‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:12

Ik vind de mindset dat je alles maar naar binnen moet werken juist apart. Waarom zou je tegen je zin in vanalles wat je niet meer wil, om wat voor reden dan ook, toch opeten. Deze mindset is voor je eigen lichaam in veel gevallen zelfs ongezond.

Onbeleefd vind ik het pas wanneer je iemand daadwerkelijk over het eten beledigt. Wanneer je de persoon in kwestie gewoon netjes bedankt zie ik geen probleem.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:14

Noeps schreef:
O, ik ben daar vrij makkelijk in. Op een verjaardag laatst kreeg ik een wijntje ingeschonken maar die was zó zoet, gevoelsmatig was het Canei met nog een extra suikerklontje erin. Daar hou ik echt niet van. Ik heb gewoon gezegd 'joh, heb je wat anders te drinken voor me?'. Andersom hoop ik ook dat mensen die bij mij te gast zijn eerlijk durven aangeven dat ze iets bij nader inzien toch niet hoeven of een alternatief willen. Dat spastische gedoe om iets op te eten/drinken wat je echt tegenstaat is aan mij niet besteed :n.


Ik zou je eerlijkheid en ongekunsteldheid zeer waarderen.

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:15

Daarom neem ik een aangeboden etenswaar niet aan, tenzij ik 100% zeker weet dat ik het lust.
Ik heb nogal een heftige smaakervaring, en als ik iets écht niet lekker vind dan gaat dat vervolgens zo in mijn hoofd zitten dat ik het werkelijk waar niet door mijn strot krijg en ik ga zitten kokhalzen of zelfs overgeven.
Als ik bij iemand eet eet ik meestal gewoon braaf mijn bord leeg, ook als ik het niet zo lekker is. Als het orgaanvlees, vis, zeevrucht of weekdier betreft schep ik niet op of laat ik van te voren weten dat ik dit niet eet. Ik vind het zonde om het te proberen en er dan achter te komen dat ik het niet lust en dan weg te moeten gooien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:15

Ben net terug uit Sri Lanka, waar we ook een keer bij locals gingen eten. Ik heb PDS en kan daardoor niet goed tegen pittig eten. Hou er ook niet van trouwens.
En tja, dan staat daar een heel buffet, met allemaal verschillende currys, met een trotse vrouw ernaast die het allemaal gemaakt had en maar op blééf scheppen...
Wilde haar niet beledigen, dus heb van alles een beetje geproefd en de minst pittige gemengd met veel rijst en fruit, en een grote fles water ernaast....

Voelde me er heel ongemakkelijk bij...

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:17

Murosch schreef:
Nou.. uhm.. ja.. dat vind ik eigenlijk wel dat je dan maar met kokhalsneigingen iets weg moet eten. Inderdaad omdat het beleefd is. Maar dat is mijn mening hoor.

Ik weet niet wat beleefder is, Kokhalsneigingen waardoor de collega die trakteert denk dat hij iets heel vies heeft gemaakt...
Of eerlijk zeggen dat je het niet lekker vind en het dan weg gooien...


Ik ben altijd opgevoed met het idee: Eten wat de pot schaft. Maar dan was het dus of eten, of niet eten, maar als je koos voor eten at je wat er gemaakt werd.

Dat geeft mij dus de keuze om de traktatie te weigeren :j

Overigens heeft eten wat de pot schaft mij enorm veel problemen gegeven omdat ik en een eetstoornis en een voedselallergie heb waardoor ik heel snel ziek kan worden van eten.

Ik kies er tegenwoordig dus voor om iets te proberen maar als ik het niet lekker vind eet ik het niet op, ik wordt nog liever onbeleefd genoemd dan dat ik de hele dag ziek ben.

