Partner met psychische problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:52

A3a1 schreef:
Ik ken ze :+
Het is een onderdeel van mijn werk.

Sterk of zwak, het maakt geen moer uit.
Voor velen is sterk een extra uitdaging :+

Zolang hij ze maar kan gebruiken....


Ik heb gelukkig geen ervaring met een narcist maar betekend dat wat jij zegt dat een narcist altijd selecteert voordat hij een relatie aangaat en niet door liefde bijvoorbeeld?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:02

Een narcist krijgt een reactie die hij nodig heeft, daar gaat hij mee verder.
Mensen die niet een reactie geven die hij nodig heeft, laat hij links liggen.

Overigens denk ik dat mensen dat allemaal doen.
Maar mensen die niet narcistisch zijn, kunnen ook met andere mensen door een deur.
( zwart-wit gezien )

Anoniem

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:07

En dit is niet (altijd) een bewust proces, dit is namelijk een ziekte.
De narcist zoekt dit dus ook onbewust op, evenals het manipulatieve stuk. Hoe naar het ook is, een narcist doet dit (vaak) niet bewust.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:30

[qusote="Robijntjah"]En dit is niet (altijd) een bewust proces, dit is namelijk een ziekte.
De narcist zoekt dit dus ook onbewust op, evenals het manipulatieve stuk. Hoe naar het ook is, een narcist doet dit (vaak) niet bewust.[/quote]

Allereerst heel veel sterkte en wijsheid voor de TS.

Robijntjah interessante gedachtegang. Heb je ook advies/tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb het nooit zo bekeken (en praat het gedrag overigens nog steeds totaal niet goed!)

Anoniem

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:38

Is geen gedachtegang, ziektebeeld staat gewoon in de dsm :+

Mijn professionele en persoonlijke mening verschillen hier nogal over geloof ik haha.

Tenzij iemand zijn commitmend wil geven aan behandeling zeg ik; vooral niet mee om gaan en ver weg van blijven.
Je kan iemand anders (welk ziektebeeld dan ook) niet redden, moet diegene zelf doen.
Steunen is wat anders, echter hoe haalbaar is dat is een vraag die jezelf imo ook mag stellen.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 12:16

A3a1 schreef:
Een narcist krijgt een reactie die hij nodig heeft, daar gaat hij mee verder.
Mensen die niet een reactie geven die hij nodig heeft, laat hij links liggen.

Overigens denk ik dat mensen dat allemaal doen.
Maar mensen die niet narcistisch zijn, kunnen ook met andere mensen door een deur.
( zwart-wit gezien )


Dit klopt, dit zie ik ook. Hij heeft afgelopen jaar met best veel mensen contact gehad waarmee hij over zijn problemen ging praten. Een aantal daarvan gaven blijkbaar niet de gewenste respons, daarover klaagt hij dan dat hij er wel op bezoek ging en ze niet terugkwamen bv, of hij neemt er nu geen contact meer mee op terwijl er eerst wel veel contact was. De huidige relatie gaf wel de gewenste respons (onbeperkt luisterend oor, fysieke aandacht). Ik denk ook dat zij het idee heeft dat ze hem wel kan redden en ze heeft geen idee van zijn intenties (hij zegt ook blijkbaar dat hij het als soort hulp ziet, en hij weet ook niet of hij wel een toekomst met haar ziet). Maar dat had ik ook heel lang niet, dus dat kan ik dan wel begrijpen, waarschijnlijk zit ze net zo in elkaar als ik :(:) .

Ik denk ook niet dat hij het bewust doet, maar dat het voor hem echt een overlevingsstrategie is, en hij ziet dus ook echt niet wat daar nou verkeerd aan is.

Anoniem

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:18

Narcisten doen idd iets niet bewust, dat gebeurt gewoon. Dat is de coping idd. Ze doen alles ook met de beste bedoelingen, voor hunzelf en voor anderen, geloof het of niet.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 12:32

Joolien schreef:
Narcisten doen idd iets niet bewust, dat gebeurt gewoon. Dat is de coping idd. Ze doen alles ook met de beste bedoelingen, voor hunzelf en voor anderen, geloof het of niet.


