Huren of toch thuis wonen en sparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:33

emilyke12 schreef:
Als we zouden huren, zou het sowieso voor ongeveer 3 jaar zijn. Na de reacties hier trek ik dan toch meer naar huren,dan ben je ook direct zelfstandig inderdaad.Komen zeker goede argumenten naar boven hier waar ik zelf nog niet zo bij had stilgegstaan


Markt is nu sky high, het is wachten op de volgende bubbel. In die drie jaar kun je mooi kijken hoe alles zich gaat ontwikkelen en volop sparen. Dan maar even iets ‘kleins’ huren, jullie tijd komt vanzelf. Ook de lonen stijgen dan wellicht mee en dan kun je ook nog verder gaan dan dat je nu kunt. Met name als je jong bent en in bepaalde vakgebieden werkt, kan je loon soms flink omhoog gaan.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:34

Je kunt huren zien als weggegooid geld, maar je kunt het ook zien als het 'kopen' van een stukje flexibiliteit. Natuurlijk is het qua investering slimmer om te kopen, maar als je nog nooit hebt samengewoond (of zelfs uit huis bent geweest!) is het ook waardevol om dat eens uit te proberen zonder dat er direct een hypotheek en verantwoordelijkheden van huiseigenaarschap bij zitten. Er zijn best voordelen: je kunt bepaalde dingen qua inrichting eerst eens uitproberen, als er iets stuk is, bel je de huisbaas, als de buurt of het huis niet bevalt kun je makkelijk weg. Alles heeft voor- en nadelen, maar het puur financiële gedeelte is imho slechts één van de aspecten die meespelen. :j

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:39

Huren is op de lange termijn misschien geld weggooien, maar ik vond het zelf ideaal in het beginstadium van samenwonen. Het geeft je een hoop flexibiliteit. Niet alleen omdat samenwonen altijd even een spannend punt in een relatie is, maar ook omdat je woonwensen in die tijd best wel kunnen veranderen. Ik ging binnen 10 jaar van studentenkamer naar studio naar woning middenin de stad naar wonen aan de rand van een dorp.

Daarnaast is dat geld weggooien ook relatief. Bij huren heb je weinig bijkomende kosten, terwijl je bij een koophuis effectief alleen je aflossing spaart. De rente is net zo weggegooid geld als bij huren, en dan komt al het onderhoud daar nog bij. De huizenprijzen zijn een onzekere factor die je zo op tienduizenden euro's winst of verlies kunnen zetten, maar daar heb je alleen last van of profijt van bij verkoop.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:24

Hanmar schreef:
Je kunt huren zien als weggegooid geld, maar je kunt het ook zien als het 'kopen' van een stukje flexibiliteit. Natuurlijk is het qua investering slimmer om te kopen, maar als je nog nooit hebt samengewoond (of zelfs uit huis bent geweest!) is het ook waardevol om dat eens uit te proberen zonder dat er direct een hypotheek en verantwoordelijkheden van huiseigenaarschap bij zitten. Er zijn best voordelen: je kunt bepaalde dingen qua inrichting eerst eens uitproberen, als er iets stuk is, bel je de huisbaas, als de buurt of het huis niet bevalt kun je makkelijk weg. Alles heeft voor- en nadelen, maar het puur financiële gedeelte is imho slechts één van de aspecten die meespelen. :j


Daarnaast kan het kopen van een huis in de huidige markt een slechte investering zijn, je krijgt nu minder huis voor je geld en als de bubbel barst is je huis een stuk minder waard...

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:30

Gewoon lekker een kleine / goedkope woning huren zodat je zelfstandig kan worden en het samenwonen kan ervaren en toch ook nog geld kan sparen. Dan ben je over een jaartje al zoveel wijzer!

Dan kan je besluiten om iets groters te gaan huren of op zoek te gaan naar een koophuis.
Je hebt dan een iets stevigere basis zowel qua relatie als qua werk. Eerst maar eens even dat werkende en samenwonende leven een poosje ervaren, en wie weet blijkt dan wel dat jullie een hele andere kant op willen dan je nu denkt en dan ben je super flexibel doordat je makkelijk de huur op kan zeggen zonder gedoe met hypotheken, restschulden en kopers zoeken enzo +:)+

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:38

Anoeska schreef:
Ik snap nooit dat huren geld weggooien is. Je krijgt er toch iets voor terug, namelijk een huis om in te wonen. De stalling voor je paard of op vakantie gaan is toch ook geen geld weggooien. Je betaalt ergens voor, alleen wordt het daarna niet jouw eigendom.


Mooi argument! :j

En ik zou ook eerst lekker gaan huren. Je kunt daarnaast nog prima sparen hoor.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:03

In België is huren niet als in Nederland mensen... Je zit er zeker 3 jaar aan vast. Even flexibel uittesten zou ik dat dus nieg durven noemen, als het na een jaar uit is, zit je alsnog met 2 jaar huurverplichting. 3 jaar kan lang zijn dan.
Ik heb 23 jaar in België gewoond en nog nooit van antikraak gehoord. Dat is echt iets Nederlands.

TS, ik zou persoonlijk mijn geld niet willen weggooien aan een huurhuis. Je betaalt dan gewoon een ander zijn hypotheek af... Persoonlijk zou ik nog een jaartje, of twee, thuis blijven en heel goed sparen. De huizenprijzen gaan niet zomaar dalen, er is woningsnood en tenzij een hele hoop mensen naar het buitenland trekken (gaat niet gebeuren) zal dat niet snel veranderen. De bevolking groeit alleen maar.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:07

Je kan vroeger opzeggen, maar dan moet je 'boete' betalen, staat in de wet hoeveel het is (x aantal maanden huur.)
Je kan eventueel ook proberen met de verhuurder overeen te komen om minder te huren dan 3 jaar. Zeker bij startersappartementjes zal dat soms wel mogelijk zijn. Je kan dan tot max 3 jaar een eigen periode afspreken, eens je aan 3 jaar komt, verandert je contract automatisch in een standaard 3-6-9 jaar huurcontract. Maar 1 of 2 jaar huren is dus zeker mogelijk, mits de verhuurder daarmee akkoord is.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:08

In .be is het zeker wel mogelijk om kortlopende contracten af te sluiten, thuis verhuren we bvb. met 18 maanden contracten.

Momenteel is er in België een hele beweging aan het opkomen rond kleiner bouwen, co-housing, .... als je je goed voelt bij huren zou ik dat zeker overwegen om het uit te testen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:13

Juist de kortlopende contracten tot drie jaar zijn niet opzegbaar.
De langlopende contracten zijn wel altijd opzegbaar, alleen de eerste drie jaar met boete.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:15

We hebben er een opzegperiode in zitten hoor. Ook in die van 18 maanden, een beetje menselijkheid is voor iedereen wel leuk toch? :)

Als verhuurder zit je harder vast aan je huurder dan omgekeerd.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:21

De huurprijzen zijn nu verhoudingsgewijs laag. De koopmarkt is helemaal ontploft.
Alleen al daarom zou ik nu huren en de polonaise eventjes uitzitten.

Geld weggooien ben ik het niet mee eens. Te duur kopen dat is pas geld weggooien. Je koopt inderdaad flexibiliteit en stress verlichting. Het is pas geld weggooien als je het huis cash had kunnen kopen. Kijk maar eens wat je aan rente betaald over de looptijd.
Geen groot onderhoud want dat zit in de huur. Zeker als starter een rustig begin zonder al te veel zorgen.

Wij hebben 10 jaar gehuurd voordat we iets kochten nog nooit spijt van gehad.

Anti kraak is nu niet te krijgen en dat moet je ook maar net willen (gelijk vertrekken als er een koper/huurder is).

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:37

Belsje schreef:
We hebben er een opzegperiode in zitten hoor. Ook in die van 18 maanden, een beetje menselijkheid is voor iedereen wel leuk toch? :)

Als verhuurder zit je harder vast aan je huurder dan omgekeerd.


