Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:11

Janneke2 schreef:
TinkerTreas schreef:
Ruim een jaar geleden liep een moeder bij het schoolplein van mn dochter ook te verkondigen dat haar zoontje autisme heeft gekregen door de BMR vaccinatie. Want voor de vaccinatie begon hij woordjes te praten en na de vaccinatie stopte dat.
Haar kind had trouwens geen diagnose autisme, dus dan vind ik het helemaal achterlijk als je zo gaat lopen blaten.
Heel veel kinderen met autisme laten namelijk rond deze leeftijd hetzelfde beeld zien, vaccinatie of niet.


Bij het syndroom van Rett beginnen kindjes met oogcontact, normale ontwikkeling van motorische vaardigheden praten etc. - en op gegeven moment 'stopt' deze ontwikkeling. Mensen verliezen zelfs vaardigheden, inzichten etc.

Dat kan goed samenvallen met de BMR - maar een oorzakelijk verband is er niet.

(En na het doormaken van de echte ziekten kan het ook gebeuren dat een kindje schijnbaar stopt met ontwikkelen, maar dat wordt gewoon weer hervat als niet meer zo veel energie naar het immuunsysteem hoeft.)


Het syndroom van Rett is toch wel weer anders als het "normale" autisme. Mijn zoontje kon verschillende woordjes zeggen, maar dat stopte met een maand of 15. Daarna heeft hij vrijwel niet gepraat tot hij 3 was (vanaf een jaar of 2 wel wat losse woordjes, maar alleen echolalie). Hij heeft klassiek autisme en deze ontwikkeling komt vaker voor bij autisme.
Oogcontact zegt ook niet zo heel veel, want hij maakt prima oogcontact. Als baby niet, maar hij heeft een oogafwijking die dat kan verklaren.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:17

Even een mega-afdwaling, heb je 'Life, animated' gezien Tinker?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:19

lieveli schreef:
Even een mega-afdwaling, heb je 'Life, animated' gezien Tinker?


Nee, ik zal het eens opzoeken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:35

Jammer dat het uitmond in anti/pro vaccinaties e.d. Ik vond de rest v.h. topic erg interessant om te lezen.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:11

Volg dit topic al een poos maar ben zeer verbaasd over de wending die het nu genomen heeft... . Mensen die niet vaccineren zijn een sekte? Wow, dan wordt de definitie wel heel ruim. Zouden vegetariërs en zeker veganisten daar dan ook bij horen? En mensen die in homeopatie geloven of andere alternatieve geneeswijzen... .

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:07

Ik vind dan dat mensen die perse voor vaccinaties zijn en dat zelfs zoveel mogelijk willen verplichten,dan ook een sekte.En mensen die tegen alternatieve geneeswijzen zijn en die actief bestrijden.Etc. Inderdaad is de oorspronkelijke betekenis van sekte toch wel dat het iets religieus is.Dus dit topic is afgedwaald ja.Ik had anders wel eens willen weten of de Hare Krishna Beweging nog bestaat in Nederland.Die voldoet wel aan de criteria.

Anoniem

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:09

Ik zie Hare Krishna wel altijd in Stockholm, maar heb nooit echt begrepen wat dat nou precies is. Weet iemand dat?

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:09

Ja hare krishna is er nog, in Amsterdam geloof ik.

Geen idee wat het is, iets met oranje jurken :Y)

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:21

Heb heel het topic gelezen en wat ik mij vooral af vroeg was: waar zitten die hier ?
Jullie hebben blijkbaar vaak contact met Jehova's en mormonen etc.
Zover dat ik weet zit dat hier niet. Weet ook amper wat het zijn. Dit misschien ook omdat geloof mij echt niets zegt.
Maar heb dus nog nooit jg aan de deur gehad bij mijn ouderlijk huis. In het huis waar ik nu woon ik denk 1x en ik besefte op het moment het zelf niet :+

Door wat ik heb gezien op tv en door getuigenissen etc vind ik de amish ook wel creepy.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:44

