Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6235
Geregistreerd: 17-03-06

Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 20:47

n :+

Een beetje een vreemde titel. Maar vraag me af hoe Bokt hierover denkt.

Zeker in oudere steden, met veel onoverzichtelijke bochten wegens de smalle straten en huizen zijn de stille auto's van tegenwoordig gewoon levensgevaarlijk naar mijn mening.

Ik fiets bewust zonder oortjes in, omdat ik weet dat ik stil ben op de fiets. Ik spits mijn oren bij ieder kruispunt en rij extra rustig bij aankomst op het kruispunt (max. 10 a 15 km per uur, waar ik normaal gesproken bijna 30 fiets). Toch word ik minimaal 2 keer per week bijna van mijn sokken gereden door een stille auto.

Uiteraard rijden deze mensen te vlot het kruispunt over, maar het feit dat je ze ook absoluut niet kan horen vind ik vreselijk. Je hebt geen idee dat er iemand is, tot je bijna midden op het kruispunt staat.

Nu hoeven auto's natuurlijk ook niet met loeiende sirenes door de straat. Maar gezien het gewicht dat ze met zich mee hebben mogen ze minstens hoorbaar zijn naar mijn mening.

Hoe denkt Bokt hierover?

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:51

Hier heb ik niet zon last van stille autos, het wegdek is dan nog vrij luid.
De elektrische fietsen daarentegen.. :+

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:56

Nee niet mee eens. Ik kan eigenlijk prima overweg in het verkeer zonder m'n oren zo veel te gebruiken.
Ik rij meestal op mijn scooter (met helmplicht, dus 50 km/u) en ook al word ik vaak over het hoofd gezien/ onderschat, toch heb ik nog nooit een ongeluk gehad of iets. Puur doordat ik echt goed oplet en om me heen kijk. Want ja, scooters worden echt heel snel onderschat dus ik moet regelmatig de rem goed inknijpen ook al heb ik wel voorrang.
Ik heb nog nooit echt gemerkt dat ik echt mijn oren écht nodig had.. Ik rij namelijk ook vaak met oortjes in :+

Ik kan me echter wel voorstellen dat het voor slechtzienden heel lastig kan zijn om veilig een weg over te steken.

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:03

Stille auto’s :') Dikke auto’s met ditto geluiden _/-\o_

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:10

Tenzij je slechtziend bent snap ik niet waarom je niet gewoon om je heen kijkt? Dan zie je ze toch aankomen?

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:14

Als ik mij in het verkeer bevind kijk ik altijd met mijn ogen ipv oren. Ook als ik wandel of fiets. Elektrische autos hoor je al helemaal niet

Mizora

Berichten: 18107
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:15

Niet alle kruispunten zijn overzichtelijk, soms staan er hoge heggen direct naast, dan is zien geen optie.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:22

Mizora schreef:
Niet alle kruispunten zijn overzichtelijk, soms staan er hoge heggen direct naast, dan is zien geen optie.

Hoe doe je dat in je auto dan? :=
Als mij iets onoverzichtelijk is stop ik voor een kruispunt totdat ik alles zie. Nooit gaan gokken in het verkeer...

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:26

Ik ben inmiddels 47 ,fiets altijd met muziek op en ben nog nooit van verkeer geschrokken.
Op de scooter ook niet.
Ik let goed op ,kijk ook ver genoeg vooruit om te weten wat er gebeurd.
Ik vraag me juist wel eens af of mensen niet ver genoeg vooruit kijken in het verkeer.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:42

Mijn broer die slechtziend is heeft hier oprecht last van.

Zelfs als hij met stok loopt wordt hij nog regelmatig bijna van zijn sokken gereden.
Uitgerekend in het ziekenhuis ging het echt een keer mis met z’n golfkarretje

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:47

Zeker niet mee eens. Gewoon goed rond je blijven kijken en opletten in het verkeer.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:48

Witchcraft schreef:
Zeker niet mee eens. Gewoon goed rond je blijven kijken en opletten in het verkeer.

Dat is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend voor iedereen.

Wel eens gedacht aan mensen die niet goed kunnen zien of andere beperkingen hebben ?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:51

Moeten fietsen en scootmobielen, en ander licht verkeer dan ook ineens veel meer geluid gaan maken daarom? Ik heb het er ook over dat IEDERE weggebruiker om zich heen moet blijven kijken, dus ook degenen die jouw broer dus over het hoofd zien zouden beter naar mensen moeten uitkijken die slecht ziend zijn. Jouw broer is duidelijk slecht ziend doordat hij zijn stok mee heeft, als mensen dus beter rond zich heen kijken kunnen ze dus ook meer rekening met hem houden!

