Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:16

De pinkstergemeente.

Minstens net zo irritant als de Jehova's.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:17

lieveli schreef:
Ik word ook nooit meer aangesproken in de stad door donateurwervers als ik naast hem loop. Ideaal!

Doe mij er ook maar eentje :D

Al hoewel, ik wordt vaak 12 geschat en niet aangesproken :')

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:39

Sinds ik in de flat woon alleen nog maar last gehad van ontzettende opdringerige energie mannetjes.

Toen ik nog op de boerderij woonde met mijn ouders hadden we nooit energie mannetjes. Maar wel johovas. Ik heb daar geen probleem mee als ze een x aan de deur komen.
Maar als ik dan zeg geen interesse te hebben. Moeten ze niet nog 10 x aan de deur komen.

Anoniem

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:40

Wat dacht je van de antroposofen? Is ook gewoon een sekte.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:41

Resistance schreef:
Wat dacht je van de antroposofen? Is ook gewoon een sekte.


En anti-vaxxers := of bedoel je die daarmee

Anoniem

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:49

Ik heb in mijn familie mensen die van de antroposofie zijn. Is niks mis mee, maar je merkt aan alles dat die mensen zich meer voelen dan anderen omdat zij dingen weten die al die arme mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, niet weten.

Ze zijn inderdaad ook anti vax en anti nog heel veel meer, op een hele betuttelende manier. Heel naar is dat.

Vervolgens kwamen ze ooit aanzetten met verhalen over dat dolfijnen een olievlek hadden opgeruimd en dat vermiste vliegtuig in een ruimteschip was verdwenen. Nou sorry hoor, ik heb respect voor andermans denkwijze maar ik kon mijn lachen even niet inhouden. Uiteraard was men beledigd, waarna er weer een discussie over de medische wetenschap ontstond. Mijn zus is zelf arts en stond er echt van te kijken hoe mensen totaal ononderbouwd alles wat met medicijnen en "reguliere" artsen afkraakten. Zij heeft er zelf jaren voor gestudeerd en doet dat nog steeds, dus uiteraard legde ze gewoon uit waarom hun argumenten totaal nergens op sloegen. Daarna kreeg ze te horen dat ze ook in "het complot" zat. :')

Diepe zucht.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:53

Resistance schreef:
Ik heb in mijn familie mensen die van de antroposofie zijn. Is niks mis mee, maar je merkt aan alles dat die mensen zich meer voelen dan anderen omdat zij dingen weten die al die arme mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, niet weten.

Ze zijn inderdaad ook anti vax en anti nog heel veel meer, op een hele betuttelende manier. Heel naar is dat.

Vervolgens kwamen ze ooit aanzetten met verhalen over dat dolfijnen een olievlek hadden opgeruimd en dat vermiste vliegtuig in een ruimteschip was verdwenen. Nou sorry hoor, ik heb respect voor andermans denkwijze maar ik kon mijn lachen even niet inhouden. Uiteraard was men beledigd, waarna er weer een discussie over de medische wetenschap ontstond. Mijn zus is zelf arts en stond er echt van te kijken hoe mensen totaal ononderbouwd alles wat met medicijnen en "reguliere" artsen afkraakten. Zij heeft er zelf jaren voor gestudeerd en doet dat nog steeds, dus uiteraard legde ze gewoon uit waarom hun argumenten totaal nergens op sloegen. Daarna kreeg ze te horen dat ze ook in "het complot" zat. :')

Diepe zucht.

Nou zonder medische wetenschap waren ik, mijn ouders en mijn broertje er anders niet meer geweest.
Zulke dingen vind ik echt verschrikkelijk.
Ik weet niet in hoeverre zulke mensen gebruik maken van dokters en ziekenhuizen.
Maar als zulke mensen tere zieltjes weten te winnen kan dat gewoon levens kosten.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:56

Jehovah's getuigen vallen niet onder een sekte hoor mensen. Ze volgen niet een persoon maar hun god en een sekte is een groep mensen die van een geloof zijn weggegaan met hun eigen ideën, jehovahs getuigen
zijn begonnen als bijbelonderzoekers en zo is hun geloof ontstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:57

daantjuhhh schreef:
Resistance schreef:
Ik heb in mijn familie mensen die van de antroposofie zijn. Is niks mis mee, maar je merkt aan alles dat die mensen zich meer voelen dan anderen omdat zij dingen weten die al die arme mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, niet weten.

Ze zijn inderdaad ook anti vax en anti nog heel veel meer, op een hele betuttelende manier. Heel naar is dat.

Vervolgens kwamen ze ooit aanzetten met verhalen over dat dolfijnen een olievlek hadden opgeruimd en dat vermiste vliegtuig in een ruimteschip was verdwenen. Nou sorry hoor, ik heb respect voor andermans denkwijze maar ik kon mijn lachen even niet inhouden. Uiteraard was men beledigd, waarna er weer een discussie over de medische wetenschap ontstond. Mijn zus is zelf arts en stond er echt van te kijken hoe mensen totaal ononderbouwd alles wat met medicijnen en "reguliere" artsen afkraakten. Zij heeft er zelf jaren voor gestudeerd en doet dat nog steeds, dus uiteraard legde ze gewoon uit waarom hun argumenten totaal nergens op sloegen. Daarna kreeg ze te horen dat ze ook in "het complot" zat. :')

Diepe zucht.

