wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:20

SavannahNx schreef:
Schuur_ schreef:
Toen ik mijn eerste vriend kreeg op mijn 17de was blijven slapen uit de boze, zelfs de trap op gaan mocht niet maar vriendinnetjes mochten ook niet naar mijn kamer. Mijn ouders hielden gewoon van privacy in het huis

Mijn eerste keer was dus niet romantisch in een bed met kaarslicht maar in oktober in een speeltuin op een hoop gevallen bladeren met een spooktocht als achtergrond geluid want ook bij hem mochten we niet op de kamer. Heb er geen spijt van maar doen deden we het wel :) of het nu na het stappen in de auto was of in de woonkamer als mijn ouders sliepen. ik weet eerlijk gezegd niet of ik, als ik een kind had, het zou toestaan om te blijven slapen.

Ligt er toch een ‘vreemde’ in je huis snachts en zelf heb ik er eigenlijk nooit problemen meegehad. We mochten wel gewoon samen op vakantie of bij vrienden blijven slapen



Hahaha oh wat erg :+
Wel raar dat je wel samen op vakantie mag (waar het sowieso gebeurd) en samen bij vrienden slapen (waar het ook kan gebeuren) :+


Omdat het niet ging of we wat deden maar meer omdat hun geen andere mensen boven wilden/op de kamers wilden. Bezoek kon terecht in de living, keuken of tuin. Als we film wouden kijken naar de zolder waar er een beamer hing. Maar op de slaapverdieping was niemand welkom.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:22

Dat gaat wel heel ver :=

Wel toepasselijke gebruikersnaam trouwens :D

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:25

Ik was 15. Dit is 17 jaar geleden.
Tot zover vroeger pas als meisjes 20 zijn. Ligt heel erg aan de persoon.
De ene is pas volwassener als ze 18 zijn. Maar ik heb ook weer genoeg 18 jarige meiden gezien waarvan ik denk: oef die kan echt nog niet op eigen benen staan. waarvan de ander al super zelfstandig is.

Dat was vroeger en dat is nog steeds.

Als pubers seks willen gebeurt het toch. Ik heb ooit een vriendje gehad, van zijn vader mochten we niet naar zijn kamer, nooit.
Ik was toen 17. Dacht je dat wij geen seks hadden? :Y)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:29

Doet me denken aan toen ik 16/17 was, bij een bevriend stel mocht het meisje dus ook nooit bij de jongen blijven slapen. Toen sliepen ze een keertje bij mij (met nog een aantal mensen), wilde haar vader per se mijn moeder bellen om af te spreken dat ze niet bij elkaar op een kamer mochten slapen. Echt zo’n ongemakkelijk telefoongesprek was dat (mijn moeder kende dus die hele man niet). Nog ongemakkelijker voor dat meisje trouwens want die had mijn ouders ook nog nooit gezien.

Uiteraard hadden ze gewoon overdag seks als ze bij elkaar waren :')

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:48

Ik sliep vanaf mijn 17 bijna elke dag bij mijn vriend. :+ Dus ja hoor, heel normaal. Tijden veranderen nu eenmaal denk ik.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:48

SavannahNx schreef:
Schuur_ schreef:
Toen ik mijn eerste vriend kreeg op mijn 17de was blijven slapen uit de boze, zelfs de trap op gaan mocht niet maar vriendinnetjes mochten ook niet naar mijn kamer. Mijn ouders hielden gewoon van privacy in het huis

Mijn eerste keer was dus niet romantisch in een bed met kaarslicht maar in oktober in een speeltuin op een hoop gevallen bladeren met een spooktocht als achtergrond geluid want ook bij hem mochten we niet op de kamer. Heb er geen spijt van maar doen deden we het wel :) of het nu na het stappen in de auto was of in de woonkamer als mijn ouders sliepen. ik weet eerlijk gezegd niet of ik, als ik een kind had, het zou toestaan om te blijven slapen.

Ligt er toch een ‘vreemde’ in je huis snachts en zelf heb ik er eigenlijk nooit problemen meegehad. We mochten wel gewoon samen op vakantie of bij vrienden blijven slapen



Hahaha oh wat erg :+
Wel raar dat je wel samen op vakantie mag (waar het sowieso gebeurd) en samen bij vrienden slapen (waar het ook kan gebeuren) :+


Hoezo is dat raar? Geen andere mensen in je huis laten slapen is toch iets heel anders dan als ze allebei ergens anders slapen?
Dit gaat duidelijk niet om seks. Heb al een paar keer in het topic geschreven dat de reden ook iets anders kan zijn dan bang zijn dat ze seks hebben :+
Zelf zit ik ook niet erg te wachten op allerlei slaappartijtjes in mijn huis :7

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:51

Nou ik vind het ook best wel raar dat er zelfs geen vriendinnetjes mochten blijven logeren/in de slaapkamer komen := dat is niet heel normaal (thans, ik ben het nog nooit tegengekomen). Vind dat ook best wel sneu naar je kinderen toe als je zo'n regel hebt als ouders.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:52

Hier vanaf mijn 15e een tweepersoonsbed en sindsdien bleven serieuze vriendjes ook gewoon slapen. Ook weekendjes weg samen waren geen enkel probleem, ook bij hem blijven slapen was prima. Liever thuis dan ergens anders hoor :)

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:53

Grappig het verschil in leeftijden allemaal en wat de een doodnormaal vind, vind de ander weer abnormaal. Ik moest er op mijn 17e ook nog niet aan denken hoor en ik was echt niet onvolwassen en had ook genoeg vriendjes. Is inmiddels 10 jaar geleden overigens.
Ligt ook aan je achtergrond. Ik heb een christelijke opvoeding gehad en daardoor zag ik het niet als iets vrijblijvends, wilde echt zeker zijn van het stand houden van mijn relatie. Waren inderdaad ook genoeg meiden in mijn omgeving voor wie het wel heel normaal was.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:55

Ik was relatief wel wat later, ik kreeg op m'n 18/19e een 2 persoons bed maar vlak daarna ook pas een serieuze relatie ;) Inmiddels kan ik niet meer zonder dat bed, vind het heeerlijk als vriendlief een keertje (natuurlijk niet iedere dag hehe..) nachtdienst heeft want dan kan ik het hele bed innemen :')

Mijn ouders waren er ook heel simpel in hoor, zodra ik wat serieuzer met jongens om ging werd me ook gevraagd of ik een 2 persoons bed wilde, want dan konden ze blijven slapen. Ze stonden er ook zo in als ik hier al eerder heb gelezen (liever veilig thuis als open en bloot in de bosjes) :Y)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:57

Bij de vader van mijn ex was het wel echt puur om de seks.
We mochten 1x naar boven. Toen ging ik hem helpen met scheikunde (ja echt waar). Na een uurtje moesten we weer naar beneden komen. Hij vond het wel welletjes zo. :')

Mijn ouders zijn gelukkig nooit zo geweest. Schrokken wel even toen ik vroeg of ik aan de pil mocht. Maar vonden het heel verstandig.
Zo mocht ik ook van de ouders van mijn 1e vriendje niet bij hun thuis slapen, ja op een andere kamer. Toen hebben mijn ouders met zijn ouders gepraat. Dat het toch gebeurd en ze liever willen dat het veilig thuis is. Toen mocht ik wel daar op zijn kamer slapen :+

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:58

Fenrir schreef:
Nou ik vind het ook best wel raar dat er zelfs geen vriendinnetjes mochten blijven logeren/in de slaapkamer komen := dat is niet heel normaal (thans, ik ben het nog nooit tegengekomen). Vind dat ook best wel sneu naar je kinderen toe als je zo'n regel hebt als ouders.


Die ben ik ook nog niet veel tegen gekomen, vanuit welk uitgangspunt zit je niet op allerlei slaappartijtjes te wachten verootjoo? :)

Uit pedagogisch oogpunt kan ik grotendeels alleen pluspunten bedenken van een vriendschappelijk nachtje slapen bij elkaar dus ik ben benieuwd wat je gedachtegang hierin dan is. :D
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 18-08-18 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:58

Bij gelovige ouders speelt ook heel erg de angst voor zwangerschap van hun ongehuwde dochter,en reputatieschade.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:00

Dat klopt zeker!
Eenmaal aan de pil was er opeens wel van alles mogelijk

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:06

xxwienekexx schreef:
Fenrir schreef:
Nou ik vind het ook best wel raar dat er zelfs geen vriendinnetjes mochten blijven logeren/in de slaapkamer komen := dat is niet heel normaal (thans, ik ben het nog nooit tegengekomen). Vind dat ook best wel sneu naar je kinderen toe als je zo'n regel hebt als ouders.


Die ben ik ook nog niet veel tegen gekomen, vanuit welk uitgangspunt zit je niet op allerlei slaappartijtjes te wachten verootjoo? :)

Uit pedagogisch oogpunt kan ik grotendeels alleen pluspunten bedenken van een vriendschappelijk nachtje slapen bij elkaar dus ik ben benieuwd wat je gedachtegang hierin dan is. :D


Omdat ik echt een hekel heb aan ergens blijven slapen en als er mensen bij mij blijven slapen :=
Ik ben zelf ook als kind nooit ergens blijven slapen, behalve bij opa en oma en een tante. Dan is het wel anders. Nichtjes/neefjes die blijven slapen vind ik ook nog wel oké. Maar die krijgen ook allemaal een eigen kamer, want gekeet in de nacht hou ik ook niet van. Ben erg gehecht aan mijn nachtrust :')

En qua vriendjes/vriendinnetjes als in een relatie begrijp ik gewoon het nut er niet van. Heb er zelf ook nooit over nagedacht om dat te doen. Want ik slaap dus niet graag ergens anders :Y) en als je samenwoont kan je nog de rest van je leven bij elkaar slapen. Waarom zou je dat willen als je nog bij je ouders woont?

Dus ja, misschien ontaard, maar verder is er vanalles mogelijk hoor. Iedereen mag hier altijd de hele dag komen spelen en eten. Als ze ‘s nachts maar weer weg zijn :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-08-18 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:07

verootjoo schreef:
xxwienekexx schreef:

Die ben ik ook nog niet veel tegen gekomen, vanuit welk uitgangspunt zit je niet op allerlei slaappartijtjes te wachten verootjoo? :)

Uit pedagogisch oogpunt kan ik grotendeels alleen pluspunten bedenken van een vriendschappelijk nachtje slapen bij elkaar dus ik ben benieuwd wat je gedachtegang hierin dan is. :D


Omdat ik echt een hekel heb aan ergens blijven slapen en als er mensen bij mij blijven slapen :=
Ik ben zelf ook als kind nooit ergens blijven slapen, behalve bij opa en oma en een tante. Dan is het wel anders. Nichtjes/neefjes die blijven slapen vind ik ook nog wel oké. Maar die krijgen ook allemaal een eigen kamer, want gekeet in de nacht hou ik ook niet van. Ben erg gehecht aan mijn nachtrust :')

Dus ja, misschien ontaard, maar verder is er vanalles mogelijk hoor. Iedereen mag hier altijd de hele dag komen spelen en eten. Als ze ‘s nachts maar weer weg zijn :+


Ah oke, hele dagen spelen kan natuurlijk ook onwijs gezellig zijn! :D Was gewoon puur nieuwsgierig naar de reden erachter, was ook totaal niet als aanval bedoeld hoor :D

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:02

anjali schreef:
Bij gelovige ouders speelt ook heel erg de angst voor zwangerschap van hun ongehuwde dochter,en reputatieschade.


Dat zouden ze prima kunnen voorkomen als ze er minder spastisch over doen en fatsoenlijke voorlichting geven en open met hun kind praten.
Je kunt geloof toch niet afdwingen.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:10

verootjoo schreef:
Fenrir schreef:
Nou ik vind het ook best wel raar dat er zelfs geen vriendinnetjes mochten blijven logeren/in de slaapkamer komen := dat is niet heel normaal (thans, ik ben het nog nooit tegengekomen). Vind dat ook best wel sneu naar je kinderen toe als je zo'n regel hebt als ouders.


Die ben ik ook nog niet veel tegen gekomen, vanuit welk uitgangspunt zit je niet op allerlei slaappartijtjes te wachten verootjoo? :)

Uit pedagogisch oogpunt kan ik grotendeels alleen pluspunten bedenken van een vriendschappelijk nachtje slapen bij elkaar dus ik ben benieuwd wat je gedachtegang hierin dan is. :D


Omdat ik echt een hekel heb aan ergens blijven slapen en als er mensen bij mij blijven slapen :=
Ik ben zelf ook als kind nooit ergens blijven slapen, behalve bij opa en oma en een tante. Dan is het wel anders. Nichtjes/neefjes die blijven slapen vind ik ook nog wel oké. Maar die krijgen ook allemaal een eigen kamer, want gekeet in de nacht hou ik ook niet van. Ben erg gehecht aan mijn nachtrust :')

En qua vriendjes/vriendinnetjes als in een relatie begrijp ik gewoon het nut er niet van. Heb er zelf ook nooit over nagedacht om dat te doen. Want ik slaap dus niet graag ergens anders :Y) en als je samenwoont kan je nog de rest van je leven bij elkaar slapen. Waarom zou je dat willen als je nog bij je ouders woont?

Dus ja, misschien ontaard, maar verder is er vanalles mogelijk hoor. Iedereen mag hier altijd de hele dag komen spelen en eten. Als ze ‘s nachts maar weer weg zijn :+[/quote]

Hier hetzelfde. Ik bleef ook toen ik op mezelf woonde zelden bij vriendinnen slapen en hun ook niet bij mij.

Worst er ook helemaal ongemakkelijk va. Als er iemand anders in mijn slaapkamer is dus heb een logeerkamer in mijn huis voor mijn zus als die eens blijft. Vriendinnen mochten ook wel eens blijven slapen maar dan allemaal samen op zolder waar het zo was ingericht of in een tent in de tuin. Maar geen andere mensen dan het gezin op de slaapverdieping in ons huis

Ik moet ook zeggen dat wij als gezin heel op onszelf waren en ik nog altijd maar bv mijn zus totaal niet. Als ik daar op bezoek ging in onze studententijd struikelde ik zowat over de logees maar die lagen ook altijd beneden in haar woonkamer op de slaapbank en niet in haar bed

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:26

anjali schreef:
Bij gelovige ouders speelt ook heel erg de angst voor zwangerschap van hun ongehuwde dochter,en reputatieschade.


De angst voor zwangerschappen zal niet alleen voor gelovige ouders gelden. Ik durf mijn hand er bijna voor in het vuur te steken dat er onder pubers die opgroeien in gezinnen waar sex en vriendjes op die leeftijd een groot taboe zijn minstens net zoveel, zo niet (veel) meer zwangerschappen plaatsvinden als binnen gezinnen bij vaders voor hun 15-16jarige dochters tweepersoonsbedden in elkaar ikea-en.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:38

Een goede vriend van mij vroeger had rond die leeftijd een condoom oepsje.
Ze zijn naar de ouders van het meisje gegaan en hebben om raad gevraagd.
Haar ouders waren heel behulpzaam en open.
Zijn moeder hebben ze nooit iets verteld want ze was streng katholiek en sex was dus taboe.
Hoe kun je nou zo‘n omgang (of gebrek eraan) wensen met je kind, dat ze je niet eens meer in vertrouwen kunnen nemen. >;)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:30

Special_Da schreef:
Ik sliep vanaf mijn 17 bijna elke dag bij mijn vriend. :+ Dus ja hoor, heel normaal. Tijden veranderen nu eenmaal denk ik.

Ik denk niet dat het te maken heeft met veranderende tijden, maar dat het altijd al zo geweest is (al dan niet stiekem, omdat het van pa en moe of de kerk niet mocht). Vroeger waren veel meiden op hun 18e al getrouwd en liepen met een kleine rond of waren ervan in verwachting. Waar wel een verschuiving in is, is dat het zwanger worden op steeds latere leeftijd plaats vindt. Dat vind ik wel een opvallende verandering. Maar seks hebben op gemiddeld 16-jarige leeftijd is voor zover ik weet van alle tijden.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:32

Qerty schreef:
anjali schreef:
Bij gelovige ouders speelt ook heel erg de angst voor zwangerschap van hun ongehuwde dochter,en reputatieschade.


De angst voor zwangerschappen zal niet alleen voor gelovige ouders gelden. Ik durf mijn hand er bijna voor in het vuur te steken dat er onder pubers die opgroeien in gezinnen waar sex en vriendjes op die leeftijd een groot taboe zijn minstens net zoveel, zo niet (veel) meer zwangerschappen plaatsvinden als binnen gezinnen bij vaders voor hun 15-16jarige dochters tweepersoonsbedden in elkaar ikea-en.

Ik hoor inderdaad veel moeders en vaders om mij heen die deze angst hardop uitspreken. Daarin ben ik waarschijnlijk toch (weer) een uitzondering: als mijn zoon nu thuis zou komen met de mededeling dat hij vader wordt, dan zou ik dat fantastisch vinden. Het is waarschijnlijk niet handig op deze leeftijd in deze huidige maatschappij, maar ik zou er alles voor laten vallen om hem daarin te steunen. En vooral te genieten van het oma-schap! :D

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:09

Omg moet er niet aan denken, mijn oudste is bijna 16 en heeft gelukkig nog nooit een vriendje gehad. Ze is ook nog helemaal niet bezig met jongens gelukkig. We zijn ook moslim dus het is ook niet de bedoeling dat ze op 16 jarige leeftijd met een jongen in bed ligt.
Mn andere dochter is bijna 14 en die vind jongens wel al interessant, maar ik hoop dat ze dat nog heel erg lang uitstelt.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:15

lieveli schreef:
Mijn moeder zei altijd 'liever in bed dan in de bosjes'. En toen ik mijn 1e liefde tegenkwam voorspelde ze dat hij heel lief zou zijn, voorspelling uitgekomen en tegenwoordig is hij nog sekstherapeut ook. Zit nog altijd te twijfelen of ik hem een positieve review op fb zal geven.

Nogal off-topic maar ik moest onwijs lachen om de laatste zin _O-

Ontopic: ik ga mee met de rest, 15/16/17 is geen abnormale leeftijd. En inderdaad, liever in bed dan in de bosjes! :D

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:16

Ik vraag me altijd af hoe ouders weten dat hun dochter nog helemaal niet met jongens bezig zijn?
Mijn moeder dacht ook dat ik nog alleen met paarden bezig was, want no way dat ik haar jongens dingen vertelde.
Ze keek dan ook raar op toen ik opeens een vriendje had. Terwijl ik voor de rest heel open was etc en we overal over konden praten, hield ik dat toch liever voor mezelf :)