Wat deed jij als kind in het huishouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:16

Weinig, we hadden vanaf plm 10 een roulerend schema tafel dekken, afruimen, afwassen.
Bed opmaken.

En soms als we zin hadden, hielpen we mee.

Maar wij hadden een schoonmaakster die 2x pw kwam.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:18

Mijn moeder schreef altijd briefjes als ze ging werken (en wat hebben wij die vaak verstopt "briefje? Welke briefje?" :') )

Daarop stond ook gelijk een taakverdeling zodat mijn broer en ik er geen ruzie meer over konden maken. Vaak was het een boodschap doen, stofzuigen, vaatwasser uitruimen, tafel dekken en koken. Koken deed mijn broer vaak, maar vanaf de middelbare school werd ik daar ook capabel genoeg voor _O-

En de auto's wassen, vond ik toen nog leuk haha.

Kamer opruimen moesten we van klein af aan zelf, schoonmaken heeft mama denk ik tot aan de middelbare school gedaan.

Vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Vooral als je een pré puber en een puber in huis hebt en je de hele dag aan het werk bent, dan is het toch heerlijk als het eten klaar staat :D

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:19

Ik moest niks in huis. Ja, mijn kamer opruimen, maar dat werd stelselmatig genegeerd totdat het opgeruimd werd of ik zelf een manie kreeg.
Maar meehelpen in huis ging eigenlijk wel vanzelf naar leeftijd. Van zo eens boodschappen halen, afwassen, tafel dekken of opruimen en strijken. Soms hadden mijn ouders het stervensdruk met werk, dan deed je dat gewoon want dat vonden ze dan bijzonder fijn. Of 's ochtends als eerste wakker worden en dan de katten voeren, kachels aan doen, koffie zetten en de modderige restanten van een nachtelijk katfeest opruimen. Het is me nooit echt 'gedwongen', ging gewoon vanzelf. Ik kan niet zo goed toekijken als mensen werken, dan moet ik ook iets doen. En het is leuk als mensen blij worden van iets simpels als een warme kamer en een bak koffie.
Alleen die eigen kamer, dat was zo'n natuurramp dat mijn ouders er toch een hard hoofd in hadden hoe mijn toekomstige huis er uit zou zien. Echt een schoonmaakmiep ben ik niet, maar je kunt er lopen en plakt niet vast, dat is meer dan dat je van mijn jeugdkamers kon zeggen :o .

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:21

We hebben een zoon van bijna 4. Hij heeft als 'taken'

Speelgoed opruimen
Eigen bord/beker opruimen
Huisdieren voeren(hond en katten)

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:21

Altijd tafel helpen dekken/afruimen, keuken helpen opruimen, kat verzorgen (eten/drinken/kattenbak/kammen), mijn kamer moet altijd netjes zijn. En voor de rest regelmatig helpen stofzuigen, de was ophangen en in de tuin werken.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:24

Best wel veel.

Tafel dekken en afruimen deden we elk om beurt. Afwassen moesten we niet want we hadden een afwasmachine. Natuurlijk moesten we wel elks ons bord ed erin zetten.
Toen ik 10 jaar was, ging ik elke zondag naar de bakker (maar ik was zo verlegen dat ik altijd een papiertje met mijn bestelling had :+ ). Naar de winkel voor kleine dingen deed ik ook vanaf die leeftijd.

Poetsen deed ik ook vanaf 10 jaar. Eigen kamer en soms meehelpen met mijn ouders. Vanaf 12 jaar ook eigen beddengoed verschonen.

Koken ben ik beginnen toen op mijn 13 jaar. Nu moest ik dat niet vaak doen, enkel als papa met een late shift stond en mama langer moest werken.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:26

Ene week afwassen en de andere week afdrogen (samen met mijn broer).
Zaterdag boodschappen
Kamer opruimen (en met de vakantie's zelf stoffen en stofzuigen).
Regelmatig hielp ik mijn moeder met strijken. In het begin de simpele dingen en later steeds meer.

Mijn kinderen (13 en 17):
Helpen met boodschappen (gaan eigenlijk vaak vrijwillig mee)
Eigen kamer opruimen.
Om de dag na het avond eten de hond uitlaten (ene dag de ene, andere dag de ander)
Bed opmaken en verschonen (verschonen help ik wel aan mee).
Tafeldekken/opruimen vaak helpen ze uit hun zelf.
Af en toe (helpen) koken.
Broodsmeren voor school/werk.

Verder helpen ze vaak met verschillende dingen uit zich zelf mee.
Jongste (meisje) komt regelmatig helpen als ik was op sta te vouwen.
Tussendoor de wasmachine aan (vaak wel gelijk met iets wat ze snel gewassen willen hebben haha).
Pakket wegbrengen naar het postkantoor

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:27

Mijn eigen bord opruimen moet ik doen zolang ik me herriner. Soms in de vakantie ook het afwasmachine uitladen.

Al mijn rommel opruimen.

En de konijnen eten geven + hok uitkuisen sinds mijn 14de. Maar dit was eigen keuze omdat ik anders geen nieuwe kreeg.

Over het algemeen dus niet zo veel.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:29

Het is niet dat ik standaard iets doe in het huishouden. Mijn eigen kamer opruimen doe ik wel altijd, bed afhalen en weer opmaken ook. Verder stofzuig ik wel eens, pak ik de vaatwasser in en uit, dek ik de tafel. Boodschappen doe ik wel regelmatig maar vooral omdat ik een bijbaantje heb bij een supermarkt waardoor het makkelijk is voor mij om even boodschappen te doen na werktijd. Verder laat iedereen bij ons thuis toch wel minimaal 1 keer de hond uit (zijn met 4 mensen en de hond wordt 4 keer uitgelaten).

Verder moet ik zeggen dat ik eigenlijk maar heel weinig hoef te doen in het huishouden. Iets wat ik wel graag vaker zou willen doen is koken... Had graag gewild dat ik dit bijvoorbeeld standaard had moeten doen vanaf een bepaalde leeftijd. Ik kan nu namelijk niks :') en geef niet mijn ouders daarvan de schuld hoor, had het ook zelf kunnen voorstellen

simongek

Berichten: 5345
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:31

Weinig :j

Ponies rijden uit school. Af en toe afwassen of tafel dekken.

Toen ik wat ouder was af en toe ff stofzuigen.

Voeren deed ik vaak vrijwillig.

Voor de wedstrijden wassen en invlechten en spullen schoonmaken.

Mijn moeder vlocht soms ook wel 1tje voor me

cinniz123

Berichten: 4405
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:36

Afwassen,hond uitlaten en kamer zelf netjes houden.
Daarbij ‘werkte’ ik om mijn eigen pony te kunnen kopen en onderhouden.
Dat bestond uit 2 x per week schoonmaken vh huis.
Mijn vriendinnen hebben het er soms nog wel eens over dan zeggen ze en als we met jou wilde afspreken zei je altijd als ik klaar ben met schoonmaken :')
Ik heb het nooit erg gevonden maar nu is het zeker geen hobby van me :+

Mijn kinderen moeten wel hun kamer opruimen en spullen waar ze mee gespeelt hebben ook! Doen ze dat niet zeg ik jongens morgen ochtend zet ik de stofzuiger (robot) aan en alles wat hij opeet verdwijnt in de vuilnisbak _O-
De oudste van 7 vindt het leuk om te helpen met de tafel dekken en soms stofzuigen maar ik doe dat soort dingen eigenlijk altijd als ze er niet zijn,iets met gaat sneller :o

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:38

Niks

ikbencarmen

Berichten: 282
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:40

Ik help gewoon in het huishouden als ik zie dat er iets gedaan moet worden. Als mijn moeder bv aan het koken is is het logisch dat ik alvast de tafel dek. En als bv de wasmachine klaar is dan hang ik de was op.
Op een of andere manier deed ik dit vanzelf als kind omdat ik graag mijn ouders wilde helpen.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:06

Helpen de tafel dekken/afruimen. Zorgen dat je je eigen spullen meteen opruimt, je vieze bord of glas meteen in de vaatwasser zet, als je eten gemaakt hebt, alles meteen opruimen etc. En als je toevallig nog wat van iemand anders ziet staan, dat ook even opruimen. M’n eigen bed verschonen en kamer opruimen en schoonmaken, al hebben we nu sinds een aantal jaar een schoonmaakster dus alleen nog opruimen. Boodschappen meenemen als er iets nodig is.
Eens in de zoveel tijd de vaatwasser in/uitruimen of m’n moeder even helpen als ze ergens mee bezig is. Heel zelden een avondje koken of een was draaien.

Ik vind het zelf reuze meevallen, ik klaag zeker niet :j
Ik kwam vroeger wel eens bij vriendinnetjes thuis die dan na het avondeten van tafel gingen en hun bord en alles op tafel lieten staan want dat ruimden pappa en mamma dan op, dat vond ik altijd zo raar :?

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:24

Eigen kamer opruimen. Hondjes uitlaten. Dat was het wel zo ongeveer.

Toen ik een jaar of 12 was moest ik mijn eigen was doen omdat mijn moeder het vertikte om het van mijn vloer in mijn slaapkamer te halen.


Eerlijk was ik best verwend.
Toen ik een jaar of 16 was ging ik uit mijzelf dingen doen.
Dat waren geen vastgestelde taken. Maar gewoon dat wat er moest gebeuren.

Anoniem

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:36

Ikzelf niets. Kon nog geen ei bakken toen ik op kamers ging... hoe onhandig.
Er was 3 dagen in de week iemand in huis die alles deed en dus ook niets geleerd.

Tweeling van 7 doet wat dingetjes
katten eten geven in de ochtend (zelf mee begonnen vinden ze schitterend)
Af en toe tafel dekken
Speelgoed opruimen
Eigen bord/beker in vaatwasser zetten
Helpen met koken, dat vinden ze erg leuk

Tot op heden vinden ze alles leuk om te doen en ik vind het ook wel goed voor de ontwikkeling. Daarbuiten is het ook wel gezellig om samen dingen te doen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:22

Wij hadden een schoonmaakster voor de grotere poetswerken. Wat ik wel moest doen:

-tafel dekken/afruimen
-afwassen/afdrogen
-stofzuigen beneden
-was drogen en opvouwen
-gemakkelijke dingen strijken
-auto wassen
-Toen ik was ouder was ook wel eens koken en naar de winkel gaan.

Dit waren de regelmatige dingen. Wat er nog sporadisch bijkwam (als de schoonmaakster bv verlof had) was stof wegnemen, dweilen, badkamer zuiver maken.

Als puber vond ik dat ik zeker een berg werk had verzet wanneer ik de wasmand netjes had gestreken en geplooid voor die dag. Dat neem ik nu uiteraard terug :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:28

Verdeeld tussen mijn zusje en mij.. Tafel klaarmaken en afruimen, afwasmachine in- en uitpakken, stofzuigen soms, eigen kamer opruimen en schoonmaken.. En het ergste vond ik altijd, we moesten helpen met brandhout sjouwen :+ Mijn ouders hebben een grote houtkachel (zoeen die de hele boerderij verwarmd) en als mijn vader dan weer een partij hout had gekregen, moesten wij helpen om het in de schuur te krijgen..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:34

Bijzonder weinig. Hooguit de tafel dekken of afruimen. Ik “verwijt” mijn ouders weleens dat ik daardoor nog steeds zo’n sloddervos ben die alles laat slingeren en daardoor ook altijd alles kwijt is. Mijn huishouden loopt ook niet vlekkeloos. Ik doe of niks, of sta alles tegelijk te doen

_Nancy

Berichten: 14102
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:39

De kinderen van mijn vriend (4 en 9) die helpen soms met de tafel dekken en afruimen. Ze moeten hun eigen kamer netjes houden.
Soms wordt de kamer ook door hun zelf gepoetst en gestofzuigd, andere keer doe ik het. Ze zijn er niet altijd, dus kan ook niet altijd.

Ons kindje is nog baby dus doet nog niet veel ;)

Vroeger hoefde ik niks te doen, althans.. mijn ouders wilde graag dat ik opruimde, maar dat deed ik niet.. Thuis een sloddervos, nu op mezelf super netjes en schoon :P

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:46

Je kan die kleine van ons van 3 bijna niet gelukkiger maken dan als hij mag helpen met de wasmachine / droger / vaatwasser vullen en aanzetten, dus dat is een goed begin voor het grotere werk :D

Ik vind het bij de opvoeding horen dat ze gewoon lekker helpen in huis. Als ze nog klein zijn vinden ze dat supermooi en dan als ze wat groter worden maar proberen het er in te houden dat ze het dan al gewend zijn ;)

Eigenlijk wil ik ook het zakgeld er later aan koppelen, maar dat vind ik nog een beetje tricky hoe we dat precies in gaan richten want aan de ene kant vind ik het goed om ze aan te leren dat ze door het doen van klusjes wat geld kunnen verdienen ( en ze het niet altijd allemaal zomaar toegestopt krijgen) maar aan de andere kant vind ik ook dat je het als gezin samen moet zien te rooien, iedereen zijn steentje bijdragen en dat daar gaan betaling tegenover hoort te staan.

