Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:37

ik haal varkensvlees van de zorgboerderij waar ik werk, maanden kan ik naar ze kijken aan de bakrand en daarna liggen ze in de vriezer.
Kalfsvlees haal ik ook bij de boer, kalfjes hebben lekker buiten gewandeld.
rundvlees haal ik bij een project die de koeien in het plaatselijke natuurgebied verzorgd.
kip haalde ik eerder altijd bij de peolier waar ik in mijn tienerjaren heb gewerkt, mooi scharrelvlees.

groente haal ik het liefste op de markt, maar bij nood supermarkt
melk haal ik wel bij de super. kaas bij de kaasboer en soms van een kennis die zelf kaas en yoghurt maakt:P

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 15:37

@Floriske Bij de zuivelboerderij zeker de koeien aaien! Je kunt daar gewoon de stal binnenlopen. De chocolade bavarois is echt absurd lekker, die zou ik zeker meenemen hihi.
Wij hebben in Kaatsheuvel alleen al 3 of 4 bakkers zo uit mijn hoofd dus keus genoeg.
Laatst bijgewerkt door sanso op 04-09-18 15:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:37

Alleen brood van de bakker en vlees van de slager waar we ook wel eens eieren meenemen, maar de rest van de supermarkt omdat dat toch makkelijker is en de tijd gewoon ontbreekt om overal apart langs te gaan.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 15:39

@robbie88 dat zijn helemaal lekkere stukjes vlees dan zeg! Bij de reguliere slager hebben ze livar varkens vlees, kloostervarkens. Waar je ook zo maar langs mag om te kijken hoe ze daar leven.
Heerlijk zo transparant alles!

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:49

Ik moet bekennen dat ik op dit moment bijna alleen de supermarkt aan doe, maar de omschrijving in de openingspost is wel standaard voor mij ja.

- eerst langs de fruitboer voor vruchtensap en lokaal fruit
- dan naar de markt: groenteboer, noten
- slager voor weekendvlees (mooi vlees wat vaak op de bbq gaat)
- en als laatste supermarkt voor "de rest"

Tussendoor rijden we nog wel eens naar een landwinkel oid om andere dingen te halen

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:50

goed bezig TS, zo krijgt de ondernemer in ieder geval meer geld voor zijn/haar inspanningen.
Ik haal fruit bij de plaatselijke fruitteler, brood bij de molen (nadeel: ander brood smaakt niet zo geweldig meer), wij eten het vlees van onze vleeskoeien en we gaan nu maaltijdboxen van De Buurman proberen. https://debuurman.nu

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:54

sanso: ja, en het verschil proef je ook echt, dacht dat ik er eerst wel moeite mee zou hebben als ik die varkentjes al vaak gezien en gevoerd zou hebben. Maar geniet van hun moddergevechten, maar denk daar niet aan als ik varkenshaas eet :P Ze hebben een heel mooie leven gehad dan.

En je betaald wel iets meer voor een stuk vlees maar dat is het mij wel waard

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:59

eieren hebben we zelf, kaas komt van de markt, zuivel liefst van de zuivelboerderij, rundvlees via goede kennis die op jaarbasis een aantal zelfs slacht, kippenvlees af en toe uit eigen aanfok anders van de polier, varkensvlees komt via een slager.
Brood bak ik regelmatig zelf en anders van de bakker.
Groente staat grotendeels in eigen groentetuin en fruit van de groente en fruitwinkel in het dorp.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:05

Vlees voor de bbq (wat we zeker 1 of 2x per week doen) bestel ik online.

Deze brengt het keurig diep ingevoren en geportioneerd en het vlees is echt zo goed!

Overig simpel vlees zoals worstjes of slavinkjes oid haal ik bij de supermarkt.

Fruit haal ik bij de groenteboer, want die van de jumbo zijn echt helemaal niks waard.

Verder alles bij de jumbo gewoon.. had liever een plus gehad, maar die hebben we helaas niet in heesch.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:18

Ik doe ook boodschappen op die manier. Al moet ik wel zeggen dat de groenteboer en de kaasboer hier nog 1x in de week langs de deur komen.
Groenten en fruit dus 1x per week van de groentenboer die langs de deur komt, en 1x per week bij de groentenboer een dorp verderop.
Vlees zoveel mogelijk van de slager en poelier. En idd een hoop locale producten zoals kersen, aardbeien, maar ook appels, aardappelen, pompoenen, etc.