Ik wist nieteens dat er mormonen in nl waren

Ken ze alleen uit die TLC serie over de Amish _O-

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:55

Amber_anne schreef:
Ik wist nieteens dat er mormonen in nl waren

Ken ze alleen uit die TLC serie over de Amish _O-

Mormonen zijn geen Amish. De Amish zijn wel verwant aan de Doopsgezinden,die ook in Nederland zijn.Die Amish doen alles met paard en wagen,omdat ze geen auto's mogen gebruiken,want die staan niet in de Bijbel.Ze hebben echt goede paarden en komen soms in Nederland Friezen kopen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:57

Doopsgezinden zijn ook altijd vervolgd omdat men het een sekte vondt. Quakers en Amish zijn daar aftakkingen van die niet met de tijd zijn meegegaan.

Overigens hoeft een sekte helemaal niet religieus te zijn, het gaat meestal om "spiritueel".
En wat het een sekte maakt is dat er 1 leider is die soort van aanbeden en in elk geval gehoorzaamd wordt en de volgers zodanig gehersenspoeld, dat ze de buitenwereld niet meer aankunnen en daarom ook niet zullen vluchten .
Ze zitten, hoewel vaal vrijwillig toegetreden doordat ze zoekende waren naar een soort leiding in het leven, gevangen door hun eigen geest en soms zelfs letterlijk gevangen, met gevaar voor eigen leven als ze willen vluchten...
De leider is soms gewoon erg slim en soms volkomen verknipt en soms allebei.
De levensleidraad die ze voeren is vaak in beginsel meestal wel goed bedoeld, maar niet echt realistisch en niet zelden draait het uit op een gigantisch misbruik van kinderen en vrouwen.

Het verschil is dat strenggelovigen zich nog enigszins in de maatschappij kunnen redden en sekteleden over het algemeen niet, als ze al de wereld inmogen.

Mensen die in sektes terecht komen zijn over het algemeen de gevoelige mensen die het leven niet goed aankunnen. Die zijn zeer gemakkelijk te beïnvloeden.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:00

Mormonen komen in elk geval wel in Nederland evangeliseren.Polygamie is er nu afgeschaft.Die Cody en zijn vrouwen die een tv-show hebben zijn wat dat betreft illegaal bezig.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:06

anjali schreef:
Die Amish doen alles met paard en wagen,omdat ze geen auto's mogen gebruiken,want die staan niet in de Bijbel.Ze hebben echt goede paarden en komen soms in Nederland Friezen kopen.

In sommige plaatsen hebben de Amish magere kreupele paarden voor hun koetsjes. Niet elke groep is hetzelfde. Ik zie vaak genoeg geklaag over ze voorbij komen in internationale, maar voornamelijk Amerikaanse paarden- Facebookgroep.
Je hebt ze vooral in de Amerikaanse staten Pennsylvania, Ohio, Indiana, Wisconsin, and New York en in
Canada (vooral Ontario).

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:08

Resistance schreef:
Ik zie Hare Krishna wel altijd in Stockholm, maar heb nooit echt begrepen wat dat nou precies is. Weet iemand dat?

Zij aanbidden de Hindoegod Krishna.Hun rituelen en kleding zijn Indiaas van stijl. Ze eten vegetarisch en sex mag alleen in het huwelijk en dan nog alleen als je een kind wilt krijgen.Anders dus niet,ook niet als je getrouwd bent.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:56

In Amsterdam kun je daar eens in de maand geloof ik, eten. Superlekker en gezellig.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:45

Citaat:
Doopsgezinden zijn ook altijd vervolgd omdat men het een sekte vondt. Quakers en Amish zijn daar aftakkingen van die niet met de tijd zijn meegegaan.

Eh....
Doopsgezinden horen tot de radicale reformatie in de 16e eeuw. Ze werden idd fiks vervolgd, maar vooralomdat ze nogal grondig braken met de gevestigde machten van kerk en staat.

De Amish zijn idd 'dopers' oude stijl, dat klopt. (En ach, waarom moet iedereen maar in dat koekblik op 4 wielen...?)

