Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:37

Onze dochter van 8 had laatst weer ongelukjes. Veel gebeurd de laatste tijd, en dat heeft zijn weerslag op haar. Ik maak er geen drama van de wasmachine is geduldig. En we helpen haar nu om eraan te denken op tijd te gaan. Nu wordt ze zich zelf ook weer bewust er van en gaat het niet meer "fout". Ongelukjes zijn niet erg, kan gebeuren.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:02

Precies, ook 'grote' kinderen kunnen wel eens een ongelukje hebben en dat is helemaal niet erg. Misschien wil hij het eerst in huis zonder luierbroekje proberen TS? Dan kun je zelf een beetje in de gaten houden dat hij op tijd gaat plassen en als het toch een keer misgaat is dat minder vervelend dan wanneer het buitenshuis gebeurt. Als hij naar de opvang of de peuterspeelzaal gaat zou ik het daar ook even ter sprake brengen. Dan weten ze ervan en kun je het met ze afstemmen. Wellicht hebben ze zelfs nog goede ideeën, want ze zullen hier ongetwijfeld veel vaker mee te maken krijgen. Zelf zou ik er in elk geval een niet te groot ding van maken, dus ook niet als het goed gaat. Door er allerlei beloningen aan te hangen benadruk je indirect nog meer dat een natte broek ongewenst gedrag is, terwijl hij er niets aan kan doen en het voor hem al rottig genoeg is als het gebeurt.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 11:16

Bedankt idd we proberen 't eerst zonder beloningen, mocht dat niet gaan dan kunnen we 't altijd met beloningen proberen, met poepen is hij overigens al wel 6 maanden of zo dat hij 't op de wc doet..

Overigens kent hij gelukkig wel grenzen /regels :D en net zoals iedere ander kind wilt hij die ook wel eens opzoeken maar na vanmorgen is dit toch niet iets wat met niet luisteren ofzo te maken heeft..

We gaan 't gewoon straps gewijs aanpakken.. We gaan zo zwemmen en dan ga ik kijken of hij naderhand wel z'n pamper uit wilt laten.. En zo dan laten we de pamper voor dan achter wege.. En kijken we vanaf daar weer hoe verder..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:40

Beauty26 schreef:
Weer een hele strijd, we vermoeden nu toch dat't stukje onzekerheid is. Toen ik 'm vroeg waarom wil je de pamper aanhouden? Kreeg ik als antwoord, of nou ja wat erop neer komt dat hij af en toe nog een Ongelukje heeft en dat hij dat niet wilt/of zich ervoor schaamt? En dat met de pamper hij geen natte broek heeft als hij te laat bij de wc is...


Dit gaf mijn dochtertje ook aan, zij is best onzeker altijd over alles. De luierbroekjes van imse vimse of een gewone luier lekker aan laten zie het verhaal in mijn eerdere post. Het duurde een half jaar en dat terwijl ze echt totaal zindelijk was. In dat halve jaar heeft ze veel sprongetjes gemaakt en na dat halve jaar was ze er mentaal klaar voor, ze kon het !.
Daarna heeft ze echt geen enkele minuut nog aan haar trainingsbroekjes gedacht, pas toen haar broertje werd geboren kwamen ze weer van zolder en ze wist toen te zeggen dat ze zo een hekel had aan dat de plas in je schoenen loopt en alles zo nat maakt en stinkt ( dat was dus haar rede voor het hele verhaal).

laat hem nog even letterlijk en figuurlijk groeien als de tijd daar is, dan is het zo gedaan zonder gedoe! *\o/*
En papa ja die moet ook gewoon geduld hebben,soms leer je nog van je kinderen is mijn ervaring! ;)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:12

Beauty26 schreef:
Weer een hele strijd, we vermoeden nu toch dat't stukje onzekerheid is. Toen ik 'm vroeg waarom wil je de pamper aanhouden? Kreeg ik als antwoord, of nou ja wat erop neer komt dat hij af en toe nog een Ongelukje heeft en dat hij dat niet wilt/of zich ervoor schaamt? En dat met de pamper hij geen natte broek heeft als hij te laat bij de wc is...

Dat is een hele logische reactie. Het is ook heel naar als alles nat is als je een ongelukje hebt. Iedereen kan het zien en het is gewoon ook een heel vies gevoel. Ik zou hem gewoon een luierbroekje omlaten en dan lekker prijzen als hij naar de wc gaat. En vooral benoemen als hij de hele dag droog is. Dat dat heel goed is. Kinderen zijn nou eenmaal wel eens onzeker (en nee, dat doen ze niet om hun ouders te treiteren) en als ouder kun je niets anders dan dat gevoel proberen om te buigen en te prijzen wat goed gaat. Als ik dan zo bepaalde reacties lees, snap ik wel dat er onzekere mensen worden 'gemaakt'

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:32

Maar toch mag je op een gegeven moment ook wel een keer doorpakken natuurlijk.
Er zijn wat kinderen betreft weinig of geen "1-size-fits-all" oplossingen :)

Er zullen er ongetwijfeld ook best zijn die juist door dat luiertje onzeker blijven en het er veel beter op doen als je op een gegeven moment zegt: ik weet zeker dat je het kan, wèg ermee. En daar juist door groeien.

Alleen moet je dan natuurlijk niet hebben dat het dan toch ineens fout gaat :(:)
Maargoed daar kan je ook weer op anticiperen natuurlijk.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:13

goeroe schreef:
Waarom is het een probleem? Omdat papa het niet leuk vindt? Laat papa blij zijn dat het om een luier gaat. Het zal niet de laatste keer zijn dat jullie zoon iets anders wil dan jullie. Dat hoort nou eenmaal bij opgroeien. Natuurlijk moet je niet alles toestaan, maar "pick your battles" zou ik zeggen. Lopen er dingen mis als hij zijn luier aan houdt? Zo nee, wat is dan het probleem?

_AAASCHAAA_ schreef:
Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou.

Maar dan moest hij dus wel met luier naar de opvang komen, want anders viel er niets te 'ruilen'. :)* Als moeder zou ik dit 'gevecht' met mijn kind ook niet willen aangaan, maar des te meer met de opvang die meent mij op die manier te moeten ondermijnen. Waarom als opvang tegen de wens van de ouders ingaan? Ik zou daar bijzonder gauw klaar mee zijn. :o Sowieso heb ik een hekel aan al die beloningssystemen. Elke vorm van intrinsieke motivatie help je ermee om zeep. En waarom? Om een kind een stap te laten zetten die hij binnen de kortste keren ook zelf zou zetten omdat hij er dan nou eenmaal wél aan toe is?


Moeder vond het heel fijn dat wij er aandacht aan wouden geven, vroeg er ook zelf om. Zelf geen tijd, veel werken ( kindje was 5 dagen in de week op de opvang. is ook wel iets over te zeggen, maar ieder een eigen mening ). Je mag denken wat je wilt, maar natuurlijk gaat het in overleg en de moeder gaf aan graag van de luiers af te willen maar wou niet in ''gevecht'' voor werktijd om haar zoontje zonder luier te sturen. Op de opvang hebben we dat opgepakt in overleg met de ouder en jij mag vinden wat je wilt, maar de personen waar het om ging waren tevreden, daar gaat het om.
Ook is dit niet helemaal van toepassing in het topic. Heb gewoon de ( hier succesvolle ) manier gegeven die gehanteerd werd.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:16

Mijn excuses, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Ik las het haast wat verwijtend als "moeder was te slap en daarom hebben wij het maar op onze manier geregeld", maar dat is dan mijn verkeerde interpretatie geweest. Fijn dat jullie de moeder op die manier hebben kunnen ontlasten, ik had niet graag in haar schoenen gestaan.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:13

pmarena schreef:
Maar toch mag je op een gegeven moment ook wel een keer doorpakken natuurlijk.
Er zijn wat kinderen betreft weinig of geen "1-size-fits-all" oplossingen :)

Er zullen er ongetwijfeld ook best zijn die juist door dat luiertje onzeker blijven en het er veel beter op doen als je op een gegeven moment zegt: ik weet zeker dat je het kan, wèg ermee. En daar juist door groeien.

Alleen moet je dan natuurlijk niet hebben dat het dan toch ineens fout gaat :(:)
Maargoed daar kan je ook weer op anticiperen natuurlijk.

Maar het kind is pas 3...dat is echt geen rare leeftijd om zindelijk te worden.
Ik ben het met je eens dat je je kind daarbij moet helpen, ik geef mijn kind ook vertrouwen als het onzeker is. Maar als ik sommige reacties hier lees van het kind moet zich niet aanstellen, gewoon dat ding van z'n kont aftrekken e.d. dan denk ik dat er in een geval van een onzeker kind er toch wel iets fout gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:19

Maar als je goed leest, ik ben 1 van degenen geweest die dat gezegd heeft, heb je ook gezien dat ik mijn mening op basis van de informatie van ts, heb bijgesteld. Het verschilt wat de reden is dat een kind iets niet wil. Als dat uit angst of onzekerheid is heeft doorpakken geen effect en zorgt dat alleen maar voor meer angst. Maar er zijn zat situaties denkbaar waarin je beter anders kan handelen en wel even door moet pakken om discussie en strijd te voorkomen. En verder ben ik het met pmarena eens. Hoe je het best kan handelen hangt af van de situatie op dat moment, en met wat voor kind je voor je hebt. Wat voor de een werkt, werkt bij de ander juist averechts.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:27

Het was ook niet op jou persoonlijk gericht hoor, het was me eerlijk gezegd niet opgevallen dat jij ook zoiets gezegd had, omdat je laatste posts allemaal gingen over kijken naar het kind en aanbieden wat dat nodig heeft.
Het was gewoon iets wat mij opviel en niet alleen in dit topic, maar het lijkt gewoon alsof kinderen steeds meer 'moeten' en vooral niet moeten zeuren. Het is natuurlijk niet voor niets dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen veel meer stress ervaren dan voorheen. En als er dan reacties komen die zo kort door de bocht zijn, kan ik me er ook wel iets bij voorstellen. Maar dat is natuurlijk behoorlijk offtopic :)

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:39

Siesjuh: ik heb er zelf 1 van 3 rondlopen :)
En ik moet bekennen dat ik (ruim) 3 eigenlijk wèl heel laat vindt om nog met een luier aan je kont rond te lopen.

MAAR. Die van ons is zelfs veel minder ver dan de kleine van de TS. Hebben hem nu eindelijk zover dat hij überhaupt op de WC wil zitten...met de bril dicht en met broek aan :P :o Kleine stapjes zullen we maar zeggen :P

Ik denk dat dat kinderen moeten-zus-en-zo heel vaak af komt van mensen zonder kinderen of met makkelijke kinderen, ofwel een heel ander referentiekader. Ik snap nu ik er zelf 1 heb, ook veel beter waarom er nog zat kinderen van 3 (vooral jongetjes!) zijn die nog in zo'n stomme luier rondlopen....nu ervaar je zelf hoe dat gaat :=

Maar als wij er zelf bij die van ons niks aan doen dan komt hij echt nooit van de luier af, meneer vindt het wel best! Dus die moeten we echt helpen wennen aan het idee, en allerlei zaadjes planten bij hem. En ook gewoon regelmatig die luier van zijn kont af en "even geen tijd hebben" om een nieuwe aan te doen zodat hij kan ervaren dat het toch wel lekker is om zonder rond te lopen, en hij best zijn plas op kan houden eventjes.