Ik ga meestal samen met mijn vader, even een rondje doen. Overigens woon ik ook al heel lang niet meer thuis, dus we doen voor meerdere gezinnen in 1x boodschappen. Voor mijn ouders, mij en mijn vriend, en voor het gezin van mijn broertje + zijn vrouw en kids. Afstanden zijn hier niet groot, en er zit veel in de buurt, verste winkel is een km of 5/6 gok ik. De auto waar we de boodschappen mee doen is overigens niet bepaald uitstoot vrij.... maar als alle auto’s zo lang mee gingen zou het ook een berg grondstoffen schelen. We gaan namelijk voor het boodschappenrondje eigenlijk altijd op pad met de A Ford, 89 jaar oud, bouwjaar 1929 :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:24

Ik haal alleen vlees bij een boerderijwinkel. Die verkopen hun eigen rundvlees en t varkensvlees en kippenvlees komt van een boer in de buurt.
Verder heb ik eigenlijk niet zulke adresjes die ik ken, dus de rest komt van de supermarkt.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:37

Vind boodschappen doen ook altijd wel een leuk uitje haha. := Maar wij doen het grotendeels wel bij de jumbo. Tot vorig jaar kwam hier wekelijks een groenteboer waar je voor een leuk prijsje veel fruit kon scoren, helaas is er nu geen plaats voor zijn vrachtwagen meer.. -O- Verder haal ik wel eens kaas of eieren op de markt en mijn vriend vlees bij de slager, dit is volgens hem ook veel lekkerder!

Voor ons zal het toch voornamelijk supermarkt blijven ben ik bang, het past ons beide meestal het best in het weekend na vijven, dan zijn de andere winkels hier al dicht. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:39

Klinkt leuk, maar mij te duur en tijdrovend :+ Eieren haal ik altijd bij mijn ouders, die hebben zelf scharrelkippen. Verder gewoon de supermarkt..

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:53

Moet er niet aan denken;p

Sowieso heb ik in Duitsland ook nog nooit een groenteboer gezien..ja dan moet je echt naar de boer zelf toe om het te halen, maar ze hebben geen aparte winkels. Tenminste, in de plaatsen waar ik woonde nog nooit gezien. Slager zit meestal ook gewoon in de supermarkt zelf en bij de meeste grote supermarkten zit ook nog apart een bakker, meestal bij de ingang, voordat je echt de supermarkt zelf ingaat. Die zijn op zondagochtend ook open, terwijl de rest van de supermarkt dan dicht is.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:15

Vroeger deed ik het ongeveer zoals TS met mijn moeder op zaterdag. Dat was echt een halve dagtaak maar super gezellig! Inmiddels woon in op mijzelf en helemaal niet meer in de buurt van m’n moeder en met m’n eigen huishouden te runnen heb ik er helaas ook echt geen tijd meer voor.

Brood komt hier wel altijd van de bakker, vooral omdat ik supermarkt brood vaak niet zo lekker vind. En bij ons in de buurt zijn er wel nog een aantal boeren die in het seizoen spullen aan huis verkopen asperges, aardappels, aardbeien en dergelijke. Daar maak ik in de zomer wel veel gebruik van, super fijn om spullen dichtbij huis te halen en vaak zoveel lekkerder dan uit de supermarkt.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:28

Bij mijn ouders komt het fruit ook van de fruitboer in de buurt en het brood van de bakker. Wij eten niet zo heel vaak vlees, dus dat scheelt, maar halen we wel in de supermarkt.

Op kamers haal ik fruit op de markt (of een huisgenootje doet dat voor mij) en de rest komt van de supermarkt. Ik heb het druk met werken en dan echt geen zin en tijd om op mijn fiets alles af te gaan :o

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:46

Ik haaaaaaat boodschappen doen.
Stel het altijd zo lang mogelijk uit. (Wat ook milieu bewust is. Want de laatste dagen schraap ik echt overal restjes vandaan om iets te maken wat eetbaar is.

Maar nee. Ik ga gewoon naar de supermarkt. Eet overigens niet tot nauwelijks vlees.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:49

Ons vlees komt altijd van de slager, brood van de warme bakker uit het dorp, eieren haal ik op stal in de winkel, zijn van de eigen kipjes.

Groente wisselt een beetje waar ik dat haal, regelmatig bij de groenteboer, maar soms ook wel bij de supermarkt, dat is net hoe het uitkomt.

Voor vis rijden we naar de Makro, daar is het altijd zo vers, mjammie...

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:25

Ik ga wel apart naar de slager, de kaasboer en de bakker. Verder alles bij de supermarkt.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:44

Ik zou willen dat ik er de tijd voor had. Maar ik ga wel eens langs de individuele winkels maar niet wekelijks.
Als ik naar mijn vader rijd kom ik altijd zo’n groente en fruit automaat tegen bij de boer, heb mij al zo vaak voorgenomen om te stoppen maar het is er nog nooit van gekomen. Eieren hebben we dan wel weer vers maar die komen van de kippen van mijn vader.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:50

Jeetje wat een gedoe :+

Wekelijkse boodschappen bestel ik online en mijn vriend of ik halen ze op. Vrijdag haal ik dan nog wat kleine dingetjes zelf bij de winkel. Ga ook maar naar 1 supermarkt per keer.

marleen_88

Berichten: 14066
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:01

Wat een dagtaak op jouw manier boodschappen doen. Ik heb daar geen tijd en geld voor en al helemaal geen zin in.
Hier gaan we gewoon voor alle boodschappen naar de supermarkt

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:33

sanso schreef:
Iedere zaterdag ga ik samen met mijn moeder langs lokale plekken om zo daar onze weekboodschappen te halen. Ik woon niet meer thuis maar voor ons is dit echt een leuk gezellig wekelijks uitje samen.
Ons wekelijks rondje is als volgt:

• We stoppen eerst bij de lokale slager (waar mijn broertje werkt) en halen daar onze vlees en vleeswaren.
• Daarna gaan we naar de groenteboer die zijn groente en fruit óf zelf teelt of bij boeren in de buurt haalt. Hier nemen we vaak ook onze eieren mee van de kipjes die buiten op het terrein lopen.
• vervolgens gaan we naar de bakker om daar ons brood te halen.
• vanuit de bakker rijden we naar de zuivelboerderij waar we eerst de koeien gaan knuffelen en vervolgens onze zuivel en kaas halen, alles is zelfgemaakt daar van hun eigen koeien.
• vaak ook nog even naar de biologische slager maar die ligt niet echt op de route helaas dus dit is niet iedere week.
• als laatste stap gaan we naar de supermarkt om dingen als toiletpapier ed te halen.

In sommige seizoenen halen we ook nog specifieke dingen bij de boer zelf, denk aan de bordjes met ‘kersen te koop’ ‘asperges te koop’ dan gaan we daar langs.
Eens in de zoveel tijd halen we honing bij de imker.
Voor ‘buitenlandse’ kazen gaan we langs de kaasboer.

Met ons wekelijks rondje zijn we vaak al gauw 3 uur onderweg met koeltassen, koelboxen enzovoorts.
Het kost maar een beetje meer dan toen ik regulier boodschappen bij de Jumbo deed (lees 2 á 3 tientjes meer) maaaar het is allemaal wel een stuk lekkerder en verantwoorder. Wij (en het gezin van mama wat nog thuiswonend is) willen niet anders meer! Heerlijke verse lokale producten.

Ik vroeg mij af of andere mensen ook op deze manier boodschappen doen en of jullie nog places to be hebben :)
m


Lijkt wel alsof je mijn moeder en mij beschrijft op de zaterdag! Leuk dat wij niet de enige zijn.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:41

Ik dacht eerst, zo, dat moet veel tijd vragen, maar eigenlijk doe ik dat zelf voor een groot deel ook al...

Ik haal mijn brood ook bij de bakker, vlees komt van bij de slager, melk hebben we zelf op de boerderij en eitjes ga ik bij mijn schoonzus halen... Enkel groenten en fruit komen (naast toiletpapier, pasta en dat soort dingen) bij mij ook van de supermarkt :) Misschien moet ik toch ook maar eens een stopje wagen bij de groentewinkel zaterdag :j !

Brood koop ik voor een hele week (bakker zit niet echt in de buurt) en vries ik in, net als ons vlees, dat zit ook in de diepvriezer :)

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:42

Hier is het heel wisselvallig, maar net hoe het uitkomt qua tijd en stand van de voorraden :)

En je moet ook maar net de adresjes leren vinden :j

Ons lijstje:

- 2 keer per week halen we verse, biologisch-dynamische geitenmelk voor die kleine zo vers uit de tank
- nu eieren en druiven vers van opa & oma. Anders eieren en kaas bij de koeienboer hier vlakbij
- we hebben een hele goede verse bakker in het dorp
- we gaan speciaal naar de Plus voor het sappie-tappie waar je vers sinaasappelsap kan persen
- groenten daarvoor heb ik een eigen zoveel mogelijk biologisch-dynamische moestuin
- maar ook de bio groenten bij de Eko Shop, BiologischGoed.nl, en bij de Lidl. Daar ook bio vlees.
- de voormalige buurman van mijn ouders kweekt biologisch-dynamische paprika's die je daar kan kopen voor 1,50 euro voor 2 paprika's dus die haal ik ook altijd :9