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:52

Ik ben niet slechtziend maar heb hersenschade en als ik niet 100% gefocust ben schrik ik mij af en toe het lazarus van stille auto’s vooral op parkeerterreinen waar alles kriskras doorelkaar gaat en er plotseling een auto uit een vak rijdt die ik niet heb horen starten.

Moet daar dus echt niet nadenken over mijn boodschap lijstje.

Ik zeg ja, zeker bij lage snelheden, wegrijden etc. gewoon zo’n piepje net als vrachtwagens die achteruit rijden. Hoeft wat mij betreft echt niet op de rondweg of op de snelweg.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:56

Witchcraft schreef:
Moeten fietsen en scootmobielen, en ander licht verkeer dan ook ineens veel meer geluid gaan maken daarom? Ik heb het er ook over dat IEDERE weggebruiker om zich heen moet blijven kijken, dus ook degenen die jouw broer dus over het hoofd zien zouden beter naar mensen moeten uitkijken die slecht ziend zijn. Jouw broer is duidelijk slecht ziend doordat hij zijn stok mee heeft, als mensen dus beter rond zich heen kijken kunnen ze dus ook meer rekening met hem houden!

De meeste auto’s en brommers maken voldoende lawaai.
Het gaat voornamelijk om elektrische voertuigen.

Waarom daar geen geluidje op?
Bij de verkeerslichten is ook een geluidje te horen.

Uiteraard moeten andere weg gebruikers ook opletten. Maar je kunt er echt niet vanuit gaan dat iedereen dat netjes doet. Moet hij zijn leven dan maar op de gok nemen?
Ben ik het niet mee eens.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:56

Maar tiwi1969 daar zeg je het toch eigenlijk zelf al ;) Je moet dan ook niet gaan nadenken over iets als een briefje of andere zaken waardoor je afgeleid wordt van het verkeer. Je kunt wel auto's etc een piepje gaan geven, maar wat dan bij fietsers en scootmobielen etc? Gaat een leuk effect worden, ik zou er horendol van worden, al die piepjes.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:58

daantjuhhh schreef:
Witchcraft schreef:
Moeten fietsen en scootmobielen, en ander licht verkeer dan ook ineens veel meer geluid gaan maken daarom? Ik heb het er ook over dat IEDERE weggebruiker om zich heen moet blijven kijken, dus ook degenen die jouw broer dus over het hoofd zien zouden beter naar mensen moeten uitkijken die slecht ziend zijn. Jouw broer is duidelijk slecht ziend doordat hij zijn stok mee heeft, als mensen dus beter rond zich heen kijken kunnen ze dus ook meer rekening met hem houden!

De meeste auto’s en brommers maken voldoende lawaai.
Het gaat voornamelijk om elektrische voertuigen.

Waarom daar geen geluidje op?
Bij de verkeerslichten is ook een geluidje te horen.

Uiteraard moeten andere weg gebruikers ook opletten. Maar je kunt er echt niet vanuit gaan dat iedereen dat netjes doet. Moet hij zijn leven dan maar op de gok nemen?
Ben ik het niet mee eens.


Zie je mij zeggen dat hij zijn leven op de gok moet stellen? Ik zeg alleen dat iedereen eens beter uit zijn doppen moet kijken in het verkeer, zijn teveel mensen die lopen te ratelen op een gsm of oordopjes in hebben of gewoon alleen maar aan zichzelf denken en geen rekening houden met andere weggebruikers. Dan zijn al die aanpassingen van piepjes of harder ronkende voertuigen niet eens nodig. Je moet mijn woorden niet verdraaien!

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:59

Witchcraft schreef:
Maar tiwi1969 daar zeg je het toch eigenlijk zelf al ;) Je moet dan ook niet gaan nadenken over iets als een briefje of andere zaken waardoor je afgeleid wordt van het verkeer. Je kunt wel auto's etc een piepje gaan geven, maar wat dan bij fietsers en scootmobielen etc? Gaat een leuk effect worden, ik zou er horendol van worden, al die piepjes.

Ik heb jou liever horendol dan mijn broer een ongeluk O:)

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:03

Het wat mij overigens niet om piepjes. Of om geluidjes. Maar om jou eerste reactie Witchcraft

Het is tekst. Geen spraak. Maar het komt heel gemakzuchtig over. Kan het verkeerd interpeteren.

Maar iedereen moet maar goed opletten. Dat gaat dus niet zo maar even op voor iedereen.