'Quaker' is zogezegd een geuzennaam voor de volgelingen van John Wesley die het in de 18e eeuw niet zo eens was met de Church of England.
Er zijn ook in Nederland Quakers - officiële naam: het religieuze genootschap van vrienden - en ik vind deze mensen uitstekend bij de tijd. (Al rijden sommigen toch koekblik.)

Geen van drie zou ik kenschetsen als strenggelovig. (Zelfs de Amish niet. Je mag kiezen, het zijn tenslotte dopers - en als je kiest voor deze vorm van leven heeft het vooral voordelen. En pubers mogen een paar jaar 'rumspringen' z om te kunnen kiezen moet je wel beide kanten wat leren kennen.)
Citaat:
Het verschil is dat strenggelovigen zich nog enigszins in de maatschappij kunnen redden

?
Heel veel strengelovigen redden zich uitstekend!

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:04

anjali schreef:
Amber_anne schreef:
Ik wist nieteens dat er mormonen in nl waren

Ken ze alleen uit die TLC serie over de Amish _O-

Mormonen zijn geen Amish. De Amish zijn wel verwant aan de Doopsgezinden,die ook in Nederland zijn.Die Amish doen alles met paard en wagen,omdat ze geen auto's mogen gebruiken,want die staan niet in de Bijbel.Ze hebben echt goede paarden en komen soms in Nederland Friezen kopen.


Ik weet dat de Amish geen mormonen zijn maar in het programma zit wel een meisje wiens ouders mormoon zijn

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:37

anjali schreef:
Mormonen komen in elk geval wel in Nederland evangeliseren.Polygamie is er nu afgeschaft.Die Cody en zijn vrouwen die een tv-show hebben zijn wat dat betreft illegaal bezig.


Polygamie is binnen de kerk van jezus Christus en de heiligen der laatste dagen (‘mormonen’) nooit toegestaan. Het is een misinterpretatie uig een stukje geschiedenis waarbij veel pioniers stierven en de broer van de overledene dan de weduwe en diens kinderen in huis nam. Niet als extra relatie.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:46

Maar eens je bij de amish zit is het blijkbaar tog niet zo simpel om er weg te gaan. Of je moet breken met je familie en vrienden

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:11

Tja - niet iedereen is even soepel mbt woordbreuk.
Rumspringen hoort er gewoon bij en 'nee kiezen' mag ook.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:28

poes schreef:
anjali schreef:
Mormonen komen in elk geval wel in Nederland evangeliseren.Polygamie is er nu afgeschaft.Die Cody en zijn vrouwen die een tv-show hebben zijn wat dat betreft illegaal bezig.


Polygamie is binnen de kerk van jezus Christus en de heiligen der laatste dagen (‘mormonen’) nooit toegestaan. Het is een misinterpretatie uig een stukje geschiedenis waarbij veel pioniers stierven en de broer van de overledene dan de weduwe en diens kinderen in huis nam. Niet als extra relatie.

Dank je voor de info. Dit wist ik niet.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:29

Janneke2 schreef:
Tja - niet iedereen is even soepel mbt woordbreuk.
Rumspringen hoort er gewoon bij en 'nee kiezen' mag ook.

Maar dan mag je niet meer in de groep wonen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:30

Anjali: Het is helaas een zeer hardnekkig en sensationeel gerucht dat mensen goed onthouden. Ik ken deze kerk erg goed en hoewel ik zelf wel denk dat er vooral enkelen heel rijk mee worden is het, zeker in België, een zeer goede organisatie.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:09

xLaraaj schreef:
Maar eens je bij de amish zit is het blijkbaar tog niet zo simpel om er weg te gaan. Of je moet breken met je familie en vrienden


Het Vlaams kan natuurlijk subtiele verschillen met het Hollands hebben - Amish zijn geen 'wervers'.
Doorgaans wordt je als mens geboren in een Amish familie - en je krijgt de gelegenheid om 'rum te springen en daarna komt de tijd van kiezen.

Kies je 'nee' dan is het idd net niet de bedoeling dat je in het dorp blijft wonen, maar contact mag in principe.

Heb je 'ja' gekozen is weggaan een kwestie van woordbreuk. Dat hoort naar mijn idee ook niet simpel te zijn, en dat kan iedereen vrienden kosten.