Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:29

Jeetje Delphi daar schrik ik van, wat extreem en ontzettend naar. Bij mij zijn er nooit issues geweest toen ik niet meer kwam, ik heb met alle familie nog prima contact (niet anders als voorheen), en ook met een flink aantal gelovigen heb ik nog steeds leuk contact. Ben ik wel erg blij mee dat het bij mij goed ging want als ik jouw verhaal zo hoor... brrrr

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 05:54

Telpeva schreef:
germie schreef:
Jehova's zijn sterk vertegenwoordigd hier. En als je daar eenmaal bij zit kom je er niet meer weg.

Misschien moet je je eerst ergens over inlezen voordat je onwaarheden post :)

Ik zit helaas dichter bij de bron dan je denkt. Familie die bij de Jehovas zit. De zaal, geen verjaardagen, kinderen apart in klaslokaal als Sinterklaas komt, verstoten door gemeenschap en geen vrienden er buiten hebben en daarom toch maar bij de jehovas blijven, niet bij familie komen omdat er een kerstboom in huis staat. Of van die rare bijbelteksten van je eigen familie in de mail krijgen als je op vakantie bent ( zijn ze spontaan mee gestopt na uitingen van mij op facebook dat ik er niet van gediend was, gewoon mail beantwoorden helpt niet). Of dat opa en oma kleinkinderen niet mogen zien omdat het geen jehovas zijn ( is gelukkig weer bijgedraaid).
Dus ja, ik weet WEL DEGELIJK waar ik over praat, en dit zijn dus GEEN ONWAARHEDEN.

Gelukkig behoor ik tot de 144.000 uitverkorenen die verstandig zijn zeg ik altijd. :D. Geen geleur aan mijn deur.

Ik ben uit de kerk gestapt jaren terug, gewoon gereformeerd synodaal, ook dat werd mij niet in dank afgenomen, terwijl ik een kerk zie als een sportvereniging opzeggen als interesses veranderen.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-09-18 06:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:06


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:46


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:39

Jehova's en Bagwan een sekte?

De grenzen van een sekte worden wel heel erg opgerekt......

Wat zijn voor jullie de kenmerken van een sekte?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:46

Barbet schreef:
Hier zijn enkele hersteld hervormde gemeentes in de buurt, deze zijn zo ontzettend orthodox dat het onderhand sektarisch is.


Grappig, ik ben aangesloten bij zo'n kerk en ik ben toch echt een hele normale meid :D

Iets wat niet bij jouw overtuigingen aansluit is niet per definitie een sekte.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 12-09-18 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:52

A3a1 schreef:
Jehova's en Bagwan een sekte?

De grenzen van een sekte worden wel heel erg opgerekt......

Wat zijn voor jullie de kenmerken van een sekte?


Kijk Wild Wild Country eens op Netflix. Ja, ik vind de Bhagwan zeker een sekte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 08:56

Mijn idee van een sekte is hersenspoelen en je isoleren van familie en vrienden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:58

Wat zijn de kenmerken voor een sekte?

Ja, ik ken de Bagwan, ik ken ook veel mensen die erbij hebben gezeten.
Ze waren apart maar een sekte, nee....

Dus vandaar mijn vraag:
Wat versta je onder een sekte?

Ook Avatar, wordt sekte genoemd terwijl dat gewoon een training zelfontwikkeling is.
En Jehova's

Dus..... :+
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 12-09-18 09:01, in het totaal 2 keer bewerkt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:00

Haha jehova's getuigen zijn echt geen sekte. Ik ben opgegroeid als jehova's getuigen en heb er alleen maar plezierige herinneringen aan. Ik ben gestopt op mn 14e puur en alleen omdat ik geen zin meer had. Ik ben nu 32, kom nog vaak getuigen tegen welke me altijd vriendelijk begroeten en een praatje met me maken over hoe het met me gaat. Mijn ouders en opa en oma zijn het nog wel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:00

Sta ervan te kijken hoeveel dit voorkomt / voorgekomen is in NL .
Mijn moeder is van huis uit jehova opgevoed.
Op haar 19 getrouwd met mijn vader want dat was en is geen jehova opgevoede man .
Anders zou mijn opa en zijn 2e vrouw terug naar t Noorden van t land gaan en ma zou mee moeten als ze ongetrouwd zou zijn .
Ze is wel uit t geloof gezet toen ze trouwde met pa .
Katholiek van huis uit .
Heb als kind de lezingen en t deur leuren wel meegemaakt met opa .
In de vakanties.
Als ik braaf meeliep mocht ik daar na in de dierenwinkel cavia s aaien .
Zag dat toen niet als een probleem maar heb ze toch liever niet aan mijn deur .
Zie ze ook nog nooit hier ...