Ik vind het goed dat mensen daar bewust van zijn. Niet iedereen kan goed zien. Of goed alles opnemen.... dat is niet zo vanzelfsprekend als het uit jou bericht overkomt op mij

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:25

Vooral de elektrische auto's inderdaad. Ik gebruik mijn oren en ogen in het verkeer. Ogen heb ik niet in de achterkant van mijn hoofd. Geluiden van achteren kan ik wel opvangen. Zolang er niks veranderd, zal het niet de eerste keer zijn dat ik op mijn fiets zit en me kapot schrik dat er een elektrisch auto op amper 1 meter me inhaald. Die schrikreactie kan weer tot gevaarlijke situaties lijden. Een geluidje kan in ieder geval die schrikreactie beperken. Andere weggebruikers zoals (gewone) fietsers of scooters maken is de hoeveelheid schade die je oploopt gemiddeld veel kleiner dan bij een auto. Elektrische fietsen mag wat mij betreft ook een geluidje op. Maar die maken nog steeds in verhouding minder schade als dat ik tegen een auto opbots.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:38

Mee eens :) gewoon een zachte geluidsmodule aan de buitenkant. Maakt het een stuk veiliger voor alle weggebruikers en ook voor de loslopende dieren.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:42

Witchcraft schreef:
Ik zeg alleen dat iedereen eens beter uit zijn doppen moet kijken in het verkeer, zijn teveel mensen die lopen te ratelen op een gsm of oordopjes in hebben of gewoon alleen maar aan zichzelf denken en geen rekening houden met andere weggebruikers. Dan zijn al die aanpassingen van piepjes of harder ronkende voertuigen niet eens nodig.

Mee eens. Als we allemaal eens op zouden gaan letten zou dat heel veel ongelukken schelen. Daar ben ik echt van overtuigd.
Hetzelfde geldt voor die maffe neigingen om wegen alsmaar overzichtelijker en breder te maken, zogenaamd omdat het anders gevaarlijke situaties zijn. Ik zou juist zeggen, maak het smaller en minder glad, zodat mensen wel moeten gaan opletten.

En dan al dat extra geluid... er is al zoveel geluid om ons heen, er is nauwelijks meer een stille plek te vinden in Nederland. Veel mensen weten niet eens meer wat stilte nu eigenlijk is.

En ja, ik vind het schandalig dat een slechtziende van de sokken gereden wordt, ook dat kun je oplossen door beter opletten.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:44

Achterom schreef:
Witchcraft schreef:
Ik zeg alleen dat iedereen eens beter uit zijn doppen moet kijken in het verkeer, zijn teveel mensen die lopen te ratelen op een gsm of oordopjes in hebben of gewoon alleen maar aan zichzelf denken en geen rekening houden met andere weggebruikers. Dan zijn al die aanpassingen van piepjes of harder ronkende voertuigen niet eens nodig.

Mee eens. Als we allemaal eens op zouden gaan letten zou dat heel veel ongelukken schelen. Daar ben ik echt van overtuigd.
Hetzelfde geldt voor die maffe neigingen om wegen alsmaar overzichtelijker en breder te maken, zogenaamd omdat het anders gevaarlijke situaties zijn. Ik zou juist zeggen, maak het smaller en minder glad, zodat mensen wel moeten gaan opletten.

En dan al dat extra geluid... er is al zoveel geluid om ons heen, er is nauwelijks meer een stille plek te vinden in Nederland. Veel mensen weten niet eens meer wat stilte nu eigenlijk is.

En ja, ik vind het schandalig dat een slechtziende van de sokken gereden wordt, ook dat kun je oplossen door beter opletten.


Dit Kun je dus niet voorkomen.
Mijn broer kan niet beter opletten dan dat hij doet.

Daarin ben je afhankelijk van andere weggebruikers. En hoe graag ik ook zou willen dat die goed opletten Kun je daar niet vanuit gaan.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:46

Keet schreef:
Mee eens :) gewoon een zachte geluidsmodule aan de buitenkant. Maakt het een stuk veiliger voor alle weggebruikers en ook voor de loslopende dieren.

Het kan inderdaad op die manier goed opgelost worden. Daar heb je geen piepjes voor nodig.
Het hoeft geen hard of hoog geluid te zijn.
Gewoon het zelfde niveau als een auto met een motor op benzine.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:52

Onze (ene) elektrische auto heeft daar een knop voor, die maakt dan inderdaad (meer) geluid. Overigens zijn ook elektrische auto's niet muisstil, ze maken een bepaald zoemend geluid (de Zoë wel meer dan de Tesla) en je hoort de banden op de weg ook gewoon natuurlijk.
Edit:
Citaat:
Zoe = Zero emission = Zero noise. De meest sensationele eigenschap van de Renault Zoe is dat de auto superstil rijdt. Zelfs bij voluit accelereren is er geen motorgeluid. Slechts het rollen van de banden op de weg en zacht windgeruis maken hoorbaar dat de auto rijdt. Om voetgangers te attenderen op de naderende auto is er tot 30 km/uur een automatisch werkend waarschuwingsgeluid, wat de andere weggebruikers er vriendelijk op attendeert dat de auto nadert. Bij hogere snelheden (meer dan 30 km/uur) maken de banden voldoende geluid om voetgangers en fietsers te waarschuwen.