Geloof ik ook, zal net zoiets zijn als dat ik mijn eigen overtuigingen heb van wat wel en niet juist is.

Ik kan alleen niet begrijpen dat je zo verschrikkelijk kwaad op iemand kan zijn (en dit ook terecht vinden want je hebt hem immers getriggerd) en niet kunnen invoelen wat dat voor impact heeft op iemand.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:43

Oh ja, mijn ex deed ook echt lieve dingen, alleen klopte hij zichzelf altijd vreselijk op de borst daarbij. Had altijd het idee dat hij het ter meerdere eer en glorie van zichzelf deed.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:12

Een narcist ziet met niemand een toekomst, alleen met zichzelf en is daar adorerende hulp bij die doet wat hij verlangt, prima. Zo niet, op naar de volgende.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 13:34

Cookies schreef:
Oh ja, mijn ex deed ook echt lieve dingen, alleen klopte hij zichzelf altijd vreselijk op de borst daarbij. Had altijd het idee dat hij het ter meerdere eer en glorie van zichzelf deed.


Oh ja, ik krijg iedere keer lijstjes van dingen die hij toch echt voor mij alleen heeft gedaan, terwijl hij zelf bedacht had dat ik dat nodig had en er ook nog wat voor terug verwachtte (aandacht, " liefde" etc)

bigone schreef:
Een narcist ziet met niemand een toekomst, alleen met zichzelf en is daar adorerende hulp bij die doet wat hij verlangt, prima. Zo niet, op naar de volgende.


Dat verwacht ik ook.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 17:13

Even een praktisch vraagje trouwens, weten jullie of er mediators zijn die met de psychische problematiek die er is mediation aan gaan? Het werd ons bij een recent gesprek (door iemand met dossierkennis zelfs -O- ) aangeraden, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een werkbare situatie is?

Buiten het feit of ik dit zelf zou willen }:0

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:21

http://www.rubato.nl/barentsen.php

Je hebt dan een mediator nodig met psychologie in de achtergrond, meer dan rechten. Die zoeken er dan wel een advocaat bij als het tijd wordt om te tekenen.

Het is lastig, maar het kan. Ik heb bovenstaande mevrouw bijzondere dingen zien doen waarvan ik dacht dat het niet kon. En beide partijen stonden achter de uitkomst.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 17:31

Maar stel je belt een willekeurige met dit verhaal?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:32

Bloempje13 schreef:
Maar stel je belt een willekeurige met dit verhaal?

Zorg dat je een beste krijgt, denk dat je daar later heel veel plezier van hebt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:40

Bloempje13 schreef:
Joolien schreef:
Narcisten doen idd iets niet bewust, dat gebeurt gewoon. Dat is de coping idd. Ze doen alles ook met de beste bedoelingen, voor hunzelf en voor anderen, geloof het of niet.


Geloof ik ook, zal net zoiets zijn als dat ik mijn eigen overtuigingen heb van wat wel en niet juist is.

Ik kan alleen niet begrijpen dat je zo verschrikkelijk kwaad op iemand kan zijn (en dit ook terecht vinden want je hebt hem immers getriggerd) en niet kunnen invoelen wat dat voor impact heeft op iemand.


Dat kunnen ze wel "invoelen", want ze weten precies wanneer ze jou weer in willen pakken en komen met een erg schuldbewust verhaal....
Alleen is het bedoelt om je in te pakken en niet om daadwerkelijk hun excuses aan te bieden.
Op de een of andere manier werkt dat geweten anders.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:04

De echte narcist is empathieloos en doet alles bewust...manipuleert, liegt, kleineert, beledigd en voelt zichzelf altijd slachtoffer...is alleen voor zichzelf bezig, is egoistisch...gelukkig wordt dit persoonlijkheidsstoornis steeds beter herkent...slachtoffers van narciaten kunnen behoorlijk zichzelf kwijtraken en zelfs in een ptss komen...

