Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
kimmysan schreef:Toevallig ben ik eergisteren getuige (met m'n vriend) geweest op het geregistreerd partnerschap van vrienden. Ik denk dat ze een beetje de middenweg gekozen hebben. Ze hebben wel een gepersonaliseerde ceremonie gehad in het stadhuis met ongeveer 25 gasten, waarbij wij ook iets mochten zeggen. Daarna hebben we vlakbij nog foto's gemaakt (mijn vriend kan goed fotograferen), terwijl de gasten al naar het huis van de ouders gingen. Daar hebben we daarna gebbqt, gedronken en zijn er nog wat dingen gezegd.
Overigens weet ik er het fijne niet van hoor, maar volgens mij staat het gelijk aan trouwen. En is het zo dat je of het een of het ander doet, en dus niet allebei. Al je een stap ervoor wilt doen, kies je geloof ik eerder voor een samenlevingscontract. Maar nogmaals, daar heb ik niet genoeg verstand van.
Ceetje_bokt schreef:jaren gelden moesten wij elkaar als de sodemieter erfgenaam maken. We wilden niet trouwen en een samenlevingscontract was veel duurder en meer rompslomp. Bovendien leverde het GP vrije dagen op![]()
We zijn met twee getuigen naar het stadhuis gereden en een kwartier later (ofzo) stonden we buiten. Daarna een borrel met de twee getuigen. Totaal geen gedoe voor ons dus.
justdiesel schreef:Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
Niks aparts voor hoeven regelen, maar dat is al wel jaaaaren geleden.
justdiesel schreef:Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
cam schreef:justdiesel schreef:Is dat tegenwoordig verplicht?
Volgens mij is het zo dat als je niets regelt er na het overlijden van een partner een probleem ontstaat bij het erven. De ouders en zussen krijgen gewoon de helft van je huis omdat zij erfgenamen zijn. Jij bent niets anders dan een persoon met wie je partner samen een huis heeft gekocht.
cam schreef:Weet niet in welk jaar het was Justdiesel. Maar toen wij ons eerste huis kochten was het 1979. En wij hebben een testament moeten maken om elkaars erven te zijn. Kijk jullie waren idd beide eigenaar van de helft van het huis. Maar je was geen erven. Daarvoor had je dat op papier moeten bevestigen bij de notaris.
justdiesel schreef:cam schreef:Weet niet in welk jaar het was Justdiesel. Maar toen wij ons eerste huis kochten was het 1979. En wij hebben een testament moeten maken om elkaars erven te zijn. Kijk jullie waren idd beide eigenaar van de helft van het huis. Maar je was geen erven. Daarvoor had je dat op papier moeten bevestigen bij de notaris.
Jawel dat waren we wel.
En dat stond ook op papier
cam schreef:Waarom geld uitgeven voor iets speciaals, als jullie toch ook nog gaan trouwen. Zou dat voor de bruiloft bewaren. Gewoon met getuigen na het officiële gedeelte koffie met wat lekkers nemen of als het in de middag is een borrel.
Goof schreef:cam schreef:Waarom geld uitgeven voor iets speciaals, als jullie toch ook nog gaan trouwen. Zou dat voor de bruiloft bewaren. Gewoon met getuigen na het officiële gedeelte koffie met wat lekkers nemen of als het in de middag is een borrel.
Dat.
Lekker simpel houden en de rest bewaren voor als je inderdaad nog eens gaat trouwen.
Gebruikers op dit forum: AmyJamess, andrea131, beestenfreak, Black_Moon, Eskimo, eva1969, Kimberly520, kimmetje26, Kinke, maessie, moeshie, really_me, stijntilla, Telpeva, warvel, xLauLaUx en 39 bezoekers