Problemen met de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:36

Wendy schreef:
Pfoe, lastig. misschien een gekke vraag, maar hebben jullie eigenlijk wel buurt gemaakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook een beetje over komt als westerlingen die overal wat van vinden en weigeren om zich aan te passen. Je bent nu eenmaal wel naar de Achterhoek verhuisd, dat is echt een beetje anders.
Alhoewel dat met die grond en het naar binnen kijken ook hier echt niet normaal is hoor...

Ts geeft toch duidelijk aan dat ze de buren gevraagd heeft maar deze wilden niet komen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:36

Wendy schreef:
Pfoe, lastig. misschien een gekke vraag, maar hebben jullie eigenlijk wel buurt gemaakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook een beetje over komt als westerlingen die overal wat van vinden en weigeren om zich aan te passen. Je bent nu eenmaal wel naar de Achterhoek verhuisd, dat is echt een beetje anders.
Alhoewel dat met die grond en het naar binnen kijken ook hier echt niet normaal is hoor...


Zou ze dan de schapen, auto's en ramen van de buurman nat moeten sproeien? Zich overal mee moeten bemoeien als er verbouwd wordt en de bruiloft van de buren verzieken door haar gras te gaan maaien tijdens het diner/feest? Is dat aanpassen? :+

Ik vind persoonlijk juist helemaal nergens uit blijken dat ts en haar partner zich niet willen aanpassen. Ze doet toch haar best? Vraagt steeds om een gesprek e.d.?

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:44

Mocht je een visuele controle willen kun je ook op PDOK.nl een luchtfoto de kadastrale grens en de bestaande bebouwing op 1 kaart weergeven. Vaak geeft dit al een goed beeld van de situatie.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:47

bigone schreef:
Wendy schreef:
Pfoe, lastig. misschien een gekke vraag, maar hebben jullie eigenlijk wel buurt gemaakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook een beetje over komt als westerlingen die overal wat van vinden en weigeren om zich aan te passen. Je bent nu eenmaal wel naar de Achterhoek verhuisd, dat is echt een beetje anders.
Alhoewel dat met die grond en het naar binnen kijken ook hier echt niet normaal is hoor...

Ts geeft toch duidelijk aan dat ze de buren gevraagd heeft maar deze wilden niet komen.

Nee, ze zegt dat ze haar buren uitgenodigd heeft voor de housewarming. Voor veel mensen is dat echt iets anders.

Hier in onze buurt (niet die van ts trouwens) nodig je eerst de buurt uit voor buurt maken. Als dat niet is gebeurd, komen ze ook niet op je andere feestje.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:53

Wendy schreef:
bigone schreef:
Ts geeft toch duidelijk aan dat ze de buren gevraagd heeft maar deze wilden niet komen.

Nee, ze zegt dat ze haar buren uitgenodigd heeft voor de housewarming. Voor veel mensen is dat echt iets anders.

Hier in onze buurt (niet die van ts trouwens) nodig je eerst de buurt uit voor buurt maken. Als dat niet is gebeurd, komen ze ook niet op je andere feestje.


Is dit echt? :oo :oo

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:55

In Nederland is er echt per gebied een andere cultuur. Zijn jullie vanuit het westen naar de Achterhoek verhuist? Of naar een klein dorp? Het werkt in dorpen nl echt anders dan in steden.

Waar wij wonen is het nl normaal om voor je begint met klussen je eerst even voor te stellen aan de buren, even bakje koffie doen enzo. Gelijk beginnen met klussen en helemaal niet weten wie er naast je woont vind ik echt raar. Ik lees hier nergens dat dat gebeurt is? En dan uitnodigen op de housewarming, zou ik ook niet komen als ik de buren nog niet goed ken :o
Een beetje zoals dat buurt maken wat ik hierboven lees lijkt mij wel belangrijk.

Voordat je begint met advocaten enzo zou ik echt eerst proberen de band te herstellen, daarna zal het nl echt niet meer goed komen. En dat is zonde, een goede buur is beter dan een verre vriend.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:57

Frummels schreef:
Wendy schreef:
Nee, ze zegt dat ze haar buren uitgenodigd heeft voor de housewarming. Voor veel mensen is dat echt iets anders.

Hier in onze buurt (niet die van ts trouwens) nodig je eerst de buurt uit voor buurt maken. Als dat niet is gebeurd, komen ze ook niet op je andere feestje.