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:19

Als ik twijfel of ik iets lust dan sla ik het bij voorbaat af.
Mocht ik er na een hap achterkomen dat het toch niet zo geslaagd was dan laat ik het zo lang mogelijk staan totdat degene die getrakteerd heeft uit het zicht is en dan verdwijnt het in de prullenbak :+

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:29

Ik vind het onzin om eten op te eten wat je niet wilt eten, om wat voor reden dan ook. Maar beleefd afslaan of maar een klein hapje eten en dan onopvallend laten staan heeft zeker mijn voorkeur boven "EW" roepen en het in de prullenbak gooien. Dat is gewoon onnodig onbeleefd.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:33

YellowGray schreef:
Ik vind het onzin om eten op te eten wat je niet wilt eten, om wat voor reden dan ook. Maar beleefd afslaan of maar een klein hapje eten en dan onopvallend laten staan heeft zeker mijn voorkeur boven "EW" roepen en het in de prullenbak gooien. Dat is gewoon onnodig onbeleefd.


Ja precies. Ik zal nooit roepen: Oh wat goor dit. :roll:
Maar ik ga niet iets eten tegen mijn zin in. Onbeleefd is niet het laten staan van het eten maar de reactie erbij. Als je gewoon netjes aangeeft dat je het niet verder opeet dan is er niks aan de hand. Maar schreeuwend naar de prullenbak rennen en gillen dat dit echt het goorste is dat je ooit hebt gegeten lijkt me niet normaal.

StalNollie

Berichten: 9150
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:36

Blijheid schreef:
Mars schreef:
Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?


Er is wel een verschil tussen 'niet lekker' (dan probeer ik door te eten) en 'niet lusten' (écht vies). Maar bij dingen die ik niet lust gebeurt dat echt ja. Zou handig zijn als het niet zo was, maar helaas :+


hier precies zo. en niet lusten of niet lekker zit nog wat tussenin.

maar als ik er echt ziek word en moet kokhalzen dan zeg ik dat ook, en stop ik met eten.
en iedereen heeft een andere smaak dus ook daar moet je met elkaar rekening mee houden.
ik zou het juist waarderen als iemand het eerlijk zou zeggen niet te lusten dan achteraf!
heb in de kraamzorg gewerkt en kreeg soms de vieste dingen voorgeschoteld.

maar de meeste was even doorgaan en heeeeel snel achterover gooien. ( suiker met thee ipv andersom)

waar ik bijv wel van moet overgeven is koude thee! dat vind ik wel echt zoo smerig

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:37

Ik hou er van als mensen eerlijk zijn en ik wil zelf ook graag eerlijk kunnen zijn.
Houd in dat ik er niet zo goed tegen kan om iets tegen mijn zin in te doen alleen maar om bebeleefd te zijn.
Andersom dus net zo..als mensen iets toch niet lekker vinden wat ik ze geef dan heb ik liever dat ze dat eerlijk durven te zeggen i.p.v tegen hun zin iets op eten. Ik zou nooit meer iets aan durven te nemen ook op die manier.

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:37

NatasjavE schreef:
Hmmm als ik ergens ga eten bij iemand dan hanteer ik inderdaad, binnen redelijke marges, het principe dat je gewoon maar door eet.

Bij een traktatie op het werk doe ik dat niet. Alleen ik zou ook niet roepen dat lust ik niet. Dan zou ik niets zeggen en het gewoon laten staan. Of iets van het is me iets te zoet of te machtig als mij er naar gevraagd wordt.

Hier het zelfde. Ook ik ben opgevoed dat je netjes je eten op hoort te eten maar dat zijn de normen van mijn opvoeders, niet persé de mijne. Wat in de OP staat vind ik nog redelijk beleefd: "sorry maar dit vind ik echt niet lekker" is natuurlijk wat anders dan "blehhh wat smerig!".

Ik had eens een collega die als afscheid Chinese snoepjes trakteerde. Veel mensen riepen al bij de eerste hap van alles. Je kunt toch eerst proeven? Er zaten best lekkere dingen tussen.

_Nadia_

Berichten: 2653
Geregistreerd: 06-11-08

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:42

Ik wil best proeven, maar als ik t niet lust eet ik het niet op.
Mijn kinderen hetzelfde trouwens, wel proeven maar als je het niet lust, dan is het ook goed en mag je wat anders.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:43

Vanwege allergieën/intoleranties ben ik heel kieskeurig in wat ik aanneem qua eten. Meeste mensen weten dat van mij en ik vraag bij nieuwe/onbekende dingen als traktatie dan ook altijd wat erin zit en besluit dan om het wel of niet aan te nemen en op te eten.

Ik herinner me wel nog een toetje ooit, lang geleden, bij mijn beste vriendin thuis. Ik wist dat ik het niet lustte/er niet tegen kon. Haar moeder vond het onzin en ik moest het maar proberen. Toen hap 2 op weg naar beneden hap 1 op weg naar boven tegen kwam was het duidelijk: dit ging 'm niet worden ...

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:48

Als ik niet zeker weet of ik het lus geef ik dat van te voren aan met of ik eerst kan proeven. Als mensen hier komen eten hoeven ze hun bord ook niet leeg te eten. Ze mogen ook wat anders eten als ze het niet lusten. (Maar je moet niet zoveel opscheppen dat je van te voren al weet dat je teveel opschept. Dat is wel zonde) Meestal vraag ik op voorhand wat ze willen eten of lusten.
Ik ben niet zo moeilijk. Lekker eerlijk zijn en eet wat je wilt eten. :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:52

Dat je iets niet lust, kan gebeuren. Maar om dat dan meteen te verkondigen en voor iemands ogen weg te gooien vind ik echt onbeleefd. Je kunt je toch ook even afzonderen en het dan weggooien zonder dat voor iemands neus te doen? >;)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:52

Als ik dit zo lees ben ik volgens mij een wandelende vuilnisbak :')
Heb echt nog nooit meegemaakt dat een traktatie niet lekker was of zelfs maar mwa was :+

Dus geen idee wat ik zou doen :+

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:54

Eten weggooien kan/wil ik ook niet of het liefst zo weinig mogelijk. En iets wat je aangeboden krijgt meteen weggooien vind ik ook niet netjes. Als ik iets écht niet lekker blijk te vinden dan stop ik het ongezien weg als dat even mogelijk is, en als het op voorhand twijfelachtig is dan proef ik wel eerst een klein beetje of zeg ik dat ik geen honger heb.

Gelukkig eet ik, afgezien van vlees/vis, bijna alles wel. Natuurlijk zijn er dingen die ik niet lekker vind, maar als ik die aangeboden krijg dan eet ik het gewoon netjes op zo lang het niet zó vies is dat ik het niet binnen houdt.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:55

Een traktatie waar vlees of ei in zit neem ik sowieso niet aan, en als ik dan alsnog een traktatie heb die ik niet zo lekker vind dan leg ik hem gewoon onopvallend aan de kant.
Als ik moet avondeten bij een ander schep ik gewoon weinig op als ik vermoed dat ik het niet lekker ga vinden, maar dat eet ik dan wel op. Al geldt ook hier dat ik geen vlees, vis of ei eet.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:55

Het overkomt mij eigenlijk nooit dat ik een traktatie die ik aangenomen heb niet lust.
Met andere woorden: als ik iets niet lust sla ik het beleefd af. Twijfel ik of ik iets wel of niet lust? Vraag ik of ik een klein stukje mag om te proeven.
Overigens sla ik ook met regelmaat een traktatie af omdat ik er op dat moment niet heel veel trek in heb, dat kan dus ook zijn bij iets wat ik wel heel erg lekker vind.

Verder zijn er niet veel dingen die ik niet lust, het enige wat ik ècht niet weg krijg en waar ik ook ziek van wordt is vis. Soms probeer ik het wel, omdat het er zo mooi en lekker uit ziet. Maar ook dan vaak maar een of twee hapjes.

Overigens hebben wij een kennis is onze kring die het regelmatig presteert om eerst zijn bord leeg te eten en dan lekker hardop allerlei commentaar op het eten te gaan geven. Geef het dan direct aan, dan kunnen we altijd wat anders te eten voor je regelen.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:57

Inderdaad Frummels, kwestie van beleefdheid lijkt me.
Ik kan me niet herinneren ooit te hebben moeten kokhalzen van eten, wat overigens niet betekent dat ik alles lust. Gelukkig ben ik opgevoed met 'eerst proberen voor je weet of je het echt niet lust/niet lekker vindt'.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:57

Ik zou het echt niet waarderen als ik iets maak wat iemand niet lust maar diegene eet het gewoon op. Nee hoor, zeg alsjeblieft dat je het niet lust, dan krijg je wat anders als ik dat heb, en anders zorg ik dat het niet weer gemaakt wordt wanneer je er bent.

Beleefdheid is leuk, eerlijkheid nog leuker.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:59

Ik ben ook van mening, als je twijfels hebt dat je het niet lust, gewoon afslagen.
En als je het toch aanvaardt en het is niet lekker, dan eet ik het met lange tanden toch op. Achteraf ben ik dan wel kwaad op mijn eigen dat ik het toch aanvaard heb, maar soit, mijn eigen schuld dan! Maar ik vind het heel respectloos dat je een heel stuk na paar happen volledig weggooit. Dat gaat er niet in bij mij.

Paar jaar terug van een collega wel een stuk taart aangenomen waarvan de bovenkant volledig met suikerpasta gemaakt was. Dat heb ik toch laten liggen, zo veel suiker kon ik niet aan en was ook niet lekker. Binnenkant heb ik wel netjes opgegeten, maar ik voelde me best wel ongemakkelijk door die suikerpasta te laten liggen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:01

Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik eet alles wat ik aangeboden krijg, ongeacht of ik het lust of niet. En het bord gaat leeg. Een tweede keer zou ik wel afslaan, maar je gaat niet onbeleefd zitten doen met lustikniet of de helft laten staan (net zo onbeleefd in mijn ogen, je vindt het nogsteeds niet te vreten blijkbaar..)
Als ik zelf kan opscheppen, pak ik gewoon wat minder.

Ik lustte genoeg niet als kind hoor, maar het was eten of met honger toekijken hoe de rest een heerlijk dessert naar binnen werkte. Dan eet je wel.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:02

Als ik twijfel of ik het lust dan bedank ik liever.
Maar er zijn idd momenten dat ik het gevoel heb te moeten overgeven van iets wat ik niet lust (totzelfs soms iets wat ik lust maar anders gemaakt is als hoe ik het ken), echter kan ik dat om 1 of andere manier gewoon niet. Waardoor ik het dan de hele dag aan het eten ben.
Dus nee, als ik iets niet lust, totzelfs gewoon niet lekker vind dan eet ik het nizt op.
Ik krijg het dan gewoon niet meer binnen, of het komt continu terug op.

En dit heeft niks met beleefdheid
te maken zoals ik hier ergens gelezen heb.
Ik ben geen moeilijke eter, maar ik ga mijn lichaam niet weer fysiek en mentaal op slot laten slaan waardoor ik 1,5 week niks buiten bepaalde dranken binnen krijg en weer flauwval op het werk.
Ik vind het eerder onrespectvol dat iemand zou moeten dooreten want dat is onbeleefd...

Wat ben ik blij begripvolle mensen in mijn omgeving te hebben die allang blij zijn dat ik terug iets nieuws probeer ipv alles weiger waarvan ik niet weet wat erin zit en hoe het gemaakt is. En die dus ook niet moeilijk zijn als ik eerlijk verkondig het niet lekker te vinden of echt niet te lusten om het dan weg te gooien of leggen.

Ik ben thuis ook opgevoed in het principe alles proberen (1 hap is genoeg), niet lekker, lust je het niet neem je maar iets anders. Gasten word ook altijd gevraagd wat zij willen eten, zodat zij zich niet gedwongen voelen iets te eten wat ze nier lekker vinden. Schuift iemand onverwachts aan word ook gechekt of wat er op tafel staat iets is wat ze lusten. Zo niet word er een alternatief gezocht. Willen ze het toch proberen en lusten ze het niet: dan gaat het gewoon naar de kippen en word er op dat moment toch nog een alternatief gezocht.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:03

Als ik twijfel neem ik het gewoon niet aan. Of zeg op voorhand dat ik denk het niet te lusten maar wel een klein stukje wil proberen.
Heb ooit eens uit beleefdheid koffie gedronken. Ze hadden koffie voor mijn neus gezet en ik vond het ondankbaar om te zeggen dat ik het niet lust. Maar wat verschrikkelijk om het weg te krijgen. Moest echt veel moeite doen om het binnen te houden. Dat doe ik nooit meer. Als ik iets niet zo lekker vindt eet kan ik het nog wel opeten maar iets wat ik amper binnen kan houden ga ik echt niet op eten of drinken.