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:11

Zinzi_jewel schreef:
Sta ervan te kijken hoeveel dit voorkomt / voorgekomen is in NL .
Mijn moeder is van huis uit jehova opgevoed.
Op haar 19 getrouwd met mijn vader want dat was en is geen jehova opgevoede man .
Anders zou mijn opa en zijn 2e vrouw terug naar t Noorden van t land gaan en ma zou mee moeten als ze ongetrouwd zou zijn .
Ze is wel uit t geloof gezet toen ze trouwde met pa .
Katholiek van huis uit .
Heb als kind de lezingen en t deur leuren wel meegemaakt met opa .
In de vakanties.
Als ik braaf meeliep mocht ik daar na in de dierenwinkel cavia s aaien .
Zag dat toen niet als een probleem maar heb ze toch liever niet aan mijn deur .
Zie ze ook nog nooit hier ...



Vervelend dat het bij jou familie zo gelopen is maar dat is echt niet de dagelijkse gang van zaken.

Ik ken er namelijk genoeg die samen zijn of getrouwd zijn met geen jehova's getuigen en dit zelf zonder problemen nog wel zijn.

Het jammer is dat de negatieve ervaringen altijd de boven toon spelen. Die hoor je veel vaker als de positieve waardoor men denkt dat dat is zoals het gaat terwijl dat niet zo is.

Het probleem zit hem in een aantal getuigen met een hoge functie binnen het geloof die gewoon niet sporen. De ene gemeente doet daar wat aan en de andere niet.

Feit blijft zoals in ieder geloof, je kiest er zelf voor hoe jij je gelooft wilt uitvoeren. En voor de 1 is dat heel streng en voor de ander milt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:15

Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-09-18 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:16


Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:22

SweetVanille schreef:
[LZP] Eindelijk terug...


Daarna op haar 16 uit huis getrapt door haar vader, bij kennissen gaan wonen en meer weet ik niet. Heb het net ook zitten lezen, heel heftig..


Topics even zitten lezen. Wat mij direct opviel dat het eerste topic heel “goed” geschreven is, grammaticaal en qua zinsopbouw voor een 16 jarige maar dat zou natuurlijk kunnen, wel met hier en daar wat stukjes dat je denkt: o ja, toch wel een 16 jarige wellicht.

Het leest wel weg als een spannend verhaal in ieder geval :)

Vervolgens komen er updates (ingezonden door andere Bokkers?) die totaal niet matchen met de eerdere schrijfstijl.
Vervolgens een nieuw topic in de bekende schrijfstijl. En daarna hoor je er nooit meer wat van??

Ik vind het een heel vaag verhaal, nee.. het is eerst een heel geloofwaardig verhaal dat verzandt in een heel vreemd verhaal....

Maar ongetwijfeld dat er zulke sekten bestaan en dat ook kinderen en jongeren in Nederland hier onder lijden.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:24

Voor de mensen die beweren dat Jehova geen sekte is... Dat is het dus wel. Per definitie. Het is namelijk een afscheiding van het Christendom.
Afbeelding

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:40

Ibbel schreef:
A3a1 schreef:
Ook Avatar, wordt sekte genoemd terwijl dat gewoon een training zelfontwikkeling is.


Je blijft maar volhouden dat Avatar onschuldig is. Dat is nou net wat sekte-leden altijd zeggen...

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/02/av ... e-a1597933


Ja...en dat maakt het een sekte...

:+

Nou goed, heb ik wat verdomd goede trainingen bij een sekte gedaan en ben er erg blij mee *\o/*

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:43

Ik snap het ding van Avatar niet. Ik ken het niet, lees er nu wat artikels over en daarin staat alleen maar 'dat ze overal zijn' en dat mensen soms niet meer weten wie ze zijn. Dus dat het gedachtegoed gevaarlijk is. Ik lees alleen nergens in die artikelen erbij, wát dat dan is?
Heb ik onder een steen gelegen ofzo? :+

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:47

isabel_94 schreef:
Voor de mensen die beweren dat Jehova geen sekte is... Dat is het dus wel. Per definitie. Het is namelijk een afscheiding van het Christendom.
[ [url=m/DPUenL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tjonge, de protestanten zijn dan ook een sekte, de evangelische kerk, de katholieke kerk.....

Dus, wat is de defintie die we hier hanteren voor een sekte?

En welke kenmerken heeft het, waardoor we het hier een sekte noemen?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:53

Ibbel schreef:
verootjoo schreef:
Haha, hilarisch dit :+
Gelukkig leven we niet meer in de jaren ‘50.

Heb nog nooit een dominee gezien die vroeg naar de uitvoering van de kinderwens :+


Ik zal je dit zeggen, mijn buurman/weduwnaar van achter in de 70 had op een gegeven moment een nieuwe liefde. Daar was-ie niet mee getrouwd en was-ie ook niet van plan. Die kreeg wel degelijk de dominee op bezoek, (niet vanwege kindertjes, uiteraard, maar samenleven in zonde kon toch echt niet) en dat is niet langer dan 10 jaar geleden. Buurman heeft overigens de dominee het erf afgeschopt.


laat maar...las ff verkeerd; dacht dat het over de jaren 70 ging; had ff verkeerd gelezen

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:59

TurdusMerula schreef:
Ik snap het ding van Avatar niet. Ik ken het niet, lees er nu wat artikels over en daarin staat alleen maar 'dat ze overal zijn' en dat mensen soms niet meer weten wie ze zijn. Dus dat het gedachtegoed gevaarlijk is. Ik lees alleen nergens in die artikelen erbij, wát dat dan is?
Heb ik onder een steen gelegen ofzo? :+


Ja exact dit! Heel mysterieus geschreven... van de NRC nota bene.
Democratische scholen worden er bijgehaald alsof deze ook allemaal “onder invloed” zijn.

