Wat deed jij als kind in het huishouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:34

Ik moest vanaf een jaar of 10 mn eigen kamer opruimen, vuilnis naar de container brengen en het papier en glas naar de glasbak/papierbak en dat was het wel.

Mijn kinderen 3 en 7 hebben hun eigen taakjes.

Beide helpen met de tafel dekken en afruimen en ruimen ze hun eigen speelgoed op.

En die van 7 haalt ook zijn eigen bed af en maakt hem zelf op.
Soms wilt hij ook zijn kamer zelf stofzuigen en dat mag hij dan ook doen. :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:41


BigOne
Berichten: 38349
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:42

Ik niets!! Mijn moeder was elke dag thuis en had gewoon alles aan de kant(klein huis) en wij hoefden nooit iets te doen. En dat was een vieze tegenvaller toen ik op mezelf ging. Ik kon helemaal niets en heb mijzelf alles aan moeten leren. Mijn moeder dacht vroeger dat ik het wel op de huishoudschool zou leren maar ja, het werd VWO en daar leer je ook geen huishouden. Ben nu zestig en heb eigenlijk nog steeds moeite om te plannen. Ik zie wel wat voor huishoudelijks er op mijn pad komt, geen zin dan doe ik niets. Toen de kinderen nog thuis woonden heb ik niet dezelfde "fout" als mijn moeder gemaakt met als resultaat dat ze allemaal kunnen koken, wassen en strijken, ook de jongens.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:48

Ik doe eigenlijk ook vrij weinig (behalve mijn kamer schoonhouden). Toch kan ik koken, weet ik hoe de wasmachine werkt en hoe je een WC behoort schoon te maken. :')

Is toch een beetje algemene kennis en je ogen open houden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:49

Strijken! Heb ik nooit gekund en ik ga het ook nooit kunnen vrees ik.

Fun fact: bijna alle mensen die ik ken die een strijkijzer + plank bezitten zijn jongens. :=
Wat een moderne wereld is Delft toch

Many
Berichten: 8276
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:49

Weinig. Onze vaste klusjes waren de tafel dekken en meehelpen met afruimen. En natuurlijk onze troep opruimen en onze eigen kamers netjes houden, maar dat vind ik vanzelfsprekend. In de vakanties moesten we weleens wat meer doen, zoals stofzuigen of brood halen bij de bakker. Echt schoonmaken leerde ik trouwens vooral toen ik een bijbaantje in de huishouding van een verzorgingshuis kreeg. Daar pluk ik nog altijd de vruchten van!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:53

Hahaha
Ja dat staken heeft mn moeder ook eens geprobeerd. Dat werkte dus niet. Ik was niet zo'n eter en at dus gerust de hele dag niet. Of ik ging gewoon naar een vriendinnetje waar ik dan gelijk maar at. Huis schoonmaken? Boeide me niet dat het vies werd hoor. Zag dat op die leeftijd helemaal niet.
Natte handoeken? Dan gebruikte ik toch een ander stuk stof wat voorhanden was?

Tja mn moeder zag het opeens veel sneller vies en een oorlogveld worden en is er dus zelf maar snel door schrik mee gestopt :o

Misschien werkt het met sommige kinderen dus wel, maar bij ons heeft dat toen niet het gewenste effect gehad.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:54

Ik heb altijd zelf mijn kamer moeten opruimen en vanaf een een jaar of 12 ook zelf men kamer schoonmaken, vanaf 15/16 ook zelf men bed verschonen (vind ik ook vrij normaal)
Verder gewoon altijd eigen bord in de vaatwasser zetten en ook eventueel een pan/schaal ect
Verder niet echt veel, alleen af en toe honden eten geven, wasje draaien en ophangen of in de droger

Mijn broertje moest/moet ook t gras maaien


Als ik dan vergelijk wat mijn vriend bij hem thuis moet doen doe ik nog redelijk veel, hij werkt dan wel fulltime en is 21, maar zijn was word voor m gedaan, kamer word voor m opgeruimd en bed word voor m verschoond, zelfs zen brood voor zen werk hoeft hij niet zelf te smeren :+
Mijn moeder en vader smeren mijn brood al niet meer vanaf het moment dat ik dit zelf kon doen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:08

Ik sta er echt van de kijken hoeveel mensen echt nauwelijks iets moesten doen thuis, want ik dacht dat ik redelijk verwend was en niks moest doen :') .

Ik weet trouwens niet of het echt veel gedaan heeft. Behalve dat ik geleerd heb hoe je het moet doen en al tot zekere hoogte een handigheid had erin toen ik het huis uit trok. Maar mijn moeder was erg precies, en nu ik het huis uit ben laat ik gerust wel eens iets staan om 's anderendaags pas op te ruimen. Dat was thuis niet waar. Of toen mijn vriend mij vreemd aankeek waarom ik keukenhanddoeken aan het strijken was, ben ik er ook spontaan mee gestopt. Vond het ook onzinnig want als ik ze gewoon netjes plooide en weglegde zag geen kat dat het niet gestreken was. Mijn zus is dan weer gegaan van thuis alle rommel laten liggen en veel gezeur als ze moest helpen, naar iemand die in haar eigen huis alles tot het kleinste hoekje altijd kraaknet en opgeruimd wil hebben :+ .

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:09

Thuis maakte ik altijd mijn eigen kamer schoon.
Elke middag was de hond qua uitlaat ronde van mij.
Maaide soms het gras.
En de vaat afdrogen deed ik ook wel.

Toch vind ik dat kinderen best wat meer kunnen doen binnen huis. Mijn kinderen zijn nu 7, 5 en 2 en ruimen nu alleen nog hun eigen rommel op.

Als ze iets ouder zijn mogen ze hun eigen kamer doen. Als ze oud genoeg zijn kunnen ze de hond ook doen en vanaf een jaar of 13/14 wil ik dat ze leren eten koken en wat huishoudelijke klussen in huis de was bijvoorbeeld. Ik kon niet koken en wist niet hoe een wasmachine werkte zelfs koffie zetten kende ik niet. Wil dat mijn kids weten hoe ze het huishouden moeten doen als ze het huis verlaten.

Ze kunnen best dagelijks iets bijdragen.
Dag in de week gezond koken,
Eens in de week een was doen de stofzuiger eens door de kamer trekken.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:14

O ja, mijn broertje en ik hebben ook mog een tijdje ok de week gekookt (dus de ene week mijn broertje een dag en de andere week ik) dit was dan wel samen met een van onze oudere er bij, in de vorm van soort competitie :') (we keken altijd smaken verschillen wn gingen dat thuis “nadoen”) hierdoor hebben mijn broertje en ik wel op 9 a 10 jarige leeftijd leren koken :') ik kook nu nog steeds af en toe en help ook zo nu en dan met t koken, mijn broertje ook trouwens

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:16

Ik heb altijd mijn kamer al netjes gehouden maar bij ons is het als volgt met 3 kinderen, er zijn drie taken die iedere week rouleren.

1. Tafel dekken s avonds
2. Vaatwasser uitruimen s ochtends
3. Vrij: 1 avond zelf koken incl bedenken/alles in huis halen

Tafel afruimen en alles voor het toetje erop zetten doen de kids gezamenlijk.

Hiernaast komt er weekelijks een schoonmaakster die het huis helemaal schoon maakt, ga ik af en toe mee hond uitlaten of boodschappen doen.

Ondanks dat ik dit veel en weinig klusjes te gelijk thuis vind, heb ik hiernaast ook nog een pony waar mijn zus en ik 2x per dag heen gaan en alles zelf voor regelen: van water bijvullen- tot poepruimen tot hooi geven, van hoefsmid tot beweging en alles wat ze nodig heeft.

Dusja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:17

Wij hadden vooral kleine klusjes toen we jonger waren. Vaatwasser in/uitruimen, tafel opruimen of dekken. Eigen kamer was eigen verantwoordelijkheid, maar m'n moeder had er ook altijd wel een handje van om dat voor ons te doen als het uit de hand liep en ze het niet meer kon aanzien. Als puber speel je daar natuurlijk lekker op in := Ik ben toen een tijd uit huis geweest en weer terug naar huis verhuisd, en toen ben ik veel meer gaan doen. Meerdere avonden per week koken, eigen was voor zover dat handig was, etc.

