Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:21

Allereerst, ik heb heel lang getwijfeld om dit topic te openen ivm herkenbaarheid en privacy. Maar ik ga het toch doen.

Om bij het begin te beginnen, ik werk nu ruim 2 jaar op dezelfde plaats.
Super fijn werk, fijne baas, <15 personeelsleden dus fijne onderlinge sfeer en heel persoonlijk contact met elkaar.
Gezellig af en toe een etentje met personeel + baas-bazin, hard werken wanneer nodig en bij rustige periode eens goed lachen en onderling wat grappen maken.
Ik ben iemand die uit zichzelf best spontaan is en ben dit dus ook met alle collega´s.
Begin vorig jaar is er iemand nieuws bijgekomen op mijn basisafdeling.
Mijn eerste mening: tof persoon, sociaal, open en de leeftijd van mijn ouders.

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik kon het heel goed vinden met de nieuwe, soms iets te goed volgens andere collega´s.
Collega van de andere afdeling heeft mij gewaarschuwd dat ik geen verkeerde signalen mocht afgeven en een beetje moest opletten met wat ik zei-deed. Ik heb hier wat mee gelachen en gezegd: joh, het is gewoon vriendschappelijk, het had mn vader kunnen zijn en daarbij ga ik met de andere vaste collega van dezelfde afdeling ook zo om. :Y)
Uiteindelijk hebben we woorden gekregen, hij heeft mij ergens mee naar toe gevraagd, ik wou dit niet, daar kon hij niet mee omgaan en is kwaad-teleurgesteld geweest omdat ik niet mee wou. Ik vond het echter logisch gezien leeftijdsverschil, 1 op 1 buiten het werk en omdat ik werk en privé toch graag een klein beetje gescheiden wil houden.
Dat is dan terug opgelost geraakt, maar ik had inmiddels wel mijn vermoedens.
Uiteindelijk heeft hij dan toegegeven gevoelens voor mij te hebben, jaloers te zijn op mijn vrienden-vriendinnen en ik heb het daar nog steeds moeilijk mee.

Hij heeft gevraagd om terug ´normaal´ te doen zodat hij het kan vergeten, maar dat ligt voor mij heel anders.. Ik kan niet zomaar terug ´normaal´ doen en lachen en gieren omdat ik alles in vraag stel wat ik doe of zeg. Daarna heeft hij mij een paar keer berichten gestuurd waarom ik al een tijd niet meer online was geweest, dat hij zich zorgen maakte (gsm was leeg en ik was op int. wedstrijd dus oplader lag in de caravan) en na een paar van zulke berichten was ik er klaar mee en heb hem van alle social media verwijderd. Hierop is hij kwaad geworden en heeft gedreigd om naar mijn werk te komen zodat ik kon uitleggen waarom ik hem verwijderd heb (ik was aan het werk, hij niet). Toen ben ik uit mijn slof geschoten en heb gezegd dat ik hem nooit meer hoef te spreken als hij mij op die manier probeert te chanteren.

Nu komt hij over anderhalve week terug uit vakantie en ik weet gewoon niet wat ik er mee aan moet..
Ik weet nu al dat er een doodse stilte gaat zijn en dat hij de schuld in mijn schoenen schuift.
Ik heb al gesolliciteerd op vacatures op zoek naar ander werk omdat ik niet inzie hoe dit ooit gaat werken op dezelfde afdeling - werkvloer.
Ik vraag me 100x per dag af of ik inderdaad niet de verkeerde signalen heb afgegeven, of ik niet beter wat minder spontaan was geweest en wat minder lief en vriendelijk.. Ik heb het waarschijnlijk zelf uitgelokt.
Het is gewoon heel gecompliceerd en ik weet ff niet meer wat ik er mee aan moet :\

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:25

Ik kan maar één oplossing bedenken.. Ga er met je baas over praten, en/of eventueel vertrouwenspersoon. Want dit is niet gezond en kan in het extreemste geval zelfs gevaarlijk worden..

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:28

Mariska_28 schreef:
Ik kan maar één oplossing bedenken.. Ga er met je baas over praten, en/of eventueel vertrouwenspersoon. Want dit is niet gezond en kan in het extreemste geval zelfs gevaarlijk worden..


Dat was mijn idee eigenlijk ook, ik vermoed dat met zo'n klein bedrijf niet echt een vertrouwenspersoon hebt?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:29

Mariska_28 schreef:
Ik kan maar één oplossing bedenken.. Ga er met je baas over praten, en/of eventueel vertrouwenspersoon. Want dit is niet gezond en kan in het extreemste geval zelfs gevaarlijk worden..

Ja daar ligt het dus nog ff wat te gecompliceerd.
Het is de beste vriend van mijn baas en bazin, die kennen elkaar al minstens 35 jaar en zijn echt onafscheidelijk.. dus ben bang dat ze zijn kant kiezen en mij de schuld geven dat ik het zelf gezocht heb. Daarom durf ik er ook niks van te zeggen tegen mijn bazen, hij kan maar heel weinig fout doen in hun ogen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:33

Goh, lastig.. Ik zou het ook het liefst met de baas of leidinggevende bespreken, maar als die zo goed bevriend zijn dan weet ik ook niet of ik dat aan zou durven..
Of je negeert het gewoon volledig, misschien heeft hij helemaal niks verteld tegen collega's..

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:36

8nnemiek schreef:
Goh, lastig.. Ik zou het ook het liefst met de baas of leidinggevende bespreken, maar als die zo goed bevriend zijn dan weet ik ook niet of ik dat aan zou durven..
Of je negeert het gewoon volledig, misschien heeft hij helemaal niks verteld tegen collega's..

Hij zal tegen de vaste collega niks verteld hebben, die jongen is even oud als mij dus die weet er waarschijnlijk ook geen raad mee. Ik heb het wel tegen 2 collegatjes verteld omdat ik mijn verhaal gewoon kwijt moest en ik met hun ook vaak buiten het werk eens iets ga drinken en daar een betere band mee heb als met de rest.
Dat hij het tegen de rest verteld zou me nog niet eens zoveel uitmaken, ik weet gewoon niet hoe ik met hem moet omgaan. Het liefst zou ik gisteren nog mijn ontslag gegeven hebben maar ik heb geen ander werk op het moment en doe het werk ook gewoon ontzettend graag.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:37

Als er 0 bijbedoelingen vanuit jouw kant zijn geweest, dan heb je dit absoluut niet zelf uitgelokt. Het lijkt mij überhaupt nooit oké om zo opdringerig te doen, ook niet als het jouw vriend/man zou zijn. Gewoon niet.

Je bent nu al voor ander werk aan het kijken dus wat heb je te verliezen door met je baas te gaan praten?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:40

Niece schreef:
Als er 0 bijbedoelingen vanuit jouw kant zijn geweest, dan heb je dit absoluut niet zelf uitgelokt. Het lijkt mij überhaupt nooit oké om zo opdringerig te doen, ook niet als het jouw vriend/man zou zijn. Gewoon niet.

Je bent nu al voor ander werk aan het kijken dus wat heb je te verliezen door met je baas te gaan praten?

Ik heb nooit bijbedoelingen gehad, ik ben gewoon heel open en spontaan. Dat is hoe ik ben, maar blijkbaar pakken ze dat verkeerd op -O-
Juist als ik wel bijbedoelingen gehad zou hebben, dan ben ik ineens een stuk minder spontaan en vooral een hele grote kluns :+

Ja maar ik krijg 0,0 response op mijn sollicitaties, ze zoeken mensen met ervaring en ik ben jong, onervaren in mijn studiegebied (doe nu iets buiten mijn studiegebied), en dus wordt er iedere keer hetzelfde mailtje teruggestuurd: sorry maar je mist de ervaring die wij zoeken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:41

Ja.. met je baas praten!

Misschien spreekt ie zijn vriend er juist wel op aan.. zo van: wat hoor ik nou? Kan toch niet!

Wat heb je te verliezen?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:44

Inderdaad overleggen... Ik denk niet dat deze man helemaal zuivere koffie is, als hij je nu al zo chanteert en jaloers is. Daar kunnen nare zaken uit voortkomen, stalking is daarvan nog 1 van de minste.

Praat er toch over met je bazen, je hebt toch al min of meer besloten een andere baan te gaan zoeken, leg ze uit wat er gebeurd is, dat het je dwars zit, je je bedreigd voelt (oid) en dat je aan de hand van wat er gebeurd is er over zit te denken een andere baan te zoeken omdat je bang bent voor (vul in).

Als ze je begrijpen kan er misschien een oplossing gevonden worden. Zo niet: Dan moet je daar ook niet echt meer willen werken omdat meneer waarschijnlijk in bescherming genomen gaat worden wat de situatie echt niet gaat bevorderen (averechts misschien zelf). Eén ding is zeker, dit is niet het type man waarbij je in de smaak wilt vallen :=.

Just wondering: Wat is het leeftijdsverschil?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:45

Hoi - doei- nee bedankt en inderdaad gauw wat anders zoeken. Wat een griezel!!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:47

Xyris schreef:
Inderdaad overleggen... Ik denk niet dat deze man helemaal zuivere koffie is, als hij je nu al zo chanteert en jaloers is. Daar kunnen nare zaken uit voortkomen, stalking is daarvan nog 1 van de minste.

Praat er toch over met je bazen, je hebt toch al min of meer besloten een andere baan te gaan zoeken, leg ze uit wat er gebeurd is, dat het je dwars zit, je je bedreigd voelt (oid) en dat je aan de hand van wat er gebeurd is er over zit te denken een andere baan te zoeken omdat je bang bent voor (vul in).

Als ze je begrijpen kan er misschien een oplossing gevonden worden. Zo niet: Dan moet je daar ook niet echt meer willen werken omdat meneer waarschijnlijk in bescherming genomen gaat worden wat de situatie echt niet gaat bevorderen (averechts misschien zelf). Eén ding is zeker, dit is niet het type man waarbij je in de smaak wilt vallen :=.

Just wondering: Wat is het leeftijdsverschil?


Ik zou graag eerst de zekerheid hebben van een andere baan voor ik deze stap onderneem, moesten ze dan zijn kant van het verhaal kiezen kan ik op staande voet weg, anders moet ik daar nog weetikhoelang opzeg doen...

Het leeftijdsverschil is 29 jaar.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:51

Sorry hoor, maar waarom zou jij ander werk moeten zoeken en zelfs maar stress en schuldgevoel moeten hebben, omdat een vent die 29 jaar ouder is dan jou, zich gedraagt als een klein kind?

Heb je die berichtjes van hem nog?

Gewoon mee naar je baas gaan.

Jij werkt daar toch al langer zonder problemen, ik neem aan dat je je werk goed doet en dat ze niet graag kwijt willen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:52

Vind het trouwens typisch dat je juist vanwege jouw omgang met hem gewaarschuwd wordt door je baas terwijl je net zo met anderen doet. Kan natuurlijk iets simpels zijn dat de man in kwestie al heeft aangegeven je leuk te vinden bij je baas, maar hmm := klein alarmbelletje.

En 29 jaar is nogal wat, en een beetje naief dat aangenomen wordt dat je hem leuk vindt (wederom omdat je ook zo met anderen omgaat). Ik weet niet in welke branche je nu zit? Er zouden genoeg banen te vinden moeten zijn in de huidige economie. Misschien niet in jouw branche, maar vast wel ergens.

Tipje: soms helpt het om aan te geven dat je afgestudeerd bent in dit en dat, maar dat je door wilt leren (werkend leren) om andere zaken ook meester te worden. Dan lukt het nog wel eens om werkend leren te kunnen volgen. Met wat geluk betaald het bedrijf die opleiding dan ook.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:53

Je baas hoort professioneel te zijn en de situatie ook vanuit jouw kant te kijken. Als het goed is doet hij dit ook. Misschien is het juist wel makkelijker voor hem zo.

Sterkte er mee! Lijkt me erg lastig.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:57

Xyris schreef:
Vind het trouwens typisch dat je juist vanwege jouw omgang met hem gewaarschuwd wordt door je baas terwijl je net zo met anderen doet. Kan natuurlijk iets simpels zijn dat de man in kwestie al heeft aangegeven je leuk te vinden bij je baas, maar hmm := klein alarmbelletje.

En 29 jaar is nogal wat, en een beetje naief dat aangenomen wordt dat je hem leuk vindt (wederom omdat je ook zo met anderen omgaat). Ik weet niet in welke branche je nu zit? Er zouden genoeg banen te vinden moeten zijn in de huidige economie. Misschien niet in jouw branche, maar vast wel ergens.

Tipje: soms helpt het om aan te geven dat je afgestudeerd bent in dit en dat, maar dat je door wilt leren (werkend leren) om andere zaken ook meester te worden. Dan lukt het nog wel eens om werkend leren te kunnen volgen. Met wat geluk betaald het bedrijf die opleiding dan ook.


Mijn baas heeft me niet gewaarschuwd :) Het was een andere collega die het opmerkte.
Ik zit in de Sales op dit moment maar heb een administratieve opleiding, maar daar dus 0,0 ervaring mee.
Werkend leren kennen ze niet in België helaas.. Ze vragen hier overal een Master of Bachelor diploma voor..

LBLGypsyCobs: het is gewoon mijn eerste reactie, een beetje een paniekreactie dat besef ik maar het is echt het enige wat ik als oplossing zie op dit moment. Het is hij eruit of ik eruit.. Ik heb de berichtjes nog maar vind het ook verraad om daarmee naar mijn baas te gaan, hij gaat hem ook niet ontslaan want ze hebben hem echt hard nodig en de job die hij heeft zijn echt heel moeilijk personeelsleden voor te vinden.. Ze hebben hem al 3 jaar gesmeekt om voor ons te komen werken, dus die gaat hij echt niet buiten werken. Dan zou hij eerder mij eruit gooien, mijn job is makkelijker te vervangen door een nieuw iemand.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:58

Als je de berichten nog heb, sta je sterker. Maar eerlijk is eerlijk, als de leidinggevende kiest voor zijn kant, schiet je er waarschijnlijk weinig mee op.
Aan de andere kant: niets doen of zeggen lijkt mij ook geen optie.
Dus: kom op voor jezelf!
Mocht het niet lukken,kun je altijd nog op zoek gaan naar een andere baan.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Castilja

Berichten: 2503
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:00

Ik heb je even een PB gestuurd!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:00

MelissaV schreef:
Ik vraag me 100x per dag af of ik inderdaad niet de verkeerde signalen heb afgegeven, of ik niet beter wat minder spontaan was geweest en wat minder lief en vriendelijk.. Ik heb het waarschijnlijk zelf uitgelokt.


Nee, nee, Nee, nee.
Dit heb je niet uitgelokt! Juist niet.

Ten eerste: hij heeft dit blijkbaar al bij iemand anders gedaan, anders werd je niet gewaarschuwd. Hij is daarnaar op zoek. Hij wil die situaties opzoeken.

Daarna: hij vroeg jou uit, en, belangrijk: jij zei nee. Je gaf daarin dus heel duidelijk aan dat je geen zin in andere dingen had en dat je werk en prive toch gescheiden wilt houden. Wat er ook aan onduidelijkheid was in de tijd daarvoor, op dat moment was het glashelder. Jij zei nee. En in plaats van een stapje terug te doen, wat afstand te nemen en verder gewoon neutraal als collega's met elkaar om te gaan, werd hij kwaad-teleurgesteld.
Nou mag hij natuurlijk op zich wel kwaad en teleurgesteld zijn hoor, maar dat kan hij dan in z'n dagboek zetten of met z'n vrienden bespreken of wat dan ook. Hij koos ervoor om dat bij jou neer te leggen. En niet zomaar lijkt me, maar om extra druk op jou te zetten.

Daarna heb jij gekozen meer afstand te nemen en niet meer open te reageren naar hem. En in plaats van dat hij dat respecteert, probeert hij de situatie weer te veranderen door eerst bezorgd te zijn (maar omdat jullie dus geen vriendschappelijk contact hadden was dat niet zijn plaats) en vervolgens kwaad te worden.

Oftewel - hij probeert op allerlei manieren invloed te houden op wat jij doet. Terwijl je met je 'nee ik wil niet ergens afspreken', het afstand houden en daarna het van social media gooien toch wel duidelijk hebt gemaakt hoe je erin staat.

Ik zou het inderdaad aangeven bij leidinggevende en/of vertrouwenspersoon. (Edit: ik zie dat dit lastig is. Dat las ik pas nadat ik dit al had geschreven. Daar weet ik nog niet zo een oplossing voor, al neig ik toch naar het wel aangeven.)

En laat hem ook lekker barsten. Als het een ijzige stilte is, maak het dan Frozen-level stiltes. Hou het zakelijk als het iets is wat te maken heeft, en loop anders lekker weg, negeer hem, whatever. Je hoeft het niet leuk te maken voor hem. (Let ook een beetje op je veiligheid: dus niet 's avonds alleen met hem de boel afsluiten ofzo.)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:06

My bad, verkeerd gelezen. Balen dat BBL niet bestaat in België! Even een omdenker hoor en misschien iets te ver gezocht, werk en opleiding zoeken in NL? (Desondanks nog steeds wel even met je baas om de tafel)

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:13

Wat voor contract heb je? Mochten ze na een gesprek jou kant niet kiezen en jou eruit gooien, sta je juridisch gezien dan niet aardig sterk?

Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet goed is om het NIET met je baas te bespreken. Wie weet wat voor situatie dit oplevert als hij terug is van vakantie? Ik zou in ieder geval je berichten met hem goed bewaren.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:18

Ik snap je dilemma, ooit ook eens aan de hand gehad.
Daar werkte een paar buitenlandse krachten. De meeste waren hard werkende mannen waar je echt geen problemen mee had. Er was er eentje die mij blijkbaar wel leuk vond en aan mij vroeg of ik een avondje met hem uit wilde? Nou nee sorry, ik heb een relatie en daar geen behoefte aan. Prima was verder klaar, dacht ik.
Na een tijdje kwam hij weer, of ik een weekend met hem op stap wilde. Nou nee zoals eerder aangegeven. Nou toen kwam het, het was niet netjes in zijn cultuur dat een vrouw nee zei tegen de man.
Nou toen ben ik toch wel lichtelijk ontploft, nee absoluut niet netjes (achteraf) wat ik gezegd hebt.
Gelukkig kwam er een andere buitenlandse collega (die overigens zelf wel een Nederlandse vriendin had) voor mij op.
De werkgever werd door de behulpzame collega op de hoogte gesteld, en ik moet zeggen ik heb later geen last meer gehad van die betreffende collega. Maar moet wel zeggen dat ik me er sindsdien toch wat minder op mijn gemak voelde, en ontliep hem bewust.
Niet veel later kreeg ik elders een baan aangeboden die ik heb aangenomen. Toen ik persoonlijk mijn werkgever op de hoogte ging stellen hiervan hadden we een goed en net gesprek hierover.
Toen ik daarna weg ging, kwam hij me later achterna.... In eerste instantie had ik zoiets van "wat is er". Maar toen kwam de aap uit de mouw. Hij was blij dat ik ontslag had genomen. Ik had echt zoiets van, zo nu ff een schop na krijgen of zo?
Waarop hij zegt, ik vind je leuk en ga nooit een relatie aan met personeel maar dat ben je nu niet meer (en hij buigt zich voorover naar mij). Oke bedankt en de mazzel, heb me omgedraaid en ben weg gelopen...... pfff had echt zoiets van, heb ik dit.
Hij heeft daarna nog wel een paar keer gebeld of ik terug wilde komen. Uhhhh nee wat denk je zelf!

Ik was toen ook nog jong (18) en met mij meerdere collega's rond die leeftijd en een paar wat oudere. We hebben met elkaar op de werkvloer heel wat afgelachen en gek gedaan. Ben me nooit bewust geweest dat ik iemand verkeerde signalen te hebben gegeven. Maar blijkbaar is het door sommige wel zo opgevat?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:19

Shadow0 schreef:
MelissaV schreef:
Ik vraag me 100x per dag af of ik inderdaad niet de verkeerde signalen heb afgegeven, of ik niet beter wat minder spontaan was geweest en wat minder lief en vriendelijk.. Ik heb het waarschijnlijk zelf uitgelokt.


Nee, nee, Nee, nee.
Dit heb je niet uitgelokt! Juist niet.

Ten eerste: hij heeft dit blijkbaar al bij iemand anders gedaan, anders werd je niet gewaarschuwd. Hij is daarnaar op zoek. Hij wil die situaties opzoeken.

Daarna: hij vroeg jou uit, en, belangrijk: jij zei nee. Je gaf daarin dus heel duidelijk aan dat je geen zin in andere dingen had en dat je werk en prive toch gescheiden wilt houden. Wat er ook aan onduidelijkheid was in de tijd daarvoor, op dat moment was het glashelder. Jij zei nee. En in plaats van een stapje terug te doen, wat afstand te nemen en verder gewoon neutraal als collega's met elkaar om te gaan, werd hij kwaad-teleurgesteld.
Nou mag hij natuurlijk op zich wel kwaad en teleurgesteld zijn hoor, maar dat kan hij dan in z'n dagboek zetten of met z'n vrienden bespreken of wat dan ook. Hij koos ervoor om dat bij jou neer te leggen. En niet zomaar lijkt me, maar om extra druk op jou te zetten.

Daarna heb jij gekozen meer afstand te nemen en niet meer open te reageren naar hem. En in plaats van dat hij dat respecteert, probeert hij de situatie weer te veranderen door eerst bezorgd te zijn (maar omdat jullie dus geen vriendschappelijk contact hadden was dat niet zijn plaats) en vervolgens kwaad te worden.

Oftewel - hij probeert op allerlei manieren invloed te houden op wat jij doet. Terwijl je met je 'nee ik wil niet ergens afspreken', het afstand houden en daarna het van social media gooien toch wel duidelijk hebt gemaakt hoe je erin staat.

Ik zou het inderdaad aangeven bij leidinggevende en/of vertrouwenspersoon. (Edit: ik zie dat dit lastig is. Dat las ik pas nadat ik dit al had geschreven. Daar weet ik nog niet zo een oplossing voor, al neig ik toch naar het wel aangeven.)

En laat hem ook lekker barsten. Als het een ijzige stilte is, maak het dan Frozen-level stiltes. Hou het zakelijk als het iets is wat te maken heeft, en loop anders lekker weg, negeer hem, whatever. Je hoeft het niet leuk te maken voor hem. (Let ook een beetje op je veiligheid: dus niet 's avonds alleen met hem de boel afsluiten ofzo.)


Hij heeft dit, naar mijn weten, nog niet bij iemand anders gedaan, maar de collega heeft gewoon heel goed aangevoeld wat er gaande was, want zij kent hem ook pas sinds hij bij ons werkt. Maar ze heeft het gewoon aangevoeld, is iemand die heel snel doorheeft wat er gaande is, zonder woorden zelfs al.

En ik heb inderdaad nee gezegd op zijn uitnodiging maar ik ben wel heel open geweest, soms eens een dubbelzinnige opmerking er tussen en heb geantwoord op zijn berichten via social media. Ik had hem vanaf het begin gewoon moeten behandelen zoals de andere collega´s, daar stuur ik na het werk ook geen berichten naar...

Xyris: Weet niet of het een optie is, heb een tijd in Nederland gewerkt maar dat verdiende niet bijster goed tov hier, maar ik ga het wel bekijken, misschien nog een optie!

Milan-lover: Ik heb een vast contract, maar dat wil hier echt helemaal niks zeggen, ze gooien je er even goed gewoon uit. Ze betalen je ontslagpremie en dan hebben ze niks ´fout´ gedaan volgens de wet.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:20

Klinkt misschien banketstaaf en je hebt er ook totaal geen schuld aan maar je was gewaarschuwd. Waarschijnlijk ben je naast je spontaniteit ook behoorlijk naïef. Die collega die jou heeft gewaarschuwd zag waarschijnlijk aan het gedrag van deze man al dat hij je meer dan leuk vond. En wat nu te doen?? Zorg dat je gewoon een professionelere werkhouding gaat volgen. Moeilijk voor je gezien je karakter maar zolang je niets anders hebt zal je wel moeten. En ben je daar slim en rustig genoeg voor dan als eerste naar je baas stappen en op gewone toon jouw kant vertellen. Als eerste dit doen heeft grote voordelen dus echt doen. Alles wat je nog hebt bewaren en uitprinten. Geef ook bij je baas aan dat je je werk erg leuk vind en je het voor die persoon erg vervelend vind dat hij je gedrag verkeerd heeft opgevat. En dat je hoopt dat ook hij een gewone werkhouding zal hebben tov jou. Succes en zo ben je in ieder geval voorlopig ingedekt mocht hij je eruit willen werken. En praat er niet met meer collega’s over want straks heb ke twee kampen en barst ook de bom.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:22

kiki1976 schreef:
Ik snap je dilemma, ooit ook eens aan de hand gehad.
Daar werkte een paar buitenlandse krachten. De meeste waren hard werkende mannen waar je echt geen problemen mee had. Er was er eentje die mij blijkbaar wel leuk vond en aan mij vroeg of ik een avondje met hem uit wilde? Nou nee sorry, ik heb een relatie en daar geen behoefte aan. Prima was verder klaar, dacht ik.
Na een tijdje kwam hij weer, of ik een weekend met hem op stap wilde. Nou nee zoals eerder aangegeven. Nou toen kwam het, het was niet netjes in zijn cultuur dat een vrouw nee zei tegen de man.
Nou toen ben ik toch wel lichtelijk ontploft, nee absoluut niet netjes (achteraf) wat ik gezegd hebt.
Gelukkig kwam er een andere buitenlandse collega (die overigens zelf wel een Nederlandse vriendin had) voor mij op.
De werkgever werd door de behulpzame collega op de hoogte gesteld, en ik moet zeggen ik heb later geen last meer gehad van die betreffende collega. Maar moet wel zeggen dat ik me er sindsdien toch wat minder op mijn gemak voelde, en ontliep hem bewust.
Niet veel later kreeg ik elders een baan aangeboden die ik heb aangenomen. Toen ik persoonlijk mijn werkgever op de hoogte ging stellen hiervan hadden we een goed en net gesprek hierover.
Toen ik daarna weg ging, kwam hij me later achterna.... In eerste instantie had ik zoiets van "wat is er". Maar toen kwam de aap uit de mouw. Hij was blij dat ik ontslag had genomen. Ik had echt zoiets van, zo nu ff een schop na krijgen of zo?
Waarop hij zegt, ik vind je leuk en ga nooit een relatie aan met personeel maar dat ben je nu niet meer (en hij buigt zich voorover naar mij). Oke bedankt en de mazzel, heb me omgedraaid en ben weg gelopen...... pfff had echt zoiets van, heb ik dit.
Hij heeft daarna nog wel een paar keer gebeld of ik terug wilde komen. Uhhhh nee wat denk je zelf!

Ik was toen ook nog jong (18) en met mij meerdere collega's rond die leeftijd en een paar wat oudere. We hebben met elkaar op de werkvloer heel wat afgelachen en gek gedaan. Ben me nooit bewust geweest dat ik iemand verkeerde signalen te hebben gegeven. Maar blijkbaar is het door sommige wel zo opgevat?


Oef, dat is ook geen leuke situatie nee. Knap hoe je er toch nog gewerkt hebt nadat je die woordenwissel hebt gehad! Ik zou het niet gekunnen hebben denk ik. Maar je gaat inderdaad je eigen handelen in vraag stellen of je het toch niet uitgelokt hebt, wat je verkeerd gedaan hebt..