Afscheid van speen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:16

Die van mij is symbolisch in de boom gehangen, zodat de ooievaar ‘m kon oppikken voor een nieuw kindje :j

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:27

Ik heb bij mijn oudste ook de speen het uiteinde een stukje afgeknipt. Hij vond m meteen niet meer lekker tutten. Ik heb gewoon verbaasd meegespeeld en gezegd van goh zal wel komen omdat jij al zo groot bent en dat je er dan met je tandjes per ongeluk op gebeten hebt. Want speentjes zijn eigenlijk voor babietjes. Maar kijk maar wat je ermee doet, of je toch nog wil tutten of dat het echt niet fijn meer is. En toen heb ik om de dag de speen een klein stukje korter geknipt. Uiteindelijk heeft hij ze zelf in de prullenbak gegooid omdat hij ze echt niet meer fijn vond tutten en toen was het klaar. En hij was ook echt een mega verslaafde!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:35

Hier ook een 3.5 jarige nog met tut en 3 doudous.
Maar hebben nu genoeg andere issues waar we eerst mee moeten dealen dat tut nu even geen prioriteit is en ik al weet dat het geen succes zou zijn als ik het nu probeerde.

Hij heeft een difrax tut met harde kern waar ik niet in kan knippen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:49

dromertje2 schreef:
Hier ook een 3.5 jarige nog met tut en 3 doudous.
Maar hebben nu genoeg andere issues waar we eerst mee moeten dealen dat tut nu even geen prioriteit is en ik al weet dat het geen succes zou zijn als ik het nu probeerde.

Hij heeft een difrax tut met harde kern waar ik niet in kan knippen.


Je kunt er eventueel voor kiezen om een flexibele te kopen als begin van het afbouwen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:07

Mijn kinderen hebben allemaal lang een speentje gehad, denk zeker wel tot 5 a 6 jaar (alleen bij het slapen), het ging bijna vanzelf dat ze ermee stopten. Netjes elk half jaar tandarts controle en op school de schoollogopedie (standaard screening), nooit wat opvallends dus vond het wel best. Er zijn ergere dingen in het leven. Mijn dochter knuffelde ermee en had een hele stapel (soort ritueel waarbij ze met de speentjes een voor een op haar gezichtje wreef) en mijn middelste deed dit ook maar dan met een knuffelbeertje en zijn speentje. Ze haalden er rust en ontspanning uit en ik vond het niet nodig dit te ontnemen. Op gegeven moment werden ze ouder en nam die behoefde en gewoonte uit zichzelf af en zo verdween langszaam de speen.

De jongste is net 3 jaar, ik zie wel hoe het loopt. Ze heeft ook een hele stapel, allemaal met een knuffel eraanvast, ze wisselt bij het inslapen ze allemaal af. Soms heeft ze ze zelfs ook nog overdag maar alleen thuis.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:08

@dromertje;ik heb toen speciaal een speen met harde kern gekocht, ik weet niet meer welk merk, kon best eens Difrax zijn, kon er alleen met een scherpe schaar wat afknippen, maar lukte wel dus...

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 10:46

Ik heb een bijtketting en een friemelketting waar je ook op kan bijten voor haar besteld. Ze mocht ze zelf uitkiezen op een website.
Eens zien wat ze daarvan vind. Eerst ter vervanging overdag en hopelijk daarna van de speen af.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:04

Ik heb heel bruut de speen weggegooid toen hij er een gaatje in geknaagd had al was hij wel een stuk jonger (toen 1 jaar en 3maand)
Heb eerst afgebouwd naar alleen de slaapmomenten en daarna nadat hij in slaap gevallen was de speen weggehaald. De troost voor overdag zocht hij in andere dingen, knuffel/doekje en mama.

Het was 3dagen drama met het naar bed gaan maar daarna was het alsof hij hem nooit gehad heeft.


Ik ken een kindje die een afgeknaagd stuk speen in haar keel kreeg en er bijna in gestikt is maar door een oplettende leidster is het gelukkig goed afgelopen.

Consequent zijn is verdomde lastig :o maar dan weten de kinderen wel waar ze aan toe zijn en dat helpt je alleen maar in de verdere opvoeding. (zoonlief van bijna 4 geeft zichzelf soms al haast een time out als hij weet dat hij fout bezig is, dan komt hij naar me toe en zegt mama dat was stout he? moet ik nu even op de mat zitten)

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:12

Haha toen ik vroeger (naja ben nu 14, dus minimaal 10 jaar geleden) ook van m'n speen af moest, zeiden m'n ouders ook dat ik te groot werd, dus toen zei ik dat ze hem weg mochten gooien, en de volgende dag zei m'n vader dat(had hij natuurlijk niet echt gedaan) en ik geloofde het en toen was ik er vanaf, maarja dat is makkelijker als het eerst van je kind mag hem weg gooien _O-

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:33

Nwktje schreef:
Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.