Achteraf wou ik dat ik mijn moeder al meer had geholpen toen ik nog op de middelbare school zat, want het had best gekund. Een puber wordt er echt niet minder van als die een keer de stofzuiger door het huis moet halen of wat consequenter koken. Denk dat het ook best heel goed is voor de algemene ontwikkeling, dan weet je tenminste iets beter wat er allemaal aan werk in het huishouden steekt.

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:50

Mijn vader eiste ieder weekeind dat we meehielpen in het huishouden. Buiten dat, moesten we iedere avond tafel dekken en afwassen. Hij maakte zich uit de voeten. Hierdoor heb ik nu een hekel aan het huishouden en een werkster die iedere week schoon komt maken! :')

Het kwam neer op iedere week de toiletten boenen, inclusief mijn vader zijn pies spetters op de bril en de grond om de plee heen ( niet zitten tijdens plassen maar ook niet goed mikken )

De hele badkamer uitsoppen, alle vloeren stofzuigen en dweilen, keuken soppen.

Toegegeven, het was wel spik en span in huis.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:55

Afwas en tafel afruimen. Verder eigenlijk niet veel. Enkel planten water geven misschien.

Eigen kamer moest ik wel zelf opruimen

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:56

Mijn dochter van 6 doet heel veel klusjes. Daar krijgt ze ook wat centjes mee. Bijvoorbeeld alle sokken uit de sokken mand bij elkaar zoeken. Ze helpt met dweilen en stofzuigen want dit vind ze leuk. Ze zorgt dat alle borden en bestek op tafel staan. Afruimen doe ik. Met de vaatwasser uitruimen helpt Mn zoontje van 1,5 :+ uit zichzelf overigens.

Verder moet elke avond de woonkamer speelgoedvrij zijn en haar slaapkamer vloer ook.

En ze helpt in de tuin. Onkruid plukken en helpen met vegen. Allemaal uit zichzelf. Dus voor die klusjes krijgt ze nu een centje.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:57

Magrathea schreef:
Strijken! Heb ik nooit gekund en ik ga het ook nooit kunnen vrees ik.

Fun fact: bijna alle mensen die ik ken die een strijkijzer + plank bezitten zijn jongens. :=
Wat een moderne wereld is Delft toch

Ik kan ook niet strijken.
Mijn vader strijkt zijn overhemden zelf en heeft dat mijn broers ook geleerd.
Als mijn moeder of ik een blouse gestreken moesten hebben deed mijn vader dat :+

Toen ik afstudeerde heeft mijn schoonmoeder mijn jurk gestreken voor de diploma-uitreiking O:)

Mijn man kan zijn eigen overhemden strijken, maar mijn jurk was toen te ingewikkeld.
Tegenwoordig strijken we hier in huis eigenlijk niets meer, kwestie van de juiste overhemden kopen en op de juiste manier in de was doen en ophangen en het droogt allemaal kreukloos op.

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:58

Helemaal niks, mijn moeder deed echt alles. Wel moest ik mijn schoenen uitdoen bij thuiskomst en netjes opruimen als ik iets vies maakte. Maar bewust iets in huis doen? Nee, nooit.

Suzanne F.

Berichten: 49300
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:59

Eigenlijk niks. Ik moest weleens helpen met tafel dekken maar daar hield het ook mee op. Later pas ben ik mijn kamer zelf gaan schoonmaken, stofzuigen en bed verschonen. Maar toen was ik echt al ouder. 16 ofzo. Verder nooit in huis iets hoeven doen.

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:00

Marije_jiplover schreef:
Magrathea schreef:
Strijken! Heb ik nooit gekund en ik ga het ook nooit kunnen vrees ik.