Nou zonder medische wetenschap waren ik, mijn ouders en mijn broertje er anders niet meer geweest.
Zulke dingen vind ik echt verschrikkelijk.
Ik weet niet in hoeverre zulke mensen gebruik maken van dokters en ziekenhuizen.
Maar als zulke mensen tere zieltjes weten te winnen kan dat gewoon levens kosten.



Inderdaad. :j De man uit dat stel heeft ook maagproblemen en allemaal intoleranties. Kan zo zijn! Echter loopt hij dus ook al jaren bij een antroposofendokter die hem allemaal dure medicijnen aansmeert. Hij is elke maand zo'n 350 euro aan suplementen kwijt, en dat wordt niet vergoed. Echter gaat het na 5 jaar nog steeds niet beter met hem (enkel slechter), dus wij vroegen waarom hij er niet mee stopte. Antwoord: ik heb er nu al zoveel geld aan uitgegeven dat ik het zonde vindt om nu te stoppen. :')

Hij had overigens wel kritiek op het feit dat hij maandelijks niets overhoudt omdat de overheid op zijn geld aast.

Dan ben je niet te helpen hoor...

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:04

Fem schreef:
germie schreef:
Scheiden als jehova? Je wordt verstoten. Kleinkinderen mogen opa en oma niet zien omdat opa en oma naar een normale kerk gaan. Met kerst niet langskomen tenzij de kerstboom dedeur uitgaat, dat noem ik toch echt kenmerken van een sekte.



Eerlijk? Dat zijn rotte appels, die heb je binnen elke geloofstroming.
Ik heb ook vroegere vriendinnetjes verstoten zien worden door hun ouders toen ze besloten dingen te doen die niet strookte met het geloof.
Maar het merendeel begrijpt de intentie van het Christendom gelukkig wel: Naastenliefde is de reinste van allen.
Ik (en mijn zusje en vele anderen die ik ken die besloten om niet meer naar de kerk te gaan) ben niet verstoten door mijn ouders. Sterker nog, mijn ouders zien dat ik gelukkiger ben, dus dat maakt hen ook gelukkig.

Ik geloof dat dat zo bij de Jehova's net zo is. En alleen die verhalen komen naar buiten.



ben blij dat iemand dit zegt inderdaad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 13:06

lieveli schreef:
Hier zijn ze pas 1 keer langs geweest terwijl er wel een zaal in de buurt zit. Maar ik denk dat mijn langharige viking ze afschrikt met z'n gekke satanistische shirts.


Je zou denken dat ze dan juist langs komen om hem te redden van de ondergang :')

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:06

isabel_94 schreef:
Fem schreef:
En de Jehovah's getuigen niet volgens jou?

In België is het in ieder geval geen erkende religie nee.



Het is wereldwijd een erkende religie dus dat lijkt me vreemd

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:08

germie schreef:
Nog meer jehova: een ziekenhuis uitzoeken waar je zeker bent dat ze je tijdens een bevalling geen bloedtransfusie toedienen. Liever de moeder dood dus en kind zonder moeder.
Of de kleinkinderen zijn bij opa en oma en worden meegenomen naar de intocht van Sinterklaas. Daarna dus 6 weken per jaar kleinkindverbod.
In mijn familie gebeurd. En daarna er uit willen wat tot op heden niet gelukt is wegens dreigende verstoting. Dus absoluut een sekte



zoals iemand al zei : Rotte appels
behalve dat heeft dat niets met een sekte te maken maar goed ik word nu al weer moe van iedereen die alles zo goed weet

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:11

Wel interessant om dit te volgen. Maar mijn idee is een sekte een geloof of iemand die je aanhangt en waarvoor je alles op geeft en dingen gaat doen waar je daarvoor misschien niet helemaal achter zou staan of van zou denken dat overkomt mij niet zoals de mensen in Jonestown, de bagwhan(hoe wel ik het idee van een wereld in vrede en alles samen doen etc eigenlijk wel heel mooi vond) en scientology waarbij kinderen volgens mij hun ouders bijna niet zagen en je alleen mocht trouwen met een lid.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:24

Resistance schreef:
Wat dacht je van de antroposofen? Is ook gewoon een sekte.

:') Ook tussen de antroposofen heb je meer en minder zweverige mensen. Heeft niets met een sekte te maken en ze proberen ook geen zieltjes te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:27

Anoeska27 schreef:
Resistance schreef:
Wat dacht je van de antroposofen? Is ook gewoon een sekte.

:') Ook tussen de antroposofen heb je meer en minder zweverige mensen. Heeft niets met een sekte te maken en ze proberen ook geen zieltjes te winnen.