Ja dat meen ik, wanneer een kind kiest om zijn speen weg te leggen ziet hij/zij ook niet meer als een troost. Een troost kan een kind ook op een andere manier vinden.

Daarnaast vind ik, hoe moeilijk het ook is en dat het nog maar een kind is, ook een kind dingen moet doorstaan die hij/zij niet altijd leuk vindt. Dat is ook een stukje ontwikkeling. Als jij als ouder er vanaf wil dan doe je dat. Dit is althans mijn mening.

Ik ben geen moeder maar wel een juf en full time “nanny” geweest[/quote]

ik leer mijn kinderen toch liever dat zezichzelf mogenzijn en doen wat goed voor hen voelt...je gaat toch niet de boodschap aan je kinderen geven dat ze minderwaardig zijn aan anderen als ze iets doen wat je niet aanstaat??? Want dat is de boodschap die zo'n kleintje krijgt, he... niet naar je gevoel luisteren dan vinden mensen je raar...ik vind het machtsmisbruik... wees dan ook echt een ouder en zeg dat de speen niet terugkomt... maar ga niet via manipulatie je kind aanpraten dat ze zich moet schamen.... bah..en dan ook nog de rest vd wereld erbij betrekken.... hoe denk je dat het voelt voor zo'n kleintje als iedereen gaat zeggen dat wat hij als normaal of als behoefte ervaart raar is?

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:03

Dit komt misschien uit onverwachte hoek aangezien ik 21 ben en geen kinderen heb. Toch wil ik je wel graag advies geven.

Natuurlijk is het lastig om je kindje verdrietig te zien, maar als ouder is het echt belangrijk dat je consequent bent. Een kind heeft duidelijkheid en structuur nodig en moet van jou als ouder kunnen verwachten dat je haar hier in begeleidt. (ze moeten weten weten wat ze aan je hebben en hoe je reageert, en niet steeds iets anders dit is erg verwarrend) Als je kindje een keertje huilt of boos is hoort erbij en kan echt niet zomaar schade aanrichten. Alleen s''nachts tijdens het slapen haar tutje en overdag niet, als ze zich niet lekker voelt kan je een alternatief bieden. Op de bank gaan liggen met een knuffeltje bijvoorbeeld. Als ze gaat huilen en jengelen heeft ze juist sturing en begrip nodig maar ook duidelijkheid(boos worden of schreeuwen heeft geen nut). Anders weet ze dat ze je hier mee over de streep kan krijgen en blijft ze gewoon doorgaan en blijft afhankelijk van haar tutje.

Ik spreek uit ervaring dat je kindje betuttelen en overal tegen beschermen kan er juist voor zorgen dat ze emotioneel afhankelijk wordt of laat zelfstandig etc. Dit merk ik uit de opvoeding die ik en mijn broer zelf gehad en ook in mijn eigen familie.

Misschien is het slim om advies te vragen op de kinderopvang en anders de ggd. Daar zijn die mensen ook voor! ;)

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:06

IHN schreef:
Nwktje schreef:
Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.



Ja dat meen ik, wanneer een kind kiest om zijn speen weg te leggen ziet hij/zij ook niet meer als een troost. Een troost kan een kind ook op een andere manier vinden.

Daarnaast vind ik, hoe moeilijk het ook is en dat het nog maar een kind is, ook een kind dingen moet doorstaan die hij/zij niet altijd leuk vindt. Dat is ook een stukje ontwikkeling. Als jij als ouder er vanaf wil dan doe je dat. Dit is althans mijn mening.

Ik ben geen moeder maar wel een juf en full time “nanny” geweest


ik leer mijn kinderen toch liever dat zezichzelf mogenzijn en doen wat goed voor hen voelt...je gaat toch niet de boodschap aan je kinderen geven dat ze minderwaardig zijn aan anderen als ze iets doen wat je niet aanstaat??? Want dat is de boodschap die zo'n kleintje krijgt, he... niet naar je gevoel luisteren dan vinden mensen je raar...ik vind het machtsmisbruik... wees dan ook echt een ouder en zeg dat de speen niet terugkomt... maar ga niet via manipulatie je kind aanpraten dat ze zich moet schamen.... bah..en dan ook nog de rest vd wereld erbij betrekken.... hoe denk je dat het voelt voor zo'n kleintje als iedereen gaat zeggen dat wat hij als normaal of als behoefte ervaart raar is?[/quote]

Als je tegen een kind zegt dat grote kinderen geen speen meer hebben. Of bijvoorbeeld zegt jij bent een grote meid en grote meiden op de basisschool hoeven geen speen meer.

Dan zal een kind het niet uit schaamte weg leggen maar uit trots, kijk mij eens groot zijn. Schaamte en trots hebben de zelfde ontwikkeling en horen bij elkaar.