E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:07

Een jaar geleden ongeveer mijn BE gehaald met de rijschool (8u les). En dat viel uiteindelijk super goed mee.

Hier in België is de kans van slagen veel groter als je met een rijschool je examen probeert te halen. Ik was er inderdaad direct door na 8u rijden, terwijl vriendinnen met begeleider verschillende keren zijn moeten teruggaan.

Ik raad wel aan iedereen aan om vooraleer je aan de rijschool (6 of 8u) begint, toch al het principe onder de knie te hebben van het achteruitrijden van een trailer of andere aanhangwagen. Een aantal manoeuvres zijn ook al mooi meegenomen. Al is dit gewoon op een parking of dergelijke, op de baan hoeft niet.

Ik had voor mijn rijschool al de mogelijkheid gehad om met een combinatie te oefenen en kon al vlot manoeuvreren vooraleer ik aan de les startte. De instructeur zei ook dat 8u vaak te kort is voor mensen die nog nooit met een combinatie gereden hebben, dit omdat je de simpele handelingen nog niet begrijpt en veel te veel tijd steekt in het aanvoelen van de combi.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:15

Oké, theorie deel ga ik dan vanuit dat de begeleider dat wel goed uit zal leggen. Wellicht dat ik me er nog eventjes in verdiep, maar niet heel nodig zo te horen.
Ik heb inderdaad al geoefend met achteruit rijden, manoeuvreren om emmers etc. Ik vraag me nog wel af, sturen ze je ook echt drukke krappe woonwijken in met deze combinatie?

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:22

Ik heb mijn BE afgelopen zomer gehaald. Ik heb eerst zelf geoefend (met begeleiding van mijn vriend) met achteruitrijden (bocht achteruit nemen, poortjes in rijden, achteruit slalommen om pionnen). Daarna 1 proefles bij rijinstructeur gehad. De week van mijn examen heb ik nog 1 uur les gehad en op dag van examen nog 6 uurtjes. Had een hele fijne instructeur die me precies heeft geleerd wat er verwacht wordt en heel veel in woonwijken gereden dus ik was super goed voorbereid en slaagde in 1 keer.

Vond het rijden met paard in de trailer eerste keer eigenlijk niet zo spannend. Paard is heel braaf en ik ben sowieso al best zelfverzekerd in de auto.

Dus al met al: ik dacht in het begin dat het wel moeilijk zou zijn maar het viel me echt 100% mee :)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:59

liekec schreef:
Oké, theorie deel ga ik dan vanuit dat de begeleider dat wel goed uit zal leggen. Wellicht dat ik me er nog eventjes in verdiep, maar niet heel nodig zo te horen.
Ik heb inderdaad al geoefend met achteruit rijden, manoeuvreren om emmers etc. Ik vraag me nog wel af, sturen ze je ook echt drukke krappe woonwijken in met deze combinatie?


Ja hoor :D Mijn instructeur in ieder geval wel, niet veel hoor, maar toch af en toe een straatje meepakken. Met mijn examen niet gedaan :)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:23

@liekec, Ik ben tijdens mijn BE in wijken gekomen waar ik never nooit met een paardentrailer zou gaan rijden. Houd er inderdaad maar rekening mee dat je overal moet kunnen rijden met een aanhangwagen. Het gaat ons natuurlijk om het rijden met een paardentrailer, maar je E achter B gaat ook voor andere aanhangwagens en daar mag je straks ook gewoon mee de weg op (als je slaagt).
Maar geen zorgen hoor, dat rijden valt reuze mee, als je de bijzondere verrichtingen onder controle hebt moet je gewoon kunnen slagen.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:41

Ik had nog nooit met aanhanger/trailer gereden en heb mijn B-E in 1 dag gehaald.
4 uur les in de ochtend en na de middag het examen.

Direct in 1x gehaald. Het voelde zo vertrouwd alsof ik er al jaren mee op de weg was.

De theorie hebben ze mij van te voren doorgestuurd, waarbij ik dit goed moest kennen voor de lessen, zodat we in de ochtend dit alleen maar hoefden te herhalen.

Ik was €400,- kwijt. Dit viel mij heel erg mee!

Veel succes voor iedereen die bezig is en nog gaat beginnen!

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:51

liekec schreef:
Oké, theorie deel ga ik dan vanuit dat de begeleider dat wel goed uit zal leggen. Wellicht dat ik me er nog eventjes in verdiep, maar niet heel nodig zo te horen.
Ik heb inderdaad al geoefend met achteruit rijden, manoeuvreren om emmers etc. Ik vraag me nog wel af, sturen ze je ook echt drukke krappe woonwijken in met deze combinatie?

Jep daar moest ik met mijn examen doorheen, krappe straatjes, krappe bochten met veel fietsers en tegenliggers. Gelukkig met les ook veel door zulke straatjes gereden dus was geen probleem. Ik zou inderdaad ook nooit met mijn trailer door dat soort wijkjes gaan maar hee fijn dat ik het wel kan als het moet.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:22

Bij de ANWB boden ze een avond aan dat je een korte proefles kreeg en dan schatte ze in hoeveel les je nodig had. Ik reed al met een trailer die met B en de juiste auto mocht. Ik moest achteruit een bochtje maken en die instructeur ging mij fout corrigeren, en vervolgens zeggen ‘ja, zo gaat dat niet hè’ en vervolgens was zijn conclusie dat ik het echt niet in een dagcursus ging redden. Nee ik moest toch wel een dag extra les inplannen blabla.
En ik dacht alleen maar weg bij die vent :+

Via een rijschool in de buurt een dagcursus geboekt, afgesproken dat ik de les in 2 blokken deed, met een week er tussen. Zo kon ik wat eventueel lastig zou zijn, nog even thuis oefenen. Was eigenlijk niet echt nodig, instructeur had er alle vertrouwen in en haalde er zelfs een uur les vanaf, kreeg ik extra korting. Voordeel: niet zo’n lange dag & dan pas examen. En 1ste x geslaagd. Had graag die vent van de ANWB even gebeld :D