Fun fact: bijna alle mensen die ik ken die een strijkijzer + plank bezitten zijn jongens. :=
Wat een moderne wereld is Delft toch

Ik kan ook niet strijken.
Mijn vader strijkt zijn overhemden zelf en heeft dat mijn broers ook geleerd.
Als mijn moeder of ik een blouse gestreken moesten hebben deed mijn vader dat :+

Toen ik afstudeerde heeft mijn schoonmoeder mijn jurk gestreken voor de diploma-uitreiking O:)

Mijn man kan zijn eigen overhemden strijken, maar mijn jurk was toen te ingewikkeld.
Tegenwoordig strijken we hier in huis eigenlijk niets meer, kwestie van de juiste overhemden kopen en op de juiste manier in de was doen en ophangen en het droogt allemaal kreukloos op.


Mijn kerel wilt blousen, dan zorgt hij ook maar dat hij ze zelf kan strijken. :+

Als mijn moeder komt oppassen op de honden en er staan nog kleren op de wasmachine dan strijkt zij die. Maar mijn moeder strijkt ALLES. Handdoeken, theedoeken, onderbroeken, sokken, washandjes, noem maar op. Die is echt gek. :')

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:03

Mijn man liet zijn nog niet gestreken overhemden vaak bewust beneden hangen als hij wist dat zn moeder langskwam, want dan deed zij de strijk wel even :+

Maar ik deed het iig echt nooit :n

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:07

Ik hoefde nooit iets te doen, maar deed dat uiteindelijk toch omdat mijn moeder ook zelden iets deed :+

Mijn kinderen (3,5 en 6) hebben geen vaste taken maar helpen wel mee. Mijn oudste dochter maakt iedere middag een bord fruit voor haarzelf en haar zusje en vindt het heel leuk om de was op te vouwen. De jongste vult de wasmachine (ik leg de stapeltjes klaar en doe het wasmiddel er van te voren in) en zet die aan. De hond eten en water geven doen ze samen. Natuurlijk gaat het veel sneller als ik het zelf doe, maar dit is gezelliger. Bovendien ben ik een dramatisch slechte huisvrouw omdat ik weinig mee heb gekregen vanuit huis en ik hoop dat zij later niet hetzelfde probleem als ik hebben. Ik zie veel dingen gewoon niet en ben veel langer bezig dan nodig is.

DeEenhoorn
Berichten: 2937
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:10

LiannePuthzy schreef:
Ik heb altijd zelf mijn kamer moeten opruimen en vanaf een een jaar of 12 ook zelf men kamer schoonmaken, vanaf 15/16 ook zelf men bed verschonen (vind ik ook vrij normaal)
Verder gewoon altijd eigen bord in de vaatwasser zetten en ook eventueel een pan/schaal ect
Verder niet echt veel, alleen af en toe honden eten geven, wasje draaien en ophangen of in de droger

Mijn broertje moest/moet ook t gras maaien


Als ik dan vergelijk wat mijn vriend bij hem thuis moet doen doe ik nog redelijk veel, hij werkt dan wel fulltime en is 21, maar zijn was word voor m gedaan, kamer word voor m opgeruimd en bed word voor m verschoond, zelfs zen brood voor zen werk hoeft hij niet zelf te smeren :+
Mijn moeder en vader smeren mijn brood al niet meer vanaf het moment dat ik dit zelf kon doen


Over dat brood smeren en alles voor je laten doen op je 21e is hier ook herkenbaar. M'n zus word volgende maand 21 en werkt niet fulltime/is niet fulltime weg van huis. (ik ben net 19) en waar m'n ouders zich niet mee bemoeien is haar slaapkamer (daar mogen ze niet eens binnenkomen, de deur is altijd dicht), voor de rest word werkelijk alles voor d'r gedaan.... Zodra mijn ouders weg zijn voor meerdere dagen ben ik degene die het hele huishouden doet, alleen ben ik degene die precies niks voor mijn zus doet waardoor ze nu eens weet hoe de wasmachine werkt. *\o/*

ikbencarmen

Berichten: 281
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:24

ArankaM schreef:
ikbencarmen schreef:
Ik help gewoon in het huishouden als ik zie dat er iets gedaan moet worden. Als mijn moeder bv aan het koken is is het logisch dat ik alvast de tafel dek. En als bv de wasmachine klaar is dan hang ik de was op.
Op een of andere manier deed ik dit vanzelf als kind omdat ik graag mijn ouders wilde helpen.

