer kan dienen en onpartijdig kan kijken dat er niets raars gebeurt.

Maak vooral ook foto's van hoe de grens dan loopt.


Meester Visser is ook een bemiddeling/arbitrage-achtige toestand (dacht ik). Als partijen daar niet aan mee willen werken houdt het al meteen op.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:24

Als de buren gaan zeuren dat jullie de paaltjes hebben verzet na de inmeting, dan kun je daar heel simpel op antwoorden dat ze er dan maar bij hadden moeten zijn. :+ Zíj willen er niet bij zijn, dus dat is hún probleem.

Wat een vermoeiende types zeg. :=

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:37

Hè bah, wat een vervelende kant gaat dit op. Aan hun reactie zou ik haast denken dat ze wel weten dat het niet klopt. Eerst iets verkondigen wat niet waar is en vervolgens als een soort kat in het nauw ook nog proberen om het op verjaring te gooien.

Als het klopt zo als het is kunnen ze toch rustig het kadaster laten komen, vooral als jij de kosten op je neemt.

TS heb je iets van rechtsbijstand? Dan zou ik daar navragen of er juridisch gezien iemand van de buren bij de meting aanwezig moet zijn en hoe je dit op kunt lossen als ze dat niet willen.