Waarom heeft het volgens jou dan niets met een sekte te maken?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:28


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:34

Resistance schreef:
Waarom heeft het volgens jou dan niets met een sekte te maken?

Ik denk dat jouw mening gewoon erg gekleurd is. Antroposofen zijn gewoon hele normale mensen die andere mensen en hun meningen respecteren en accepteren (vooral dat laatste zou wel eens wat meer mogen in deze wereld). Ze proberen geen mensen te bekeren en zijn eigenlijk over het algemeen bijzonder prettig in de omgang. Ik zou best zelf wat meer sofisch willen zijn, maar oordeel daarvoor vaak wat te snel en te hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:39

Anoeska27 schreef:
Resistance schreef:
Waarom heeft het volgens jou dan niets met een sekte te maken?

Ik denk dat jouw mening gewoon erg gekleurd is. Antroposofen zijn gewoon hele normale mensen die andere mensen en hun meningen respecteren en accepteren (vooral dat laatste zou wel eens wat meer mogen in deze wereld). Ze proberen geen mensen te bekeren en zijn eigenlijk over het algemeen bijzonder prettig in de omgang. Ik zou best zelf wat meer sofisch willen zijn, maar oordeel daarvoor vaak wat te snel en te hard.




Het punt is dat ze naar elkaar toe heel open zijn, maar zodra iemand de reguliere wetenschap volgt en niet nine for news maar een wetenschappelijk onderzoek als argument heeft, er héél betuttelend wordt gedaan. Dat heb ik al vaak genoeg gemerkt. Dan wordt je niet perse afgekraakt, maar zijn ze op een hele nare manier "medelevend" in het feit dat jij nog niet verlicht bent, zoals zij dat wel zijn. Een reguliere visie wordt niet serieus genomen.

En sorry, maar normaal en geloven dat een vliegtuig in een ruimteschip is opgeslokt? Dat gaat niet samen. What's next, flat earth?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:42

Resistance schreef:
En sorry, maar normaal en geloven dat een vliegtuig in een ruimteschip is opgeslokt? Dat gaat niet samen. What's next, flat earth?

Ik loop nu toch alweer wat jaartjes 5x per week tussen antroposofen rond en ik heb nog niemand gehoord die gelooft in buitenaardse wezens, terwijl ik ze op het werk wel genoeg ben tegen gekomen die daarin geloven. Dat is echt niets antroposofisch.

Anoniem

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:44

Ik ken er anders een heleboel...

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:01

RiverHunter schreef:
Jehovah's getuigen vallen niet onder een sekte hoor mensen. Ze volgen niet een persoon maar hun god en een sekte is een groep mensen die van een geloof zijn weggegaan met hun eigen ideën, jehovahs getuigen
zijn begonnen als bijbelonderzoekers en zo is hun geloof ontstaan

En wie bepaalt dan wat die God wil? juist ja.
En over die rotte appels: dat zijn er dan toch wel vrij veel als ik het zo hoor...

Ik ken zelf een paar heel prettige Jehova's, maar ook een aantal die flink sektarische trekken hebben helaas. Ik zou zeggen, doe waar wat aan. Is niet goed voor jullie beeldvorming.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:06

Lindor92 schreef:
Studentenvereniging Vindicat ;)


Ben jij bekend met de definitie sekte? Of roep je nu maar wat?

Hier in de omgeving ben ik niet op de hoogte van (actieve) sektes. Jehova's zijn hier ook niet erg actief. Wel ontzettend interessant als ik alle berichtgeving zo lees.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:19

Anoeska27 schreef:
Resistance schreef:
Waarom heeft het volgens jou dan niets met een sekte te maken?

Ik denk dat jouw mening gewoon erg gekleurd is. Antroposofen zijn gewoon hele normale mensen die andere mensen en hun meningen respecteren en accepteren (vooral dat laatste zou wel eens wat meer mogen in deze wereld). Ze proberen geen mensen te bekeren en zijn eigenlijk over het algemeen bijzonder prettig in de omgang. Ik zou best zelf wat meer sofisch willen zijn, maar oordeel daarvoor vaak wat te snel en te hard.




Het punt is dat ze naar elkaar toe heel open zijn, maar zodra iemand de reguliere wetenschap volgt en niet nine for news maar een wetenschappelijk onderzoek als argument heeft, er héél betuttelend wordt gedaan. Dat heb ik al vaak genoeg gemerkt. Dan wordt je niet perse afgekraakt, maar zijn ze op een hele nare manier "medelevend" in het feit dat jij nog niet verlicht bent, zoals zij dat wel zijn. Een reguliere visie wordt niet serieus genomen.

En sorry, maar normaal en geloven dat een vliegtuig in een ruimteschip is opgeslokt? Dat gaat niet samen. What's next, flat earth?[/quote]

Maar alleen omdat jij vervelende mensen kent die toevallig een zelfde gedachtegang hebben maakt het geen sekte

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:31

Antroposofen kunnen heel poedersuiker zijn maar check even de definitie van sekte voor je iets roept. Toegegeven: ze komen sektarisch over.