Is dit echt? :oo :oo


Ik zou dat niet zo gek vinden hoor? Waarom niet kennis maken, maar wel iemand onpersoonlijk op een housewarming uitnodigen. Dan moet je toch eerst kennis gemaakt hebben :? En zeker als het wat oudere mensen van de oude stempel betreft. Die nodig je gewoon eerst persoonlijk uit voor een bak koffie, voordat je gaat klussen, lijkt mij. Dat is iig wat ik gewend ben uit mijn buurt.

Eerlijk gezegd denk ik uit dit verhaal ook dat het hem toch een beetje daar in zit, en dat dat te maken heeft met cultuurverschillen binnen NL.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:01

Er wonen tegenwoordig zo veel verschillende Nederlanders door elkaar heen dat oude gebruiken misschien niet helemaal goed gaan, echter, aanpassen moet ook van twee kanten komen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:02

Een kennis van mij verhuisde een paar jaar terug ook naar de Achterhoek en had hetzelfde wat betreft de omgang met elkaar.
Zij heeft toen alsnog de buren een keer uitgenodigd voor een kop koffie en hartelijk gelachen om de cultuurverschillen aan de hand van dit artikel: https://miggelbrink.typepad.com/blog/20 ... edrag.html
Maar ook gelijk haar grenzen gesteld en dat werd wel geaccepteerd daarna.

Nu gaan jouw buren wel weer erg ver en wat betreft de grond, daar heb je gewoon recht op en zou ik ook zeker juridisch uit laten zoeken. Maar dat doet ook wel weer wat met de relatie met je buren. Dus beter eerst aan de relatie werken en daarna samen met kadaster kijken hoe het zit met de erfgrens. Ze zeggen niet voor niets: beter een goede buur dan een verre vriend. Een slechte relatie met je buren kan zijn weerslag gaan hebben op alles en je hebt er elke dag mee te maken. Je hoeft echt niet de deur plat te lopen, maar zorg dat je wel on speaking terms blijft.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:05

bigone schreef:
Er wonen tegenwoordig zo veel verschillende Nederlanders door elkaar heen dat oude gebruiken misschien niet helemaal goed gaan, echter, aanpassen moet ook van twee kanten komen.


Klopt, maar het is algemeen bekend: hoe ouder, hoe minder flexibiliteit van de hersenen dus hoe minder aanpassingsvermogen. :o :7

Dus als TS er zelf last van heeft, zou ik er zelf wat aan doen. Voor je met grof geschut aan het werk gaat, want dan weet je zeker dat het never niet meer goed zal komen.
Het lijkt me echt niet gezellig om naast mensen te wonen wiens bloed je wel kan drinken, dus ik zou zorgen dat het een beetje gezellig blijft in de buurt.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:09

OK, ben een westerling dus daarom begrijp ik het misschien niet helemaal maar ... de housewarming was toch bedoeld om de buren/buurt te leren kennen? Wat is dan het verschil met "buurt maken"?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:11

Buurtmaken is meer de buurt leren kennen, een soort feestje om kennis te maken met je straat/buurt.

Housewarming doe je vaak ook met mensen die je al kent.

@TS, je hebt met een stel echte Achterhoekers te maken, die er al generaties wonen. De meeste zijn wel flexibel, maar je hebt er altijd wat van die stugge tussen zitten die niet aan willen passen.

Niet netjes dat ze je jullie pesten, dus ik zou hier zeker wel hulp bij gaan zoeken.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:12

Ooh dat naar binnen gluren kan ik ook heeeel slecht tegen. En dat van die grond. Is natuurlijk gewoon absurd, dat kunnen ze van je kopen als jij dat geen probleem vind. Of ze kunnen hun spullen weghalen en het gewoon weer netjes teruggeven aan jou.

Ik heb dus echt geen geduld met mensen die zich gaan bemoeien met dingen die op mijn grond gebeuren. Of mijn dieren.


Zelfs bij m'n bijrijd paard ben ik als de duivel als ik merk dat die middelste zoon van hun weer met vuurwerk bezig is.

Ik heb de eigenaren van m'n bijrijd paar drie keer het zelf laten oplossen. En de vierde keer was ik net bezig met het hoofdstel om doen toen dat rot jong een pijltje afstak achter de stal ( in juni!!).

Ik heb paard gekalmeerd. En ben woest hun terrein opgelopen. En die jongen aangesproken waar de ouders bij waren. (naja zeg maar gerust bedreigd eigenlijk want hij gaf nog een grote muil toe waar zijn ouders bij waren nadat ik gewaarschuwd had dat ik de politie op 'm af stuur ) dat ik dus wel de politie bel als ik 'm weer betrap.
En als hij niet naar de politie luisterd ik 'm zelf wel even manieren leer.


Toen pas was de boodschap duidelijk en als ik bezig ben met die paarden is die knul muis stil nu.


Dan moet je dus even bedenken dat die eigenaren van die paarden dus echt de liefste meest tolerante mensen ter wereld zijn. Echt. Wereldmensen om als buren te hebben ze hebben nooit feestjes, ze hebben altijd alles keurig voor elkaar en ze zijn eigenlijk tenzij er groot onderhoud moet gebeuren aan het terrein muisstil. En bij klachten proberen ze altijd een goed net verzoek in te dienen.ook met dat vuurwerk verhaal probeerde ze het keurig op te lossen.


Helaas hebben die buren aan mij dus wel de verkeerde met dat soort rottigheid. Want ik ben niet zo geduldig als het gevaarlijke situaties creërt.


Wat ik hier mee wil zeggen. Is als je al zo vaak geprobeerd hebt om het zo keurig en beschaafd op te lossen. Dat het geen slecht idee is om gewoon even heel boers een keer laten weten dat je het spuugzat bent en ze moet kappen met dat rare gedoe steeds.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:13

laat maar
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 08-11-18 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:16

In dit geval waren de buren uitgenodigd op de housewarming maar wilden niet komen. Dan hebben ze zelf de buurt-maken-boot gemist. Is misschien nog wel een mooi gespreksonderwerp: het verschil tussen Nederlandse en Achterhoekse begrippen en verwachtingen.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:21

Nou, is niet alleen tussen Nederlands/Achterhoeks hoor :Y)

Kennis van ons is verhuist van midden NL naar Zaanstreek en dat is ook weer een slag apart. Gelukkig ook getrouwd met iemand van daar die hem een beetje wegwijs kan maken in hoe het daar ‘hoort’ :+

En zeeland, Brabant en Limburg is ook weer heel anders. In elke streek hebben ze weer andere gewoontes. En als je dan net iemand van de echte oude stempel treft die ook niet zo flexibel meer is, kan dat heel lastig zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:25

Van de week herhaling rijdende rechter gezien met ook buren drama. Ook door oude bewoners en nieuwe buren. In dit geval zou dochter van de oude buren hebben willen kopen. Ging niet door en de oude buren reageren hun frustratie af op de nieuwe buren. :roll: want die hadden huis van dochter "afgepakt"

Maar daar ben je eng goed klaar mee. Zou de tips van bigone aanhouden, kadaster laten komen en van daar uit verder.
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-11-18 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:25

verootjoo schreef:
Frummels schreef:
Is dit echt? :oo :oo


Ik zou dat niet zo gek vinden hoor? Waarom niet kennis maken, maar wel iemand onpersoonlijk op een housewarming uitnodigen. Dan moet je toch eerst kennis gemaakt hebben :? En zeker als het wat oudere mensen van de oude stempel betreft. Die nodig je gewoon eerst persoonlijk uit voor een bak koffie, voordat je gaat klussen, lijkt mij. Dat is iig wat ik gewend ben uit mijn buurt.

Eerlijk gezegd denk ik uit dit verhaal ook dat het hem toch een beetje daar in zit, en dat dat te maken heeft met cultuurverschillen binnen NL.


Kennismaken vind ik doodnormaal. Maar de hele buurt over de vloer uitnodigen vind ik nogal ehm... vreemd. :=
Hier bel je aan, stel je jezelf voor en maak je even een praatje. Moet er niet aan denken om de hele buurt in mijn huis te hebben :oo

Daarbij denk ik dat ik nogal vreemd aangekeken wordt als ik de buurman uitnodig voor koffie voordat ik ga verbouwen. :D Dat is hier niet echt gebruikelijk eigenlijk.. Al hebben we leuke buren dus die vinden dat vast leuk, haha. Hier bel je even aan, zeg je dat je gaat verbouwen en geef je je telefoonnummer zodat ze kunnen bellen/appen als het de spuigaten uit loopt. Zelfde voor feestjes die je geeft. Maar ook dat gebeurt niet altijd. Er zijn ook aso's bij die gewoon doen wat ze zelf willen zonder anderen te informeren..
Laatst bijgewerkt door Frummels op 08-11-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:27

De hele buurt hoeft ook niet, maar wel de buren aan weerszijden waar je aan grenst.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:29

verootjoo schreef:
De hele buurt hoeft ook niet, maar wel de buren aan weerszijden waar je aan grenst.


Ah ik had eerder (en uit een ander topic) begrepen dat je een soort buurt feest moet geven. Of is dat in een andere regio? (gewoon uit interesse hoor, vind het wel interessant om te weten hoe dat elders werkt).

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:30

Buurt maken? Ik moest echt even nadenken wat dit in godsnaam betekent.
Maar ik moet er niet aan denken om eerst iedereen in de buurt te leren kennen voordat je überhaupt iets mag gaan doen :+

Maar TS, omdat je zo tegen het gesprek op ziet zou ik eigenlijk vandaag nog een gesprek met je buren afspreken. Een datum prikken en niet steeds dat vage ‘we zien wel’.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:32

Frummels schreef:
verootjoo schreef:
De hele buurt hoeft ook niet, maar wel de buren aan weerszijden waar je aan grenst.


Ah ik had eerder (en uit een ander topic) begrepen dat je een soort buurt feest moet geven. Of is dat in een andere regio? (gewoon uit interesse hoor, vind het wel interessant om te weten hoe dat elders werkt).


Dat was in de buurt van iemand anders :P

Ik woon niet in de Achterhoek, maar wel in een klein dorp. En ik vermoed dat dat ongeveer van dezelfde strekking is.
De randstad/ het westen is voor mij zo onpersoonlijk iig. Er zit echt een heel groot verschil tussen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:36

@verootjoo: ahh oke dan heb ik dat door de war gehaald haha. Ik ben nogal op mezelf, dus vind het heerlijk dat ik hier kan doen en laten wat ik wil zonder dat ik van alle kanten in de gaten wordt gehouden (zo voelt het voor mij dan toch een beetje haha). Maar kan me voorstellen dat het voor anderen misschien juist vervelend kan zijn. :)

@TS: hebben jullie wel al een dag en tijd afgesproken om te gaan zitten? misschien is dat wel goed om te doen, zodat niemand er meer echt onderuit kan..

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:42

Frummels schreef:
verootjoo schreef:
De hele buurt hoeft ook niet, maar wel de buren aan weerszijden waar je aan grenst.


Ah ik had eerder (en uit een ander topic) begrepen dat je een soort buurt feest moet geven. Of is dat in een andere regio? (gewoon uit interesse hoor, vind het wel interessant om te weten hoe dat elders werkt).

Hier is dat meestal wel het geval ja. Waar wij wonen in ieder geval wel. Niet te ingewikkeld over doen.. het is maar 1 keer hè.
Verder is het hier eens per jaar een buurtfeest en je nodigt ze uit bij bruiloften of andere belangrijke feesten. maar voor dat laatste geldt dat het niet verplicht is, maar wordt wel gewaardeerd.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:44

cjb, roddelen vind ik dit niet maargoed.

Er is echt geen enkele twijfel over mogelijk dat het hek verkeerd staat. Het is goed te zien op de opgevraagde kaart van het kadaster en zeker icm met de luchtfoto van kadestralekaart.nl.

Wendy, wij hebben nooit officieel buurt gemaakt. Simpel weg omdat we dat niet kende en niemand dat ons verteld heeft. Maar andersom is er bij ons ook nooit een meiboom geplaatst wat wij trouwens wel bij andere buren gedaan hebben. Maar we kende de buren al heel goed toen we de housewarming hadden. Al meerdere keren bij elkaar op de koffie geweest en de buurman was bijna dagelijks bij ons te vinden om 'commentaar te leveren'.
Wij doen erg ons best om mee te doen met de gebruiken hier. Maar wij zijn ook niet alwetend dus het is lastig om mee te doen aan gebruiken die je helemaal niet kent of weet.

En trouwens, ik hoef zo nodig niet mee te doen met 'de buurt'. De meeste nieuwe mensen trouwens niet bij ons. Verwacht ook dat het over 15 jaar heel anders is. Als de oudere generatie niet meer dominant is. Vrienden van ons zijn sindskort ook verhuisd naar de achterhoek en dan gaat hun buurvrouw staan te vertellen wie ze wel en niet uit mogen nodigen voor buurt maken. Want sommige mensen 'horen er niet bij'. Ik vind dat maar een rare cultuur in dat opzicht. Ik wil er best in mee doen maar pesterijen, buiten sluiten en roddelen is niet wat ik zie bij noaberschap.

@Frummels, ik sprak de buurvrouw vanmorgen en ze konden elke keer niet. Ze zou kijken of dinsdagavond kon en zou mij appen maar tot nu toe niks gehoord.