Misschien is het de overheid en zijn mainstream media zelf wel die gevaarlijk is en dat Avatar te bedreigend voor ze is, waardoor ze er een fantasieverhaal omheen verzinnen om ze te bashen.

Maar goed, misschien zie ik ze wel vliegen :')

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:04

TurdusMerula schreef:
Ik snap het ding van Avatar niet. Ik ken het niet, lees er nu wat artikels over en daarin staat alleen maar 'dat ze overal zijn' en dat mensen soms niet meer weten wie ze zijn. Dus dat het gedachtegoed gevaarlijk is. Ik lees alleen nergens in die artikelen erbij, wát dat dan is?
Heb ik onder een steen gelegen ofzo? :+


Ik weet niet of ze overal zijn.
Ik ken weinig mensen die er zelfs maar van gehoord hebben.

Het is een training zelfontwikkeling en ik weet eigenlijk alleen maar beter wie ik zelf ben.
Je krijgt heel goed inzicht in jezelf, komt in een positieve flow, in mijn werk ben ik veel beter geworden ( werken met verstandelijk gehandicapten ) omdat ik veel intuitiever ben geworden.
Ik heb bergen oude oliebol achter me gelaten, op een heel diep niveau, ik weet weer wat ik zelf wil.

Er wordt gevraagd aan mensen of ze een psychiatrisch of ernstige psychische problemen hebben of hebben gehad, deze mensen mogen niet ( zomaar ) meedoen, omdat ze te kwetsbaar zijn en inderdaad zichzelf totaal kunnen verliezen, maar die zal ik ook bv geen Reiki leren, tenzij de behandelende arts daar toestemming voor geeft.

Als je het helemaal kort zet, je neemt de volle 100% verantwoordelijkheid voor je eigen leven, je geeft niemand meer ergens de schuld van en je leert zelf bepalen hoe jij je leven leidt.

Joltsje

Berichten: 9031
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:07

jeetje, ik wist ook niet dat er toch nog zoveel was.

al rekken mensen het hier inderdaad erg op.
jehova's zitten voor mijn gevoel op het randje van een sekte.

onze voormalige buren waren jehova's en we konden erg goed met ze en ik had dus ook geen idee dat het jehova's waren. enige wat we zagen is dat ze door de week in een kloffie rondliepen en op zondag er piekfijn uitzagen. Toen ik met zwangerschapsverlof zag, zag ik dat er dinsdags een hele club bij ze kwam en ze weer in hun nette kleren op pad gingen. toen ging er een belletje rinkelen.

nooit felicitaties gehad bij de geboorte van ons zoontje, terwijl ze altijd enthousiast zijn en ook wel met hem praatten. en toen mijn schoonmoeder overleed kregen we wel een folder hoe om te gaan met het verlies, maar echt op een respectvolle manier. dus vanuit hier ook zeker goeie ervaringen met jehova's

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:08

Ps de dingen die ik hier lees over jehovah's getuigen zijn herkenbaar, ik ben niet voor niets gestopt (mij hoef je daarin niet te overtuigen :D) ik heb dat stoppen alleen niet als problematisch ervaren. Maar goed de helft van mijn familie is al niet gelovig en ik heb buiten het geloof ook altijd vrienden en contacten gehad, wellicht dat dat verschil maakt. Hier is iedereen gewoon zo nuchter dat ze de ander vrij laten daarin. Wat ik wél mee maak zijn een paar individuen (geen familie van mij verder ofzo) die echt elke mogelijkheid beetpakken om op mij in te praten, soms met (imo) flink zieke argumenten (op de begrafenis van mijn opa tijdens de condoleance: je moet terugkomen hoor, want dan kan je daarna opa weer zien, opa wordt straks weer wakker en dan ben jij er niet voor hem, wat zal hij dat erg vinden. Je ziet hem nooit meer terug anders en hij jou ook niet, wat érg) dat gebeurd nu nog. Máár dat zijn maar een handjevol gelovigen die zo extreem zijn, het gros is gewoon normaal. Hier in de regio tenminste.

Ik meen mij te herinneren dat JG's als religie erkend zijn en daarom naar mijn idee geen sekte zijn, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een bronvermelding daarvan maar kan hem niet vinden.

Joltsje

Berichten: 9031
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:11

ik denk dat er in elk geloof extremen zijn. binnen de katholieke kerk zijn er ook veel verhalen. de islam met aanslagen en jehova's met zulke verhalen.

dat zijn doorgedraaide gekken, die niet het geloof per definitie zijn. maar het helaas wel vertegenwoordigen en wij het geloof zo gaan zien.

zoals die sipke is wel echt een sekte