Zo ben ik inderdaad ook. Ik was zo’n raar kind die in het weekend om 7 uur op ging staan. Om dan eerst de honden uit te laten. De vaatwasser uitruimende en de tafel dekte en dan vervolgens huiswerk ging maken :Y). Kon ik als ik klaar was lekker de hele dag naar de paarden.

Mijn zus is heel anders en wachtte met een klusje vaak net zo lang tot ik het gedaan had.

Ik ging pas met een vriendin cake bakken. Ze zei dat haar ouders nooit zo blij waren als ze cake ging bakken omdat het dan altijd zo’n zooitje wordt in de keuken. De vaatwasser wilde ze ook niet uitruimen omdat haar ouders dat moeten doen :?

Mijn schoonzusje doet ook nooit iets. De vaatwasser staat de hele dag met schone vaat, de vuile vaat wordt op het aanrecht opgestapeld en dat mag vervolgens door haar ouders opgeruimd worden.

Ik ben toch ook wel bang dat ik zo’n moeder wordt die alles zelf doet, want dan is het goed en snel gedaan. Dit is al zo met mijn vriend. Zijn taak is stofzuigen, maar soms is het na 2 weken nog niet gebeurt en dan ga ik zelf aan de slag.


Mijn zusje was precies hetzelfde, ook altijd wachten tot alles al gedaan was. Af en toe riep dat wel wat frustratie op.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:00

Eigen kamer was eigen verantwoordelijkheid. Deze kon echt heel erg rommelig worden totdat ik de geest kreeg en dan ging werkelijk àlles weg.

Verder verdeelden we de taken wat (4 kinderen, ik ben de jongste) en die taken bestonden dan onder andere uit: de was uit de machine halen en ophangen, droge was opvouwen en sorteren in ieders eigen bakje, stofzuigen, alle prullenbakken in huis legen, de vaatwasser in/uitruimen, tafel dekken, tafel afruimen, auto wassen, gras maaien.

Ik ben een pietje ongeduld dus als een klusje te lang lag dan deed ik het zelf wel, waardoor mijn jongste broer (de eerste boven mij) vaak niks deed.

Wel moest iedereen na zijn eigen douchebeurt de badkamer goed schoonmaken/ afdrogen om kalkvorming te voorkomen.

Wij kregen toen ik ongeveer 10 was een huishoudster die eens per week kwam om het huis van boven tot onder te zuigen en te dweilen. Slaapkamers zoog en dweilde ze alleen, wij moesten zorgen dat ze netjes genoeg waten voor haar om te kunnen werken.

Bed afhalen/ verschonen/ opmaken deden we zelf.

Vanaf mijn twaalfde streek ik voor iedereen wat ze zelf gestreken wilden hebben. Onderbroek fl. 0,25, t-shirt fl. 0,50, broek/ trui fl. 1,00 en overhemd fl.2 ,00.

Vrijwel niemand maakte er gebruik van maar mijn broer die toch niks deed in het huishouden heeft destijds mijn spaarpot flink gespekt. Die wilde alles netjes/ schoon en op volgorde. Op den duur wilde hij zoveel gestreken hebben dat hij me later per strijkbeurd € 2,50 moest geven bovenop de kosten per kledingstuk. Kon zomaar gebeuren dat ik richting de € 20 verdiende per strijkbeurt.

Vanaf mijn 10e zorgde ik zondag ‘s morgens dat er een ontbijt met warme broodjes en vers beleg klaarstond om 10.00u, dit vond ik leuk. Later bakte ik hier ook koekjes, cake of taart bij.

Vanaf mijn 13e kookte ik elke vrijdag, hiervoor haalde ik zelf de boodschappen en deed de voorbereidingen. Vanaf dat ik een bijbaan had betaalde ik zelf elke week deze boodschappen, bij wijze van bijdrage.