Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:02

Ik zelf ben mijn zoon nog nooit vergeten of kwijtgeraakt, gelukkig.
Want ze zijn snel. Maar ik kan me het wel voorstellen zeker als de routine verandert.

Anderen wel.

Mijn zoontje was destijds 4 jaar oud en zat op zwemles. 2 zwemleraren met 6 kids. Dat zouden ze toch moeten kunnen handelen. Je mocht er als ouder niet bij blijven want dan leidt je het kind af.

Ik wachtte met de andere ouders een paar huizen verderop op een bankje buiten. Zegt een van de moeders in eens........daar loopt op het parkeerterrein een klein nat ventje in zwembroek met vleugeltjes om zijn armen. Wij rennen er heen. Was het mijn zoontje.

}:) _-:( ~~}>

Ik met mijn mannetje terug naar het zwembad en de mutsen hadden hem niet eens gemist. Zo dan......nog erger. Ik heb me ingehouden omdat er kleine kindjes bij waren. Maar na afloop heb ik de mutsen even de les gelezen terwijl een andere moeder even op mijn zoontje paste.

Meteen van zwemles locatie verandert. Fouten maken kan iedereen doen, maar dit vond ik echt een paar stappen te ver gaan.
En deze mamma bleef voortaan bij iedere les erbij. :o

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:09

Kan ik me voorstellen..pff! Dat verwacht je toch niet?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:16

Op je stuur een sticker plakken met de naam van je kind in het rood en op je sleutel van je auto ook nog een keer. En dan hopen dat je je hoofd niet ergens anders hebt en zonder gedachten dingen automatisch doet.

Ik denk dat vergeten meer komt door aan de praat te geraken en hierdoor van je padje raakt...dit is iets als je dit hebt, dus snel afgeleid dan vergeet je...

Ik zou dan een tut aan mijn sleutelbos hangen, dat is onhandig groot en je sleutel heb je vaak bij de hand en dan voel en zie je dit, dan herinnerd je aan je kind.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:25

Ik ben mijn kind ook wel eens bijna vergeten, kwam thuis na het boodschappen doen, kind sliep dus mooi eerst snel boodschappen uitladen, hek dicht doen, loop met de post in mijn handen naar binnen en bedenk me op dat moment dat het ook wel handig is m'n kind even uit de auto te halen :=
(Nee er was geen enkel gevaar: auto stond op eigen terrein in de schaduw maar zo makkelijk kan het dus gebeuren)
Mijn tas staat dus inderdaad altijd bij de voeten van een van de kinderen en als ik beide kinderen bij me heb kan ik de jongste nooit vergeten want grote zus weigert bij de auto weg te gaan als we 'zus' niet uit de auto gehaald hebben :+

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:41

Het is een heikel omderwerp, maar ik heb ook wel eens ineens de pling gedachte, dat mijn paarden nog buiten staan in de paddock in het donker en ik op het punt sta naar bed te gaan....ze nog nooit vergeten, dat buiten staan zal geen probleem zijn, maar zonder hooi..?? Ik voer altijd voor naar bed gaan..

Dus ff een brief posten, pakketje wegbrengen en huppa de voor jouw dame heeft heeeel lang nodig, of je wordt aan de praat gehouden en de minuten tikken door en ineens realisser je je dat je al 20 minuten weg bent en kind in de auto....

Dus ik snap het wel....horror voor iedere ouder..

Beatsje haalt iets aan wat zeker heel reëel is hoor....zij zegt als je je kind vergeet gaat het gewoon niet goed met je gaat en dat is iets wat iemand pas in de gate heeft als er ongelukken gebeuren....dingen die je niet meer kan verdoezelen..sommige moeders kunne nl heel moeilijk om gaan met het hele gedoe heel de dag wat kleine kinderen brengen en kunnen gewoon niet alle ballen om hoog houden...de mind doet dan wel eens klik, klik als alles even blanco, alles even op slot, ff niks en dan vergeet je dingen.

Ik vergeet nl regelmatig het gas uit te doen...dan brandt er nog de laatste pit zachtjes nadat we al lang klaar met eten zijn, pan al van vuur, maar ook vaak zat dat ik overdag op de bank zit en ineens denk ..ships....en ren naar de keuken, weer een zwart ei in een zwarte pan bv....hele slechte huisvrouw :+

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:42

Je denkt dat het je nooit overkomt, maar bij ons is het ook een keer bijna voorgekomen.
Ik had een belangrijk onderzoek in het ziekenhuis (universitair ziekenhuis, dus een uur rijden) waar ik best nerveus over was.
Kinderen zouden we bij oma brengen. Maar toen we daar aankwamen was die niet zo lekker en besloten we alleen de oudste daar te laten en de baby (die nog erg vers was, dus nog niet helemaal in de routine dat we er nu twee hadden) mee te nemen.
Onderweg viel hij in slaap. Door drukte op de weg waren we ook nog eens erg laat, dus nog meer in de stress. We parkeerden in de parkeergarage en pas toen we weg wilden lopen bij de auto dachten we ineens: shiiiit...
Ik kan het me dus best voorstellen hoor. Vooral als routines veranderen of het ineens anders loopt dan geplanned icm haast en stress.
Tip van tas of schoen bij kind leggen vind ik een goede. Heus niet dat je meer hecht aan je spullen dan aan je kind, maar je routine is wel dat je je tas altijd bij je hebt en je hoofd kan je dus zomaar voor de gek houden als je onbewust overtuigd bent dat je kind (zoals normaal/zoals de bedoeling was) veilig bij oma of kdv is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:56

Tieneke schreef:
Ik hoop dat degenen die hier veroordelend zijn (gelukkig zijn dat er niet al te veel) zelf hun kind opvoeden zodat ook die kinderen later perfecte ouders worden die het nooit zou overkomen. Je moet maar als kind van een dergelijke taboe-in-stand-houder later zelf maar eens een keer iets per ongeluk mis doen.

Ik heb geen kinderen maar ik kan het me perfect voorstellen. Ik vergeet heel vaak van routine-zaken of ik ze nu wel of niet gedaan heb. En nee, ik ben niet depressief of overstresst of weet ik veel.

Het is zo makkelijk om te oordelen. Maar ik zou daar maar héél erg mee opletten.


Ik heb geen kinderen en ze komen er ook niet.

Iedereen word geprezen in het taboe doorbreken maar owee als je zegt dat je het niet kan geloven dat je je kind in ene hete auto vergeet....nee dan spoor je niet en komt de karma.

Niemand is perfect, ik ook niet maar mag ik daarom niet zeggen dat ik MIJ niet kan voorstellen dat je je kind vergeet uit de auto te halen. En dat we gewoon leven in een maatschappij waar er enorm veel van je verwacht word en dat er door die stress dus dit soort dingen gebeuren.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:00

Niet alleen door stress, zoals hierboven gezegd wordt gaat je brein vaak op de automatische piloot. Ken je dat wel dat je fietst of rijdt en na een tijdje denkt huh ben ik hier al en niet meer precies kan herrineren dat je net ergens hebt gereden?
Als je elke dag hetzelfde doet stopt het brein met er echt over nadenken en moet dat dus onderbroken worden om erbij te blijven en bijvoorbeeld te denken oh nee ik ben mijn kind vergeten af te zetten.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:08

Ik geloof dat ik laatst ergens gelezen heb dat er in de VS een autostoeltje op de markt is of komt dat een alarm af laat gaan wanneer de motor uitgezet wordt en er zit nog een kindje in de stoel. Ik weet niet of deze stoeltjes al in Nederland op de markt zijn of wanneer ze op de markt gaan komen, maar het lijkt mij een prima idee. Want ook al kan niemand zich voorstellen dat je je kindje vergeet in de auto gebeuren dit soort dingen toch.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:20

Wij hebben er 3 en tot hiertoe gelukkig nog nooit geen kind vergeten... Maar om nu te gaan zeggen dat als je wel die fout maakt dat wil zeggen dat je kinderen niet op 1 staan vind ik flink overdreven! Ik zou zelfs durven zeggen dat ouders die zichzelf te veel wegcijferen voor hun kinderen misschien eerder zoiets tegenkomen. Je bent dan zo bezig met je kinderen dat de zelfzorg er een beetje inschiet. En hé, wie overkomt dat nu niet? Er wordt onder ouders zoveel aan shaming gedaan dat de eis om perfect te zijn zo hoog wordt dat je niet anders doet dan je in alle bochten te wringen aan de eisen van de maatschappij te voldoen. En net daar wringt het schoentje denk ik! In plaats van elkaar schuldgevoelens aan te praten of slechte ouders te noemen om 1 of andere reden: concentreer je op jezelf en je eigen gezin of probeer je tenminste in te leven in iemand anders zijn leefwereld. Het is namelijk heel makkelijk oordelen vanachter een computerscherm.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:26


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:41

beatje schreef:
Dus omdat jij wel eens vergeetachtig kan zijn loopt je kind het risico te overlijden en dan hazl je jeschoudrrs op en zegt live sucks.Sorry je kan voor veel dingen een excuus bedenken maar niet voor het vergeten van iemand van wie zijn leven van jou af hangt. En ik kan rustig zeggen dat ik dat niet snap. Als je de verantwoording hebt over levende wezens dannmoet je die nemen en niet aan komen met ben ik vergeten want de vergadering op mijn werk was net iets belangrijker. Dan heb je duidelijk je prioriteiten verkeerd staan.

Dus omdat een ander wel eens vergeetachtig kan zijn moeten ze maar even een knopje in hun hoofd indrukken waardoor ze dat niet meer zijn :o? Stom, dat al die mensen daar niet eerder aan hebben gedacht!

En dat verhaal met dat paard _O- Ik hoop dat die persoon er later wel om kon lachen

rockwitch

Berichten: 11733
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:28

Het is me gelukkig nog nooit gebeurt, maar ik kan me op zich nog wel voorstellen dat als alles even superchaos is, of je bent doodmoe of idd verandering in de routine dat het kan gebeuren. Mijn vriend brengt onze kinderen eigenlijk altijd naar de opvang en stuurt me altijd even een appje dat het goed is gegaan of dat er eentje juist niet wilde ofzo, zo weet ik altijd dat hij het niet vergeten is en bij hem is het nu juist routine om het te doen. Scheelt dat onze bijna 4 jarige zoon gewoon roept als we de verkeerde kant op gaan, dus die meldt zich wel, de jongste is bijna 1,5 en ook geen stille passagier, dus de kans is niet groot, maar goed je weet het nooit. Vind de tip van de tas of iets anders wat je nodig hebt als je uitstapt wel een hele goeie trouwens.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:05

tandlozemum schreef:
https://www.kidsandcars.org/child-stories/

Op deze website een hoop verhalen van ouders die hun kinderen vergeten zijn. (Onder heat stroke).
Wat je veel leest, net een andere routine dan normaal, vader brengt de kinderen weg ipv moeder etc. Misschien handig om met het kinderdagverblijf af te spreken dat ze bellen mocht het kind er niet zijn op de afgesproken dag?


Dat vond ik helaas ook waardeloos en nalatig van het kinderdagverblijf. Bij mij bellen ze standaard als bijv ons kindje later dan de deur dicht gaat er niet is op of ze komt en anders reden waarom niet. Vind dat dat ook wel hoort.

rockwitch

Berichten: 11733
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:17

Pff die verhalen van die site, heb er een paar gelezen, maar wordt er diep ongelukkig van, wat een hel voor die ouders allemaal.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:25

RosaLisa schreef:
tandlozemum schreef:
https://www.kidsandcars.org/child-stories/

Op deze website een hoop verhalen van ouders die hun kinderen vergeten zijn. (Onder heat stroke).
Wat je veel leest, net een andere routine dan normaal, vader brengt de kinderen weg ipv moeder etc. Misschien handig om met het kinderdagverblijf af te spreken dat ze bellen mocht het kind er niet zijn op de afgesproken dag?


Dat vond ik helaas ook waardeloos en nalatig van het kinderdagverblijf. Bij mij bellen ze standaard als bijv ons kindje later dan de deur dicht gaat er niet is op of ze komt en anders reden waarom niet. Vind dat dat ook wel hoort.


Lijkt mij logisch dat ze dat doen. Ik dacht dat ze dat overal wel deden? En als het niet het standaard beleid is en je kan wel een beetje normaal nadenken dan vraag je je toch af waarom er een kind niet op komt dagen terwijl het wel afgesproken is en ga je toch vanuit jezelf bellen :?
Ik zou er echt weinig vertrouwen in hebben als ze dat niet doen :o

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:40

Vind de verantwoordelijkheid bij het KDV neerleggen wel makkelijk.

Voor hetzelfde geldt gaat er in 1 groep net 1tje finaal onderuit, brullen, kapotte lip enz, dus aandacht van leidster 1 en begint nummer 2 te spugen, lekker over de blokkendoos en zichzelf heen.

Dan heb je als leider van zo'n groep mega de handen vol en gaan dat soort zaken voor het bellen naar ouders waar Truus of Pietje blijft.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:41

Ik las een tijdje terug trouwens over een auto, ik denk een Hyundai, die zou volgend jaar op de markt komen en die meldt dat er iemand achterin zit als je uitstapt.
Snap ook niet dat dat er nog niet was. Mijn auto “weet” dat er een deur niet goed dicht is en of de gordel vastzit (en ook precies welke deur/gordel). Het moet niet onmogelijk zijn daar dan iets aan te koppelen dat zegt “Hey, je linkerachterportier is open geweest bij het instappen, dus daar moet ook iemand uitstappen” of “Hey, die achtergordel zit nog vast, je kunt niet weglopen!”

Edit: gevonden
https://www.ad.nl/auto/redt-achterbankoptie-deze-zomer-het-leven-van-je-kind~a908b86d/

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:43

MarliesV schreef:
Vind de verantwoordelijkheid bij het KDV neerleggen wel makkelijk.

Voor hetzelfde geldt gaat er in 1 groep net 1tje finaal onderuit, brullen, kapotte lip enz, dus aandacht van leidster 1 en begint nummer 2 te spugen, lekker over de blokkendoos en zichzelf heen.

Dan heb je als leider van zo'n groep mega de handen vol en gaan dat soort zaken voor het bellen naar ouders waar Truus of Pietje blijft.


Je legt ook niet de verantwoordelijkheid daar neer. Maar stel je hebt afgesproken dat Pietje komt. En Pietje komt maar niet, dan vraag je je toch met je menselijke interesse af waarom hij er niet is, en ga je dat toch even na bij de ouders :?

Als ik iets afspreek, privé of op mijn werk en diegene komt niet, ga ik ook even bellen of het vergeten is of dat er misschien iets gebeurd is.

Straks is er wat gebeurd en is iemand al weet ik het hoe lang vermist voor iemand bedenkt om eens actie te ondernemen. Beetje sociale controle en gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid is zo gek nog niet :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-07-18 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:45

Lijkt mij heel naar om je kind te vergeten.
Dat schuldgevoel zal onbeschrijfelijk zijn.

Routine kan rare dingen met je doen.

Ik bracht met slecht weer zoon aar de middelbare school.
Althans dat was de bedoeling. Al kletsend reed ik de rotonde rechtdoor ipv driekwart.
Rechtdoor is naar mijn zusje en kennelijk zit dat in mijn systeem.

Volgende rotonde zo gereden dat we toch naar school gingen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:47

Tuurlijk, nagaan vind ik wel logisch en er bij horen.

Maar dit staat in een topic over je kind vergeten. 20 minuten (wat zo voorbij is als je ff je handen vol hebt aan spugende/vallende kids) is zo voorbij.
Met dagen als dit is 20 minuten voor een klein kind in een afgesloten auto in de brandende zon fataal.

Vandaar dat ik de verantwoordelijkheid niet bij het KDV vind liggen, voor je kind niet vergeten.
Dat staat los van dat ik vind dat ze horen te bellen als je kind wel is aangemeld maar niet gebracht wordt.

_Nadia_

Berichten: 2652
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:51

watchthesky schreef:
Ik las een tijdje terug trouwens over een auto, ik denk een Hyundai, die zou volgend jaar op de markt komen en die meldt dat er iemand achterin zit als je uitstapt.
Snap ook niet dat dat er nog niet was. Mijn auto “weet” dat er een deur niet goed dicht is en of de gordel vastzit (en ook precies welke deur/gordel). Het moet niet onmogelijk zijn daar dan iets aan te koppelen dat zegt “Hey, je linkerachterportier is open geweest bij het instappen, dus daar moet ook iemand uitstappen” of “Hey, die achtergordel zit nog vast, je kunt niet weglopen!”

Edit: gevonden
https://www.ad.nl/auto/redt-achterbankoptie-deze-zomer-het-leven-van-je-kind~a908b86d/

Da's leuk en aardig, maar er zijn voldoende groep 1 stoelen die je met de gordel vastzet en dan de gordel niet losmaakt als je je kind er uit haalt. Als zo'n ding dan blijft piepen word je daar ook knetter gestoord van lijkt me en is de kans dat je t negeert ook groter.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:53

_Nadia_ schreef:
watchthesky schreef:
Ik las een tijdje terug trouwens over een auto, ik denk een Hyundai, die zou volgend jaar op de markt komen en die meldt dat er iemand achterin zit als je uitstapt.
Snap ook niet dat dat er nog niet was. Mijn auto “weet” dat er een deur niet goed dicht is en of de gordel vastzit (en ook precies welke deur/gordel). Het moet niet onmogelijk zijn daar dan iets aan te koppelen dat zegt “Hey, je linkerachterportier is open geweest bij het instappen, dus daar moet ook iemand uitstappen” of “Hey, die achtergordel zit nog vast, je kunt niet weglopen!”

Edit: gevonden
https://www.ad.nl/auto/redt-achterbankoptie-deze-zomer-het-leven-van-je-kind~a908b86d/

Da's leuk en aardig, maar er zijn voldoende groep 1 stoelen die je met de gordel vastzet en dan de gordel niet losmaakt als je je kind er uit haalt. Als zo'n ding dan blijft piepen word je daar ook knetter gestoord van lijkt me en is de kans dat je t negeert ook groter.


Maar t kan ook iets anders gemaakt worden, zodat je piepjes hoort als er nog gewicht in de kinderstoel zit en je de auto uitzet ofzo :). Of dat je auto gaat loeien als je hem op slot doet met gewicht in de kinderstoel.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:56

De “gordel is niet aan”-detectie gaat al op gewicht (reageert ook op mijn tas), dus dat is misschien ook wel te realiseren.
Wellicht met een soort knopje om te ijken zoals je doet met een schaaltje op je keukenweegschaal, zodat het gewicht van het stoeltje zelf geen alarm triggert.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:59

janouk schreef:
Ik zelf ben mijn zoon nog nooit vergeten of kwijtgeraakt, gelukkig.
Want ze zijn snel. Maar ik kan me het wel voorstellen zeker als de routine verandert.

Anderen wel.

Mijn zoontje was destijds 4 jaar oud en zat op zwemles. 2 zwemleraren met 6 kids. Dat zouden ze toch moeten kunnen handelen. Je mocht er als ouder niet bij blijven want dan leidt je het kind af.

Ik wachtte met de andere ouders een paar huizen verderop op een bankje buiten. Zegt een van de moeders in eens........daar loopt op het parkeerterrein een klein nat ventje in zwembroek met vleugeltjes om zijn armen. Wij rennen er heen. Was het mijn zoontje.

}:) _-:( ~~}>

Ik met mijn mannetje terug naar het zwembad en de mutsen hadden hem niet eens gemist. Zo dan......nog erger. Ik heb me ingehouden omdat er kleine kindjes bij waren. Maar na afloop heb ik de mutsen even de les gelezen terwijl een andere moeder even op mijn zoontje paste.

Meteen van zwemles locatie verandert. Fouten maken kan iedereen doen, maar dit vond ik echt een paar stappen te ver gaan.
En deze mamma bleef voortaan bij iedere les erbij. :o



Dit verhaal valt toch ook onder "maakt niet uit, kan gebeuren"? :Y) Volgens TS moeten we hier begrip voor hebben.