Ah, wat goed!
Bij ons was zowel door de eigenaar als de makelaar tot drie keer toe verteld dat ons driejarig contract opzegbaar was. Toen we eenmaal de huur opzegden bleek dat we gewoon de volle drie jaar door moesten betalen. Contract was zo opgesteld dat je er als hollander overheen las. :(
Zure les! Nu gelukkig een langlopend contract.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:58

Zoals ik het begrijp wonen jullie beiden nog thuis? Ik zou dan eerst gaan huren inderdaad. Het is al zo verandering om op jezelf te gaan en om dat dan met zijn 2en te doen kan veel stress/irritaties opleveren (ook al denk je nu van niet). Dus ik zou eerst lekker gaan huren. Zie het als het kopen van het recht om die maand in een huis te wonen waarbij je samen kan testen en uitvogelen hoe het is om samen te wonen en hoe jullie ritme/gewoontes dan zijn. Maar ook in wat je nou echt zoekt in een huis en wat absoluut niet. Huurhuis zeg je makkelijker op dan het kopen van een ander huis. En je hebt meestal geen onderhoudskosten etc.

Ik denk alleen wel dat er dan minder snel gespaard wordt voor het kopen van een huis omdat een deel van het inkomen naar huur, g/w/l/, verzekeringen en boodschappen etc gaat. Maar daar zal je vast over nagedacht hebben. Dus als je echt wilt kopen zal ik nog even blijven zitten waar je zit. En even flink doorsparen. Kijk even na vorig jaar augustus was, die periode tussen toen en nu is vast voorbij gevlogen. Dus één jaar wachten of misschien twee vliegt vast ook voorbij

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:07

als je beiden hebt gestudeerd en een vaste aanstelling hebt, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om een hypotheek te kunnen krijgen? Ik weet dat het verplicht is (in NL) om spaargeld in te brengen. Wellicht kunnen ouders garant staan of lening geven?
Ik weet niet hoe het in België is, maar als je in Nederland een goedkope woning wilt huren zijn er heel lange wachtlijsten.

Ik ben met 21 jaar van huis uit in een koophuis gaan samenwonen, dat ging prima.

Schuur_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:15

In Belgie werkt huren vaak met ofwel 1 jaar contracten (en dat is dus zonder opzeg maar een jaar is best te overzien) of een 3-6-9 contract. Dat contract wordt elke 3 jaar verlengd. Wil je eerder opzeggen kan dat met het betalen van een 'boete'. Doorgaans in het eerste jaar 3 maanden huur, 2de jaar 2 maanden en derde jaar 1 maand.

Waarborg is 1 a 2 maanden huur. Let op dat deze op een gesloten rekening wordt gestort! Moest dat niet zo zijn zet dan duidelijk in het contract hoeveel je hebt gegeven en hoe (cash, overgeschreven op rekeningnr XXXX)

Ik weet niet welke regio je zit maar het is redelijk makkelijk om iets te huren in BE in de steden, er is niet echt een woningnood. Als je echt buitenaf of in kleine dorpen wilt zitten kan het wel eens een uitdaging worden om iets te vinden dat te huur staat.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:15

Anoeska schreef:
Ik snap nooit dat huren geld weggooien is. Je krijgt er toch iets voor terug, namelijk een huis om in te wonen. De stalling voor je paard of op vakantie gaan is toch ook geen geld weggooien. Je betaalt ergens voor, alleen wordt het daarna niet jouw eigendom.


Plus de klusjes zijn niet voor jou.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:17

Schuur, ik dacht dat het niet mogelijk was om meer dan 3 jaar in hetzelfde huis met een 1jaarscontract te wonen? Omdat je anders dan het standaard 3-6-9 contract (met bijhorende bescherming) omzeilt?

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:42

Anoeska schreef:
Ik snap nooit dat huren geld weggooien is. Je krijgt er toch iets voor terug, namelijk een huis om in te wonen. De stalling voor je paard of op vakantie gaan is toch ook geen geld weggooien. Je betaalt ergens voor, alleen wordt het daarna niet jouw eigendom.


Dit. Het zal bij mij ook een stukje beroepsdeformatie zijn, maar ik zou nooit direct samen kopen. Het geld dat je aan een verdeling kwijt bent, dat is pas geld weggooien ;)
En dat heeft niks te maken met twijfelen aan je relatie, beetje rare opmerking...

Verder betaal je bij huren geen kosten koper en geen groot onderhoud.

Schuur_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:45

Damned schreef:
Schuur, ik dacht dat het niet mogelijk was om meer dan 3 jaar in hetzelfde huis met een 1jaarscontract te wonen? Omdat je anders dan het standaard 3-6-9 contract (met bijhorende bescherming) omzeilt?


Als je langer dan 3 jaar met een 1 jarig contract in een huis woont wordt dat daarna omgezet naar een 3-6-9 contract. Uiteindelijk ben je er als huisbaas zelf bij wat voor contract je aanbiedt

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:20

Ik wil even toevoegen dat spaargeld soms helemaal niet nodig is in NL voor het kopen.
Ik heb ook nog niet zo lang geleden gekocht met een spaarpot van 3000€ wat ik gebruikt heb voor inrichting.

Het is namelijk zo dat je 100% van de taxatiewaarde kunt lenen.
Taxatie waarde en koopgedrag komt lang niet altijd overeen.

De taxatie waarde van mijn appartement was 100.000€. Aankoop was 90.000€
Ik kon dus 100.000€ lenen.
Hiermee kon ik de koste koper betalen.

Mijn hypotheek is nu nog geen 300€
Degene onder mij huren hun appartement voor 725€

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:58

Afhankelijk van de regio mag je van geluk spreken als het je lukt om voor die waarde te kopen. Hier in de Randstad gaan huizen op het moment voor flink meer geld dan de vraagprijs weg. Dat is een bubbel die vast een keer zal barsten, maar in die regio zul je dus zéker flink spaargeld moeten meebrengen. Best krom, want de huurprijzen die je betaalt zijn vaak veel hoger dan wat de uiteindelijke hypotheek zou zijn.... Maar goed, dat is offtopic; het gaat me erom dat kopen gewoonweg niet altijd een haalbare of verstandigere oplossing is. :)

Schuur_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:23

In België kan je geen 100% lenen, laat staan 110% Als je koopt moet je rekening houden met schuldsaldo, vaak verplicht af te nemen als je een deal maakt voor je lening en schrijfgeld. Nu wordt dat wel iets minder door de registratierechten die niet meer afhangen van kadastraal inkomen maar reken toch op een 10%. Elektrische (her)keuring is ook niet gratis.
Zeker in BE zou ik je aanraden om eerst eens te huren. Welke regio zoek je?

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:48

Hanmar schreef:
Afhankelijk van de regio mag je van geluk spreken als het je lukt om voor die waarde te kopen. Hier in de Randstad gaan huizen op het moment voor flink meer geld dan de vraagprijs weg. Dat is een bubbel die vast een keer zal barsten, maar in die regio zul je dus zéker flink spaargeld moeten meebrengen. Best krom, want de huurprijzen die je betaalt zijn vaak veel hoger dan wat de uiteindelijke hypotheek zou zijn.... Maar goed, dat is offtopic; het gaat me erom dat kopen gewoonweg niet altijd een haalbare of verstandigere oplossing is. :)

Dat klopt.
Ik woon in Drenthe waar je goedkoop kunt kopen en zeker nog geen biedingen krijgt die hoger zijn dan de vraagprijs.
Het is afhankelijk van waar je wilt gaan wonen of dat haalbaar is.
Maar hier is dat zeker haalbaar.


@Schuur: Daarom zeg ik ook in NL

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:13

Bloem24 schreef:
Ik vind de reacties met ‘ga eerst op jezelf wonen’ en ‘niet gelijk kopen maar eerst huren’ echt onzin reacties.
Ik was 21 toen ik samen met mijn man ons (nieuwbouw) huis kocht.
Nooit eerder samengewoond en ook niet alleen ergens.
Wel heb ik 2 maanden bij zijn ouders gewoond (ivm operatie).

Inmiddels ben ik 24 en zijn wij getrouwd.
Ik sta nog steeds achter iedere keuze en weet voor de volle 100% dat het goedzit tussen ons.
Als je gevoel goed zit moet je ervoor gaan, natuurlijk zijn er ook relaties die stuk zullen lopen maar ik denk dat jij dit zelf het beste kunt inschatten.


Helemaal mee eens. Mijn vriend en ik hebben ook pas ons eerste huis gekocht. Wij zijn 22 en 21.

We kennen elkaar nu 6 jaar en kunnen lezen en schrijven samen. Daarnaast moet je hier in het dorp gemiddeld wel 5 jaar wachten totdat je überhaupt een huurhuis kunt krijgen.