Ik heb een tijd getwijfeld over het aanmaken van dit topic, want over dit onderwerp schrijven (of praten) vind ik pijnlijk en confronterend. Toch heb ik besloten om het wel te doen, omdat ik gewoon echt niet goed weet hoe ik moet omgaan met de situatie. Ik kan het hier met mensen in mijn omgeving niet echt over hebben en ik vind het best moeilijk om dit in mijn eentje te moeten dragen. Eigenlijk is dit dus misschien een beetje een ordinair 'ik zoek steun'-topic, maar ik denk dat de kijk en het advies van verschillende bokkers mij wel zouden kunnen helpen.
De situatie is als volgt:
Ik (begin 20, hbo-student, op kamers) heb 2 broertjes en een vader en een moeder. Mijn vader en moeder zijn getrouwd en mijn broertjes gaan naar school en wonen nog thuis. Ik heb een redelijk zorgeloze jeugd gehad, al was er niet zoveel plaats voor warmte en liefde. Ik heb nooit het gevoel gehad dat mijn ouders van mij hielden en er werd nooit gepraat over dingen. Wel kreeg ik al jong mee dat het niet zo goed ging met mijn vader, omdat hij medicijnen voor 'rust in zijn hoofd' slikte. Mijn ouders hebben hier nooit in woorden uitleg over gegeven, maar op een bepaalde manier was ik me er altijd van bewust dat mijn vader een 'kwetsbaarheid' had. Hier was in het dagelijks leven weinig van te merken, behalve dan dat hij emotioneel onbereikbaar was (maar dat realiseer je je pas later, en dat gold voor mijn moeder ook).
Later, toen ik een jaar of 13/14 was, ontdekte ik per toeval dat mijn vader suicidale neigingen had. Hier schrok ik enorm van, maar ik heb er met niemand over gepraat en omdat hij in het dagelijks leven best normaal was, kon ik mezelf wel geruststellen. Ik stak mijn kop een beetje in het zand: er was niets aan hem te merken, dus er zou waarschijnlijk ook wel niets zijn. Op zich was dit een goede strategie, want in de tussentijd is er niets ernstigs met hem gebeurd. Hij heeft sporadisch hulp gehad, maar wil/kan/durft dit niet door te zetten.
Kort geleden is mijn oudste broertje depressief geworden. Hij kreeg moeite met school, zakte af naar het vmbo en kwam na een tijdje niet meer uit bed om te eten. Op een bepaald moment zijn mijn ouders hulp voor hem gaan zoeken en hij heeft nu intensief therapie en medicatie. Toch gaat het niet zo goed: hij loopt echt als een zombie door het huis (als hij naar de wc gaat of komt eten, want lopen is op zich een zeldzaamheid) en hij kan qua energie en prikkels bijna niets hebben. Mijn ouders doen wat ze kunnen om te helpen, maar ik vind het heel erg verdrietig en schrijnend om te zien.
Nu is het zo dat mijn vader heel veel moeite heeft met deze situatie. Het is te merken dat hij het moeilijk heeft en dit heeft ook veel invloed op de sfeer in huis. Hij is erg teruggetrokken en stil, net als mijn jongste broertje, en hierdoor heerst er bijna een doodse sfeer thuis. Met de voorkennis dat hij psychisch niet echt stabiel en al eerder suicidaal geweest is, is dit best eng. Al helemaal omdat hij een paar weken geleden heeft verteld dat hij nog steeds plannen heeft, die niemand mag weten. Vervolgens zwakte hij dit wel weer af, maar ik weet niet zo goed wat ik wel en niet moet geloven. Mijn vader wil uitdrukkelijk geen hulp. Mijn broertjes hoorden het op dat moment pas voor het eerst. Hier is verder helemaal niet meer over gepraat, en ik maak me dan ook best wel zorgen om ze.
Ondertussen gaat het leven gewoon verder. Ik kan mezelf helemaal gek maken van zorgen over mijn broertjes en vader, ben heel wantrouwig, check 80 keer per dag of er geen aanrijdingen in de buurt van mijn woonplaats zijn geweest en ben eigenlijk best blij als ik weer op mijn kamer in mijn studentenstad ben. Dan wordt de situatie niet onder mijn neus geduwd en kan ik er even van wegkijken. Als ik daar ben is er even 'niets' aan de hand: zolang ik er niks van hoor, gaat het allemaal best prima. Als je het even op die gekke manier bekijkt, heb ik me vanaf mijn 13/14e tot nu ook voor niets druk gemaakt: want in de tussentijd is er niks gebeurd. Dat maakt ook dat ik twijfelde over het aanmaken van dit topic: als ik het opschrijf en er 'een ding' van maak, is het echt. Ik ben ergens ook een beetje bang dat ik me aanstel.
Toch ben ik natuurlijk helemaal niet blij, de zorgen zijn niet weg, het voelt alsof ik met 1000 kilo op mijn schouders rondloop. Ik heb mezelf al best vaak de dood van mijn vader voorgesteld en tegelijkertijd is er 'op zich niets', het voelt soms heel onrealistisch en ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik moet voelen. Ik kan er ook niet echt over praten. Ik heb al wel een tijdje psychotherapie, maar ik voel me hier elke keer alsof ik een zeurverhaal kom afsteken. Ik vind het een opgave om erheen te moeten en ik heb het gevoel dat ik achter iedere zin 'ach, maar komt vast wel goed' moet zeggen, kortom: het werkt voor mij niet echt. Qua sociaal leven heb ik niet zo heel erg veel, ik heb wel vrienden waar ik af en toe wat leuke dingen mee kan doen, maar echt met ze praten kan niet. Ik voel me onbegrepen en emotioneel wat dat betreft heel eenzaam. Het klinkt een beetje egoistisch, maar dit maakt me misschien wel bijna net zo ongelukkig als de zorgen om mijn familie: het gevoel dat ik alleen ben. Ik durf maar weinig te verwachten van andere mensen en maak daardoor niet zo heel erg makkelijk contact, maar ik merk dat ik het wel graag wil. Doordat ik zo alleen ben, verdrink ik ook snel in alle zorgen. Om dat te voorkomen stop ik mijn gevoel maar weg en ik doe ik alsof er niets is, maar ik heb het gevoel dat dat ook niet zo handig is.
Het is inmiddels al een vrij lang verhaal geworden. Misschien zijn er bokkers die met vergelijkbare zorgen hebben gezeten, of mensen die tips hebben voor het omgaan met zulke zorgen, of tips voor het makkelijker maken van contact, of mensen die mijn vertrouwen in psychotherapie omhoog kunnen krikken
Ik hoef geen lange psychologische reacties (mag wel natuurlijk), ik weet mezelf zo geen raad met alles dat alle 'hulp', tips en adviezen welkom zijn. In ieder geval bedankt voor het lezen
. Ik herken de situatie en het is echt niet makkelijk. Probeer er toch met iemand over te praten. Ik herken ook het gebrek aan vriendinnen hebben waar je echt mee kan praten, maar soms kan dat ook schijn zijn en als je het aan kaart kunnen ze er misschien wel voor je zijn.
Ik zou dat zelf wel fijn vinden en zie het ook als een opening voor mijn vader. Maar dan moet iedereen wel zelf willen.