Ik wil graag even mijn hart luchten en frustraties kwijt over een onderwerp wat ik best lastig vind.
Ik heb al enkele jaren een hele sterke kinderwens en inmiddels de liefde van mijn leven gevonden. Sinds een jaar is hij ook langzaam toe aan kinderen en gezien onze leeftijd wilde ik graag aan beginnen. Een hele goede vriendin van mij is al bijna 3 jaar bezig en zit in de zg medische molen, met veel pijn, verdriet en frustratie.
Afgelopen voorjaar was het voor ons bij voor het eerst raak. We waren inmiddels al even onbeschermd bezig dus de kans zat erin. Ik was dolgelukkig en mijn vent na de eerste schrik van "oh nu al?!" ook. Om een lang verhaal kort te maken; ik heb met 10 weken een miskraam gehad.
Naast de miskraam was er toen enorm veel privé gaande waardoor we een stressvolle periode hadden oa meerdere sterfgevallen, 1 in de familie en verschillende huisdieren. Ondanks mijn verdriet wilde ik zo graag opnieuw zwanger worden. En dat lukte vrijwel meteen in juni opnieuw. Dankbaar dat we dus beide erg vruchtbaar zijn, probeerde ik opnieuw vertrouwen te hebben in mijn lijf. Helaas mocht het wederom niet zo zijn en kregen we opnieuw een miskraam te verwerken.
Mijn man is geen prater en verwerkt dingen graag op zijn eigen manier. Ondanks dat hij mij ontzettend gesteund en getroost heeft, hielp het voor mij door er wel over te praten. Ik heb oa een geweldige bonusmoeder en schoonfamilie die me echt gesteund hebben.
Inmiddels zijn we bezig met een ziekenhuistrajact om zo gezond mogelijk aan een nieuwe poging te beginnen en hopelijk zwanger te blijven. Daarvoor moet ik, mede gezien mijn diabetes veel doen en laten. Oa insuline gaan spuiten ipv een tabletje, continue mn glucosewaardes bijhouden (7 x per dag een vingerprik en meten), en volg ik een streng dieet. Alles met liefde, om maar een gezond kindje op de wereld te zetten.
Familie is enorm belangrijk voor me. Ik heb een roerige jeugd gehad en helaas nog maar met een deel van mijn familie contact. Mijn schoonfamilie zijn stuk voor stuk schatten van mensen en heb dus graag contact met ze. Maar ik erger mij momenteel enorm aan mn schoonzusje. Ze heeft namelijk besloten dat ze ook graag een kindje wil. En dat zeg ik zo omdat het haar bewoording is. In mijn optiek onderschat ze enorm wat het betekend om een kind op de wereld te zetten.
Ik heb voorzichtig gevraagd hoe mijn schoonouders hier tegen aan kijken en zij denken er hetzelfde over. Maar met mijn schoonzusje valt niet te praten. Als ze eenmaal wat in haar hoofd heeft, dan gebeurd het ook.
Ze heeft inmiddels de hele babyset al bij elkaar gesprokkeld, de kamer is al ingericht ondanks dat ze nog niet zwanger is.
Ook doet ze regelmatig uitspraken "ja als ik straks zwanger ben en we kinderen hebben" waarbij mijn nekharen overeind gaan staan. Het is geen gegeven dat je zo maar kinderen krijgt!!
Wat ook ter sprake komt is dat zij echt niet van plan is om zich aan een "zwangerschapsdieet" te houden. Onzin 30 jaar geleden rookte en dronk iedereen, dus haar x aantal cafeïne drankjes per dag en biefstuk of rauwe vis kan prima. Een kennis van de familie is ondanks bijna een pakje sigaretten per dag net bevallen van baby nummer 2 die gewoon gezond is, dus wat is het probleem? Ik moet me echter wel aan een streng dieet houden en heb dan af en toe flink moeite met haar "nou daar ga ik niet aan beginnen" houding.
Daarnaast zijn er nog wat meer persoonlijke redenen (waar ik hier liever niet verder over wil uitwijken hier maar oa een psychiatrisch verleden), waarom het in mijn optiek voor haar verstandig zou zijn om nog even te wachten met kinderen (en daar ben ik dus niet alleen in). Maar dan denk ik ook meteen, wie ben ik om dat te vinden?
Ondanks dat het een hele lieve zorgzame meid is en Ik weet dat ze het niet doet om mij te pesten, stoor ik me enorm aan haar houding. "We zetten wel even een kind op de wereld en daar hoeven we niets voor te laten". Ik heb al geprobeerd met haar te praten en oa mijn eigen verhaal, maar ook van een goede vriendin tot haar door te laten dringen en dat er een reden is dat artsen bepaalde dingen afraden tijdens een zwangerschap. En wil ook niets als betweterig type overkomen. We gaan alleen gezien de familie wel veel met elkaar om en vind het moeilijk dit los te laten / niet te horen. Ik wil vooral geen ruzie maar ben haar laconieke houding soms wel zat.
Sorry voor het lange verhaal / bedankt dat je de moeite neemt om het te lezen