Dan zie je hem ook trots zijn :)

Ik vind het ook geen gezonde situatie als er links en rechts allemaal klein grut rondloopt zonder luier en meneer loopt er nog als een babietje bij....zo zachtjes aan kan hij wel een keer hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:01

Onze dochter was ook zo laat. Hele PSZ zindelijk, maar mevrouw deed er niet aan mee. In de zomer hele dagen zonder luier rond laten lopen op de camping met het idee, dan valt het kwartje wel. Maar nee, niet naar de wc maar gewoon zitten waar je loopt is veel makkelijker :+ . Lastige is dat ik onregelmatig werk. Geen handige combi met zindelijkheidstraining. Daardoor lukte het steeds net niet. Uiteindelijk was ze 1 hele dag bij mijn moeder en zij heeft er een project van gemaakt. Feitelijk gezien is ze gewoon omgekocht.

Niet gezegd dat dit DE methode is. Maar bij onze dochter heeft het wel gewerkt. Toen ik haar op kwam halen had ze een mega grote lolly en geen luier meer aan. Wel fijn, want het was ergens laat in het najaar en in maart zou ze naar school gaan. Grote boodschap duurde iets langer omdat ze dat nog eng vond op de wc. Maar dat heb ik met stickers plakken ook voor elkaar gekregen. Ze is erg gevoelig voor beloningen, dat maakt dit soort dingen wel makkelijker. Enige lastige was daarna om duidelijk te maken dat het stickers plakken niet tot in het oneindige door zou gaan. Als je het eenmaal kan is het klaar.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:42

Die van ons is echt nergens gevoelig voor wat dat soort trucjes betreft. Niet gevoelig voor beloningen, stickers, omkopen (als je dat al zou willen inderdaad....) of wat andere kinderen doen. Of luiers zijn voor babies, jij bent toch al een grote jongen. Dan zegt die grapjas gewoon doodleuk "Nee ik ben een baby" en een mooie grote jongensbroek uitzoeken daar heeft hij ook niks mee.

Hij vindt het ook niet vies of vervelend of iets...zelf weet ik nog dat ik amper kon lopen en het al echt heel goor vond zo'n luier :))

Aan de ene kant vind ik het wel karakter hoor, dat het hem aan zijn bips zal oxideren wat een ander doet of er van vindt, en hij denkt "nou prima dan ben ik toch een baby" en zo'n sticker hem ook zal jeuken, haha.

Maarja komop zeg, we gaan nu wel stappen zetten in ieder geval!
Zijn druk zaadjes aan het planten om hem overstag te krijgen dat vieze ventje :P

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 13:04

Ik heb het ook aan de leidster van de peuterspeelzaal voor gelegd en die zou ook ff mee denken etc. Tot die tijd doen we maar wat goed voelt.. En hopen dat dat goed is, want met poepen is hij al wel al een hele tijd zindelijk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:41

Pmarena, ging bij ons precies zo maar ik heb juist helemaal niets gedaan of geprobeerd. Ze zei toch standaard: ik ben nog klein.
Met 3 jaar en 7 maanden ging ineens de knop om en vond ze zichzelf groot. 2 weken later ook in de nacht droog.
Voordeel vond ik wel dat ze toen ook meteen naar de WC ging en we het potje hebben overgeslagen.
Voor poepen hebben we wel beloning moeten invoeren. Op de WC poepen = een filmpje op de TV kijken. Dat werkte als een tierelier. Ik zeg nog regelmatig dat ze even een filmpje zit te produceren.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:19

Hihi, dat is wel leuk hè altijd zulke overblijfselen :))

TS ik heb zelf het idee dat we ons als ouders er wellicht wat meer druk over maken dan nodig, dat het op verschillende manieren heus wel goed komt :) En dat het daarom misschien wel het belangrijkst is dat het goed moet voelen voor jezelf :j