De invloed van een narcist in je persoonlijk leven mag je niet onderschatten...de echte narcist zal ook nooit de hulpverlening in gaan, immers met hun is niks aan de hand, iedereen is gek en dom volgens de narcist.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 22:27

Tja dat heeft hij dus wel gedaan, behoorlijk intensief zelfs, maar uitsluitend met de reden om niet uit elkaar te gaan, zelf begrijpt ie eigenlijk niet zo goed wat er nou veranderd zou moeten worden. Behalve dan dat ie aandacht en liefde tekort komt :7

Zucht. Het is zo lastig om "sane" te blijven, ik zit in zo'n slechte film, je verzint het gewoon niet -O-

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:41

Bloempje13 schreef:
Tja dat heeft hij dus wel gedaan, behoorlijk intensief zelfs, maar uitsluitend met de reden om niet uit elkaar te gaan, zelf begrijpt ie eigenlijk niet zo goed wat er nou veranderd zou moeten worden. Behalve dan dat ie aandacht en liefde tekort komt :7

Zucht. Het is zo lastig om "sane" te blijven, ik zit in zo'n slechte film, je verzint het gewoon niet -O-


Aandacht en liefde die hij altijd te kort zal komen, want hij probeert het uit zijn omgeving te halen terwijl hij het uit zichzelf zou moeten halen. (het lege zelf)

Ik snap je hoor, al die manipulaties kunnen je helemaal gek maken en aan alles doen gaan twijfelen.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 09:28

Ja is exact hoe ik het ervaar ja.

Ik heb wel het gevoel dat ik langzaam uit de mist aan het raken ben, nu merk ik beter hoe ik altijd mij heb afgestemd op hem.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:28

Bloempje13 schreef:
Tja dat heeft hij dus wel gedaan, behoorlijk intensief zelfs, maar uitsluitend met de reden om niet uit elkaar te gaan, zelf begrijpt ie eigenlijk niet zo goed wat er nou veranderd zou moeten worden. Behalve dan dat ie aandacht en liefde tekort komt :7

Zucht. Het is zo lastig om "sane" te blijven, ik zit in zo'n slechte film, je verzint het gewoon niet -O-


Gewoon denken, het is een ziekte, proberen niet te luisteren.
Hoe minder je luistert, hoe gemakkelijker het wordt.

En verder, consequent blijven, tot in de eeuwigheid, als je nu nee zegt, blijft het nee.
Hij zal van alles uit de kast halen, maar gewoon nee is nee en ja is ja.

En ik zou heel erg aan gaan sturen op zakelijkheid, wat wil je geregeld hebben, hoe wil je het geregeld hebben, loop gewoon weg als het persoonlijk wordt, en schakel een advocaat of mediator in waar nodig.

Maar stap uit het persoonlijke.

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 10:38

Ja, ben ik idd van plan.

Mediator wordt mij overigens zowel ten zeerste aan- als afgeraden -O-
Maar ik laat me sowieso goed vertegenwoordigen, ondanks of er nog een mediator aan te pas komt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:57

Misschien was mediator geen goede raad van mij, die willen vaak juist wel praten :D
Maar goed je hebt een goede vertegenwoordiger, dat lijkt mij het allerbelangrijkste!

Bloempje13
Berichten: 222
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 11:02

Haha ja nou in principe is het natuurlijk een goed advies, maar ik hoor dus uit verschillende deskundige hoeken een verschillende mening hierover en dat vind ik wel verwarrend. Moet ik daar nou wel of niet in mee gaan (vandaar ook mijn vraag daarover hierboven over mediators).

Ik ben nl als de dood dat ik in een situatie met een mediator terechtkomt die niet doorheeft hoe mijn rol altijd geweest is (degene die de boel rustig hoopt te houden en makkelijk inschikt) en niet inziet hoe hij ook kan doen (want dan is ie weer de rustige lieve man natuurlijk)

Bloemetje75
Berichten: 1989
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:10

Volgens mij geef je nu zelf het antwoord... "jij voelt je niet prettig bij het idee van een mediator vanwege het gemanipuleer" dan dus zakelijk houden en niet doen.