Dus dat is nog een beetje uitzoeken hoe we dat gaan doen :)

Mijn moeder deed alles liever zelf.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:47

Vanaf mijn 10e eigenlijk bijna alles:
Boodschappen
Eten koken
Afwassen
Huis stofzuigen, dweilen en opruimen
Broertje naar school brengen
De was
Etc.
Maar denk dat dit misschien ook meer aan de thuissituatie lag.

Verbaas me soms indd wel als ik vrienden hoor over hun kinderen hoe weinig tot niks de kinderen hoeven te doen. Denk aan eigen kamer opruimen, helpen tafel dekken/afruimen, eigen was klaar leggen etc.

Sure_lee

Berichten: 10421
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:48

Ik was echt verwend. Hoefde helemaal niks te doen.
Totdat ik het huis uit ging op mijn 19e.

Af en toe deed ik mijn kamer als ik daar zin in had. Maar meestal deed mijn moeder dat.
Ik ben op mijn 16e full time gaan werken. Als ik dan thuis kwam dan plofte ik op de bank en dan werd er een glaasje drinken voor me neer gezet en dan kwam mijn moeder ook nog mijn pantoffels aan doen... Echt heel erg hahahaha....

Maar het is wel goed gekomen hoor. Ik heb 13 jaar lang iedere dag gekookt, het huishouden gedaan. Waarvan 4 jaar lang 4 paarden aan huis gehad met de verzorging daarbij en dan ook nog een mega tuin om bij te houden...
Oke dat was ook teveel van het goede..
Leven omgegooid. Nu staan de paarden op een pensionstal, heb ik een schoonmaakster en gaan we zo vaak mogelijk uit eten of bestellen wat.

Als ik kinderen zou krijgen dan zou ik ook veel voor ze willen doen. Er wordt al zoveel van ze verwacht op school en zo. Maar spelenderwijs helpen zou ook een optie zijn.
Maar goed, geen idee of er ooit kinderen komen

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 08:55

ikbencarmen schreef:
Ik help gewoon in het huishouden als ik zie dat er iets gedaan moet worden. Als mijn moeder bv aan het koken is is het logisch dat ik alvast de tafel dek. En als bv de wasmachine klaar is dan hang ik de was op.
Op een of andere manier deed ik dit vanzelf als kind omdat ik graag mijn ouders wilde helpen.

Zo ben ik inderdaad ook. Ik was zo’n raar kind die in het weekend om 7 uur op ging staan. Om dan eerst de honden uit te laten. De vaatwasser uitruimende en de tafel dekte en dan vervolgens huiswerk ging maken :Y). Kon ik als ik klaar was lekker de hele dag naar de paarden.

Mijn zus is heel anders en wachtte met een klusje vaak net zo lang tot ik het gedaan had.

Ik ging pas met een vriendin cake bakken. Ze zei dat haar ouders nooit zo blij waren als ze cake ging bakken omdat het dan altijd zo’n zooitje wordt in de keuken. De vaatwasser wilde ze ook niet uitruimen omdat haar ouders dat moeten doen :?

Mijn schoonzusje doet ook nooit iets. De vaatwasser staat de hele dag met schone vaat, de vuile vaat wordt op het aanrecht opgestapeld en dat mag vervolgens door haar ouders opgeruimd worden.

Ik ben toch ook wel bang dat ik zo’n moeder wordt die alles zelf doet, want dan is het goed en snel gedaan. Dit is al zo met mijn vriend. Zijn taak is stofzuigen, maar soms is het na 2 weken nog niet gebeurt en dan ga ik zelf aan de slag.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:00

Ik deed zelf thuis redelijk veel.
Natuurlijk was het hoe ouder ik werd, hoe meer klusjes het werden, maar bijvoorbeeld de konijnen verzorgen, eten koken, badkamer schoonmaken, stoffen, stofzuigen, vaatwasser leeghalen, eigen kamer schoonhouden, was ophangen en strijken waren wel aan de orde van de dag. Als wij vakantie hadden, deden we extra dingen zoals onkruid wieden of ramen lappen.

Mijn dochter van bijna 2 wil altijd helpen met de vaatwasser leeghalen en vindt helpen met de was ook geweldig. Het enige wat ze "moet" is helpen met speelgoed opruimen, maar dat vindt ze totaal niet erg. Ik vind dat in een gezin iedereen zijn steentje hoort bij te dragen.
Laatst bijgewerkt door Ohana_91 op 30-08-18 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt