ISBN gelinkt aan druk?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fink

ISBN gelinkt aan druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 17:13

Hi!

Ik ben wat boeken aan het bestellen, en verschillende sites aan het vergelijken. Nu mijn vraag; als ik het opgegeven ISBN nummer opzoek, krijg ik dan direct de juiste druk? En dus gelijk het juiste boek?

Op de site van ISBN.nl vind ik:

Citaat:
"
Wanneer is er sprake van een nieuwe druk en wanneer van een nieuwe oplage? 

Er is sprake van een nieuwe druk wanneer er inhoudelijks iets is gewijzigd of wanneer de uitgave een andere verschijningsvorm heeft gekregen. Ook is er sprake van een nieuwe druk zodra er een andere uitgever verantwoordelijk is voor de uitgave. Een nieuwe druk vereist een nieuw ISBN.

Het is een nieuwe oplage wanneer er ongewijzigd wordt herdrukt.
"

https://www.isbn.nl/vraag-en-antwoord

Echter vind ik online hele uiteenlopende antwoorden, zo ook in een oud topic op Bokt.

Wie weet dit met zekerheid?

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.

Kerstmuts

liespower94

Re: ISBN gelinkt aan druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:17

Een nieuwe druk heeft naar mijn weten geen nieuw nummer tenzij er iets veranderd is. Maar dit is heel lastig omdat, als er bijvoorbeeld een naam veranderd is, of een interpunctie probleem, dit dus al een nieuw nummer is terwijl dit eigenlijk een mini verandering is bij de volgende druk.

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:44

Als je het helemaal zeker wilt weten moet je bestellen bij de door je opleiding aangewezen leverancier.
Ik doe dat nooit, want die is duur en je moet vooraf betalen. Ik kopieer het ISBN, zoek op de site met het dikke blauwe mannetje en bestel ze daar met korting en de mogelijkheid de factuur meteen naar m’n baas te sturen :Y)
Het is nog nooit mis gegaan, ik heb altijd gewoon dezelfde boeken als mijn klasgenoten die ze wel bij de aangewezen leverancier bestellen.

Je kunt het boek(enpakket) bestellen op de plek waar jij wilt en als het niet goed is (een deel) terugsturen...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:17

Een nieuwe druk is inderdaad een nieuw ISBN. Het ISBN nummer is hét identificatienummer om een boek te specifieren (dus druk, maar bv ook publicatievorm: de digitale (ePub versie) van een boek heeft een andere ISBN dan de papieren versie)

Dus als jouw opleiding ISBNs door geeft, en je besteld ergens dat ISBN nummer, dan heb je de juiste druk.

(ik werk bij een uitgever)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie