Wat met wagen doen die niet van jou is.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 11:48

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:31

Dit soort dingen moet je niet aan de politie vragen maar aan een jurist. En verder: wat een idiote constructie, is dit een normale gang van zaken in België?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:32

Wordt bv gedaan bij jongeren die auto kopen maar verzekering op naam van ouders zetten ivm goedkoper. Als ik het een beetje juist lees, geen ervaring mee verder

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:34

Ik weet niet hoe het in Belgie werkt, maar als je een auto op jou naam/kenteken laat zetten, dan lijkt het me dat jij op papier de eigenaar bent, ongeacht wie de auto betaald heeft.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:40

Wie heeft de auto ingeschreven? Staat de inschrijving op naam van persoon B? Als er al verzekering + belastingen + plaat + inschrijvingsbewijs op persoon B staat, dan denk ik dat men ook aanneemt dat persoon B eigenaar is. Immers, als je een boete zou rijden zou die ook op uw naam aankomen dan :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:58

Als B de plaat op zijn naam heeft dan is hij inderdaad ook ingeschreven op zijn naam, (en als de verzekering ook op zijn naam staat al helemaal). Wettelijk gezien is hij dus gewoon de eigenaar. Een aankoopbewijs of factuur is volgens mij niet rechtsgeldig (in de zin, ik kan zo met mijn bewijs van een auto dat ik 10 jaar geleden gekocht heb de auto gaan terugvorderen, moest de nieuwe eigenaar geen aankoopbewijs (meer) hebben?)

Trouwens wel opletten: als de auto nu vanaf de weg zichtbaar is zonder plaat, kan hij getakeld worden of kan B een fikse boete krijgen ervoor.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:09

Duhelo schreef:
Als B de plaat op zijn naam heeft dan is hij inderdaad ook ingeschreven op zijn naam, (en als de verzekering ook op zijn naam staat al helemaal). Wettelijk gezien is hij dus gewoon de eigenaar. Een aankoopbewijs of factuur is volgens mij niet rechtsgeldig (in de zin, ik kan zo met mijn bewijs van een auto dat ik 10 jaar geleden gekocht heb de auto gaan terugvorderen, moest de nieuwe eigenaar geen aankoopbewijs (meer) hebben?)

Trouwens wel opletten: als de auto nu vanaf de weg zichtbaar is zonder plaat, kan hij getakeld worden of kan B een fikse boete krijgen ervoor.

Ik denk inderdaad dat B de auto zonder problemen kan verkopen aangezien de plaat, verzekering en belastingen op zijn naam staan.

Auto's zonder plaat mogen wel zichtbaar staan, maar moeten op privéterrein staan. Dus niet gewoon langs de weg, maar bv op de oprit van je huis/in de voortuin.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 13:16

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:22

Ik zou in B zijn geval contact opnemen met een jurist. Als hij hem wettelijk gezien mag verkopen zou ik dit gewoon doen.
Indien niet per direct de inschrijving en verzekering schrappen en contact opnemen met de politie, dat ze hem komen wegslepen. Maar ik vermoed sterk dat b wettelijk gezien de eigenaar is en x daar niks zal kunnen tegen dien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:24

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 14:22

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:27

Kun je de auto niet gewoon laten afvoeren/wegslepen?

Of is B nog op de een of andere manier verbonden/verantwoordelijk voor de auto? Kenteken is geschrapt toch? Dat zou dan ook geen belasting/verzekeringskosten verder betekenen.

Andere optie: maak X vanaf dat moment duidelijk dat je stallingskosten gaat rekenen. Een bepaald bedrag per week/dag. Als dat bedrag zo hoog is opgelopen als de waarde van de auto, vorder je de auto?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 15:35

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:40

~kan B de wagen dan niet beter naar de openbare weg verplaatsen? dan is het niet meer zijn probleem. Geld ziet hij er niet meer van terug, maar de politie/gemeente zal de wagen dan vast wel afvoeren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:43

Correspondentie bewaren en verkopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:30

juval schreef:
~kan B de wagen dan niet beter naar de openbare weg verplaatsen? dan is het niet meer zijn probleem. Geld ziet hij er niet meer van terug, maar de politie/gemeente zal de wagen dan vast wel afvoeren.

en als ze nakijken wie de laatste ingeschreven eigenaar is mag B opdraaien voor alle kosten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:36

Voor zover mij door de notaris uitgelegd is, is het verkoopscontract wel rechtsgeldig. Als de wagen verkocht wordt? Wordt dat opnieuw opgemaakt dus als jij dan komt aankakken met het vorige hoort de laatste koper het zijne/hare te kunnen voor leggen.
Nu is dit wel zon constructie waarbij ze op voorhand hadden kunnen weten dat het miserie zou geven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:09

Als B niet meer verbonden is aan de auto en X reageert ook niet op het loonbeslag, zou ik de auto gewoon het terrein af de weg op duwen en daar parkeren.

In Nederland wordt zon auto dan weggesleept en als die binnen 13 weken niet wordt opgehaald verkocht.

Geen idee of het in belgie hetzelfde werkt

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 00:12

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:25

zonnebloem18 schreef:
Ik weet niet hoe het in Belgie werkt, maar als je een auto op jou naam/kenteken laat zetten, dan lijkt het me dat jij op papier de eigenaar bent, ongeacht wie de auto betaald heeft.

In Nederland is dat wel zo, maar in Duitsland bijvoorbeeld niet. Daar is je kentekenbewijs niet je eigendomsbewijs. Ik weet niet hoe dit in België zit, maar het lijkt me een lastige situatie. Aan de ene kant ben je in bezit van alle papieren, wat je in principe de eigenaar maakt, maar aan de andere kant ben jij niet degene die voor het voertuig betaald heeft.
Ik zou dus niemand op z'n blauwe ogen geloven en goede juridische hulp inschakelen. Iemand die uitzoekt hoe het precies bij de wet geregeld is, zodat je (achteraf) niet voor verrassingen komt te staan. Ik ben wel benieuwd naar wat ze hier mee kunnen eigenlijk.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 08:53

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:04

Vriendin van mij heeft een auto gekocht. En de verzekering op de naam van nu ex( ze waren bij aankoop nog samen.
Vriendin heeft niets meer hij mag de auto houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:13

doezel2 schreef:
Vriendin van mij heeft een auto gekocht. En de verzekering op de naam van nu ex( ze waren bij aankoop nog samen.

Tja, dat risico loop ik nu ook, maar dna met de paardentrailer.. Ik wolde een trailer, maar heb geen rijbewijs.. Ik heb de trailer gekocht, maar hij staat op naam van mijn vriend.. Maar de basis van een relatie is imho vertrouwen.. Alleen heb je soms figuren die er misbruik van maken idd..

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:22

nine1987 schreef:
doezel2 schreef:

Tja, dat risico loop ik nu ook, maar dna met de paardentrailer.. Ik wolde een trailer, maar heb geen rijbewijs.. Ik heb de trailer gekocht, maar hij staat op naam van mijn vriend.. Maar de basis van een relatie is imho vertrouwen.. Alleen heb je soms figuren die er misbruik van maken idd..
zeker hij wel.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:29

doezel2 schreef:
nine1987 schreef:

zeker hij wel.

In NL hoef je niet eens een rijbewijs te hebben voor een trailer op naam...
Ik had eerder een trailer dan n rijbewijs. *dit geldt overigens voor alle voertuigen., enkel met auto lastiger ivm verzekering*

B is de eigenaar volgens de papieren. Dan heeft hij toch niks te maken met x en kan hij de auto toch verkopen? Enkel is misschien slim om dit wel via een advocaat te spelen en die aangetekende brieven te laten sturen. Met termijn van reactie /betaling en anders auto verkoop.